Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
booster vraag door henk
Vandaag om 13:18:00
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
  

Auteur Topic: Hellend spoor  (gelezen 5388 keer)

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Hellend spoor
« Gepost op: 12 March 2008, 18:32:37 »
Voor mijn spoor (N-spoor) heb ik het plan bedacht om een ondergronds level te maken, een standaardlevel en een verhoging met bergen, waar de trein ook doorheen gaat. Nu vroeg ik mij af hoe ik die hellingen met rails bekleed. Het is meer dan 30 jaar geleden dat ik een baan opzette en die was toen zo vlak als ik weet niet wat. In voorbeeldboeken zag ik dus ook bruggen en verschillende levels. Moet dat met buigzame rails ofzo? Ik ben namelijk bang dat als ik de rails vast ga zetten, ze het traject krom en zelfs los trekken.

Hoop op bruikbare tips,

Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hellend spoor
« Reactie #1 Gepost op: 12 March 2008, 18:59:32 »
Rails speciaal voor op een helling is er niet.
Gewoon de railstukken gebruiken die je al hebt en een maximaal stijgingspercentage aanhouden van 3%. (3cm per meter stijging dus)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Hellend spoor
« Reactie #2 Gepost op: 12 March 2008, 19:02:29 »
En maak vooral een vloeiende overgang van het vlakke gedeelte naar de helling en andersom

mvg,

Matthijs

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Hellend spoor
« Reactie #3 Gepost op: 12 March 2008, 19:14:46 »
Wil het ook wel vloeiend maken. Heb nog ergens een brug met peilers die ik kan gebruiken voor de stijging. Maar 3 cm per meter lijkt me zo weinig?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Hellend spoor
« Reactie #4 Gepost op: 12 March 2008, 19:22:36 »
Geld er eigenlijk voor h0 dezelfde hellingspercentage als voor N? Want in h0 zijn de locs ong 2 keer zo groot, dus lijken mij ook ong 2 keer zo sterk?

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Hellend spoor
« Reactie #5 Gepost op: 12 March 2008, 19:35:03 »
Helaas zijn HO-loks ook een stukje zwaarder... ;),
maar het vermogen verschilt ook per merk en type.

Een hellingshoek van 3% is wel zo mooi, vooral in een boog,
bezit zelf een n-baan en het is een fraai gezicht om een
lange sleep zo te zien voorbijtrekken :) Een steilere helling is
minder realistisch maar kan wel bij schaduwspoor, alleen
gaat dat wel ten koste van trekkracht.
********

GertB

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Hellend spoor
« Reactie #6 Gepost op: 12 March 2008, 23:14:51 »

Gewoon de railstukken gebruiken die je al hebt en een maximaal stijgingspercentage aanhouden van 3%. (3cm per meter stijging dus)

Ik heb een andere berekening... je bent volgens mij de tangens nodig. tan = overstaande/schuine zijde. Een tangens van 3 levert 0.0254 op, dat betekent 5.24 cm stijging per meter voor een helling van 3%.

zie: http://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=22744&j=2004

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Hellend spoor
« Reactie #7 Gepost op: 12 March 2008, 23:36:24 »
Gert, je hebt in zoverre gelijk dat je de tangens moet hebben. maar dat is de overstaande gedeeld door de aanliggende rechthoekszijde.
Of om het simpeler te zeggen: de helling is het verticale hoogteverschil gedeeld door de horizintale verplaatsing. Dus 3 cm gedeeld door 1 meter = 0,03 = 3%.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Hellend spoor
« Reactie #8 Gepost op: 12 March 2008, 23:44:34 »
Gert z'n fout komt omdat hij 3% aanziet voor 3 GRADEN, en daar met de zakjapanner de tangens van berekent. Maar 3% = 3 PROCENT, en da's heel wat anders. Volgens mij wordt deze fout nu al voor de tigste keer gemaakt, in dit tigste draadje over hellingen  ::)
Reinier

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hellend spoor
« Reactie #9 Gepost op: 13 March 2008, 10:57:29 »
Wellicht moet er eens iemand opstaan en een mooi stuk schrijven over hellingen wat we op kunnen nemen in een deel van deze stichting: modelspoorpraktijk.

Wie durft?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Hellend spoor
« Reactie #10 Gepost op: 13 March 2008, 11:17:35 »
Ezelsbruggetjes voor dit:
tan is TOA of te wel Tan = Overstaande / Aanliggende
sin is SOS of te wel Sin = Overstaande / Schuine
cos is CAS of te wel Cos = Aanliggende / Schuine


MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Hellend spoor
« Reactie #11 Gepost op: 13 March 2008, 12:09:29 »
Volgens mij wordt deze fout nu al voor de tigste keer gemaakt, in dit tigste draadje over hellingen  ::)

En die fout zal ook nog heel wat keren worden gemaakt omdat er ook voortdurend nieuwe gebruikers langs komen surfen. Dat hoort ook bij internet: eindeloze herhaling.

Groet,

Marco

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Hellend spoor
« Reactie #12 Gepost op: 13 March 2008, 12:43:24 »
Als het dan een herhaling is, sorry hoor. Ik ben nieuw en zag het in elk geval niet bij de recente topics staan. Misschien zijn er links te plaatsen, waar je dan verder kunt lezen of meer informatie kunt vinden. Dan kan een herhalingsdraadje weggehaald worden of daar weer aan toegevoegd worden. Ik ben na 30 jaar terug in het N-spoor en weet alleen hoe je een tijdelijke baan maakte in de vakanties. Nu wil ik een vaste baan gaan maken, dus berg je maar voor de vragen waar ik mee zit.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Hellend spoor
« Reactie #13 Gepost op: 13 March 2008, 12:51:11 »
Je hoeft wat mij betreft je er niet voor te excuseren. Als dit forum service wil verlenen aan (beginnende) modelspoorders dan zullen de regulars er maar aan moeten wennen dat ze vaak dezelfde vragen voorbij zien komen, de dezelfde misvattingen weer tegen zullen komen en steeds weer dezelfde antwoorden moeten geven.

Groeten,

Marco

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Hellend spoor
« Reactie #14 Gepost op: 13 March 2008, 12:51:58 »
Er worden wel vaker vragen dubbel gesteld, en da's wat mij betreft helemaal niet zo'n ramp hoor. Lastiger wordt het als er antwoorden gegeven worden die niet kloppen, terwijl in eerdere draadjes al is vastgesteld dat die antwoorden fout zijn. Je krijgt dan van die ingewikkelde discussies, waar je als vraagsteller ook niets mee opschiet.

Maar om ff terug te keren naar je vragen:

namelijk bang dat als ik de rails vast ga zetten, ze het traject krom en zelfs los trekken.

Bedoel je dat de ondergrond los komt als je er rails opzet? Met een degelijke onderbouw gebeurt dat echt niet hoor. Als je tafel b.v. van multiplex is, maak je je hellingen gewoon van hetzelfde materiaal en dat schroef je goed vast. Dan leg je de rails er op vast, en die volgt dan gewoon je ondergrond. Natuurlijk moet je wel zorgen voor soepele overgangen van plat naar hellend vlak.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2008, 17:50:35 door Reinier Z. »
Reinier