Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?  (gelezen 8187 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #15 Gepost op: 17 oktober 2021, 10:21:37 »
Misschien wagens onderweg afgekoppeld als grapje voor het kader dat achterin zat!?
Herintroductie van de 'slipwagen'  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #16 Gepost op: 17 oktober 2021, 11:56:37 »
in de drgl 1986/'87  reed er op vrijdagmiddag nog een speciale verlofgangerstrein leeg van Zwolle naar 't Harde en vandaar richting Utrecht. Daar werd een 1100 voor gesteld en één van de toen speciale spitsstammen, bestaande uit 1x A Plan E en 3xB Plan W (zowel geel/blauw als ex-Benelux).
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #17 Gepost op: 17 oktober 2021, 12:16:45 »
Klopt.


Hier vertrek van spoor 3 t Harde naar Utrecht.

Mvg, Johan

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #18 Gepost op: 17 oktober 2021, 12:18:39 »
 :)
Dit draadje is als het ware 'op herhaling'.

Wat is een splitsstam?

R.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2021, 12:20:46 door hrp »
Groet,
      Ronald

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #19 Gepost op: 17 oktober 2021, 12:27:53 »
Ik zie/lees toch echt spitsstammen ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #20 Gepost op: 17 oktober 2021, 12:46:42 »
 :D
Sorry, leeftijd* en smartphone..

Ronald

* lichting 75-5 ( ouwe stomp cq ouwe p..p)
Groet,
      Ronald

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #21 Gepost op: 17 oktober 2021, 14:32:50 »
      Ouwe stomp hier ! 75-5 ?? 
      59-5 dat is pas ouwe stomp, die heeft nog in Mat 25 gezeten. :D,
   Ikke dus.
     Dlpkpl Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #22 Gepost op: 17 oktober 2021, 19:52:57 »
Mat 25  ???

Dan heb ik zeker in Mat 47 en Mat 55 gereisd?  :laugh:

Grtz, Ton

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #23 Gepost op: 17 oktober 2021, 21:49:50 »
 Ja ,dat klopt ,nieuwe telling.... :D
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #24 Gepost op: 17 oktober 2021, 22:20:19 »
Citaat
59-5 dat is pas ouwe stomp, die heeft nog in Mat 25 gezeten.
En nog heel wat lichtingen na jou ook hoor Peter, mat. 25 ex. Blokkenzuigers hebben tot half jaren '60 dienst gedaan in de verlofgangers treinen  ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #25 Gepost op: 17 oktober 2021, 22:21:03 »
in de drgl 1986/'87  reed er op vrijdagmiddag nog een speciale verlofgangerstrein leeg van Zwolle naar 't Harde en vandaar richting Utrecht. Daar werd een 1100 voor gesteld en één van de toen speciale spitsstammen, bestaande uit 1x A Plan E en 3xB Plan W (zowel geel/blauw als ex-Benelux).

Niets van gemerkt, want ik moest de andere kant op naar Groningen in 1986. Altijd gewone dienstregelingstreinen. Vanaf de kazerne in Ermelo op vrijdagmiddag altijd met zoveel mogelijk kameraden in een taxi (maximaal 7 personen maar er konden toch elke keer meer in).

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #26 Gepost op: 18 oktober 2021, 01:27:20 »
Als 70-2 lichting (origineel lichting 69-6 maar na aangevraagde vervroeging naar later verplaatst) heb ik 4 maanden in de Beekman kazerne in Ede doorgebracht en daarna 12 maanden op de Wittenberg in Garderen.
Het transport naar de Wittenberg op zondagavond liep tot Amersfoort volgens de normale dienstregeling van de NS. Daarna volgde de voor dienstplichtigen ingelegde trein met Mat 46 en/of Mat 54 naar de aansluiting Stroe. Vandaar werden we met bussen naar de kazerne vervoerd.

Gr,
Rob

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #27 Gepost op: 18 oktober 2021, 11:17:21 »
Ik ken de naam Stroe nog wel uit de militaire dient,  was  dat een halte voor alleen militaire treinen ?
 Met een gewone trein hebben we daar wel eens op een zijspoor staan wachten om een of andere reden in de jaren 70, is er nog steeds een inhaal
spoor ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #28 Gepost op: 18 oktober 2021, 14:22:39 »
Peter,

Ook ik associeer Stroe met militaire dienst.
Verhalen over slechte huisvesting, eten en bereikbaarheid...
Verhalen uit de reguliere pers en het VVDM krantje.

Google-earth leert dat er idd een uithaalspoor is, geen perron.
Volgens Stationsweb was er na de W2 geen station mee te Stroe. De legerplaats stamt uit de na-oorlogse periode en was in feite een follow-up van militaire activiteiten van de bezetter.

Groetjes
Ronald
Groet,
      Ronald

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #29 Gepost op: 18 oktober 2021, 15:53:33 »
Dat perron lag er wel degelijk. Zie NEG5475-363 uit 1978 in de NVBS Beeldbank. Dat was bestemd voor vervoer van militairen. Met het verdwijnen van de militaire treinen werd het overbodig en is verwijderd. In deze eeuw is er een tijdelijk noodperron gebouwd vanwege het laten keren van reizigerstreinen om de gunstige overstap op de bus die hier mogelijk was. De aanleiding daarvoor waren werkzaamheden.
Groet, Frank