BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: hrp op 29 juli 2021, 12:21:18

Titel: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: hrp op 29 juli 2021, 12:21:18
In een recent draadje kwam een militaire trein voorbij.
Eigenlijk stond die stil in de boog bij Harderwijk...
Een militaire trein met bollen, fillers en ouwe stompen.
Dienstplichtigen, vooral.
Hoe ging dat, laten we zeggen in de jaren zestig?
De baby-boom generatie was dienstplichtig, was 18 maanden onder de wapenen.
Gingen bijna elk weekend op vrijdag naar huis en stonden op maandagochtend weer op appel.
Een kleine berekening op basis van data op internet geeft als uitkomst dat
medio jaren zestig zo'n 140.000 dienstplichtigen de kazernes bevolkten. Plus tienduizenden beroepsmilitairen...
Van veel particuliere vervoer was in natuurlijk nog geen sprake.

Treinen met coupé-rijtuigen en blauwe blokkendozen, ik zag ze destijds in het weekend bij Rotterdam CS staan.
Ik begrijp dat de militaire treinen midden jaren zestig vervielen.

Een paar vragen. Op het forum vond ik niets over dit onderwerp.

1. Reden deze door 1100-en getrokken treinen bijvoorbeeld van Zwolle langs de Veluwse garnizoensplaatsen als extra treinen en op zondagavond weer terug, of werden de treinen voor bepaalde kazernes ingezet?
2. Hoe gingen de honderden weekendgangers van de kazerne naar het station. Niet alle kazernes waren zoals in 't Harde om de hoek bij het station. Mijns inziens ging het om grote aantallen. Hierboven meld ik op alleen al 140000 dienstplichtigen. Stel dat er honderd kazernes waren, dan gingen er op vrijdag 1400 manschappen de kazernepoort uit...
3. Stopten deze treinen bij alle stations of waren er sneltreinen

Ik ben benieuwd naar de ongetwijfeld goeie-ouwe-diensttijd spoorverhalen...

Ronald.
Willem de Zwijgerkazerne te Wezep.
Lichting 1975-5

De titel van het draadje leen ik van het boekje Bollen, fillers en ouwe stompen dat ik in de manschappenkantine van de 'Kleine Willem" kocht,  waarin allerlei militaire uitdrukkingen, grappen, grollen en verhalen.
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Karben op 29 juli 2021, 12:30:18
Ik herinner me de verlofgangerstreinen alleen van vrijdagmiddag. Maandagochtend zat ik op school.
Ik woonde toen in Harderwijk vlak bij de spoorlijn en station (nu nog eigenlijk maar op een ander adres) en zie nog een dergelijke trein, met meest een 1100 er voor, vanuit richting Zwolle naar Amersfoort en verder langs komen.
Meest Blokkendozen en C6400-en. Ik vermoed dat na vertrek uit Zwolle vervolgens 't Harde, Nunspeet, Harderwijk en Ermelo werden aangedaan. In Putten en Nijkerk had die trein voor defensie niets te zoeken.
Vanuit de WGF-kazerne (tegenwoordig bouw- en infrapark) te Harderwijk werd naar station Harderwijk gemarcheerd en op het Stationsplein werd de groep/troep ontbonden.
In Ermelo heb ik wel eens dikke Dafs e.d. bij het station zien stoppen.
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Trixfanaat1962 op 29 juli 2021, 12:43:41
Als lichting 76-1 zat ik vanaf maart in 't Harde. Vrijdag na vijfen kwam uit Zwolle een trein, getrokken door een 1100 met daarachter Klompentrein plan E's tweede klas en als achterste wagen een AB (klompentrein plan E of plan K). Deze was eerst gestopt in Wezep, daarna 't Harde, reed door in Harderwijk en als laatste stop Ermelo. Na Amersfoort reed deze door naar Utrecht en uiteindelijk Eindhoven. Deze samenstelling reed nog tot mijn afzwaaien in april 1977. Het aantal tweede klasse plan E's weet ik niet meer, 8 of 9 schat ik.
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Eric B op 29 juli 2021, 13:14:15
Op Seinarm (http://www.seinarm.nl/), de site van Gerard van de Weerd, zijn een aantal treinsamenstellingen (http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamC12c) te vinden uit de jaren 50.
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Dwergsein op 29 juli 2021, 13:20:57
Rond 1980 werden de treinen gereden met Mat46 op de zondagavond. Ondanks dat 90 procent militair was, konden ook anderen mee. Steevast werd er vlak voor Amersfoort aan de noodrem getrokken, precies bij de overweg, deuren open, alle militairen eruit. Dat scheelde een flink eind lopen naar de kazerne.
Voordat het treinpersoneel de noodrem weer dicht had, waren de manschappen al in het donker verdwenen.
Te Ermelo reden er extra bussen, voor een gulden konden de mannetjes mee, dat scheelde een fors stuk lopen door het bos.
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Karben op 29 juli 2021, 13:22:58
Ik heb wel eens gelezen dat die wagens van de Klompentrein eens in de week in de verlofgangerstrein electrisch werden gereden om de accu's op te laden.
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Eric B op 29 juli 2021, 13:27:20
Op  (https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenLb.htm) Klassiekebeveiliging, vond ik onderstaande foto met bijschrift:

