Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Deetrein
Vandaag om 14:56:21
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door RikM
Vandaag om 14:42:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:36:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25

Auteur Topic: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"  (gelezen 239882 keer)

zuylen

• Offline Offline
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #1215 Gepost op: 18 October 2022, 10:01:50 »
Ach ja wij modelspoorders zijn allemaal een stel zieligerds. Sommige mensen menen populair te moeten worden door anderen af te zeiken. Die marcel heeft misschien een scherpe tong maar ik vraag me af of ie fatsoenlijk een hamer kan vasthouden. Waarschijnlijk komen er dan ongelukken. Valt zelfs het licht uit omdat ie een spijker in een elektrische leiding gebonjourd heeft. :-\ Gelukkig was die andere man die erbij zat genuanceerder. En de Grote Kleine Treinencompetitie wordt niet zomaar zaterdag op primetime uitgezonde. Blijkbaar vinden een hoop mensen die "gekke mensen" die met treintjes spelen toch wel leuk! En vinden ze die treinen zelf ook wel leuk. Al helemaal als de kerstboom weer tevoorschijn komt. Want dan moet er een treintje omheen rijden.
« Laatst bewerkt op: 18 October 2022, 10:04:55 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

hgr

• Offline Offline
« Reactie #1216 Gepost op: 18 October 2022, 10:41:41 »
Ik heb het stukje even teruggekeken en één van de aanwezigen noemde, enigszins op verbaasde toon, dat er veel mensen naar het programma kijken.

Overigens kan ik me wel voorstellen dat mensen het tijdslot en op zaterdag vreemd vinden.
Vind ik, ondanks dat ik treinenliefhebber ben, zelf ook wel.
Dat heeft voornamelijk met mijn eigen referentiekader te maken.
De zaterdagavond vind ik een avond voor verstrooiende shows. "lekker dom kieken" na een dag werken of klussen in huis, met de voeten op tafel.

Overigens kwam ik afgelopen zaterdag achter hoe rustgevend het programma is, na een drukke late dienst had ik wat storm in de kop en heb ik de aflevering van zaterdagavond teruggekeken. Daarna heb ik heerlijk geslapen.
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

Golfer

• Offline Offline
  • H0 en Spoor 1
« Reactie #1217 Gepost op: 18 October 2022, 11:04:50 »
Ik ken tv, dat klopt, maar zie je het niet? het ligt er anders aardig dik bovenop.
Je bent trouwens niet de enige, bij Voetbal Inside of Vandaag Inside of Veronica Inside vinden ze er ook geen bal aan.

Dat voor mij onbekende Media Inside ook gewoon een format. Net als de Grote Kleine treinencompetitie dat ook is. Groenteman en Van Roosmalen worden betaald om de grote massa lacherig te krijgen. De massa is kassa  ;D en dus zijn kijkcijfers nodig. Die krijg je niet met afgewogen genuanceerde rationele gedachten. Botte uitspraken doen dat wel. Beetje choqueren helpt ook. Ik laat dat soort programma's liever links liggen.

Vorig jaar deed DGKTC het zo goed op de woensdagavond dat ze nu blijkbaar naar primetime zaterdagavond mochten.
Vriendelijke groet,
Michiel

H0, Spoor 1, Koploper over loconet UH IB Basic 65060

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #1218 Gepost op: 18 October 2022, 11:50:00 »
Lig krom van het lachen..

Ik wel iig. Maar dat heb ik meestal als ik Marcel hoor.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #1219 Gepost op: 18 October 2022, 14:22:40 »
Trekt vanzelf weer bij, kan die man niet met elk wissewasje lastig vallen.
Dat is waar.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #1220 Gepost op: 18 October 2022, 18:05:12 »
En hier spreekt de ondernemer, niks op tegen, ook ik ben fan van het programma, (anders zou ik hier niet in dit draadje verwijlen) maar dat de hobby vergrijsd is een feit,

Dirk
Dat zeg je verkeerd. Het is: "De hobby is grijs". Eind jaren tachtig en negentig was er inderdaad een vergrijzing (opkomst computer). Maar die verschuiving is ondertussen klaar. Ook jonge mensen worden oud. Er komen elke dag weer nieuwe grijze mannetjes bij. En zo'n programma helpt die nieuwe grijze mannetjes herinneren dat ze altijd al een treinbaan wilde hebben. En misschien, mede door modelbouwprogramma's op TV en de toegenomen aandacht van fabrikanten voor kinderen, is er een ommekeer op gang gekomen.

Al zo lang ik met modeltreinen bezig ben, eind jaren 80, is de hobby ten dode opgeschreven. Maar het was nog nooit zo levend als nu. Ik heb het door de jaren heen alleen maar populairder zien worden. Alleen zure pruimen zeggen nog dat de hobby ten dode is opgeschreven.  ;)

Heb de nieuwe afleveringen gezien en hier nu bijgelezen. Net als Marty had ik ook al uitgerekend dat je de dwarsligger beter niet kan doen, want je wint een half uur extra tov van de winnaar van de dwarsligger. Ik heb nog teruggespoeld om te zien of ik het wel goed hoorde: 3 uur voor de dwarsligger? Niemand die daar realiseerde dat je dan in je eigen nadeel werkt? Zeker omdat je al zo weinig tijd hebt voor zo'n megaklus, vind ik het bijna sadistisch om de dwarsligger aan de deelnemers voor te leggen. Hoop dat er volgende keer iemand bij zit die zich niet laat oplichten. Plant die spiegel gewoon ergens onder het gips, knikker die parels in de vulkaan en verder gaan met de baan.

