Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Frank 123
Vandaag om 21:59:26
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
  

Auteur Topic: Hellend spoor  (gelezen 5358 keer)

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Hellend spoor
« Reactie #15 Gepost op: 13 March 2008, 14:01:12 »
Met krom trekken bedoelde ik als ik een recht stuk rail neerleg, waarbij in het midden van de rail van vlak naar hellend wordt gegaan.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Hellend spoor
« Reactie #16 Gepost op: 13 March 2008, 14:12:12 »
Met een hellings percentage van 3% is dat bijna niets. Dus je hoeft je nergens zorgen over te maken.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Hellend spoor
« Reactie #17 Gepost op: 13 March 2008, 15:23:37 »
En als je het heel netjes doet laat je hem ook nog eens langzaam overgaan, dus zeg eerst stukje 1%, dan naar 2% en dan pas naar die 3% ( en dat dan in een mooie vloeiende beweging )

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 964
  • Eschburg
Re: Hellend spoor
« Reactie #18 Gepost op: 13 March 2008, 16:01:25 »
Dat noemen ze via een overgangsboog.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: Hellend spoor
« Reactie #19 Gepost op: 13 March 2008, 19:32:24 »
De overgang van vlak naar hellend moet je altijd in een boog uitvoeren. Als je dat met een knik laat verlopen krijg je geheid problemen.
En daar zit ook vaak het probleem bij het maken van hellingen, voor de overgang van vlak naar de helling heb je zo al 2 raillengtes nodig. De helling zelf schiet ook niet op, voor een stijging van 3 cm heb je een meter nodig, liefst nog iets meer.
Eenmaal boven aangekomen heb je ook weer 2 raillengtes nodig om vlak te komen.
En daar zit voor veel mensen de pijn, ze vinden dat de helling te veel lengte kost en dan krijg je van die vragen als: mag het niet een beetje steiler? Ze denken: als ik het maar heel lief vraag, dan mag het vast wel. Nou, van mij mag je, maar ga dan niet klagen als je treinen niet boven willen komen. Dus niet beknibbelen op hellinglengte, want je komt jezelf tegen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Hellend spoor
« Reactie #20 Gepost op: 13 March 2008, 19:52:48 »
En daar hebben ze keerspiralen voor uitgevonden ;D
Alleen moet je zo'n ding wel kwijt kunnen op de baan, in ho toch al
snel 70 cm in doorsnee, in n ongeveer de helft. :)
********

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: Hellend spoor
« Reactie #21 Gepost op: 13 March 2008, 20:06:19 »
En daar hebben ze keerspiralen voor uitgevonden ;D
Breek me de bek niet open.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: Hellend spoor
« Reactie #22 Gepost op: 13 March 2008, 20:13:24 »
Citaat
Alleen moet je zo'n ding wel kwijt kunnen op de baan, in ho toch al
snel 70 cm in doorsnee, in n ongeveer de helft.

Dan heb je een radius van 17,5cm. Das nog kleiner dan de R1 van Minitrix. met een stijging van 4,5%.  :o
Niet aan te raden wil je echt stijgen ;)

Groeten,
Patrick

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Hellend spoor
« Reactie #23 Gepost op: 13 March 2008, 20:45:31 »
Alleen moet je zo'n ding wel kwijt kunnen op de baan, in ho toch al
snel 70 cm in doorsnee, in n ongeveer de helft. :)

Je bedoelt waarschijnlijk een radius van 70 cm, oftewel een doorsnede van 140 cm. Is wat realistischer.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Hellend spoor
« Reactie #24 Gepost op: 13 March 2008, 22:20:17 »
De overgang van vlak naar hellend moet je altijd in een boog uitvoeren. Als je dat met een knik laat verlopen krijg je geheid problemen.
En daar zit ook vaak het probleem bij het maken van hellingen, voor de overgang van vlak naar de helling heb je zo al 2 raillengtes nodig. De helling zelf schiet ook niet op, voor een stijging van 3 cm heb je een meter nodig, liefst nog iets meer.
Eenmaal boven aangekomen heb je ook weer 2 raillengtes nodig om vlak te komen.
En daar zit voor veel mensen de pijn, ze vinden dat de helling te veel lengte kost en dan krijg je van die vragen als: mag het niet een beetje steiler? Ze denken: als ik het maar heel lief vraag, dan mag het vast wel. Nou, van mij mag je, maar ga dan niet klagen als je treinen niet boven willen komen. Dus niet beknibbelen op hellinglengte, want je komt jezelf tegen.
Dus je moet een helling met een stukje bocht beginnen en eindigen, maar daar tussenin kan je wel een stuk recht laten dalen of is dat ook niet mogelijk en ben je gewoon verplicht het hele stuk via een boog te laten dalen of stijgen?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hellend spoor
« Reactie #25 Gepost op: 13 March 2008, 22:41:29 »
Citaat
Dus je moet een helling met een stukje bocht beginnen en eindigen,

Nee, hier wordt wat anders bedoeld. Van het rechte naar het schuine gedeelte is altijd een hoek, teken maar eens uit. Echter wanneer je over deze overgang nu rails zou vast zetten dan zul je zien dat de rails iets krom zal trekken, of te wel, in een boog komt te staan.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Hellend spoor
« Reactie #26 Gepost op: 13 March 2008, 23:14:29 »
    Als ik het even samenvat :
Citaat
  • Klaas : De overgang van vlak naar hellend moet je altijd in een boog uitvoeren.
  • Hookies : Dus je moet een helling met een stukje bocht beginnen en eindigen ?
  • Sander : Nee, (...) zul je zien dat de rails iets krom zal trekken, of te wel, in een boog komt te staan.

Begrijp ik goed dat je geen bocht moet leggen, maar een 'wilde' bocht moet laten ontstaan uit een rechte rails bij de overgang ?  Dat kan ik me haast niet voorstellen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: Hellend spoor
« Reactie #27 Gepost op: 13 March 2008, 23:39:46 »
Er lijkt wat verwarring te ontstaan over het begrip boog. Het gaat hier niet over een boog in het horizontale vlak om een trein van richting te laten veranderen, maar over een boog in het verticale vlak om een geleidelijke overgang van vlak naar hellend te krijgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hellend spoor
« Reactie #28 Gepost op: 14 March 2008, 07:54:24 »
Schetstje gemaakt.

Zwart is tafel/hout/onderframe. Groen is het spoor.
Spoor loopt iets in een boog.



mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Hellend spoor
« Reactie #29 Gepost op: 14 March 2008, 08:38:29 »
Sander,

Als je zo de houten ondergrond maakt dan kom je gegarandeerd in de problemen.

Zelf zorg ik er altijd voor dat de naad van het hout nooit zit waar de stijging of daling begint, hierdoor loopt ook het hout vloeiend door.