(https://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/Lb004.jpg)

Citaat
de zaterdagse militairentrein 11157 (Roosendaal - Eindhoven) bestaande uit locomotief NS 1206, 15 stalen coupérijtuigen serie B12c 6400 en een omgebouwd Aec tussenrijtuig materieel '24
bij het bloksein van de blokpost Liesbosch (rechts) d.d. 13 juli 1963.
(Foto's: R. Ankersmit)
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Peter Kleton op 29 juli 2021, 14:23:03
De treinsamenstellingen zijn al genoemd ,ik heb ze ook zo gekend (1959-1961) .
 Ik "lag "in Ede in de Simon Stevin kazerne ,heb daar maar 2mnd gelegen en wss met Dikke Dafs naar het station gebracht van Ede-W.
Terug vanaf het station lopend of met elkaar in een taxi.
In Utrecht  heen en weer lopen naar het station, heen in colonne naar het treinappel bij het oude postkantoor  vlak bij de NS gebouwen. Daarvandaan werd je door een dpl. sergeant naar het perron gemarcheerd, waar de troep uit elkaar viel. :D
 In Harderwiek werd je afgemarcheerd ,terug  te voet met een paar anderen.
Je mocht niet te vroeg op het station komen , ik ben een keer bestraffend toegesproken door de Marechaussee (Kalkemmer ) als Colonne Cdt ,dat ik te vroeg was  met de manschappen ,maar alle dpl. sergeanten waren al naar huis... ;D

Nu we het toch over militairen en treinen hebben ,in Utrecht moesten we eens in de zoveel tijd Stations patroulile lopen tot de laatste militaire trein weg was.(Best wel leuk natuurlijk) We werden netjes gemeld bij de Stat. Patrouille Cdt op het 1e perron en daarna keek mijn  baas ,waar de miliaire treinenen aankwamen en ging dan op een ander perron lopen als hij geen zin had om tegen ramen te tikken ,om te waarschuwen dat je niet  je po##$  op de zitbank  mocht leggen. :D

Peter
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Noordster op 29 juli 2021, 17:34:22
Vanaf de willem3 kazerne in Amersfoort werd je “afgemarcheerd” naar het station. Op de terugweg moest je het zelf maar uitzoeken. (“Goh, lig jij in die oude rotkazerne?” zei mijn oom, 40 jaar ouder dan ik.)
Vanaf de elias beeckman kazerne in Ede, waar het eten brandhout was - veel patat gegeten buiten de poort, maar dit terzijde - idem dito. Mijn trucje was om me tussen Ede & Arnhem om te kleden “in burger”. Dus als ik in in Arnhem uitstapte kon ik zo langs de marsjepie - briljant volk idd, er stond geen andere trein langs het perron 🙄 - & dan verder met de “burgertrein”, zodat ik nog makkelijk een aansluitende bus kon halen.
& vanaf Bergen Belsen eerst met de.bus naar Rotenburg en dan met de trein naar NL, voor mij niet verder dan Almelo om naar het noorden te gaan, de trein ging door tot Amersfoort. Donderdag NL-DE, vrijdag andersom. Maar wat er nu voorstond tussen Bentheim & Rotenburg, geen idee.
kHeb nog wel rijtuigen met houten banken meegemaakt in militaire treinen in NL.