Zelf zou ik me niet vrijwillig aanbieden zo'n zware opdracht aan te nemen, maar ik heb grote respect voor hen die dat wel hebben gedaan. Het menselijke gedrag onder druk in deze uitzendingen vind ik veel interessanter dan het bouwen. Voor de producent is de drama ook veel interessanter, lijkt me zo.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #1221 Gepost op: 18 October 2022, 19:49:34 »
Met die laatste twee zinnen heb je een punt.
Ooit had Discovery Channel de serie American Chopper. Vader en zoon Teutul die in opdracht motoren bouwden. Er werden motoren gebouwd, maar belangrijker was de relatie tussen vader en zoon, die waren het niet met elkaar eens en dat liet de camera mooi zien.
Jeroen

hrp

• Offline Offline
« Reactie #1222 Gepost op: 18 October 2022, 19:51:32 »

Al zo lang ik met modeltreinen bezig ben, eind jaren 80, is de hobby ten dode opgeschreven. Maar het was nog nooit zo levend als nu. Ik heb het door de jaren heen alleen maar populairder zien worden.

Sven,

Wat je hier schrijft is natuurlijk betrekkelijk, eigen waarneming vanuit uit jaren tachtig.
Nooit zo levend, populairder, op basis van wat, omzet?
Serieus, zijn hier cijfers over?

Ik ben van 1954, Rotterdam.
Ik kreeg mijn Fleischmanntrein in 1958.
In de familie, kenissen, buurtkring werd al TRIX-Express en Markin gereden.
Heel wat klasgenoten op de lagere school hadden/kregen treinen van deze merken.
Inderdaad ik denk dat veel grijs van nu ooit als jonge babyboomer al een treintje had.

Er waren rond 1964 veel speelgoedwinkels met flinke treinafdelingen, zo ook V&D en De Bijenkorf.
Tweede helft jaren zestig - de drie merken brachten hun eerste Nederlandse materieel op de markt - zag je dat de treintjesverkoop tanende was.
Was het op zaterdag tot dan druk en vol in de winkels, nu werden de treinafdelingen afdelingen minder bemenst, sloten...
In die periode kocht mijn vader materiaal van kennissen, collega's  die er mee stopten; omdat de zoon des huizes het niet meer leuk vond of wat dan ook.
Ik denk ook de invloed van TV (!!) en andere vrije tijdsbestedingen: kamperen, sport, ...
In de jaren zeventig zag je de grote speelgoedketens opkomen, Intertoys, Bart Smit.
Hadden ook treinenafdelingen met voor die tijd mooie uitstalkasten.
Maar dat was maar kort.
De treintjes raakten ook daar in de jaren tachtig al uit het zicht voor de buitenstaander en jeugd.
Ik ben bij de generatie van mijn kids (dochters..) in de familie slechts een maal iets van Lima tegen gekomen.

Ik vraag me af: hoe zou iemand van 10 jaar in een gemiddeld dorp dat niet aan een spoorlijn ligt op het idee komen met treintjes te beginnen?
In mijn tijd, en van mijn vader, was het etalages kijken - de vooroorlogse Bijenkorf bijvoorbeeld.
En het grote voorbeeld in de stad, station. Reizen.

Is de hobby populairder dan ooit?
Mogekijk. Dat zal voor veel zaken gelden, het verzamelen van dure horloges, auto's bijvoorbeeld.
Anderzijds denk ik dat de gewijzigde bevolkingssamenstelling - helft mede-landers in de grote steden - niet zal bijdragen aan tot de groei van de hobby.
Zoals dit ook van invloed is op het verenigingsleven in het algemeen.

Groetjes,

Ronald

« Laatst bewerkt op: 18 October 2022, 20:47:34 door hrp »
Groet,
      Ronald

eemstede

• Offline Offline
« Reactie #1223 Gepost op: 18 October 2022, 22:17:19 »
Ik herken en onderschrijf in grote lijnen het verhaal van Ronald (ben dan ook van 1954, uit Heemstede. Daar was toen een winkel met treinspullen, in het naburige Haarlem waren minstens 2 speciaalzaken op modelbouwgebied - al lang verdwenen. En ook in Houten zie ik voornamelijk de grijze golf, al zie ik ook wel wat jong volk , vaak met vaders.
En toen we laatst bij de oosterburen waren, konden we in grotere plaatsen ook niets meer vinden.
Maar ik hoop, dat velen het leuke  van deze hobby  ontdekken, en als zo'n tv-programma daarbij een positieve rol kan spelen, is dat mooi meegenomen.

