BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: peterha op 22 juli 2021, 09:52:28

Titel: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 22 juli 2021, 09:52:28
Ik zou graag op mijn Spoor 0 baan een draaischijf willen hebben, echter in Spoor 0 heb ik weinig kunnen vinden wat aan mijn wensen voldoet.
Ik gebruik Peco Code 143 rails, de draaischijf moet minimaal 70 cm lang zijn en moet (via DCC) door iTrain aangestuurd kunnen worden.

Voor H0 zijn er genoeg draaischijven te vinden; ook draaischijven die onder iTrain werken. Ik heb overwogen zo’n draaischijf te kopen en er dan een zwaardere motor in te zetten, maar ik ben bang dat dat niet zal voldoen als ik er ’n loc van 2 kg op zet.
In spoor 0 heb ik er een paar kunnen vinden, al dan niet aangedreven, maar niet via een DCC decoder die via iTrain werkt.
B.v. een van Millhouse River Studio, maar die (Amerikaanse) standaard draaischijf begint bij $ 2000,-.
Voor spoor I ook diverse draaischijven gevonden, maar ook die beginnen (als er al prijzen bekend zijn) ook vanaf € 1200,-.

Om een draaischijf zelf te maken, lijkt mij ook geen probleem als de juiste onderdelen maar beschikbaar zijn, maar de hoofdzaak draait om de digitale aansturing. Het mooiste lijkt mij gebruik te maken van een stappenmotor. Hiervan heb ik al ’n paar voorbeelden gevonden, bv bij Digitalzentrale.de met digitale aansturing welke onder Traincontroller met ’n Märklin protocol werkt en ook modell-werkstatt.de heeft voor een draaischijf een decoder met stappenmotor, maar niet werkend onder iTrain.

Voor ik ’t wiel probeer opnieuw uit te vinden, wil ik jullie hulp en advies vragen.
Weet iemand of gebruikt iemand een spoor 0 draaischijf die ook door iTrain aangestuurd kan worden en mij hierbij verder kan helpen?
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: VvKan op 22 juli 2021, 10:06:01
Lenz.
Maar is geen 70 cm.   Dat is voor Europa een 30 of 31,5 meter draaischijf.  Weet niet of die ergens in het echt bestaan heeft.
Dus ik neem aan dat het voor een Amerikaanse loc bestemd is ?   En die weegt maar 2 kilo  ???
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: bollen neus op 22 juli 2021, 10:45:55
https://www.real-modell.de/
Eric.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: Ronald Halma op 22 juli 2021, 10:56:18
Inderdaad Lenz... die is bewezen goed.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: denobis op 22 juli 2021, 10:58:42
Misschien een idee om een stappenmotor via arduino aan te sturen en dan de track keuze te te bepalen dmv de ingangen vd arduino aan te sturen via je centrale?
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: VvKan op 22 juli 2021, 11:01:57
Real-Modell:
Is ook geen 70 cm. en voor digitaal komt er nog eens 900 euro bij, als ik het goed gezien heb.  Moet je dus ook nog verbouwen, net als Lenz.  Dan kom ik op een verschil van meer dan 2200 euro.  Daar kun je nog eens wat mee doen.

Blijft mijn verwondering nog staan:  een loc van 70 cm. die maar 2 kilo weegt ?  De kleinste Lenz stoomloc weegt al meer.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: BartvD op 22 juli 2021, 11:08:22
Peter, heb je overwogen er zelf een te maken. Het bouwen en aansturen is dan niet veel anders als een zelfbouw h0 draaischijf en daar zijn toch wel voorbeelden van te vinden.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: bollen neus op 22 juli 2021, 11:08:57
Heb al grotere zien functioneren (live) maar das dan ook zelfbouw.
Eric.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 22 juli 2021, 11:15:39
@Veroniek,
Lenz had ik nog niet in mijn vizier, maar ik heb de Drehscheibe/Drehgleis 45060 gevonden en ga die eens bestuderen.
Het is niet voor een Amerikaanse loc maar een messing bouwkit van de SNCF 241P. Momenteel ben ik niet thuis en heb er qua gewicht maar even een draai aan gegeven, alleen maar om aan te geven dat ie meet dan 300 gram weegt  :P.
Thuis zet ik ‘m nog wel even op de weegschaal voor het juiste gewicht.

@Eric,
Dank voor de link, maar kaal is ie al ruim € 1800 euro en met digitale aansturing € 2700,-. Helaas gaat dat mijn draagkracht te boven.
Zal waarschijnlijk wel aanpassing van iets bestaands of zelfbouw worden,

@Denobis,
maar aan aansturing via een Arduino zit ik niet echt aan te denken.

@Bart,
Om een draaischijf zelf te maken, lijkt mij ook geen probleem als de juiste onderdelen maar beschikbaar zijn, maar de hoofdzaak draait om de digitale aansturing.
Ik heb ook wel voorbeelden gevonden, maar die worden of helemaal handmatig of handmatig met een besturingskastje bediend.
Zelfbouw heb ik wel degelijk overwogen en ook al wat onderdelen gevonden, maar de digitale aansturing is iets waar ik geen kaas van gegeten heb en dus vanuit de handel zal moeten komen. En die voorbeelden in Spoor 0 werkend onder iTrain heb ik niet gevonden.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: MMTB op 22 juli 2021, 11:22:39
Ik heb de Lenz Drehgleis 45060, maar of hij een zware messinglok aan kan weet ik niet. De mijne heeft al zichtbaar moeite met een V200 van MBW. Er zit een minimotor in met een zeer hoge vertraging. Het voordeel wel is dat hij al digitaal is en daarnaast nog met losse knoppen aan te sturen is.

Groeten, Mark
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 22 juli 2021, 12:36:47
De mijne heeft al zichtbaar moeite met een V200...
Bedankt Mark,  dit is een ervaring waar ik zeker wat aan heb  (y)
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: Martin Welberg op 22 juli 2021, 13:13:32
https://www.kitwoodhillmodels.com/7mm-ft-o-scale-75ft-turntable/
http://www.admturntables.com/ voor de aandrijving

Die maakt best aardig spul. Geen idee wat dan dat ADM spul moet gaan kosten maar het ziet er voor mij veelbelovend uit.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: Shay-fan op 22 juli 2021, 13:17:15
Op deze site vind je een bouwkit van schijf in schaal 0: <<www.kitwoodhillmodels.com/7mm-ft-o-scale-75ft-turntable/>>. Overigens ook in andere schalen kits voor draaischijven.

m.vr.gr.
Gerard
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: VvKan op 22 juli 2021, 13:39:43
Het is niet voor een Amerikaanse loc maar een messing bouwkit van de SNCF 241P.
Ik weet dat dat een forse loc (+ tender) is, maar 70 cm ?  Zou ik toch nog eens goed naar kijken.

Op basis gegevens Joueff H0 uitvoering kom ik op 624 mm.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 22 juli 2021, 13:50:01
Martin en Gerard, bedankt voor de link(s).

Klopt, die had ik ook al gevonden, maar op de website staat:
AT PRESENT TIME I AM ONLY TAKING ORDERS FROM ADM CUSTOMERS. I am too busy with On30 for anything else.
A new ABC gearbox coupled to a powerful KHM motor is coming- but not available yet. Yes I know its frustrating. for me and you, but On30 is eating most of my time.


Er kan op dit moment daarom geen order geplaatst worden én de draaischijf is ‘maar’ 525 mm lang en ik heb een langere nodig.