MVG,
—-Peter.
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Kees Hoeks op 29 juli 2021, 22:35:17
In de kazerne's waar ik gelegerd ben ( 64/4 ) was het afmars naar het station.
Vanaf de TD Kromhout werd je zelfs gedropt  ( net geen  vee)op het
goederen emplacement.
In Ermelo moest je bij terugkomst zondags s'avonds een eind buiten het
Dorp lopen om vervoer te krijgen want deze mochten vanwege zondagsrust
Niet in het dorp komen.
De treinen waren verschillend. Meest met houten banken.
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Forever Rocofan op 30 juli 2021, 06:55:20
@Eric B.

Het onderschrift bij de foto met de 1205 hebben ze op klassieke beveiliging fout, of verkeerde foto geplaatst. Want het zijn maar 5 B12c rijtuigen. Of de trein staat stil omdat ze tien rijtuigen verloren zijn  ;D

Vriendelijke groet Ruud B.
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Eric B op 30 juli 2021, 07:19:21
Ik citeer alleen Ruud, 'don't shoot the messenger'  ;) ;D
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Forever Rocofan op 30 juli 2021, 07:33:01
Ik zei ook; het onderschrift hebben ze op klassieke beveiliging fout, of verkeerde foto.

Heb nergens gezegd dat jij het fout hebt geschreven Eric....

Maar klassieke beveiliging is niet up to date. Bijvoorbeeld het seinhuis bij Delft staat nog onder restanten van klassieke beveiliging. In het echt verdwenen, dus ook geen restant meer. Als je het niet weet zouden mensen op basis van de site ergens gaan kijken, waar niets meer te zien valt.

Vriendelijke groet Ruud B.
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: hrp op 30 juli 2021, 10:28:58
Misschien wagens onderweg afgekoppeld als grapje voor het kader dat achterin zat!?
Bij Vlasakkers trok men aan de noodrem, schrijft dwergsein.

Ach, er was ook genoeg gein.
En geklaag was er veelal in het VVDM tweeblad Twintig te lezen.

Ronald
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Hans Reints op 17 oktober 2021, 10:02:31
Met plezier gelezen. Niet onder de wapens geweest. Kreeg wel een marinenummer met oorlogsbestemmimg. Ik viel onder de z.g.n. Koopvaardijregeling (blijven varen tot aan je 27ste jaar). Wel wat anders als 18 maanden aanwezig zijn.
.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opkomst-2-Koopvaardijregeling-616c8862d8e87.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opkomst-2-Koopvaardijregeling-616c8862d8e87.jpg)
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Eric B op 17 oktober 2021, 10:21:37
Misschien wagens onderweg afgekoppeld als grapje voor het kader dat achterin zat!?
Herintroductie van de 'slipwagen'  ;D
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: sneek op 17 oktober 2021, 11:56:37
in de drgl 1986/'87  reed er op vrijdagmiddag nog een speciale verlofgangerstrein leeg van Zwolle naar 't Harde en vandaar richting Utrecht. Daar werd een 1100 voor gesteld en één van de toen speciale spitsstammen, bestaande uit 1x A Plan E en 3xB Plan W (zowel geel/blauw als ex-Benelux).
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 17 oktober 2021, 12:16:45
Klopt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4757-616bf7a832eb1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4757-616bf7a832eb1.jpg)
Hier vertrek van spoor 3 t Harde naar Utrecht.

Mvg, Johan
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: hrp op 17 oktober 2021, 12:18:39
 :)
Dit draadje is als het ware 'op herhaling'.

Wat is een splitsstam?

R.
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Eric B op 17 oktober 2021, 12:27:53
Ik zie/lees toch echt spitsstammen ...
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: hrp op 17 oktober 2021, 12:46:42
 :D
Sorry, leeftijd* en smartphone..

