Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 13:24:49
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:19:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Sven
Vandaag om 12:44:30
Halling aandrijvingen door Sven
Vandaag om 12:40:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:19:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:16:44
Da's Daz 2 door Noordernet
Vandaag om 11:30:08
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Layne, Somewhere South. door tothebeach
Vandaag om 09:25:04
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
Kibri station CALW ingekort als NS station door eichddraig
Vandaag om 08:29:06
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:28:21
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
  

Auteur Topic: Baanplan Bellingeweer (werktitel)  (gelezen 6982 keer)

Jan Pieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Gepost op: 12 July 2021, 20:33:08 »
Hallo,

Ik wilde graag mijn baanplan delen om eens te kijken wat anderen er van vinden. Zelf heb ik nog
niet heel veel ervaring met het maken van baanplannen. Dit wordt mijn tweede baan. Mijn eerste baan
ga ik weer afbreken, genoeg van geleerd, fouten gemaakt. Het is dus tijd voor wat anders.

Ik heb de volgende uitgangspunten:
- Het moet een simpel plan zijn
- Rond kunnen rijden, geen punt naar punt baan
- Er moet een schaduwstation in zitten
- Er moet een brug in komen (Komt waar het gele spoor kruist met het groene spoor rechts van het station.)
- Ik ga de baan maken met Roco geoline rails. Wellicht dat ik voor de zichtbare gedeeltes nog kies voor Roco Line zonder bedding
- Ik rij 2-rail en wil geen keerlussen
- Ik wil ongeveer met 4 treinen kunnen rijden
- Baan wordt aangestuurd met iTrain is de bedoeling
- Het plan zoals het nu is, is een gevouwen hondenbot, dit leek me een goede keuze. (Simuleert o.a. dubbelspoor)
- Niveau -1, 0 en 1 zitten ongeveer 10 cm qua hoogte uit elkaar, hiermee hou ik de hellingen rond de 3% steiging
- De lange kanten van 382cm en 245cm zijn muur, daar staat de baan dan tegen de muur aan.
- De blauwe sporen en oranje sporen zijn hellingen om de hoogtes tussen de niveau's te kunnen overbruggen.
- Voorlopige werknaam is Bellingeweer

Concreet heb ik eigenlijk de volgende vragen:
- Geeft deze baan zoals die nu getekend is leuk rijplezier?
- Zijn er kleine ingrepen mogelijk waardoor het nog leuker wordt?
- Wat vind je er van? Iemand nog leuke tips?

Alvast heel erg bedankt voor je reactie.

Hieronder staan de tekeningen zoals ik deze in Railmodeller gemaakt heb

groeten

Jan Pieter













basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
  • DB Tijdperk III
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #1 Gepost op: 12 July 2021, 21:00:48 »
Ik zou in het schaduwstation rechtboven in de bocht beginnen met een wissel naar links. Dan worden de sporen van je schaduwstation wat langer. Aan de linkerkant zou ik de meest linker wissel zo dicht mogelijk tegen de bocht leggen. Om dezelfde reden als de rechterkant.

Hopelijk is dit een beetje duidelijk ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #2 Gepost op: 12 July 2021, 21:26:18 »
Ik denk ook dat je nog winst kan maken met het schaduwstation, langere sporen. Je kunt rustig in het dalende (blauwe) traject de wissels al leggen, dan hou je in het horizontale deel langere sporen over.

Verder zou ik nog investeren in een paar wissels in het 'kleine' station: het is zo eenvoudig om een kleine pendeltrein (goederentrein?) te laten rijden van station naar station. Of van station naar het schaduwstation. Regelt Itrain voor je...

Tegenover het grote station heb je het wissel waarmee je naar het schaduwstation gaat. Dat zou je:
1) verder naar rechts kunnen plaatsen, en/of:
2) kunnen voorzien van een tegenwissel met een doodlopend spoortje naar rechts. Kan ook wat pendelen tussen schaduwstation en dat doodlopend spoortje. Komt er veel meer beweging op de baan.



Succes..

Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 12 July 2021, 22:46:39 door Bert van Gelder »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #3 Gepost op: 12 July 2021, 21:29:29 »
1 Bij het punt van Basjuh sluit ik mij aan.
2 De perrons zijn te smal, m.i. Zie je kans om de sporen wat verder uit elkaar te leggen? Misschien moet je zelfs een spoor in het grote station verwijderen.
3 Jouw stations zijn éénrichtingsstations. Zeker als rechts rijdt. Begrijp mij goed, als jij dit wilt dan moet je het doen. Maar meer standaard is dat je in  een station  beide richtingen op kunt rijden.
4 Ga je punt 3 aanpassen dan zit ook weer met het wissel aan de onderkant van dit station, waar blauw op groen aansluit. Dat zul je dan helaas ook moeten verleggen.
Toev 5 Het schaduwstation bereik je eigenlijk alleen vanuit 1 richting.