Het zou ook geschikt zijn voor DCC maar niet voor iTrain en dat is voor mij toch wel het belangrijkste criterium.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: Martin Welberg op 22 juli 2021, 14:23:32
Citaat
STOP PRESS - software update ADM Turntables now compatible with I-TRAIN.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: Martin Welberg op 22 juli 2021, 14:25:34
Maar goed, als je een langere nodig bent zal je aardig moeten zoeken of zelf bouwen. De ADM aandrijving is in ieder geval geschikt voor DCC en iTrain
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: BartvD op 22 juli 2021, 15:11:56
Altijd gedacht dat ITrain een software systeem was en dat je nog steeds een centrale (Lenz, ESU, ZIMO, etc) nodig had. Net als de combi JMRI (de software) en Digitrax (in mijn geval de hardware) maar kan ook met ESU opereren overigens.

Dus heb je een digitale aansturing nodig die met de centrale kan praten zodat de centrale het weer vertaald naar ITrain en visa versa. Hangt af wat voor systeem je gebruikt maar dan zouden er best wel meer mogelijkheden zijn?

Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 22 juli 2021, 15:39:11
@Martin,
Hé, bedankt. Die zin had ik nog niet gevonden. En een langere zelf bouwen, lijkt me ook een leuke uitdaging.
ADM aandrijvingen ken ik niet, dus ga ik me op inlezen wat dat is, hoe dat werkt en waar dat te koop is.

@Bart,
Klopt. Zelf gebruik ik Digitrax en met iTrain bestuur ik (via de computer) mijn baan.
Om een draaischijf aan te sturen, zitten er in iTrain nu al 15 verschillende decoders; variërend van Märklin, Lenz, Heljan, Fleischmann, Digikeijs e.d.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: FritsT op 22 juli 2021, 16:14:03
60 cm draaischijf met de P er op.
(https://live.staticflickr.com/65535/51328948035_2ea228ee57_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mcLgYF)IMG_1615 (https://flic.kr/p/2mcLgYF) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: Martin Welberg op 22 juli 2021, 17:09:18
Mooi, waar is de schijf van en wat drijft hem aan?
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: FritsT op 22 juli 2021, 17:24:43
Besig,
Deze firma heeft zijn activiteiten in Spoor-0 al geruime tijd  gestaakt.
Schijf kan met variabele snelheid draaien en stopt via magneetcontacten en...je kan schoor toeteren (als je wilt)

(https://live.staticflickr.com/65535/51328274548_2bd4e3ac37_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mcGPLQ)IMG_1616 (https://flic.kr/p/2mcGPLQ) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51327337492_e22fdb5ce6_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mcC2dG)IMG_1617 (https://flic.kr/p/2mcC2dG) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51327337462_906db45df8_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mcC2db)IMG_1618 (https://flic.kr/p/2mcC2db) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51328790939_c459843ac9_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mcKth8)IMG_1619 (https://flic.kr/p/2mcKth8) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 22 juli 2021, 20:30:47
Frits,

Kun jij zien wat voor motortje er in zit?
Is die voldoende om de schijf makkelijk te laten ronddraaien? Hij lijkt zo klein...
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: VvKan op 22 juli 2021, 22:32:57
Maxon met vertragingskast ?
Maar ook geen 65 a 70 cm.  Maar op de mm. nauwkeurig geschikt voor de lange loc's ?   Met overstekende uiteinden, dus goed mikken voor de machinist.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: FritsT op 22 juli 2021, 23:38:06
@Peter,

Geen enkele aanwijzing van een merk van de motor te zien.
De brug weegt circa 4  kilo.
Door de vertragingskast loopt die als een zonnetje
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: FritsT op 22 juli 2021, 23:45:43
De modelbouwclub in Rheinberg heeft dezelfde schijf ingebouwd.
Wat lang geleden al, 2003
(https://live.staticflickr.com/65535/51329469819_a02269b8b4_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mcNX5X)Rheinberg impressie (3) (https://flic.kr/p/2mcNX5X) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

In 2007 op Eurospoor met de Giga-Spoornul-baan.
Dido en Erik.
Je ziet, je hebt ruimte nodig voor zo'n schijfje.
De draaischijfmodule is 120x120
(https://live.staticflickr.com/65535/51329484304_0935a57172_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mcP2oG)eurospoor 2007 zaterdag 018 (https://flic.kr/p/2mcP2oG) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 23 juli 2021, 09:19:30
Met overstekende uiteinden, dus goed mikken voor de machinist.
Daarom wil ik een draaischijf die plm 70 cm lang is. Heb ik wat speling aan beide uiteinden.

@Frits,
Bedankt voor de foto's; mooie draaischijf trouwens.

@Allen,
Iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage. Ik heb de komende dagen wat te lezen, uit te zoeken en te overdenken 🤔
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: Hirschsprung op 23 juli 2021, 09:24:32

Maar ook geen 65 a 70 cm.  Maar op de mm. nauwkeurig geschikt voor de lange loc's ?   Met overstekende uiteinden, dus goed mikken voor de machinist.

In bv Ottbergen lag vanaf midden jaren '30 ook een relatief korte schijf van 20,5 meter. Daar steekt bv een 44 met een LuP van 22620mm ook ruim overheen. De asstand van de 44 is 19190 en past dus op de brug. Om de lokfuhrer te helpen op de juiste positie te stoppen stonden er op de brug markeringen voor de diverse types, bv witte streep op de hekwerk ter hoogte van de laatste koppelas, wat uit de cabine goed te zien is.


 
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 24 juli 2021, 12:53:17
@Veroniek,
De loc meet 63,5 cm (l.o.b.) en weegt 2800 gram.
De as afstand (voorste loopas tot achterste tenderas) is 54 cm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SNCF241P-60fbf00da6d5b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SNCF241P-60fbf00da6d5b.jpg)

De maat van de draaischijf en het gewicht van de loc waren enigszins een schatting, aangezien ik op dat moment op de camping zat.
Echter, ik wil geen draaischijf van 64 cm, maar wat langer i.v.m. speling qua lengte en ben toen maar aan de ruime kant van 70 cm gaan zitten.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: FritsT op 24 juli 2021, 13:08:56
@Peter,
Nergens zie ik een kant en klare Franse draaischijf in model, dus toch zelf bouwen.

Kan je hier wat mee?
https://www.modelisme-ferroviaire-rouen.fr/pratique-et-tutoriels/arduino-modelisme-ferroviaire/motoriser-pont-tournant-modelisme/ (https://www.modelisme-ferroviaire-rouen.fr/pratique-et-tutoriels/arduino-modelisme-ferroviaire/motoriser-pont-tournant-modelisme/)
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 24 juli 2021, 16:04:41
@Frits,
Tegenwoordig zijn spoor 0 draaischijven klaarblijkelijk zeer dun gezaaid.
Maar ik zoek iets (zal waarschijnlijk inderdaad zelfbouw worden) dat voorzien is van een decoder/interface die via iTrain aangestuurd kan worden.

Overigens best leuk en interessant artikel, maar Arduino is niet zo mijn ding.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: Ronald Halma op 25 juli 2021, 16:37:50
Van mij ook niet, toch schijnen de mogelijkheden groot te zijn en met wat hulp zou het ook te doen moeten zijn. Denk dat er best mede-forummers zullen zijn die je willen helpen met zoiets :)
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: Hirschsprung op 25 juli 2021, 17:03:35
Ik gebruik voor m’n spoor 1 segmentschijf, fiddleyard en treinlift een (arduino) decoder van ‘Die Digitalzentrale’. Het ding stuurt in alle gevallen een stappenmotor aan. Die combo kunnen ze ook leveren. De decoder begrijpt ook de aansturingscommando’s van een M* draaischijf. Dat is in de meeste sw pakketten, en volgens mij ook iTrain, geïntegreerd. Dus, zelf bouwen die schijf, en zo’n aandrijving en decoder eraan hangen. Ik had ook geen zin nog een hobby in de hobby en wil me ook niet nog eens de arduino eigen maken, vandaar deze keuze. Ben er dik tevreden over.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: Ronald Halma op 25 juli 2021, 17:23:13
 (y)
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 11 november 2021, 15:18:04
Mijn pendelbaan is alleen maar een pendelbaan, d.w.z. enkel heen en weer rijden, waarbij de voorkant van de (stoom)locomotief uiteraard steeds maar 1 kant op wijst.

