Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"  (gelezen 204055 keer)

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #240 Gepost op: 14 oktober 2021, 10:48:05 »
Goed voor de hobby, leuke televisie en de zuurpruimen die van te voren al hadden aangegeven het niks te vinden, willen volgens mij gewoon teleurgesteld worden, zodat ze hun gelijk krijgen. Dit is gewoon leuk voor de Nederlandse kijker en die heeft niet eens door dat die BR85 geen US lok was en zelfs geen BR85.  ;)

Helemaal mee eens. De kijkers die modelspoor niet kennen zien door dit programma dat er heel veel mogelijk is en dat deze hobby veel aspecten heeft. Gaat er eerst om dat mensen interesse krijgen en beeld krijgen in wat hun aanspreekt. Is dat meer de landschapsbouw, de techniekkant, speciale effecten etc. Pas als men echt aan de slag gaat komt de verdieping gaandeweg vanzelf wel.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #241 Gepost op: 14 oktober 2021, 10:52:16 »
Citaat
15 mensdagen, plus huiswerk. Dan kun je al wel meer doen.

Oei, dan ben ik wel erg traag. Diorama van 100 x 60 kost mij al gauw twee maanden.... :)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Michaël dB

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #242 Gepost op: 14 oktober 2021, 10:56:50 »

Jaap ik ook, maar er zijn drie filmdagen geweest en veel van de commentaren / tips van Evan zijn door de regie geknipt, vergeet niet dit is een spelprogramma, het moet snel en flitsend, ik vond dat men in drie dagen zeker iets toonbaars heeft gemaakt en topbouwers moeten aan dit soort programma's niet deelnemen, dit is bedoeld als vermaak voor de meute.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2021, 15:31:31 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

denobis

  • Gast
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #243 Gepost op: 14 oktober 2021, 11:30:42 »
Ik vind wat de bouwers neer gezet hebben best wel goed.
Maar een echte goede indruk van de hobby krijgt de niet hobbyist hiervan niet echt.
Als ik in de huid van de niet trein hobbyist kruip denk ik dat er het volgende gaat gebeuren:
1 - leuk zo'n treinbaan wil ik ook wel.
2 - wat is dat voor een kastje met knoppen waar dient dat voor
3 - laat ik eens naar de winkel stappen
4 - ben nu in de winkel en oei wat een techniek is daar voor nodig.
5 - Wat kost het veel geld zeg
6 - Kan ik dat ook in een korte tijd bouwen? nee dus.
Ik denk dat er een heleboel mensen op deze manier willen beginnen maar na de informatie gewoon weg afhaken.
Echt informatief is het programma dus niet.
Maar nogmaals petje af voor wat de bouwers in een korten tijd neer gezet hebben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #244 Gepost op: 14 oktober 2021, 11:32:52 »
....topbouwers moeten aan dit soort programma's niet deelnemen,
Dat is ook precies de reden waarom ik niet meedeed. ;D ;D ;D

KoosDeJong

  • Online Online
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #245 Gepost op: 14 oktober 2021, 11:38:15 »
Ik denk dat er een heleboel mensen op deze manier willen beginnen maar na de informatie gewoon weg afhaken.
Echt informatief is het programma dus niet.
Maar nogmaals petje af voor wat de bouwers in een korte tijd neergezet hebben.

Mee eens!
Je mist inderdaad wat info voor mensen, die met onze hobby zouden willen beginnen.
Maar ja > hoe? ???

Gr Koos
2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #246 Gepost op: 14 oktober 2021, 11:47:38 »
Lijkt me een uitgelezen kans voor verenigingen ...
Iets als wat Het Waegspoor op Facebook doet, kan je natuurlijk ook ophangen in de plaatselijke supermarkt, het buurthuis etc. etc.

AMG " Het Waegspoor" speelt en in ieder geval op in ...


Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #247 Gepost op: 14 oktober 2021, 11:53:26 »
Helemaal mee eens. De kijkers die modelspoor niet kennen zien door dit programma dat er heel veel mogelijk is en dat deze hobby veel aspecten heeft.
Prima, maar mijn 'bezwaar' is dus dat alleen de grappige, rare, ludieke aspecten aan bod komen, dus de treinbanen met efteling en disney kastelen, banen met manneke pis (haha) of een complete kermisattractie, waar dan 'toevallig' ook nog ergens een trein een rondje om de eeuwige tiroler kerk rijd, plus het geijkte berglandschap met de wc borstel boompjes. Die aspecten worden dus nog eens uitvergroot door er een competitie aan te hangen wie in zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk grappige 'special effects' weet te plaatsen rondom een 'thema' (yuk). Zo beleef ik de hobby dus absoluut niet. Ik begrijp dat het gros hier daar wel zo in zit helaas.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #248 Gepost op: 14 oktober 2021, 11:59:50 »
Dat heet vermaak, zure modelspoorders zit de normale mens op de buis niet op te wachten.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2021, 14:30:37 door Reinout van Rees. Reden: Één woordje weggehaald »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #249 Gepost op: 14 oktober 2021, 12:01:03 »
Hoi,

3 dagen met een team van 5 is 15 mensdagen, plus huiswerk. Dan kun je al wel meer doen.