My 5 points ;)
« Laatst bewerkt op: 13 July 2021, 11:54:50 door Jeronimos »
Jeroen

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #4 Gepost op: 12 July 2021, 21:55:38 »
3 Jouw stations zijn éénrichtingsstations. Zeker als rechts rijdt. Begrijp mij goed, als jij dit wilt dan moet je het doen. Maar meer standaard is dat je in  een station  beide richtingen op kunt rijden.
Jan-Pieter wil geen keerlus, dus dit kan niet.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6291
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #5 Gepost op: 12 July 2021, 22:28:56 »
Hoi Jan Pieter,

Hoewel je zelf al aangeeft dat je geen keerlussen wilt, toch de vraag: waarom niet? Zou je vrij eenvoudig in je huidige railplan kunnen verwerken en omdat dan alle sporen bij je grote station gelijke polariteit hebben kun je daar een veel attractievere treinenloop gaan creëren.

Verder met hoofdopzet weinig mis, eerdere tips ben ik het mee eens.

Succes en vraag hier gerust om ideeën en tips.

 
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6291
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #6 Gepost op: 12 July 2021, 22:32:47 »
Ps kijk wel nog even naar de perrons zoals nu getekend. Te smal zoals al eerder genoemd maar tussen elk spoor een perron is ook niet realistisch. 4 sporen zou je bv prima bedienen met 2 eilandperrons of 2 perrons aan de buitenkant en 1 eiland perron in het midden.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #7 Gepost op: 12 July 2021, 23:37:05 »
Een vraagje van mijn  kant: heeft "Bellingeweer" is van doen met Bellingwolde (Oost-Groningen)?

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #8 Gepost op: 13 July 2021, 08:23:40 »
Wellicht een idee om spoor 3 van het station niet te koppelen aan 1 en 2 maar aan spoor 4. Dan heeft het station twee sporen in de ene rijrichting en twee in de andere. Dan heb je een station dat beide rijrichtingen bevat. Voor een mooie ligging van de sporen is het dan wel fraaier als spoor 1 als het ware wordt verlegd en onder spoor 3 komt te liggen. Spoor 5 moet dan ook iets worden verlegd. Ik weet echter niet of meer breedte van de tafel mogelijk is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #9 Gepost op: 13 July 2021, 08:38:31 »
... heeft "Bellingeweer" iets van doen met Bellingwolde
ik denk het niet, Bellingeweer is een deel van Winsum.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #10 Gepost op: 13 July 2021, 09:43:40 »
Klopt is deel van Winsum waar ik ook nog heb gewoond. Echter het eilandstation van Winsum heeft slechts twee sporen  ;)

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2219
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #11 Gepost op: 13 July 2021, 16:07:48 »
Ik kan het mis hebben maar Winsum is een doorgaand station op de lijn Groningen - Roodeschool en geen "eindstation".
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #12 Gepost op: 13 July 2021, 16:20:25 »
Klopt is deel van Winsum waar ik ook nog heb gewoond. Echter het eilandstation van Winsum heeft slechts twee sporen  ;)
Ik kan het mis hebben maar Winsum is een doorgaand station op de lijn Groningen - Roodeschool en geen "eindstation".
Jeroen

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2219
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #13 Gepost op: 13 July 2021, 16:41:59 »
Ik moet dus nodig een andere bril hebben  :angel:
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Jan Pieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: Baanplan Bellingeweer (werktitel)
« Reactie #14 Gepost op: 13 July 2021, 18:33:51 »
Hallo,

Heel erg bedankt voor de reacties. Wordt zeker gewaardeerd. Ik merk dan het best wel lastig is om een
baanplan te maken waar je jaren plezier van hebt. Dus wat input van anderen mensen helpt wel.

Ik ga de volgende zaken uitwerken denk ik:

1. Schaduwstation ga ik proberen wat aan te passen. Blijkbaar is het toch niet zo'n probleem om wissels hier wat in een helling te leggen.
2. Meer ruimte maken voor de perrons ga ik proberen, lijkt met inderdaad verstandig.
3. Pendeltreintje maken tussen stations of schaduwstation lijkt me ook een goed idee, ga ik proberen te verwerken.
4. @Frank123: De keerlussen waarom niet? Voelt aan als ingewikkeld en ik heb het nog nooit gedaan, lijkt ook wat prijzig als
je bijvoorbeeld kijkt naar de keerlus module van Digikeijs. Heb je tips hoe ik een keerlus kan inpassen in dit baanplan en wat ik dan nodig heb.
Als me dat een veel attractievere treinenloop oplevert vind ik dat het overwegen waard.
5. Inderdaad de naam Bellingeweer komt uit Winsum. Qua thema van de baan zit ik de denken aan de spoorlijnen hier in de provincie Groningen. Iets
met Het Hogeland of Delfzijl. Weet ik nog niet precies.


Nogmaals dank voor het meedenken en de suggesties. Als ik deze verwerkt heb zal ik het nieuwe baanplan hier weer plaatsen.

groeten,

Jan Pieter