Zoals in mijn eerste post al aangegeven, wilde ik mijn spoor 0 baan uitbreiden met ’n flinke draaischijf en omdat ik wat variatie in het rijden wilde, heb ik besloten uiteindelijk 2 draaischijven te gaan maken om zodoende aan beide kanten van de pendelbaan én de loc te kunnen keren én -met een extra aantal opstelsporen- wat meer rij- en opstellengte te creëren. Dus ben ik op zoek gegaan naar draaischijven in spoor 0.

De vele suggesties hier op het forum hebben helaas niet geleid tot het door mij gewenste resultaat; zo’n grote draaischijf is in spoor 0 niet verkrijgbaar. Echter, bij mijn zoektocht ben ik o.a. op de site van Bertram Heyn (http://Modell-Werkstatt.de) terecht gekomen. Zij verkopen complete draaischijven voor Spoor 1 en breder (echter geen Spoor 0!), maar ook onderdelen om zelf een draaischijf te maken. Ik heb daar zo’n set gekocht om zelf een draaibrug te maken.

Ik zal jullie de vele mislukkingen besparen, maar wel een aantal stappen in het bouwproces laten zien; het is daarom ook geen ‘live’ bouwverslag.
Vooralsnog maak ik de draaischijf/-brug alleen maar functioneel, afwerking en aankleding vind ik op dit moment minder belangrijk; dat komt later wel.

De set bevat een stappenmotor en bijbehorende decoder (die geleverd wordt door MD-Electronics.de (https://shop.md-electronics.de/p/hdd-drehscheibendecoder-fuer-heyn-schrittmotoren)) en kan worden bediend met een DCC centrale. Omdat ik een nogal grote draaibrug nodig heb, heb ik er 4 extra kogellagers bij gekocht die hopelijk de draaischijf soepel laten draaien, zelfs met zwaardere locomotieven. De extra rollagers worden zodanig in de draaibrug gemonteerd dat ze op de buitenring van de tandkrans lopen.

Dit zijn de onderdelen die ik gebruikt heb:
1. stappenmotor
2. decoder
3. kalibratieschakelaar
4. tandkrans (6-delig)
5. aandrijftandwiel (rondsel)
6. inbouw kogellagers voor draaibrug
7. lazy susan
8. sleepring module

foto: Onderdelen
(https://live.staticflickr.com/65535/51670991547_9ca6046570_c.jpg)
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 14 november 2021, 11:27:20
De tandkrans (4) is gefreesd uit 3 mm dik aluminium en bestaat uit 6 secties; de buitendiameter is 662 mm, de binnendiameter is 644 mm. De M3-schroefgaten bevinden zich op een cirkel met een diameter van 657 mm. De hele tandwielrand heeft 324 tanden in module 2; het motorrondsel (5) heeft 12 tanden.
De tandkrans wordt op de grondplaat gemonteerd met 3 mm boutjes en de stappenmotor (1) komt op de brug met de as door de bodem van de draaibrug. Onder de brug wordt vervolgens het rondsel bevestigd, welke aangrijpt in de tandkrans en zo de brug ronddraait.

De brug moet in het midden uiteraard kunnen draaien. De draaischijven van Heyn hebben in het midden een axiale lagerring met een 5 mm bout waarop het geheel draait. Het draaischijfspoor wordt van spanning voorzien via (printplaat) sleepcontacten. Aangezien dit axiale druklager geen aparte levering-optie is en ik (vooralsnog) geen printplaat sleepringen wilde gebruiken, gebruik ik in plaats van het druklager ’n lazy susan (7) die in het midden onder de brug komt.

De functie van de sleepcontacten laat ik overnemen door een sleepring-module [8] waarbij de draden door de opening van de lazy susan naar de rails op de draaibrug gevoerd worden. De keerlusmodule in de decoder (2) neemt de juiste polarisatie van de sporen over wanneer de draaischijf 180 graden wordt gedraaid.

Om de decoder te kunnen gebruiken voor het aansturen van de draaibrug, moest deze eerst geprogrammeerd worden (aantal uitgangen, op welke positie die uitgangen zitten e.d.). Alleen mijn centrale ondersteunt deze nieuwe decoder niet en ook via POM lukte het niet.

Vervolgens contact gehad met MD-Electronics; aangezien het programmeren niet lukt met mijn centrale, adviseerden zij een andere centrale òf hun Programmeermodule (https://shop.md-electronics.de/c/modellbahntechnik/zubehoer). Deze module toen maar aangeschaft; je moet toch wat....
De benodigde software heb ik gedownload, maar deze software werkt alleen onder Windows en aangezien ik een MacBook Pro heb, heb ik maar weer de oude Windows machine tevoorschijn gehaald en eerst ’ns flink laten updaten 8).

Als eerste een centraal gat geboord en de omtrek van de tandkrans uitgemeten. Nadat de ring goed lag deze even met wat tape vastgezet en daarna de gaatjes geboord in de grondplaat voor de bevestiging van de tandkrans.

foto: Tandkrans
(https://live.staticflickr.com/65535/51672663570_8e76bc3ce9_c.jpg)

Om te voorkomen dat het kunststof tandwiel tegen de bodem schuurt, heb ik de tandkrans iets verhoogd aangebracht met een 3 mm moertje tussen de tandkrans en de bodem.

foto: Verhoging
(https://live.staticflickr.com/65535/51670991527_682f152f98_c.jpg)

De brug zelf draait op de lazy susan. Aangezien dit een geheel is, heb ik de montagegaten van de boven- en onderkant haaks op elkaar door de draaibrug en de onderplaat geboord. Eerst wordt de lazy susan onder/in de brug vastgeschroefd, in de draaibrug heb ik een gat geboord waardoor ik van bovenaf de boutjes in het onderste deel van de lazy susan met moertjes kan vastzetten.

foto: Lazy Susan
(https://live.staticflickr.com/65535/51671793326_265d003743_c.jpg)

De lazy susan is hier in de brug gemonteerd en ligt nog ondersteboven. In de grondplaat zijn 4 corresponderende gaten geboord, de boutjes van de lazy susan worden door de grondplaat gestoken en van onderen met moertjes vastgezet.

foto: Gaten in grondplaat
(https://live.staticflickr.com/65535/51672473649_c726c5ed9d_c.jpg)
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: HuubvG op 14 november 2021, 12:38:26
Wel heel keurig netjes is dit alles! Het lijkt op de foto dat enkele gaten in de tandkrans tussen twee tanden in, op het dunste gedeelte zeg maar, geboord zijn. Nu zal het geheel groter en steviger zijn dan het zo lijkt, dus de schroefgaten zorgen daar niet voor zwakke plekken in de tandkrans, neem ik aan?
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: bollen neus op 14 november 2021, 12:50:50
Wij volgen dit ook in alle stilte, mooi project. En misschien later hier ook bruikbaar op de baan die toch nog uitbreiding gaat krijgen.
Eric.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 14 november 2021, 16:54:30
... dus de schroefgaten zorgen daar niet voor zwakke plekken in de tandkrans, neem ik aan?
@Huub,
Op die plekken jammer genoeg juist wel!
Ik moet bij het monteren dan ook zeer voorzichtig zijn, want ook het aluminium is vrij zacht en dus makkelijk (ver)buigbaar.
En doordat het tamelijk zacht materiaal is, kun je de (metaal)schroeven ook niet te strak aandraaien, want dan draaien ze door.