Ronald

* lichting 75-5 ( ouwe stomp cq ouwe p..p)
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Peter Kleton op 17 oktober 2021, 14:32:50
      Ouwe stomp hier ! 75-5 ?? 
      59-5 dat is pas ouwe stomp, die heeft nog in Mat 25 gezeten. :D,
   Ikke dus.
     Dlpkpl Peter
 
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: TonM op 17 oktober 2021, 19:52:57
Mat 25  ???

Dan heb ik zeker in Mat 47 en Mat 55 gereisd?  :laugh:

Grtz, Ton
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Peter Kleton op 17 oktober 2021, 21:49:50
 Ja ,dat klopt ,nieuwe telling.... :D
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Eric B op 17 oktober 2021, 22:20:19
Citaat
59-5 dat is pas ouwe stomp, die heeft nog in Mat 25 gezeten.
En nog heel wat lichtingen na jou ook hoor Peter, mat. 25 ex. Blokkenzuigers hebben tot half jaren '60 dienst gedaan in de verlofgangers treinen  ;)
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: VFR op 17 oktober 2021, 22:21:03
in de drgl 1986/'87  reed er op vrijdagmiddag nog een speciale verlofgangerstrein leeg van Zwolle naar 't Harde en vandaar richting Utrecht. Daar werd een 1100 voor gesteld en één van de toen speciale spitsstammen, bestaande uit 1x A Plan E en 3xB Plan W (zowel geel/blauw als ex-Benelux).

Niets van gemerkt, want ik moest de andere kant op naar Groningen in 1986. Altijd gewone dienstregelingstreinen. Vanaf de kazerne in Ermelo op vrijdagmiddag altijd met zoveel mogelijk kameraden in een taxi (maximaal 7 personen maar er konden toch elke keer meer in).

Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Silvolde op 18 oktober 2021, 01:27:20
Als 70-2 lichting (origineel lichting 69-6 maar na aangevraagde vervroeging naar later verplaatst) heb ik 4 maanden in de Beekman kazerne in Ede doorgebracht en daarna 12 maanden op de Wittenberg in Garderen.
Het transport naar de Wittenberg op zondagavond liep tot Amersfoort volgens de normale dienstregeling van de NS. Daarna volgde de voor dienstplichtigen ingelegde trein met Mat 46 en/of Mat 54 naar de aansluiting Stroe. Vandaar werden we met bussen naar de kazerne vervoerd.

Gr,
Rob
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Peter Kleton op 18 oktober 2021, 11:17:21
Ik ken de naam Stroe nog wel uit de militaire dient,  was  dat een halte voor alleen militaire treinen ?
 Met een gewone trein hebben we daar wel eens op een zijspoor staan wachten om een of andere reden in de jaren 70, is er nog steeds een inhaal
spoor ?
Peter
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: hrp op 18 oktober 2021, 14:22:39
Peter,

Ook ik associeer Stroe met militaire dienst.
Verhalen over slechte huisvesting, eten en bereikbaarheid...
Verhalen uit de reguliere pers en het VVDM krantje.

Google-earth leert dat er idd een uithaalspoor is, geen perron.
Volgens Stationsweb was er na de W2 geen station mee te Stroe. De legerplaats stamt uit de na-oorlogse periode en was in feite een follow-up van militaire activiteiten van de bezetter.

Groetjes
Ronald
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: spoorzeven op 18 oktober 2021, 15:53:33
Dat perron lag er wel degelijk. Zie NEG5475-363 uit 1978 in de NVBS Beeldbank. Dat was bestemd voor vervoer van militairen. Met het verdwijnen van de militaire treinen werd het overbodig en is verwijderd. In deze eeuw is er een tijdelijk noodperron gebouwd vanwege het laten keren van reizigerstreinen om de gunstige overstap op de bus die hier mogelijk was. De aanleiding daarvoor waren werkzaamheden.
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Eric B op 18 oktober 2021, 16:18:37
Stroe in 1965:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stroe-616d81bc48578.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stroe-616d81bc48578.jpg)

Bron: Uitsnede SporenplanOnline (http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_65/dv.html)
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: JaJo op 18 oktober 2021, 16:51:22
67-1

Opleiding Amersfoort: Willem III-en Bernardkazerne, Lekker op mijn Puch naar huis...... ;D
Jaar Vlieland: CSK (cavalerie schietkamp) net iets te ver voor mijn Puch. Wat een klere eind reizen was dat: Utrecht>Leeuwarden, wachten Leeuwarden>Harlingen, wachten boot naar Vlieland (altijd kotsmisselijk) > In de GMC > Vliehors.