Even geen rekening houden met dat de bouwactiviteiten stil gelegd worden omdat er algemeen camerawerk gedaan moet worden. Dus de bijzondere momenten die je allemaal ziet zoals de beoordeling door de jury, even praten met wat mensen, toch even iets opnieuw doen omdat het net niet goed op beeld staat en iemand voor die extra opdracht een halve dag kwijt. Dat soort dingen. Effectief blijft er een stuk minder tijd beschikbaar. Wat je thuis mag doen is natuurlijk ook gelimiteerd. Je kan niet de complete baan voorbereiden. Je moet ook wel wat daar doen  :)

Maar het gaat inderdaad meer om het competitiedeel dan alleen om het "mooie" modelbouwdeel.  :)

Oei, dan ben ik wel erg traag. Diorama van 100 x 60 kost mij al gauw twee maanden.... :)

Denk dat jij dan nog een van de snellere bouwers bent  ;D

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #250 Gepost op: 14 oktober 2021, 12:01:09 »
koos het had misschien wel een idee geweest om de deelnemers met een start pakket op te zadelen en van daar uit te gaan bouwen.
Dat lijkt me lastig. De deelnemende groepen hebben een verschillende film als uitgangspunt gekozen.
Citaat
En dan niet alleen met pukkeltjes spoor maar ook van andere merken.
Dat pukkeltjesspoor is eerder in dit topic al aan de orde geweest. Heeft te maken met een sponsor die dit ter beschikking stelde, en het gegeven dat ze allemaal met hetzelfde railmateriaal moesten werken.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #251 Gepost op: 14 oktober 2021, 12:05:25 »
Vanochtend terug zitten kijken, idd prima dat het via NL ziet ook zichtbaar was buiten NL (y)
Het is denk ik lastig bij dit soort programma's een doelgroep vast te stellen; dat zijn wij natuurlijk niet. En de gemiddelde Nederlander associeert zich toch makkelijker met taarten bakken dan met modelspoor. Ik vond het winnende team ook 'het beste', maar mss was dat wel het makkelijkste onderwerp ??? In ieder geval hadden ze zoals hierboven vermeld ook het meest uit de voorbereidingstijd thuis gehaald, dat is ook een kwaliteit. Toch had de creativiteit van alle teams wel wat hoger mogen scoren van mij. Verder vond ik het af en toe wat 'overgeregisseerd', maar volgens mijn vrouw ben ik daar allergisch voor.
Maar een dikke plus, goede reclame voor de hobby, ik ga zeker komende afleveringen ook kijken.

Grtz Gerard

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #252 Gepost op: 14 oktober 2021, 12:07:59 »
Hoi,

koos het had misschien wel een idee geweest om de deelnemers met een start pakket op te zadelen en van daar uit te gaan bouwen.

En dan? Wat denk je in 3 dagen neer te zetten en wat ook een beetje vermakelijk is? Het is wel een TV-programma het moet wel een beetje spectaculair zijn  :) Niet helemaal mijn stijl van bouwen maar goed. Niet onaardig wat ze in 3 dagen neerzetten.

En dan niet alleen met pukkeltjes spoor maar ook van andere merken.

Voor het programma zullen meerdere partijen (lees sponsors) benaderd zijn. Nu heeft één partij meegewerkt. Dan is het logisch dat andere merken niet aan bod komen.

En dan eerst laten zien wat de deelnemers in handen krijgen waar mee ze de kompetitie mee aangaan. Hoe dan ook echt informatief is het programma niet.

Het is geen Teleac cursus  ;)  :) Maar vermaak.  Puur vermaak. Leuk om naar te kijken  (y)

Groet
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #253 Gepost op: 14 oktober 2021, 12:15:25 »
Zo beleef ik de hobby dus absoluut niet.

Jowi, de spijker op zijn kop, het is niet Dé hobby maar jouw hobby.
Iedereen beleefd zijn hobby anders. Zie het als schilderen de ene houd van pop art de ander van realisme of surrealisme
Je moet naar mijn mening niet proberen een ander willens en wetens een andere 'smaak' op te dringen.
Neemt niet weg dat een ieder zijn mening mag geven.

Over meningen gesproken, qua resultaten vond ik het er beter uitzien als dat wat ik in de Britse versie zag
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #254 Gepost op: 14 oktober 2021, 12:19:56 »
Citaat
En los van wat er gebouwd wordt zie je het bouwplezier en de passie van de deelnemers voor wat ze aan het doen zijn, en dat is volgens mij al bij al de belangrijkste reclame voor de hobby die je kan wensen.

Even een quote gejat van het belgische forum. En ik denk dat dat de essentie van het verhaal is.