@Eric,
Leuk te horen dat jullie dit volgen; hopelijk heb je er nog wat aan.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: Bert V op 14 november 2021, 20:47:21
@Huub,
Op die plekken jammer genoeg juist wel!
Hallo Peter,

Misschien een idee om dit terug te koppelen naar de fabrikant want zo te zien moet dit toch eenvoudig te voorkomen zijn.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 15 november 2021, 12:35:21
Ik heb al contact hierover gehad en ze gaven aan dat je bij die tandkrans inderdaad goed moet opletten dat er niets verbuigt.
Deze tandkrans wordt normaliter gebruikt bij hun grote draaischijf waarbij die op de bodemplaat wordt vastgeschroefd; dan kan niets verbuigen.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 16 november 2021, 17:22:17
De volgende stap was het programmeren van de draaischijfdecoder. Nadat dit gelukt was, draaide de brug ‘op eigen kracht’ en via de handregelaar aangestuurd door een DCC (wissel)commando, z’n eerste rondje en met het brugspoor aangesloten op de decoder werd ook die rail van spanning voorzien.

Dan komt het inbouwen in de rest van de baan. Hiertoe heb ik het bruggedeelte met de tandkrans uitgezaagd, zodat er een gat is ontstaan, waarin ik straks de schijf onder de baan kan monteren. De binnenkant van de rand met de frees mooi rond afgewerkt.

Om de schijf te monteren en op hoogte te kunnen afstellen, heb ik onder de plaat van de draaibrug 12 korte (rest)stukjes vuren lat geschroefd (op elk ‘uur’ een). In de multiplexplaat op alle 12 uren een (verzonken) gat geboord voor de 6 mm stelbouten. In de vuren stukjes een gat ø 8 mm geboord, dit i.v.m. wat speling voor het monteren en afstellen.

foto: Onderkant
(https://live.staticflickr.com/65535/51672473569_fc61be9e7a_c.jpg)

De bouten gaan in/door de (onderste) bovenplaat, worden daar met een carrosseriering en een moer van onderen vastgezet en vervolgens door de vuren delen die aan de draaischijf vastzitten, met 2 ringen en 2 moeren. Op de onderste bovenplaat (waarin de verzonken bouten zitten) komt de MDF topplaat en de plaat van de draaischijf wordt zo afgesteld dat het dek van de brug gelijk ligt met de bovenkant van de MDF topplaat. D.m.v. de dubbele moer kan de schijf van onderaf op hoogte/laagte gesteld en gefixeerd worden.

De sleepring wordt van onderaf door de onderplaat en de lazy susan gestoken en aan de onderkant van de schijf vastgezet.

foto: Sleepring onderkant
(https://live.staticflickr.com/65535/51672473544_ab8e683258_c.jpg)

Dan wordt de brugrail gemonteerd en op de aansluitdraden van de sleepring aangesloten. De toevoersporen worden aangelegd, de gewenste afritten en alles wordt in de decoder geprogrammeerd.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 21 november 2021, 09:21:25
De 4 afritten/opstelsporen komen voor een openslaand raam en dus moet dat gedeelte opklapbaar worden.

foto: opklapbaar deel
(https://live.staticflickr.com/65535/51681961274_d65dd131a3_c.jpg)

De afritten heb ik aangelegd en bij de overgang van vaste baan naar opklapbaar deel heb ik de rails doorgezaagd, zo blijven de rails mooi op elkaar aansluiten.

Bij een opklapbaar gedeelte zit je natuurlijk altijd met beveiliging; je wilt tenslotte niet dat je trein ‘ter aarde’ kan storten.
De afritten liggen nog op het vaste baangedeelte en zijn ieder aangesloten op hun eigen bezetmelder. Voor de beveiliging heb ik deze 4 afritten gezamenlijk aangesloten via een schakelaar op een lampje zodat als de brug open is, de schakelaar contact maakt en daardoor alle afritten een bezetmelding geven. iTrain zal dan nooit die afritten kiezen, maar de draaischijf kan nog wel normaal als keer-gedeelte gebruikt worden.

foto: schakelaar
(https://live.staticflickr.com/65535/51681961294_06a8c74f9e_c.jpg)

De opstelsporen zijn inmiddels ook aangesloten op hun respectievelijke bezetmelder.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 29 november 2021, 16:48:49
Als het deel met de opstelsporen op(en)geklapt is, brandt er een lampje, maar ik had nog een soort verkeerslicht in de la liggen en heb die gebruikt om (gewoon voor de lol) de indicatie van de wel of niet opengeklapte opstelsporen visueel te maken.
Met het opklapdeel neergelaten, toont het verkeerslicht groen en als het deel met de opstelsporen open staat, staat het licht op rood. Natuurlijk zie ik (ook vanuit de verte) dat het bewuste deel opgeklapt staat, maar ik vond dit gewoon leuk. Het belangrijkste is echter dat in opgeklapte stand deze constructie een bezetmelding geeft in iTrain, waardoor iTrain er geen trein heen zal sturen.

neergelaten: groen
(https://live.staticflickr.com/65535/51700552659_e9e3008745_c.jpg)

opgeklapt: rood
(https://live.staticflickr.com/65535/51699877831_6abbd24be6_c.jpg)

Zoals al eerder aangegeven krijgt de draaischijf decoder via DCC z’n draai-commando’s. Het programmeren van de decoder gaat echter met een eigen ‘programmer’ via de Windows PC en deze 2 aansluitingen kunnen niet samen op de draaischijf decoder; dat bijt mekaar. Daarom heb ik nu alle aansluitingen (decoder, dcc en programmer) gekoppeld via een DPDT schakelaar, zodoende hoef ik niet steeds draden los- en vast te maken als ik instellingen in de decoder wil aanpassen.

Het aansluiten van de brugrail op de bezetmeldmodule lukte niet en wat ik ook probeerde, steeds kwam er een bezetmelding. Achteraf ook wel logisch, want de brugrail wordt gevoed vanuit de decoder en als ik het geheel op de bezetmelder wilde aansluiten, zag die natuurlijk de stroomafnemende decoder. Nadat ik de brugrail had losgekoppeld van de decoder en die zelfstandig had aangesloten op ’n bezetmelder, werkte alles naar behoren.

Daarna contact gehad met MD-Electronics en zij gaven aan dat die bezetmeld optie niet in de decoder zat, maar ze vonden een goed idee en hebben het gelijk in de decoder software geprogrammeerd. Kort daarop bericht gehad dat daarvoor mijn decoder een update moest hebben en dat ik een bepaalde optie van een zekere waarde moest voorzien.

Dit was dermate summier uitgelegd dat ik er geen kant mee op kon; die waarde kon ik niet terugvinden. Eerst gevraagd via de e-mail of ik voor de update hun aparte/extra update-kabel nodig had, ik heb echter geen enkel antwoord gekregen :(

Ook deed de aanpassing en de ‘uitleg’ hiervan mij sterk denken aan: ‘van een techneut, voor een techneut’ en beslist niet voor een leek. Had geen vertrouwen in dit geheel, ook was niet duidelijk hoe de decoder en de rail dan aangesloten moeten worden op de bezetmeldmodule.
Marius Dege heeft hierover wel iets gezet in de handleiding maar dat is dermate kryptisch dat ik het niet begrijp.

