Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 21:40:36
booster vraag
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:20:27
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi
door
sncf231e
Vandaag
om 21:09:10
Her-(her-)beginnen
door
Overet
Vandaag
om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 20:57:06
Terugverende koppeling
door
phdirk
Vandaag
om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
Vandaag
om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
Vandaag
om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 18:44:53
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
Vandaag
om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
Vandaag
om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
Vandaag
om 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 16:20:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Pauldg
Vandaag
om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Roelof R
Vandaag
om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:25:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Hellend spoor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hellend spoor (gelezen 5357 keer)
Sander
Offline
Berichten: 4670
Re: Hellend spoor
«
Reactie #30 Gepost op:
14 March 2008, 08:42:48 »
Wim,
het gaat er even om dat het principe van boog (het verwarrende in deze draad) hier wordt uitgelegd.
Natuurlijk vergt uitvoering van zoiets iets meer degelijkheid en netheid.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
J.Kuipers
Offline
Berichten: 182
Re: Hellend spoor
«
Reactie #31 Gepost op:
14 March 2008, 13:29:18 »
Beste mensen,
Ook ik heb hellingen in mijn baan, rijd zelf- HO- ben uitgegaan van 5% stijging, dit tijdelijk klaargemaakt, mijn zwakste lokomotief er op gezet, en ben gaan proefrijden met steeds meer wagons er achter, gelijk gecontroleerd wat er met de loc gebeurde ( motor), kwam uit op een lengte van 1 mtr maximaal, heb de helling voor zekerheid verkleind naar 4,5% dit gaat uitstekend. Met andere loc,s kan ik langere treinen maken, maar daar heb ik geen ruimte voor.
groet:
J.Kuipers
Gelogd
Tomas131
TraXXer
Offline
Berichten: 423
Br 146.2
Re: Hellend spoor
«
Reactie #32 Gepost op:
14 March 2008, 16:31:53 »
Verschilt het hellingspercentage in bogen van een radius van 356 mm? Ik heb maximaal 4% in mijn bogen maar ik heb nog geen testritten gemaakt. Dus anders komen mijn mooiste treinen er misschien niet doorheen.
Gelogd
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.
Wim Romijn
Offline
Berichten: 347
Re: Hellend spoor
«
Reactie #33 Gepost op:
14 March 2008, 16:38:25 »
Er zit verschil tussen 4% stijging in een boog of 4% stijging op een recht stuk.
In een boog heb je ook last van extra weerstand van de wielen, en hoe kleiner de straal hoe hoger de weerstand.
Een trein die net 4 wagons op het rechte stuk naar boven trekt zal het vermoedelijk niet redden in een boog.
Gelogd
OZD
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 7
Re: Hellend spoor
«
Reactie #34 Gepost op:
24 March 2008, 11:16:21 »
Aan hellend spoor,
Zelf ben ik ook beginnend na mogelijk wel 40 jaar. Ik heb mij voorgenomen om pas in het najaar te beginnen en ben nu vele sites af aan het lopen en informatie aan het vergaren. Dit omdat er zoveel veranderd is en nieuw is momenteel dat je je het beste eerst kunt orienteren en internet is hier natuurlijke het beste medium voor. Ik hoop dan zoveel van anderen geleerd te hebben dat ik niet te grote fouten meer zal maken. Misschien een idee, want ook voor het maken van bergen, e.d is er veel info te vinden.
Mooie site's van collega's modelspoorders waar ik veel aan gehad heb zijn :
www.moddemeijer.nl
www.floodland.nl
www.mijn-modelbaan.nl
www.hansbakker.org
M.vr. gr. Jan
Gelogd
Met vriendelijke groet, Jan
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Hellend spoor