Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)  (gelezen 10156 keer)

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #60 Gepost op: 18 januari 2022, 19:45:03 »
 (y) (y) dankjewel 🙏🏼

Groet,
René

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #61 Gepost op: 19 januari 2022, 11:50:22 »
Ik kan hier van genieten! Dank voor alle linkjes! (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #62 Gepost op: 19 januari 2022, 12:39:21 »
Deze onderdelen heb ik gekocht bij Digitalzentrale > Elektronic/Steuerung > Drehscheiben.
Ik heb dit nog maar net geïnstalleerd, maar kan nu al zeggen dat ik er uitermate tevreden over ben. De motor is groter dan die van de andere draaischijf en door het enorme stevige tandwiel is de overbrenging ook zeer goed. Los daarvan, bij het draaien maakt het geheel heel weinig geluid.
Zal t.z.t. wel proberen er iets van op te nemen.

De stappenmotor die meegeleverd wordt, komt bij Stepperonline.com vandaan en is de 17HS24.

Even gekeken op deze site, maar wat een mooi spul hebben ze!

gr. Rob
Rob Moerkerken

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #63 Gepost op: 19 januari 2022, 14:48:41 »
Graag gedaan.

@Jaap,
En leuk te horen dat je er van geniet.
@Rob,
Ik neem aan dat je de site van Digitalzentrale bedoelt? Inderdaad, mooi spul.
Overigens de stappenmotoren zijn ook een lust voor het oog ;)
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #64 Gepost op: 19 januari 2022, 19:43:38 »
Vervolgens de plaats afgetekend waar de aandrijving onder de baan komt en die daar (voorlopig even tijdelijk) bevestigd samen met een latje (de brug voorstellende) om de decoder en de afritten te kunnen instellen.

De draaischijf wordt aangestuurd door de decoder, de decoder kan bediend worden:
1. handmatig via een display;
2. via DCC commando’s;
3. via het treinbesturingsprogramma. In mijn geval is dat iTrain.

Voor de handmatige bediening wordt de decoder geleverd met een display.



Deze heb ik in de rand van de baan gemonteerd, zodat zichtbaar is wat er onderwijl gebeurt en handig om instellingen aan te passen.

In de decoder moet namelijk eerst een aantal instellingen worden aangepast; o.a. moet het aantal motoromwentelingen waarbij de draaibrug een volledig omwenteling maakt, proefondervindelijk vastgesteld worden, het aantal afritten moet ingegeven worden en daarna kunnen de gewenste afritten van de draaischijf gemarkeerd worden. Via de knopjes op het display van de decoder kunnen de afritten gekozen worden en met ’n druk op de ‘Enter’ gaat de brug draaien.

Ik heb de decoder ingesteld op het maximale aantal afritten (64), zodat de uitgangen dicht bij elkaar liggen gezien de ligging van en de beschikbare ruimte voor de sporen op mijn baan.

Ook moet de decoder in iTrain gedefiniëerd worden. Deze draaischijfdecoder staat niet in het rijtje van decoders in iTrain, dus (ook hier) gekozen voor de 1e: “Algemeen”. Als adres moet daar het adres van de 1e uitgang staan en niet het decoderadres. Standaard staat het decoderadres op 225, maar omdat ik hiermee ‘in de knoop’ kwam met reeds gebruikte adressen, heb ik de decoder als basisadres 197 gegeven.

In de handleiding staat dat de eerste afrit het basisadres + 4 heeft. Ergo, bij de eerste afrit moet derhalve de waarde 201 ingevuld worden. Dan is het simpel doortellen naar de volgende afritten.

In de decoder handleiding staat dat ’n uitgang gekozen wordt met het betreffende wisseladres en dan bevestigd met (-) en de opvolgende uitgang op hetzelfde adres maar dan met (+). Zoiets staat niet in iTrain beschreven of dat kan en hoe dat moet en zodoende heb ik proefondervindelijk vastgesteld dat (beginnend bij afrit 1) de eerste afrit en het daaropvolgende tweede afrit beiden hetzelfde wisseladres hebben, alleen afrit 1 is het adres met (-) of thrown of rood/groen en de volgende afrit 2 is datzelfde wisseladres met (+) of closed of groen/rood.