Had verder geen zin om op antwoord te wachten en dan zou ik toch ook nog moeten vragen hoe e.e.a. in de decoder te moeten programmeren en aansluiten; mede op eerdere ervaringen met hen vond ik dit een heilloze weg en heb ik daarom maar een aparte keerlus module besteld. Moet vanuit Amerika komen en dat kost tijd.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: VvKan op 29 november 2021, 17:58:09
Een Lenz LK200 is naar mijn beste weten overal direct leverbaar, dus wat is er zo speciaal aan die uit de VS dat je daarvoor gekozen hebt?  Puur nieuwsgierigheid van mijn kant.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 29 november 2021, 21:50:39
Aangezien al mijn spullen van Digitrax zijn en ik graag bij hetzelfde merk blijf, heb ik die Auto-reverser in de V.S. besteld.
Lang geleden had Digitrax hier in Nederland nog een vertegenwoordiger/leverancier, maar die is er allang niet meer. En aangezien Digitrax in Europa nauwelijks te koop is, bestel ik de onderdelen direct in Amerika. Bij de modelbouwshop waar ik 't bestel, is het meestal inclusief verzend- en inklaringskosten nog goedkoper dan iets vergelijkbaars hier te kopen.

Die Lenz LK200 is overigens flink duurder dan wat ik voor de keerlusmodule betaal en van de 6 winkels die ‘m verkopen, zijn ze bij 5 niet op voorraad en de 5e zit in Duitsland.  :-\
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: VvKan op 29 november 2021, 22:32:36
Juist, met dank voor de info.  Ga ik eens bekijken.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: VvKan op 29 november 2021, 22:43:51
Ik heb het even bekeken en ik zie, dat dit apparaat nog het meeste lijkt op de LK100 van Lenz.
Dwz  met gevoeligheidsinstelling, wat betekent, dat verschillende loc's in principe een verschillende instelling zouden kunnen hebben of nodig hebben.  Dat was bij de LK100 een groot, ongelukkig euvel.

Een tweede punt is de omschakelsnelheid.  Dat gebeurt hier met een ouderwets relais, dat dus in electronica termen erg traag is.  Ik verwacht dan normaal gesproken ook kortsluitmeldingen, dus afschakelen van de centrale.   Maar omdat je alles van Digitrax hebt neem ik aan dat die centrale een vrij hoog afschakelpunt heeft, dus dan zal je er geen last van hebben.

Wat ik wel mooi vind is het opgegeven Amperage.  Maar dan zou ik toch geen kortsluiting in de keerlus willen hebben, want dan bakken de contacten in het relais muurvast.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 29 november 2021, 22:52:42
Let wel: er zijn verschillende types. De Digitrax AR-1 die heeft een relais, dan de RailPro AR-1 die is solid state en de Digitrax BXPA-1 en die is ook solid state. En deze heb ik besteld.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: VvKan op 30 november 2021, 10:27:12
Excuus, niet gezien.   Bril opzetten  ;D

Maar ik blijf het vreemd vinden, dat er een potmeter op zit om de gevoeligheid in te stellen.  Hoewel dat misschien in bepaalde gevallen een betere werking zou kunnen geven:  niet te gevoelig ( misschien te vroege bezetmelding ?), maar ook weer niet te ongevoelig (afschakelen centrale).
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 09 januari 2022, 20:06:40
Het is me niet gegund.............

Omdat ik mijn spullen van hetzelfde merk (Digitrax) wil houden, had ik voor deze draaischijf in de V.S. een keerlusmodule besteld maar toen die binnenkwam, bleek dat ze de verkeerde hadden opgestuurd! Balen...

Hierover contact gehad en ze hebben me per omgaand een nieuwe opgestuurd. Deze was toen direct (op 2 december) verstuurd en na transport en verscheping, is het uiteindelijk op 15 december in Nederland aangekomen. Kreeg vervolgens van PostNL een bericht dat ik inklaringskosten moest betalen en nadat ik dat gedaan had, kreeg ik op 18 december bericht dat betaling van kosten voor de zending ontvangen was, maar dat de bezorgtijd nog onbekend was. Wel stond op de site:” Nog even geduld. Je pakket is nu bij de douane, maar over 4 tot 6 dagen heb je jouw pakket in huis. We laten je zo snel mogelijk weten wanneer we bij je op de stoep staan.”

Na 2 weken radiostilte geïnformeerd bij PostNL die aangaf dat ze van de douane nog geen informatie hadden en dat ze daarom nog niets konden doen voor me. Niet eerder dan nadat een pakje daar 30 dagen had gelegen en er dan nog niets bekend was, mocht PostNL pas actie ondernemen.

Dan komt op 7 januari (eindelijk) het bericht dat de zending door PostNL is ontvangen en (op 7 januari) zal worden afgeleverd. Echter, al wat er kwam op 7 januari; geen pakje!! Dan een rectificatie op de Track & Trace: Helaas wat vertraging, geprobeerd wordt vandaag nog te bezorgen. Helaas: was ook niet gelukt, morgen weer een poging; wederom niets afgeleverd. Uiteindelijk op 8 januari is het pakje in de brievenbus gedeponeerd.

Nadat de keerlusmodule is uitgepakt heb ik deze snel gemonteerd.

(https://live.staticflickr.com/65535/51809476252_324380a14c_c.jpg)

Overigens, ondertussen wel al het nodige aan m’n 2e draaischijf gedaan, maar daarover later meer.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 14 januari 2022, 16:41:49
De ingang van de keerlusmodule wordt aangesloten op het DCC signaal en op de 2 uitgaande aansluitingen wordt de brugrail aangesloten. De brug kan bestuurd worden met DCC (wissel) commando’s en aangezien deze keerlusmodule tevens fungeert als bezetmelder, wordt de bezetmelding netjes doorgegeven aan het treinbesturingsprogramma iTrain.

De volgende stap was het configureren van de opstelsporen. De bedoeling is dat de (stoom) loc vooruit de draaibrug op rijdt, dat dan de brug zo draait dat de loc achteruit de brug af en het opstelspoor op rijdt. Uiteindelijk moet dit alles aangestuurd worden door iTrain.

Omdat ik een draaischijf-decoder heb die niet in iTrain zit, heb ik zelf moeten uitproberen hoe de draaibrug werkend te krijgen. Ik heb als decoder “Standaard” geselecteerd. Mijn draaischijf heeft (theoretisch) 72 uitrijsporen en toen ik deze ook zo in iTrain gedefinieerd had, bleek dat bij elke verspringing van de brug maar ’n halve stap genomen werd hetgeen te controleren was in de Keyboard optie in iTrain. Van uitgang 1 (wisseladres 126) naar uitgang 3 (wisseladres 128) waren 2 stappen en daarmee kwam de brug wel uit op afgang 3, maar stond daarbij op wisseladres 127. Met het verdubbelen van de uitgangen (van 72 naar 144) en het aanpassen van de corresponderende uitgangen kwamen de stappen wel goed uit en ook op het juiste wisseladres. Voor iTrain is deze decoder dus een accessoire met 72 opeenvolgende adressen met totaal 144 posities.

En inderdaad rijdt de loc nu vooruit de draaibrug op, waarna de brug zo draait, dat de loc achteruit het opstelspoor op rijdt. Verder de draaibrug zo gedefinieerd dat de loc altijd de toevoersporen vooruit afrijdt waarmee de zodanig ook de ‘omkeerfunctie’ bewerkstelligd is.

En hier was het allemaal om te doen....

Even de SNCF 241P op de draaibrug gezet en vooral voor deze loc moest de brug zo lang zijn. En aangezien ik ‘m toch zelf ging maken, heb ik de brug een paar extra centimeter groter gemaakt.

(https://live.staticflickr.com/65535/51672663670_6a6937bc41_c.jpg)

Het stadium is nu dat de brug technisch klaar is, de electronica werkt en de draaischijf werkt in iTrain.
Voordat de draaischijf/-brug helemaal klaar is, moet er nog wel wat gebeuren; de draaikuil moet geschilderd worden, de brug moet een bedieningshuisje krijgen, er moet railing op de brug aangebracht worden, op de brug en tussen de rails moeten houten vlonders c.q. roosters komen, er moet een sein op komen enz.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: BartvD op 14 januari 2022, 19:00:03
Het werkend krijgen was al een hele prestatie. De rest, het aankleden, is dan een peulen schilletje.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 15 januari 2022, 08:56:11
Het afwerken is voor mij beslist geen peulenschilletje, dat onderdeel van de hobby ben ik helemaal niet goed in; zo mooi als jij je baan weet te maken en af te werken, kan ik alleen maar van dromen.  :-\
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: bollen neus op 15 januari 2022, 10:56:29
Dat gaat ook lukken hoor met tijd en veel boterhammen. ;D  (y)
Eric
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: Peter Kleton op 15 januari 2022, 10:58:51
Hoi Peter ,
Gefeliciteerd dat het gelukt  is met de draaischijf.  (y)

De lok staat mooi op de draaischijf.
Met het afwerken van de omgeving  zou ik ook moeite hebben.
Ik zou naar een voorbeeld zoeken ergens  bij een museum club b.v. en veel pindakaas eten zoals mijn voorganger aanraadt.
 Peter
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: tijgernootje op 15 januari 2022, 12:22:52
Mooi dat het al zover gevorderd is  (y)
Rest komt ook vast goed,met rust,tijd en geduld  :angel:
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 18 januari 2022, 13:09:25
Bij mijn zoektocht naar draaischijven in spoor 0 kwam ik op een andere site ook onderdelen voor zelfbouw tegen en aangezien ik aan beide uiteinden van mijn pendelbaan een draaischijf wilde, heb ik als tegenhanger voor deze draaischijf hier de componenten besteld. De onderdelen die ik gekocht heb, zijn de stappenmotor, digitale aansturing en (printplaat)sleepcontacten.

Hier alle onderdelen inclusief stappenmotor uitgestald.

(https://live.staticflickr.com/65535/51699687572_796ea028b1_c.jpg)

Als eerste moet de overbrengingskast in elkaar gezet worden. Deze bestaat uit lasercut MDF delen die met secondenlijm of (gewone) houtlijm in elkaar gezet moeten worden. De overbrengingskast (vertraging) kan weliswaar volledig in elkaar worden gelijmd, maar dan zit ie helemaal dicht en mocht er wat gebeuren, dan moet de kast gesloopt worden. Om de binnenkant toch toegankelijk te houden, heb ik heb er voor gekozen het onderste deel niet te lijmen maar vast te zetten m.b.v. aluminium hoekprofielen. Het hoekprofiel wordt d.m.v. twee 3 mm boutjes in de zijkant vastgezet. Kan vanwege de vertanding in de MDF delen toch geen kant op.

(https://live.staticflickr.com/65535/51702134124_9bd5be1707_c.jpg)

In de kast worden de as (waar de draaibrug op gemonteerd moet worden) en het grote tandwiel aangebracht en de stappenmotor wordt aan de buitenkant vastgeschroefd. Dit geheel wordt onder de baan geschroefd, waarbij de as door de ondergrond heen steekt om de brug op vast te maken.

De sleepcontacten zorgen voor o.a. de stroomvoorziening naar de brugrail.

(https://live.staticflickr.com/65535/51701738753_56f7295315_c.jpg)
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: daempfer op 18 januari 2022, 14:09:13
Hoi Peter,

Heb je misschien de link voor deze onderdelen?

Alvast bedankt!

Groet, René
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 18 januari 2022, 19:38:10
Deze onderdelen heb ik gekocht bij Digitalzentrale (https://www.digitalzentrale.de) > Elektronic/Steuerung > Drehscheiben.
Ik heb dit nog maar net geïnstalleerd, maar kan nu al zeggen dat ik er uitermate tevreden over ben. De motor is groter dan die van de andere draaischijf en door het enorme stevige tandwiel is de overbrenging ook zeer goed. Los daarvan, bij het draaien maakt het geheel heel weinig geluid.
Zal t.z.t. wel proberen er iets van op te nemen.

De stappenmotor die meegeleverd wordt, komt bij Stepperonline.com vandaan en is de 17HS24 (https://www.omc-stepperonline.com/index.php?route=product/isearch&search=17HS24-0644S&description=true).
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: daempfer op 18 januari 2022, 19:45:03
 (y) (y) dankjewel 🙏🏼

Groet,
René
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: JaJo op 19 januari 2022, 11:50:22
Ik kan hier van genieten! Dank voor alle linkjes! (y)
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: Rob Moerkerken op 19 januari 2022, 12:39:21
Deze onderdelen heb ik gekocht bij Digitalzentrale (https://www.digitalzentrale.de) > Elektronic/Steuerung > Drehscheiben.
Ik heb dit nog maar net geïnstalleerd, maar kan nu al zeggen dat ik er uitermate tevreden over ben. De motor is groter dan die van de andere draaischijf en door het enorme stevige tandwiel is de overbrenging ook zeer goed. Los daarvan, bij het draaien maakt het geheel heel weinig geluid.
Zal t.z.t. wel proberen er iets van op te nemen.

De stappenmotor die meegeleverd wordt, komt bij Stepperonline.com vandaan en is de 17HS24 (https://www.omc-stepperonline.com/index.php?route=product/isearch&search=17HS24-0644S&description=true).

Even gekeken op deze site, maar wat een mooi spul hebben ze!

gr. Rob
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 19 januari 2022, 14:48:41
Graag gedaan.

@Jaap,
En leuk te horen dat je er van geniet.
@Rob,
Ik neem aan dat je de site van Digitalzentrale bedoelt? Inderdaad, mooi spul.
Overigens de stappenmotoren zijn ook een lust voor het oog ;)
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 19 januari 2022, 19:43:38
Vervolgens de plaats afgetekend waar de aandrijving onder de baan komt en die daar (voorlopig even tijdelijk) bevestigd samen met een latje (de brug voorstellende) om de decoder en de afritten te kunnen instellen.

De draaischijf wordt aangestuurd door de decoder, de decoder kan bediend worden:
1. handmatig via een display;
2. via DCC commando’s;
3. via het treinbesturingsprogramma. In mijn geval is dat iTrain.

Voor de handmatige bediening wordt de decoder geleverd met een display.

(https://live.staticflickr.com/65535/51762123044_2d7e369238_c.jpg)

Deze heb ik in de rand van de baan gemonteerd, zodat zichtbaar is wat er onderwijl gebeurt en handig om instellingen aan te passen.

In de decoder moet namelijk eerst een aantal instellingen worden aangepast; o.a. moet het aantal motoromwentelingen waarbij de draaibrug een volledig omwenteling maakt, proefondervindelijk vastgesteld worden, het aantal afritten moet ingegeven worden en daarna kunnen de gewenste afritten van de draaischijf gemarkeerd worden. Via de knopjes op het display van de decoder kunnen de afritten gekozen worden en met ’n druk op de ‘Enter’ gaat de brug draaien.

Ik heb de decoder ingesteld op het maximale aantal afritten (64), zodat de uitgangen dicht bij elkaar liggen gezien de ligging van en de beschikbare ruimte voor de sporen op mijn baan.

Ook moet de decoder in iTrain gedefiniëerd worden. Deze draaischijfdecoder staat niet in het rijtje van decoders in iTrain, dus (ook hier) gekozen voor de 1e: “Algemeen”. Als adres moet daar het adres van de 1e uitgang staan en niet het decoderadres. Standaard staat het decoderadres op 225, maar omdat ik hiermee ‘in de knoop’ kwam met reeds gebruikte adressen, heb ik de decoder als basisadres 197 gegeven.