Uit nostalgie een poos geleden: Tamiya Leopard tank gebouwd 1:32: (https://modeltreinbaan.nl/?p=15589)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8369-616d8a62848da.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8369-616d8a62848da.jpg)
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Eric B op 18 oktober 2021, 17:02:59
67-1, de tijd van de Centurions en de AMX-13 dus ...
Ben zelf van 82-2 en heb beiden nog in actieve dienst meegemaakt.
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Hirschsprung op 18 oktober 2021, 17:16:02
Als 70-2 lichting (origineel lichting 69-6 maar na aangevraagde vervroeging naar later verplaatst)

typisch defensie  ;D ;D
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: JaJo op 18 oktober 2021, 17:22:55
Citaat
67-1, de tijd van de Centurions en de AMX-13 dus ...

Klopt! Een maand voordat ik afzwaaide (sept 1968) kwamen de eerste Leopards naar Vlieland.
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: TEE-RAM op 18 oktober 2021, 22:20:11
Was in opleiding op de School Technische Dienst (Kromhoutkazerne) in Utrecht (1962) en korporaal. Eens in de zoveel tijd moest je als korporaal een peloton (ook in opleiding zijnde) soldaten afmarcheren naar het station. Aan de zijkant van het stationsplein (speciale ingang naar de perrons) moest gewacht worden op het vertrek van de militaire trein. Voor bepaalde bestemmingen moest langer dan drie kwartier gewacht worden en kwamen 1 of 2 "burgertreinen" met dezelfde bestemming voorbij. Soms lukte het ongezien het perron op te komen maar kon je toch pech hebben door de Stationspatrouille (of MP) gesnapt te worden.
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Peter Kleton op 18 oktober 2021, 22:58:37
Zo was het ook in1960, toen ik in de Hojel Kazerne was gelegerd.
Ik was daar nog geen korporaal, dus werden de maten en  ik  gewoon afgemarcheerd  naar die speciale ingang. Daar stonden een paar borden met de bestemming van de militaire treinen waar je achter moest gaan staan. Als het tijd werd voor vertrek werd er een dpl sergeant die ook  naar huis ging bevolen om de troep af te marcheren naar de perrons. Als je dan  het  perron  op liep en er kwam juist een burgertrein aan. liep alles door elkaar en loste de colonne gewoon op. ;D
Vanuit de Hojel werden we ook aangewezen voor stations patrouille. Je werd dan afgemarcheerd vanaf de Hojel  door de stad naar het 1e perron, waar de commandant in een klein kantoortje huisde. We moesten dan bij de deur op het perron tussen de reizigers in de houding gaan staan bij het melden. We liepen Op Utrecht CS  totdat de laatste militaire trein vertrokken was. Onderwijl  liep je met een onbekende sergeant samen langs de trein om te kijken of er geen wanordelijkheden waren ,zoals  mensen met hun voeten op de zitting van de andere bank. Als de sergeant geen zin meer had, gingen we op een perron patrouilleren waar geen militaire treinen kwamen. ;D
 Dit schiet mij nog te binnen:
Het tenue was 1e grijs, binnenhelm.
 Op het station kregen we een rode band om onze bovenarm met tekst : Stationspatrouille (Of zo iets )
 
 Soldaat  Peter
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: hrp op 19 oktober 2021, 09:40:14
 :)
Schitterende verhalen.
Welke plunjebaal heeft er meer?
R.
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: knar46 op 19 oktober 2021, 16:29:41
Behorend tot de lichting 65-6 voel ik me een ouwe stomp (die in het leger de filler mocht afknijpen) als ik de lichtingen in dit draadje zie voorbij komen.
Ik woonde destijds in Leeuwarden en reisde met de militaire trein (verplicht!) naar Ossendrecht voor 2 maanden basisopleiding. Vertrek op zondag om 18.00 en aankomst op de kazerne om 01.00 's nachts in een DAF truck vanuit Bergen op Zoom. In Zwolle een keer overstappen in een trein met houten banken, kapotte verwarming en geen licht. Lang stilstaan tussen Olst en Deventer (nu nog steeds enkel spoor) omdat je als stukgoed werd behandeld. Daarna in Ede naar de Elias Beekman kazerne voor 6 maanden voortgezette opleiding tot radio-telegrafist omdat ik de test bij de keuring goed had gemaakt. Had ik het gevolg maar geweten: 21 maanden dienen ipv de gebruikelijke 18. (Weetje: iedere telegrafist heeft zijn eigen "aanslag" en in de oorlog konden uitluisterdiensten - die in Nederland in Gorkum gehuisvest was- nagaan welke telegrafist waar zat. Er moest dan ook vaak van telegrafist gewisseld worden. In de Korea oorlog spraken Nederlandse radiotelegrafisten waar mogelijk in het dialect met elkaar en geen uitluisterdienst kon dat verstaan). Lopend iedere keer vanaf station Ede-Wageningen naar de kazerne en iedere vrijdag om de veertien dagen (je was om de veertien dagen "paraat" met regelmatige appels) werd je afgemarcheerd naar het station van waaruit militaire treinen naar diverse windstreken vertrokken.
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: sneek op 19 oktober 2021, 16:46:50
Dat lang stilstaan was op het kruisspoor van Diepenveen. Dit werd alleen nog door de militaire treinen en een enkele goederentrein benut.
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Eric B op 19 oktober 2021, 17:20:57
@knar46:
Elke telegrafist heeft inderdaad zijn eigen seinhandschrift, zij met een heel slecht schrift krijgen de raad het met de andere voet te proberen ;)
Dat onderling in dialect communiceren in Korea hadden ze waarschijnlijk afgekeken van de Amerikaanse Navajo Talkers :)
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Trixfanaat1962 op 09 november 2023, 10:50:54
Ik ben zelf van lichting 76-1 en vanaf maart 1976 tot eind april 1977 gelegerd geweest in t Harde. In die tijd bestond deze trein ook nog, maar reed door naar Limburg. Getrokken door 1100, daarachter klompentrein plan E, als laatste wagen een Klompentrein AB of een plan K AB. Het dienstplichtig kader beschikte toen al over eigen auto's. Na t Harde stops in Nunspeet en Ermelo, Harderwijk werd overgeslagen. Volgens mij konden ze in Wezep ook al instappen.
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: hrp op 09 november 2023, 15:56:50
 :)
Bij ons in Wezep (Willem de Zwijgerkazerne) hadden heel wat dienstplichtige maten ook al een auto!
Zelf ben ik steeds NS en VAD-bus trouw gebleven.
Lichting 75-5.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230829-115140-654cf9157946e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230829-115140-654cf9157946e.jpg)
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Met een sik op 09 november 2023, 20:31:46

De baby-boom generatie was dienstplichtig, was 18 maanden onder de wapenen.
Gingen bijna elk weekend op vrijdag naar huis en stonden op maandagochtend weer op appel.
Een kleine berekening op basis van data op internet geeft als uitkomst dat
medio jaren zestig zo'n 140.000 dienstplichtigen de kazernes bevolkten. Plus tienduizenden beroepsmilitairen...
Van veel particuliere vervoer was in natuurlijk nog geen sprake.


Vanuit lichting 67-1:
- van de 140.000 was het grootste deel "parate hap" en die gingen één keer in de 14 dagen op weekendverlof, dus lang niet alle 140.00 gingen tegelijk;
- de blokkendozen werden toen ook nog gebruikt voor militaire treinen;
- legerplaats Stroe was in mijn tijd (67/68) uitsluitend een "opslagplaats"
- vanuit de legerplaats "de Wittenberg", gelegen naast Stroe, werd busvervoer ingezet naar Amersfoort en Apeldoorn.

Dit allemaal vanuit mijn herinnering, en ja dat schijnt niet altijd betrouwbaar te zijn ;D

Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Peter Kleton op 09 november 2023, 21:49:00
Ik kan mij nog wel herinneren ,dat wij ,de semi parate hap van de Verbindingsdienst  in Harderwijk  op Zaterdag naar huis gingen en Zondagsavonds  weer terug mochten komen in het tussenliggende weekeinde.
 In het parate weekeinde gingen we even lang weg als de parate hap.,voor het lange weekeind.Vrijdag tot Maandag.
Op zo'n Zaterdag gingen de dienstplichtige onderofficieren ,die in  de kost lagen bij burgers in Harderwijk  weg naar huis voordat wij ,de gewone soldaten en korporaals vertrokken naar het station.
Een keer was al het kader al vertrokken per eigen auto en moest er nog wel iemand zijn om de troep af te marcheren, als pas bevorderde korporaal was ik de ***. ;D 
Dus ging ik op pad met zo'n 40-50 man.voor twee treinappels, voor de  ri Amersfoort en Zwolle ,terwijl de militaire treinen niet  gelijker tijd vertrokken natuurlijk...
Bij het station aangekomen moest korporaal Kleton zich melden bij een MP, die streng vroeg waarom ik  veel te vroeg aan kwam zetten. Ik moest dus verklaren dat ik de enigste was ,die de zaak moest afmarcheren ,gelukkig geloofde hij mij.
Zo ging dat... :D
 KPL Peter
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: hrp op 09 november 2023, 21:56:31
Kuko Kleton dus...
Sorry ;)
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Peter Kleton op 09 november 2023, 22:36:55
Hee ,dat woord ken ik niet.

Is dat een variatie op kukel?  :D
Ik ben van 59_5 mss bestond dat woord nog niet?
Peter
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: hervé op 09 november 2023, 22:54:24
Goeienavond,

Ga jullie niet lastigvallen over m'n gedenkwaardige militaire dienst in Limburg in het jaar des legers 1979.
Is trouwens nog steeds NATO-TripleSecret.

Maar met de  trein  duurde de héénreis op zondagavond iets langer dan met het toenmalig 3de hands Datsun-etje A100    ;)
Per trein:  kleine 4u       en      met het autootje à max. 100km/u:  ruim 1u     ::)


Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: Hans Reints op 10 november 2023, 15:13:41
 Hoezo 18 maanden lang. "Wij" moesten het met 6 en/of 7 jaar doen. En dan waren we er nog niet vanaf. Bleef altijd nog de vaarplichtwet bestaan. (laatste keer bleven de mannen ruim 6 jaar weg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/MD-654e39f514ce5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/MD-654e39f514ce5.jpg)
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: j.ossebaar op 12 november 2023, 17:07:51
Mijn lichting was 66-5, als dpl sld opgekomen in de Lunetten Kazerne , Genie opleidigscentrum te Vucht . Het allereerste vervoer was met truks van station Vucht naar de Lunetten , Al het andere weekeind verlof ging per legervoertuigen tussen kazerne en het station . Na overplaatsing naar de Genieschool in de Frederik Hendrikkazerne  , Toen werd er gemarcheerd ( 25 min ) naar het station . Met militairetrein tot Asd CS en dan met gewone trein verder . Na overplaatsing naar Pontonnierskazerne met bus vervoer naar station Goringem en dan via Geldermalsen Asd Cs naar huis  , met reguliere treinen . 
Titel: Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
Bericht door: hrp op 12 november 2023, 18:02:46
Hee ,dat woord ken ik niet.

Is dat een variatie op kukel?  :D
Ik ben van 59_5 mss bestond dat woord nog niet?
Peter

K.t korporaal..

En Hans was met zijn zesjaar-plus dus "het l.l en de sigaar" zoals het standaardgrapje luidde van de adjudant die in Darp toe zag op onze verrichtingen mbt het bewaken van de mogelijke kernkoppen... Verplicht lachen was het parool, dat stemde de onderofficier van de v.m. zware-lua milder. Zelf waren we van de lichte-lua, hetgeen ook wat in ons voordeel was... 1976