Daarmee werkt ’t perfect. Ook via DCC wisselcommando’s op de handregelaar is de brug netjes naar de gewenste/gekozen afrit te sturen. Dus na het nodige puzzelwerk is ook het definiëren in iTrain gelukt.

De decoder is uitgerust met een relais (AUX3-Relais) en deze aansluiting (4 pinnen) is voor het omkeren van de polariteit van het brugspoor, t.w.:
2 bovenste: Ingang digitale spoorspanning (naar de centrale) en 2 onderste: Uitgang digitale spoorspanning (naar het brugspoor). Dit is dus een geïntegreerde keerlus constructie.

Dan moet de besturing dienovereenkomstig worden geprogrammeerd. Standaard staat deze optie ‘UIT’; de uitgang is gedeactiveerd. Door het selecteren van ‘Ompolen’ wordt de schakeling geactiveerd en moet je alleen nog ingeven vanaf welke afrit de ompoling moet plaatsvinden. Als deze instellingen ingegeven zijn, moet de decoder opnieuw opgestart worden.

Nu dit goed werkt ben ik verder gegaan met het maken van de uiteindelijke draaischijf constructie.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #65 Gepost op: 21 januari 2022, 22:53:22 »
Bij de vorige draaischijfput was ik afhankelijk van de lengte van de motoras. Op die motoras zat namelijk het tandwiel dat de brug aandreef en aangezien deze draaischijf oorspronkelijk bedoeld is voor plaatsing op een vlakke ondergrond waarop ook de rails liggen, was deze draaischijfput daarom zo ondiep.

Dit keer heb ik de put meer verdiept aangebracht m.b.v. een aantal 9 mm MDF ringen. De draaischijfvloer ligt nu 43 mm onder het maaiveld.
Onder de vloer is de draaischijfmotor gemonteerd, de motoras steekt door de vloer en hierop wordt de draaibrug bevestigd. Tevens wordt de sleepring voor de electrische aansluitingen bevestigd op de motoras.

De complete draaischijf constructie heb ik als aparte ‘module’ in elkaar gezet, zodat deze makkelijk te bewerken is en ook het monteren van de aandrijving is zo makkelijker uit te voeren dan boven je hoofd werken onder de baan.

Hier zit de aandrijving al gemonteerd.



Het gat waar de draaischijf module in moet komen.



En zo komt ie uiteindelijk te zitten; motor + aandrijving + centrale as + sleepring voor stroomdoorvoer

Met vriendelijke groet,
Peter

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #66 Gepost op: 22 januari 2022, 07:30:30 »
 (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #67 Gepost op: 22 januari 2022, 09:47:00 »
Fraaie oplossing!

Grtz, Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4046
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #68 Gepost op: 22 januari 2022, 13:10:38 »
+1

Eric
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #69 Gepost op: 22 januari 2022, 13:45:37 »
Heel netjes allemaal  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #70 Gepost op: 25 januari 2022, 10:37:32 »
Dank u allen  :)
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #71 Gepost op: 25 januari 2022, 10:38:21 »
Voor deze draaibrug gebruik ik een rechttoerechtaan brug zonder bedieningshuisje en zonder boven de brug uitstekende wielkasten.

Het brugdek heb ik gemonteerd op een aluminium U-profiel (25 x 25 x 25 x 2 mm), de zijkanten heb ik naar de uiteinden toe taps gemaakt.
Bij de motoraandrijving zit een klemring (met schroefgaten) die op de motoras geklemd moet worden en waarop de brug vastgeschroefd kan worden.
In het midden van de brug heb ik een opening gemaakt waardoor de klemring in het U-profiel onder de draai-opening gebracht kan worden, hierop wordt het brugdek vastgeschroefd en dan wordt het geheel op de centrale as vastgeklemd.





Het midden van de brug zit -zoals gezegd- bevestigd op een gelagerde (motor)as en de uiteinden van de brug lopen op kogellagers, die ik onder de brug heb aangebracht.