In de handleiding staat dat de eerste afrit het basisadres + 4 heeft. Ergo, bij de eerste afrit moet derhalve de waarde 201 ingevuld worden. Dan is het simpel doortellen naar de volgende afritten.

In de decoder handleiding staat dat ’n uitgang gekozen wordt met het betreffende wisseladres en dan bevestigd met (-) en de opvolgende uitgang op hetzelfde adres maar dan met (+). Zoiets staat niet in iTrain beschreven of dat kan en hoe dat moet en zodoende heb ik proefondervindelijk vastgesteld dat (beginnend bij afrit 1) de eerste afrit en het daaropvolgende tweede afrit beiden hetzelfde wisseladres hebben, alleen afrit 1 is het adres met (-) of thrown of rood/groen en de volgende afrit 2 is datzelfde wisseladres met (+) of closed of groen/rood.

Daarmee werkt ’t perfect. Ook via DCC wisselcommando’s op de handregelaar is de brug netjes naar de gewenste/gekozen afrit te sturen. Dus na het nodige puzzelwerk is ook het definiëren in iTrain gelukt.

De decoder is uitgerust met een relais (AUX3-Relais) en deze aansluiting (4 pinnen) is voor het omkeren van de polariteit van het brugspoor, t.w.:
2 bovenste: Ingang digitale spoorspanning (naar de centrale) en 2 onderste: Uitgang digitale spoorspanning (naar het brugspoor). Dit is dus een geïntegreerde keerlus constructie.

Dan moet de besturing dienovereenkomstig worden geprogrammeerd. Standaard staat deze optie ‘UIT’; de uitgang is gedeactiveerd. Door het selecteren van ‘Ompolen’ wordt de schakeling geactiveerd en moet je alleen nog ingeven vanaf welke afrit de ompoling moet plaatsvinden. Als deze instellingen ingegeven zijn, moet de decoder opnieuw opgestart worden.

Nu dit goed werkt ben ik verder gegaan met het maken van de uiteindelijke draaischijf constructie.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 21 januari 2022, 22:53:22
Bij de vorige draaischijfput was ik afhankelijk van de lengte van de motoras. Op die motoras zat namelijk het tandwiel dat de brug aandreef en aangezien deze draaischijf oorspronkelijk bedoeld is voor plaatsing op een vlakke ondergrond waarop ook de rails liggen, was deze draaischijfput daarom zo ondiep.

Dit keer heb ik de put meer verdiept aangebracht m.b.v. een aantal 9 mm MDF ringen. De draaischijfvloer ligt nu 43 mm onder het maaiveld.
Onder de vloer is de draaischijfmotor gemonteerd, de motoras steekt door de vloer en hierop wordt de draaibrug bevestigd. Tevens wordt de sleepring voor de electrische aansluitingen bevestigd op de motoras.

De complete draaischijf constructie heb ik als aparte ‘module’ in elkaar gezet, zodat deze makkelijk te bewerken is en ook het monteren van de aandrijving is zo makkelijker uit te voeren dan boven je hoofd werken onder de baan.

Hier zit de aandrijving al gemonteerd.

(https://live.staticflickr.com/65535/51746241946_53bfa5387e_c.jpg)

Het gat waar de draaischijf module in moet komen.

(https://live.staticflickr.com/65535/51746886744_5aca89aaf9_c.jpg)

En zo komt ie uiteindelijk te zitten; motor + aandrijving + centrale as + sleepring voor stroomdoorvoer

(https://live.staticflickr.com/65535/51747125615_49c891e995_c.jpg)
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: JaJo op 22 januari 2022, 07:30:30
 (y) (y)
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: Huib op 22 januari 2022, 09:47:00
Fraaie oplossing!

Grtz, Huib
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: bollen neus op 22 januari 2022, 13:10:38
+1

Eric
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: tijgernootje op 22 januari 2022, 13:45:37
Heel netjes allemaal  (y)
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 25 januari 2022, 10:37:32
Dank u allen  :)
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 25 januari 2022, 10:38:21
Voor deze draaibrug gebruik ik een rechttoerechtaan brug zonder bedieningshuisje en zonder boven de brug uitstekende wielkasten.

Het brugdek heb ik gemonteerd op een aluminium U-profiel (25 x 25 x 25 x 2 mm), de zijkanten heb ik naar de uiteinden toe taps gemaakt.
Bij de motoraandrijving zit een klemring (met schroefgaten) die op de motoras geklemd moet worden en waarop de brug vastgeschroefd kan worden.
In het midden van de brug heb ik een opening gemaakt waardoor de klemring in het U-profiel onder de draai-opening gebracht kan worden, hierop wordt het brugdek vastgeschroefd en dan wordt het geheel op de centrale as vastgeklemd.

(https://live.staticflickr.com/65535/51760651797_ac497d9c92_c.jpg)

(https://live.staticflickr.com/65535/51761735458_53cb5cc5d4_c.jpg)

Het midden van de brug zit -zoals gezegd- bevestigd op een gelagerde (motor)as en de uiteinden van de brug lopen op kogellagers, die ik onder de brug heb aangebracht.

(https://live.staticflickr.com/65535/51762361130_677a0ff3c1_c.jpg)

Deze lagers lopen op een rail die op een ‘betonnen’ rand op de bodem van de put ligt. Voor deze constructie heb ik wat flexrail uit elkaar gehaald, ontdaan van de tussen de bielzen zittende verbindingsstukjes en uit elke biels 2 stukjes van 20 mm (met in het midden de railbevestiging) gezaagd. Hierin wordt de rondgebogen rail geschoven.

(https://live.staticflickr.com/65535/51762457015_860c10890a_c.jpg)

En vervolgens op de betonnen rand vastgelijmd.

(https://live.staticflickr.com/65535/51761843183_82f3c08445_c.jpg)

Met de brugrails gemonteerd, worden nu ook de opritten op hun juiste plek gelegd en wel zodanig dat de brug vrijloopt maar er toch een (minimale) ruimte is tussen de brugrail en de toeleidende sporen.

(https://live.staticflickr.com/65535/51772290876_d0de4f89a9_c.jpg)
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: MichielB op 25 januari 2022, 11:17:07
Ha Peter,

Ontzettend leuk om te zien hoe je dit aangepakt hebt, zier er erg goed uit!
Net zelf een Roco h0 draaischijf gekocht die ik zelf wil gaan digitaliseren, heb weer ideeën opgedaan uit jou bijdragen, dank!

Groet,
Michiel.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 29 januari 2022, 17:18:38
Het brugspoor moet natuurlijk wel van spanning voorzien worden, anders heb ik er nog niets aan 😩

Aangezien de centrale as hol is, komen hier doorheen de aansluitdraden van de brugrails. Kennelijk is de bedoeling om alle aansluitingen op de sleepringcontacten te solderen, maar dan zit alles zo definitief vast en daar hou ik niet van. Dus heb ik op de bovenste (vaste) schijf de aansluitingen voorzien van male headers zodat een aansluitkabel makkelijk met een connector aangesloten kan worden. De draaiende sleepring heb ik voorzien van steekpennetjes zodat de draden via kabelschoentjes hier opgeschoven kunnen worden en zodoende -als de brug afgenomen moet worden- heel makkelijk weer los te halen zijn.

(https://live.staticflickr.com/65535/51835644003_e7f83b3f45_c.jpg)

Nu de goede hoogte voor de brug vast ligt, kon de centrale as aan de onderkant ingekort worden tot de juiste lengte. Maar goed ook, want met het onder de baan werken, heb ik al een aantal malen mijn hoofd gestoten aan die r*t as. In de beschrijving staat dat het alleen met een slijpschijf kan, maar omdat vlakbij de afkortplek een kunststof (ingeperste) ring zat, heb ik het toch eerst geprobeerd met een (nieuw en scherp) Antilope figuurzaagje. Dit ging wonderwel goed en met (bij de kunststof ring) nauwelijks warmteontwikkeling.

