Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Kortsluiting wissel en vaste kruising  (gelezen 5184 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #60 Gepost op: 25 juli 2021, 14:23:34 »
Dat lijkt mij ook een aardig idee, een fly-over er van maken. Aan het sporenplan te zien is er genoeg lengte voor de hellingen en het maakt het landschappelijk ook interessant.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #61 Gepost op: 25 juli 2021, 15:20:27 »
Even een vraagje, bij mij moest ik ook een "denk" overstap maken van analoog naar digitaal met de polariteit van de sporen. Kan eigenlijk niet eenvoudiger , om het simpel te zeggen bij je wisselstraten overal de onderste rail de min en de bovenste de plus. (ok, benaming klopt niet helemaal). Is het hier dan niet goedkoper en beter voor het inzicht van de baan dat hier ook te doen? Is wel draden omsolderen maar geen keerlusschakeling meer en eenvoudiger storingzoeken in de toekomst, of zie ik wat over het hoofd?

René

Edit: Flyover is idd nog mooier
René

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #62 Gepost op: 25 juli 2021, 15:31:52 »
Bij dit plan zit er nergens een wisselverbinding tussen parallelle sporen. Je kunt hier dus "analoog" blijven denken als het om de polariteit gaat. Als je de parallelle sporen gelijk poolt ontstaat juist de noodzaak voor keerlusmodules.
De enige bottleneck in dit plan is de kruising waarvan de sporen niet van elkaar zijn geïsoleerd. Dus daar moet de oplossing op gericht zijn.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #63 Gepost op: 25 juli 2021, 15:42:34 »
google schakeling kruising sporen :
 of zelfs op dit forum

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91061.15

http://train.delcour.org/baanplan/
Greetings,salutations,groetjes,

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #64 Gepost op: 25 juli 2021, 18:11:52 »
Hallo bellejt,
beide voorbeelden zijn voor dit geval niet 1 op 1 geldig gezien een andere polariteit van de sporen.  Mogelijk dat er wel een andere opzet/aansluiting mogelijk is, maar dat is in alle voorgaande berichten ook al aan de orde geweest.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #65 Gepost op: 25 juli 2021, 19:34:53 »
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat er geen geïsoleerde wissels zijn. Ik vond bijvoorbeeld onderstaande foto van een Peco wissel met duidelijk zichtbaar isolatie tussen de railstaven (rood omcirkeld)


Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #66 Gepost op: 25 juli 2021, 19:37:26 »
Frits, bij de meeste kruisingen zijn de sporen ook volledig van elkaar geïsoleerd. De kruising waar het hier over gaat is dan ook een uitzondering.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #67 Gepost op: 25 juli 2021, 19:41:01 »
Dus de dremel er in of een andere kruising. probleem opgelost. Maar we hebben wel lekker met z'n allen gediscussieerd dit weekend!  ;D ;D
Groet Frits

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #68 Gepost op: 25 juli 2021, 20:27:37 »
volgens mij is dit simpeler te doen , zie tekening

« Laatst bewerkt op: 25 juli 2021, 20:30:15 door saskia »

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #69 Gepost op: 25 juli 2021, 20:45:47 »
Top idee Saskia  (y) ;D
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #70 Gepost op: 25 juli 2021, 20:54:58 »
Dit idee is simpeler dan wat ik in gedachten had. Maar het vereist wel wat discipline bij de bediening. Het bistabiel relais kiest altijd de stand van het laatst bediende wissel. Als je dan een trein laat rijden  over het eerder bediende wissel dan gaat het fout. Je zou dus elke keer als een trein over de kruising is gereden het wissel terug moeten zetten zodat je voor de volgende passage altijd de juiste uitgangspositie hebt.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #71 Gepost op: 25 juli 2021, 21:07:19 »
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat er geen geïsoleerde wissels zijn. Ik vond bijvoorbeeld onderstaande foto van een Peco wissel met duidelijk zichtbaar isolatie tussen de railstaven (rood omcirkeld)

En ook daar geven ze op www.wiringfordcc.com speciale oplossingen voor ;)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #72 Gepost op: 25 juli 2021, 21:42:56 »
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat er geen geïsoleerde wissels zijn. Ik vond bijvoorbeeld onderstaande foto van een Peco wissel met duidelijk zichtbaar isolatie tussen de railstaven (rood omcirkeld)



Die maakt Peco heus wel hoor ;D



En zijn in meer gewone railplannen prima toepasbaar

Grtz Gerard

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #73 Gepost op: 25 juli 2021, 21:47:38 »
Klaas ,
ook dat is simpel , als je van rechts boven naar onder komt, moet het linkse wissel op rechtdoor geplaatst worden , en dan schakelt de kruising automatisch in de goede polarisatie.  tenzij dat je met open-gereden wissel werkt , dan moet je boven natuurlijk een schakel-detectie plaatsen , maar daar gaan we niet vanuit.
Kom je van links boven , maakt het niet ui hoe de polarisatie van de kruising is.
Als je van rechts onder naar boven gaat , gebeurt er ook niets.
Als je van rechtsonder links afslaat naar boven , wordt de kruising automatisch met het bedienen van het wissel, op de juiste polarisatie gebracht.

Saskia

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #74 Gepost op: 25 juli 2021, 21:49:14 »
Brightonbelle,
daar zit je dan met stroomloze gedeelten , die problemen kunnen geven bij korte 2-assige lokjes.