Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heroplage Artitec Plan W? door dennie
Vandaag om 00:28:31
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
13 July 2025, 23:28:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
13 July 2025, 23:03:47
Raadplaatje door Huup
13 July 2025, 22:54:46
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
Een NS 5500 knutselen door Huup
13 July 2025, 22:29:30
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door MOVisser
13 July 2025, 22:23:23
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
13 July 2025, 22:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
13 July 2025, 21:20:14
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
13 July 2025, 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
13 July 2025, 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
13 July 2025, 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
13 July 2025, 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
13 July 2025, 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
13 July 2025, 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
13 July 2025, 14:54:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
13 July 2025, 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
13 July 2025, 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
13 July 2025, 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
13 July 2025, 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
13 July 2025, 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
13 July 2025, 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
13 July 2025, 11:44:52
  

Auteur Topic: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?  (gelezen 10531 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7552
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #15 Gepost op: 17 October 2021, 10:21:37 »
Misschien wagens onderweg afgekoppeld als grapje voor het kader dat achterin zat!?
Herintroductie van de 'slipwagen'  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #16 Gepost op: 17 October 2021, 11:56:37 »
in de drgl 1986/'87  reed er op vrijdagmiddag nog een speciale verlofgangerstrein leeg van Zwolle naar 't Harde en vandaar richting Utrecht. Daar werd een 1100 voor gesteld en één van de toen speciale spitsstammen, bestaande uit 1x A Plan E en 3xB Plan W (zowel geel/blauw als ex-Benelux).
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1243
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #17 Gepost op: 17 October 2021, 12:16:45 »
Klopt.


Hier vertrek van spoor 3 t Harde naar Utrecht.

Mvg, Johan

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #18 Gepost op: 17 October 2021, 12:18:39 »
 :)
Dit draadje is als het ware 'op herhaling'.

Wat is een splitsstam?

R.
« Laatst bewerkt op: 17 October 2021, 12:20:46 door hrp »
Groet,
      Ronald

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7552
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #19 Gepost op: 17 October 2021, 12:27:53 »
Ik zie/lees toch echt spitsstammen ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #20 Gepost op: 17 October 2021, 12:46:42 »
 :D
Sorry, leeftijd* en smartphone..

Ronald

* lichting 75-5 ( ouwe stomp cq ouwe p..p)
Groet,
      Ronald

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #21 Gepost op: 17 October 2021, 14:32:50 »
      Ouwe stomp hier ! 75-5 ?? 
      59-5 dat is pas ouwe stomp, die heeft nog in Mat 25 gezeten. :D,
   Ikke dus.
     Dlpkpl Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #22 Gepost op: 17 October 2021, 19:52:57 »
Mat 25  ???

Dan heb ik zeker in Mat 47 en Mat 55 gereisd?  :laugh:

Grtz, Ton

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #23 Gepost op: 17 October 2021, 21:49:50 »
 Ja ,dat klopt ,nieuwe telling.... :D
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7552
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #24 Gepost op: 17 October 2021, 22:20:19 »
Citaat
59-5 dat is pas ouwe stomp, die heeft nog in Mat 25 gezeten.
En nog heel wat lichtingen na jou ook hoor Peter, mat. 25 ex. Blokkenzuigers hebben tot half jaren '60 dienst gedaan in de verlofgangers treinen  ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #25 Gepost op: 17 October 2021, 22:21:03 »
in de drgl 1986/'87  reed er op vrijdagmiddag nog een speciale verlofgangerstrein leeg van Zwolle naar 't Harde en vandaar richting Utrecht. Daar werd een 1100 voor gesteld en één van de toen speciale spitsstammen, bestaande uit 1x A Plan E en 3xB Plan W (zowel geel/blauw als ex-Benelux).

Niets van gemerkt, want ik moest de andere kant op naar Groningen in 1986. Altijd gewone dienstregelingstreinen. Vanaf de kazerne in Ermelo op vrijdagmiddag altijd met zoveel mogelijk kameraden in een taxi (maximaal 7 personen maar er konden toch elke keer meer in).

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Silvolde

  • Online Online
  • Berichten: 1547
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #26 Gepost op: 18 October 2021, 01:27:20 »
Als 70-2 lichting (origineel lichting 69-6 maar na aangevraagde vervroeging naar later verplaatst) heb ik 4 maanden in de Beekman kazerne in Ede doorgebracht en daarna 12 maanden op de Wittenberg in Garderen.
Het transport naar de Wittenberg op zondagavond liep tot Amersfoort volgens de normale dienstregeling van de NS. Daarna volgde de voor dienstplichtigen ingelegde trein met Mat 46 en/of Mat 54 naar de aansluiting Stroe. Vandaar werden we met bussen naar de kazerne vervoerd.

Gr,
Rob

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #27 Gepost op: 18 October 2021, 11:17:21 »
Ik ken de naam Stroe nog wel uit de militaire dient,  was  dat een halte voor alleen militaire treinen ?
 Met een gewone trein hebben we daar wel eens op een zijspoor staan wachten om een of andere reden in de jaren 70, is er nog steeds een inhaal
spoor ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #28 Gepost op: 18 October 2021, 14:22:39 »
Peter,

Ook ik associeer Stroe met militaire dienst.
Verhalen over slechte huisvesting, eten en bereikbaarheid...
Verhalen uit de reguliere pers en het VVDM krantje.

Google-earth leert dat er idd een uithaalspoor is, geen perron.
Volgens Stationsweb was er na de W2 geen station mee te Stroe. De legerplaats stamt uit de na-oorlogse periode en was in feite een follow-up van militaire activiteiten van de bezetter.

Groetjes
Ronald
Groet,
      Ronald

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #29 Gepost op: 18 October 2021, 15:53:33 »
Dat perron lag er wel degelijk. Zie NEG5475-363 uit 1978 in de NVBS Beeldbank. Dat was bestemd voor vervoer van militairen. Met het verdwijnen van de militaire treinen werd het overbodig en is verwijderd. In deze eeuw is er een tijdelijk noodperron gebouwd vanwege het laten keren van reizigerstreinen om de gunstige overstap op de bus die hier mogelijk was. De aanleiding daarvoor waren werkzaamheden.
Groet, Frank