(https://live.staticflickr.com/65535/51836264450_5872547ab3_c.jpg)

Op de foto is de ring moeilijk te zien, heb er daarom maar even een ring ;) omheengezet.

De decoder is voorzien van een aansluiting (AUX3) met relais voor DCC ‘in’ en ‘uit’ voor de brugspoorpolarisatie. Deze uitgang kan ingesteld worden om (vanaf een zelf te bepalen afrit) het omkeerrelais te laten ompolen. Dit heb ik dan ook zo ingesteld en het brugspoor hierop aangesloten; dit ompolen werkt.

In de handleiding staat dat de omschakeling potentiaalvrij is en dat zodoende het brugspoor direct op een ingang van de bezetmeldmodule kan worden aangesloten.
Het was even uitzoeken hoe dit alles aangesloten moest worden en inderdaad nu heb ik én spanning op de rail én bij stroomafname genereert het een bezetmelding én het omkeerrelais schakelt keurig de spanning om.

Ook zit op deze decoder uitgang AUX2, deze is voorzien van een optocoupler, waardoor direct aan een ingang van een bezetmeldmodule een signaal gegeven kan worden: “brug beweegt” of “brug aangekomen”. Ik heb ‘m ingesteld op de laatste zodat iTrain een signaal krijgt als de brug op de betreffende uitgang is aangekomen. Pas dan wordt de loc in beweging gezet; wel zo veilig.....

Ondertussen liggen ook de aanvoersporen en de brugrail op hun plek en worden de opstelsporen gelegd. Ook hier is weer een opklapbaar opstelstation gekomen.

(https://live.staticflickr.com/65535/51835883819_8daa9ef2d2_c.jpg)
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: JaJo op 29 januari 2022, 19:35:48
Petje af Peter! (y) (y)
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 30 januari 2022, 12:30:31
Dank je, Jaap  :angel:
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 30 januari 2022, 14:13:54
Op de decoder zitten 4 uitgangen en hierop kunnen eventueel lampjes aangesloten worden, plus 2 aparte uitgangen waarop servo’s aangesloten kunnen worden. Vooralsnog heb ik een uitgang voorzien van ’n servo, de bedoeling is dat deze servo een vergrendeling zal gaan aandrijven.

Het stadium is nu dat de brug technisch klaar is, de electronica werkt en de draaischijf werkt in iTrain.

Ook hier weer de SNCF241P in z’n volle lengte op de draaibrug.

(https://live.staticflickr.com/65535/51842064328_35f9be5084_c.jpg)

Maar voordat de draaischijf/-brug echt helemaal klaar is, moet er nog wel wat gebeuren; de draaikuil moet geschilderd worden, er moet railing op de brug aangebracht worden, op de brug en tussen de rails moeten houten vlonders c.q. roosters komen en ik wil ook proberen d.m.v. de servo een brugvergrendeling te realiseren en zo zullen er nog wel meer dingen opborrelen.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 31 januari 2022, 15:26:11
De NS4464 rijdt vooruit de draaischijf op en parkeert achteruit op de opstelsporen.
https://youtu.be/0odJ28c5kKs
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: JaJo op 31 januari 2022, 15:46:51
En het werkt nog ook! :) (y) (y)
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: moonlicht op 31 januari 2022, 16:01:11
vraagje, is de handleiding ook in het engels (of nederlands )?
kan er ook een groter tandwiel eventueel op.
ik zit er aan te denken deze ook aan te schaffen, alleen mijn brug is ruim 80cm lang
en er gaan loks op van ongeveer 8 a 10kg .

Cor
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 31 januari 2022, 19:41:35
@Jaap,
Jazeker wel en naar volle tevredenheid.  :)

@Cor,
De decoder is verkrijgbaar in het Duits (art.nr. 199000), Italiaans (art.nr. 199200) en Engels (199201). Zelf heb ik ‘m in ’t Duits.
Voor de decoder is een (Duitse) handleiding beschikbaar, ik heb ‘m (voor de gein) voor mezelf ook vertaald in het Nederlands (Word versie en een pdf versie).

De aandrijfunit wordt geleverd inclusief een zwaar tandrad en hierin is geen keus; er zijn geen verschillende keuze mogelijkheden.

Je kunt de brug net zo lang maken als je wilt; ik heb ervoor gezorgd dat de uiteinden gesteund worden door en lopen op kogellagers.
Voor jouw beeld heb ik op mijn draaibrug 4 gewichten van elk 2 kg gelegd en ‘m laten draaien. Dit ging probleemloos, ik merkte geen verschil in het draaien met gewicht en zonder gewicht; geen geknars, gepiep of zichtbare moeite. Het draaien ging probleemloos. Ook heb ik de draaitijd geklokt en in beide gevallen kwamen de tijden overeen.
https://youtu.be/4Kcug6r3K6M
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: moonlicht op 31 januari 2022, 20:31:07
dank je.
ik zal hun website proberen te ontcijferen.
jammer genoeg krijg ik hun pagina niet vertaald.

ik zit er aan te denken om zelf een nieuw tandwiel te maken, zou niet zo moeilijk moeten zijn.
het probleem (denk ik) kan voor mij zijn dat een langere brug ook een grotere fout kan geven (ik denk dan aan de speling )

Cor
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 30 september 2022, 15:51:48
Even een kleine tekstuele update welke in praktijk wel wat meer werk vergde.

Zoals in het begin al aangegeven, heb ik een pendelbaan met aan beide einden een draaischijf.

De onderdelen voor de eerste draaischijf werden geleverd door de firma Bertram Heyn met een draaischijf decoder van MD-electronics.
Uiteindelijk beviel deze combinatie om meerdere redenen niet en dus heb ik de boel gesloopt en vervangen door het aandrijvingsconcept van Digitalzentrale, die ik ook heb gebruikt voor de tweede draaischijf.

Dat betekende dat de draaischijfkuil opnieuw geconstrueerd moest worden. Dat is inmiddels gebeurd; de brug draait naar tevredenheid.
Hierover valt verder weinig nieuws te melden aangezien dit geheel nu hetzelfde is als de andere draaischijf.
Maar ik vond het wel het vermelden waard dat mijn ervaringen met het spul van Heyn/MD mij niet is bevallen.
Titel: Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
Bericht door: peterha op 30 september 2022, 15:53:02
Voor deze draaibrug gebruik ik deze foto als ‘inspiratie’; dus een rechttoerechtaan brug zonder bedieningshuisje en zonder boven de brug uitstekende wielkasten.

(https://live.staticflickr.com/65535/52395094575_1daa6d18fd_c.jpg)

foto https://twisindezak.files.wordpress.com/2014/06/draaischijf-spoorweg-2.jpg
(geertdebrabander.com)

Ook vond ik het leuk de fysieke brugvergrendeling te maken zoals te zien is op deze foto. Gemaakt met wat restmateriaal.
Op de plek van de vergrendeling heb ik (net als op de foto) tranenplaat aangebracht. En ook zoals op de foto afgeschuinde contra (rail)stukjes aangebracht. Voor bedekking van de rest van de brug ga ik later dunne strookjes hout gebruiken.

Onder de brug in het aluminium U profiel heb ik een opening gemaakt waarin een servo bevestigd zit, die via een stang de vergrendelingsstaaf bedient.
In de tegenoverliggende sporen een ‘opvang’ voor deze staaf gemaakt, zodoende is de brug altijd op het juiste punt geborgd.

https://youtu.be/9rBqFeG98rU

Het 'geklik' is het door mij handmatig selecteren van de afritten voor het draaien van de draaibrug.