Gr. Frank

741230

• Offline Offline
« Reactie #1224 Gepost op: 18 October 2022, 22:35:59 »
Ik denk dat de markt voor modeltreinen behoorlijk is gegroeid. Niet dat Ik die mening baseer op harde cijfers, ik denk dat er marktaandeel flink verschoven is. Ik koop zelf ook veel via internet dat is toch gewoon makkelijk als je weet wat je nodig hebt. Verder heb ik niet de indruk dat die verschuiving naar verkoop via internet nadelig is voor de speciaalzaak. Enerzijds profiteren die ook mee als ze tenminste een goede website hebben en ook blijven er toch mensen in de winkel komen omdat ze vragen hebben.

En modeltreinen was 30 jaar geleden ook al een ouwelullen hobby. Enige verschil is dat ik er nu zelf ook een ben geworden.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #1225 Gepost op: 18 October 2022, 23:51:11 »
Ronald, ik baseer eigenlijk op de hoeveelheid beurzen en de drukte aldaar die er worden gehouden, de aandacht die het op het Internet krijgt en op de ladingen nieuwe modellen die bijna wekelijks over ons heen worden gestort. Dat wordt bijna te gek zo veel, niet bij te houden. En je moet er snel bij zijn, want vaak binnen enkele weken is het model al uitverkocht (hier in Engeland ten minste).

Het leeft veel meer onder volwassenen. Ik ben er mee eens dat het onder kinderen niet heel populair meer is, maar daarom zeg ik: ja, de hobby vergrijsde. Maar nu is het een hobby voornamelijk beleefd door 50+ en die groep is groter geworden dan in de jaren 60. En die wordt elke keer weer aangevuld door vergrijzende, voorheen jonge mensen. De hobby sterft niet uit, de voorname leeftijdsgroep heeft zich verplaatst. Zo lang er treinen bestaan, blijft de treinenhobby populair.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #1226 Gepost op: 19 October 2022, 07:09:43 »
Anderzijds denk ik dat de gewijzigde bevolkingssamenstelling - helft mede-landers in de grote steden - niet zal bijdragen aan tot de groei van de hobby.
Wauw.  :o
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #1227 Gepost op: 19 October 2022, 08:11:34 »
Gisteravond de aflevering terug gekeken.
En nee, een educatief karakter heeft het niet of nauwelijks. Daar zijn andere media voor. Fora, youtube, noem maar op.
Zoals al vaker in de draadje gememoreerd. Het is een stukje entertainment met een wedstrijd element en daar voldoet het prima aan. En gezien de kijkcijfers een duidelijke hit.
Ik heb me dan ook prima geamuseerd. Gewoon lekker een klein uurtje verstand op nul en lekker kijken.
Ongeacht wat je er van vindt is het toch een prestatie wat ze in die drie dagen laten zien. En leggen de teams er hun hart en ziel in. Het willen winnen zie je duidelijk terug. Niets mis mee toch.
Kunnen de banen beter? Ja ongetwijfeld maar daar is het programma domweg te kort voor.
Gr.
Eric

Scratchbuilt

• Online Online
« Reactie #1228 Gepost op: 19 October 2022, 08:21:10 »
Zoals dit ook van invloed is op het verenigingsleven in het algemeen.

Demografie van de koude grond. Met dezelfde stelligheid kan ik beweren dat de geboorte van blonde tweelingen in een jonge vinexwijk met een overwegend blanke bevolking niet zal bijdragen aan de omzet van Couscous in die betreffende gemeente.

Dit is een waarheid als een koe maar tegelijkertijd volkomen onzin.

Voordat we ons willen wagen aan dergelijke uitspraken moeten we ons wellicht eerst even orienteren op de bevolkingssamenstelling. Dat kan op de site van het CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij/bevolking

Dan heb je een beetje een beeld. Wat overigens niks zegt want misschien willen 'buitenlanders' (want dat is wat Ronald bedoeld) ook wel met treintjes spelen. Er was een keer op Ontraxs een Turkse modelbaan en een Poolse modelbaan heb ik ook al eens gezien. Verder is het zo dat als er, doe eens een gooi, 10 % mensen met een migratieachtergrond in een bepaalde plaats wonen en de treintjesdichtheid onder de mannelijke bevolking in die plaats is zeg maar 2 % dan is de kans dat je een modelspoorder met een migratieachtergrond tegen komt relatief klein inderdaad.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Ludmilla

• Offline Offline
  • Verzamelaar
« Reactie #1229 Gepost op: 21 October 2022, 12:09:54 »
Ik heb inmiddels twee banen in het echt bekeken. Staan in het modelspoormuseum Sneek.
Laat ik zeggen dat de Harry Potter en Shrekbaan leuke trekpleisters zijn voor in de herfstvakanties. De teams krijgen totaal maar 15 uur de tijd om te bouwen en dat kan je ook wel zien. Voor de realist zal het ook wel minder zijn door gebruik van verschillende schalen. Harry Potter kasteel past beter op een N baan en de Shrek poppetjes op een LGB baan. De draak was handbediening. Hebben ze bij de montage toch goed gedaan. Sommige mensen dachten dat het echt met een motortje is gedaan.