En daar hebben ze keerspiralen voor uitgevonden
Alleen moet je zo'n ding wel kwijt kunnen op de baan, in ho toch al snel 70 cm in doorsnee, in n ongeveer de helft.
De overgang van vlak naar hellend moet je altijd in een boog uitvoeren. Als je dat met een knik laat verlopen krijg je geheid problemen.En daar zit ook vaak het probleem bij het maken van hellingen, voor de overgang van vlak naar de helling heb je zo al 2 raillengtes nodig. De helling zelf schiet ook niet op, voor een stijging van 3 cm heb je een meter nodig, liefst nog iets meer. Eenmaal boven aangekomen heb je ook weer 2 raillengtes nodig om vlak te komen. En daar zit voor veel mensen de pijn, ze vinden dat de helling te veel lengte kost en dan krijg je van die vragen als: mag het niet een beetje steiler? Ze denken: als ik het maar heel lief vraag, dan mag het vast wel. Nou, van mij mag je, maar ga dan niet klagen als je treinen niet boven willen komen. Dus niet beknibbelen op hellinglengte, want je komt jezelf tegen.
Dus je moet een helling met een stukje bocht beginnen en eindigen,
Klaas : De overgang van vlak naar hellend moet je altijd in een boog uitvoeren. Hookies : Dus je moet een helling met een stukje bocht beginnen en eindigen ? Sander : Nee, (...) zul je zien dat de rails iets krom zal trekken, of te wel, in een boog komt te staan.