Deze lagers lopen op een rail die op een ‘betonnen’ rand op de bodem van de put ligt. Voor deze constructie heb ik wat flexrail uit elkaar gehaald, ontdaan van de tussen de bielzen zittende verbindingsstukjes en uit elke biels 2 stukjes van 20 mm (met in het midden de railbevestiging) gezaagd. Hierin wordt de rondgebogen rail geschoven.



En vervolgens op de betonnen rand vastgelijmd.



Met de brugrails gemonteerd, worden nu ook de opritten op hun juiste plek gelegd en wel zodanig dat de brug vrijloopt maar er toch een (minimale) ruimte is tussen de brugrail en de toeleidende sporen.

Met vriendelijke groet,
Peter

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #72 Gepost op: 25 januari 2022, 11:17:07 »
Ha Peter,

Ontzettend leuk om te zien hoe je dit aangepakt hebt, zier er erg goed uit!
Net zelf een Roco h0 draaischijf gekocht die ik zelf wil gaan digitaliseren, heb weer ideeën opgedaan uit jou bijdragen, dank!

Groet,
Michiel.
Groet,
Michiel.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #73 Gepost op: 29 januari 2022, 17:18:38 »
Het brugspoor moet natuurlijk wel van spanning voorzien worden, anders heb ik er nog niets aan 😩

Aangezien de centrale as hol is, komen hier doorheen de aansluitdraden van de brugrails. Kennelijk is de bedoeling om alle aansluitingen op de sleepringcontacten te solderen, maar dan zit alles zo definitief vast en daar hou ik niet van. Dus heb ik op de bovenste (vaste) schijf de aansluitingen voorzien van male headers zodat een aansluitkabel makkelijk met een connector aangesloten kan worden. De draaiende sleepring heb ik voorzien van steekpennetjes zodat de draden via kabelschoentjes hier opgeschoven kunnen worden en zodoende -als de brug afgenomen moet worden- heel makkelijk weer los te halen zijn.



Nu de goede hoogte voor de brug vast ligt, kon de centrale as aan de onderkant ingekort worden tot de juiste lengte. Maar goed ook, want met het onder de baan werken, heb ik al een aantal malen mijn hoofd gestoten aan die r*t as. In de beschrijving staat dat het alleen met een slijpschijf kan, maar omdat vlakbij de afkortplek een kunststof (ingeperste) ring zat, heb ik het toch eerst geprobeerd met een (nieuw en scherp) Antilope figuurzaagje. Dit ging wonderwel goed en met (bij de kunststof ring) nauwelijks warmteontwikkeling.



Op de foto is de ring moeilijk te zien, heb er daarom maar even een ring ;) omheengezet.

De decoder is voorzien van een aansluiting (AUX3) met relais voor DCC ‘in’ en ‘uit’ voor de brugspoorpolarisatie. Deze uitgang kan ingesteld worden om (vanaf een zelf te bepalen afrit) het omkeerrelais te laten ompolen. Dit heb ik dan ook zo ingesteld en het brugspoor hierop aangesloten; dit ompolen werkt.

In de handleiding staat dat de omschakeling potentiaalvrij is en dat zodoende het brugspoor direct op een ingang van de bezetmeldmodule kan worden aangesloten.
Het was even uitzoeken hoe dit alles aangesloten moest worden en inderdaad nu heb ik én spanning op de rail én bij stroomafname genereert het een bezetmelding én het omkeerrelais schakelt keurig de spanning om.

Ook zit op deze decoder uitgang AUX2, deze is voorzien van een optocoupler, waardoor direct aan een ingang van een bezetmeldmodule een signaal gegeven kan worden: “brug beweegt” of “brug aangekomen”. Ik heb ‘m ingesteld op de laatste zodat iTrain een signaal krijgt als de brug op de betreffende uitgang is aangekomen. Pas dan wordt de loc in beweging gezet; wel zo veilig.....

Ondertussen liggen ook de aanvoersporen en de brugrail op hun plek en worden de opstelsporen gelegd. Ook hier is weer een opklapbaar opstelstation gekomen.

Met vriendelijke groet,
Peter

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #74 Gepost op: 29 januari 2022, 19:35:48 »
Petje af Peter! (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl