Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door Duikeend
16 april 2024, 23:44:28
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Quinzeedied
16 april 2024, 23:30:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 april 2024, 23:14:45
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
16 april 2024, 23:11:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
16 april 2024, 23:09:43
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
16 april 2024, 23:02:10
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
16 april 2024, 23:00:53
Station Roodeschool door Huup
16 april 2024, 22:51:55
Raadplaatje door Pauldg
16 april 2024, 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
16 april 2024, 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
16 april 2024, 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
16 april 2024, 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 april 2024, 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
16 april 2024, 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
16 april 2024, 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
16 april 2024, 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
16 april 2024, 21:43:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
16 april 2024, 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
16 april 2024, 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
16 april 2024, 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
16 april 2024, 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
16 april 2024, 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
16 april 2024, 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 april 2024, 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
16 april 2024, 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
16 april 2024, 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
16 april 2024, 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
16 april 2024, 19:53:46
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
16 april 2024, 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
16 april 2024, 19:02:56
  

Auteur Topic: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte  (gelezen 14924 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #30 Gepost op: 07 juli 2021, 18:44:31 »
En dat zou weer een paar remkabels schelen  ;).
Dus je hebt inmiddels al gezien dat de aandrijvingen van de driewegwissels wel gaan passen in het plan ?

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #31 Gepost op: 07 juli 2021, 19:37:02 »
Zonder het hele draadje uitvoerig te lezen én zonder te weten of Roco ze in het assortiment heeft zitten, maar heb je wel eens gedacht aan meegebogen wissels? Deze zijn niet bepaald realistisch, maar wat maakt dat uit voor een schaduwstation? Ik heb het bij mijn Märklinbaan toegepast.

…………..

Ik heb wel degelijk meegebogen wissels gezien in het spoor. Voornamelijk in Oostenrijk.

Maar als je doelt op de boogstraal, dan heb je gelijk. Maar dat geldt voor het grootste deel van de modelbaan  ;)
Groeten

Olav

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 798
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #32 Gepost op: 07 juli 2021, 19:38:03 »
Dag Veroniek,

Dat driewegwissel van Roco ken ik niet en ik heb nog niet opgezocht hoe het er uitziet. Maar in een eerdere reactie schreef Richard:

In het laatste plan met driewegwissels kun je de aandrijvingen ervan al aan de buitenkant van de wisselstraat leggen op de twee gewone wissels na.
(...)

Dat geeft enige flexibiliteit. Maar als ik er al een toepas, zal dat wissel helemaal links in mijn ontwerp komen (en val ik misschien toch weer terug op de symmetrische variant met het uitrijspoor in het midden van de korte zijde). Daar heb ik alle ruimte voor wisselaandrijvingen.
Dan vervalt een van de wissels zónder aandrijving. Dat  heeft als nadeel dat er een mét aandrijving doorschuift naar een plek waar er geen ruimte voor lijkt te zijn. Ik denk dat dat wel op te lossen is met een paar rechte passtukjes, of door wat biels weg te zagen van het wissel waar ze tegenaan liggen. Het voordeel heb je zelf geciteerd: ik hoef geen alternatieve bediening te bouwen.

Overigens zag ik tot nu toe de goede tip van Bas over het hoofd, over het rangeerprobleem: voornamelijk de middelste sporen gebruiken.

Groeten,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #33 Gepost op: 07 juli 2021, 21:46:53 »
Dag Ferdinand en verdere geïntereseerden,

Hierbij een afbeelding van mijn wisselstraat met diverse wissels een Y wissel en driewegwissels.
Dit is de uitloop van een schaduwstation met 12 opstelsporen die aan het eind (niet op de afbeelding te zien) eindigt met een bochtwissel.

De sporen liggen er niet mooi recht in dat komt omdat dit schaduwstation er naderhand is onder gebouwd de lengte van het schaduwstation is zo'n 5 meter.

Dan nog een afbeelding van een ROCO driewegwissel met railhoogte 2,5mm


De ROCO 2,5mm rail is nieuw eigenlijk niet meer verkrijgbaar, dus enkel nog als gebruikt te vinden op MP of als het weer kan, zoeken op een beurs.
Daar word dit regelmatig aangeboden.
Let goed op bij de aanschaf van deze rail, dat je niet verward raakt met de ROCO-Line rails, die hebben een hoogte van 2.1mm
het verschil is de kleur van de bielsen.
Als de bielsen zwart zijn heb je deze in messing en in nikkelzilver rail van 2,5mm hoogte
Als de bielsen lichtbruin zijn, dan heb je de Roco-Line nikkelzilver van 2.1mm in handen.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #34 Gepost op: 07 juli 2021, 21:55:43 »
Deze afbeelding was ik nog vergeten.



Dit is de achterzijde van de elektrische wisselaandrijvingen.
Iedere aandrijving heeft drie soldeereilandjes om of de wissel als stopwissel te gebruiken, of om het hartstuk van de wissel te polariseren.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #35 Gepost op: 07 juli 2021, 23:03:40 »
Het zijn geen soldeereilandjes, er past een connector op.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #36 Gepost op: 07 juli 2021, 23:22:54 »
Klopt, persoonlijk vind ik de connector te omslachtig.
Daarom soldeer ik liever de draadjes.
Vraag mij af of die connector voor deze aandrijvingen nog wel leverbaar zijn?
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 798
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #37 Gepost op: 14 juli 2021, 19:52:53 »
Bedankt Erwin,

Voor de duidelijke foto's. Ook van je schaduwstation, dat een behoorlijk compacte wisselstraat heeft. Een creatieve combinatie van driewegwissels, Y-wissel, rechte wissels en (uiterst rechts) ook een boogwissel.

Intussen heb ik Arwin gevraagd of ik zijn driewegwissel mag overnemen. Dat is een elektrische. Twee van mijn eigen wissels hebben ook een elektrische aandrijving van Roco, met zo'n connector voor de polarisatie. Ik heb ook nog een paar polarisatiesetjes aangeschaft. Daarmee heeft in ieder geval een deel van de wissels een gepolariseerd puntstuk.

Met dat driewegwissel in gedachten heb ik het ontwerp nog even aangepast. Het vervangt aan de linkerkant het eerste linkse en rechtse wissel. Daarmee schuift de hele wisselstraat een stukje op naar links, wat weer ten goede komt aan de lengte van de opstelsporen. Eerst even de rechte variant:



Wat nu opvalt is dat in het midden, rechtdoor na het driewegwissel, nog maar één wissel genomen hoeft te worden. Terwijl voor de sporen 2 en 3 (van boven naar beneden gezien), nog altijd vijf wissels doorlopen moeten worden. In de scheefgelegde variant heb ik dat geprobeerd te verhelpen:



Het vijfde wissel (spoor 2 en 3) heb ik één spoor naar beneden verplaatst (spoor 3 en 4, in het rode kader). Helaas is er niet genoeg ruimte om direct aan te sluiten op het vorige wissel. Dat lukte in alle ontwerpen tot nu toe wél. Daardoor ontstaat een loos stukje spoor (in het gele kader).
Dat voelt een beetje onbevredigend, maar ik zie nog niet hoe het op te lossen is.

Ondertussen zijn op het andere spoor de sjoelbakken kortgekoppeld.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 798
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #38 Gepost op: 21 juli 2021, 22:43:31 »
We zijn er bijna,

De sjoelbakken liggen al te wachten onder de bank. Van forumgenoot Alwin heb ik een driewegwissel overgenomen.
En hij was zo aardig om een extra exemplaar mee te sturen! Het bestelde driewegwissel heeft (elektrische) aandrijvingen. Met dat wissel spaar ik twee rechte wissels uit die geen aandrijving hebben. Dat komt goed uit want dan hoef ik niet aan de slag met - ik durf ze bijna niet te noemen ;) - fietsremkabels. Het extra driewegwissel heeft géén aandrijvingen (is wel mogelijk) en heeft een mankementje, maar niet erger dan de wissels die ik al bezit. Als ik dit wissel meeneem, spaar ik nóg twee rechte wissels uit. Maar die hebben wél (hand-)aandrijvingen. Ik twijfel nu of ik nog twee tientjes wil uitgeven aan aandrijvingen - dat zijn de prijzen die ik tegenkwam. Dat terwijl ik a. geen elektrische bediening van plan ben, b. dan twee bruikbare, rechte wissels overhoud. Meer dan 13 sporen passen niet op de sjoelbakken.

In AnyRail heb ik toch maar uitgeprobeerd wat de inzet van twee driewegwissels oplevert. Het meest voor de hand liggend is ze recht achter elkaar te leggen. Eerst maar weer de horizontale versie:



Omdat ik meer rechtse dan linkse wissels heb, is aan de bovenkant de wisselstraat wat langer (vier) dan aan de onderkant (drie). Er lijken geen problemen te zijn met te scherpe bogen; in AnyRail is de boogstraal in het alleronderste spoor nog meer dan 415mm.  De hart-op-hart-afstand van alle opstelsporen is 4,8cm en we zitten inmiddels op 24,16m spoor tegenover 18,15m voor de "ladderconstructie"
In de gekantelde variant komt daar ongeveer 10cm bij:



Dit oogt wel elegant.

Maar: zoals eerder vermeld: AnyRail houdt geen rekening met de ruimte die de aandrijvingen innemen. Het tweede driewegwissel kan niet direct achter het eerste, met die rechte wissels ernaast. Er moet een recht stuk van zo'n 6cm tussen. En voor de aandrijvingen van die rechte wissels moeten daarvan dan ook nog wat biels ingekort worden. Er blijft nog iets te puzzelen over.

De beslissing gaat waarschijnlijk vallen na passen en meten op de sjoelbakken.
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2021, 22:45:16 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4048
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #39 Gepost op: 21 juli 2021, 23:35:49 »
Lekker bezig hoor  (y)

Zijn die elektromagnetische aandrijvingen een must? Heb je ze allemaal al in huis?

Is het misschien nog een mogelijkheid om via ijzerdraad, verenstaaldraad of iets van bowden kabels oid de wisselaandrijvingen op afstand te plaatsen?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4654
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #40 Gepost op: 22 juli 2021, 06:25:09 »
De laatste ontwerpen zien er goed uit.

Als je toch overweegt om de wissels te automatiseren en je de meeste aandrijvingen nog moet aanschaffen: je zou ook naar een oplossen met servo’s kunnen kijken. Is afhankelijk van type decoder dat je gebeukt even duur of goedkoper dan de standaard elektro magnetische aandrijvingen en geeft meer mogelijkheden bij plaatsing. Dan kun je de wissels gewoon direct achter elkaar leggen.


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4048
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #41 Gepost op: 22 juli 2021, 09:22:24 »
@Frank, je haalt hier iets door elkaar

Citaat
Is afhankelijk van type decoder dat je gebeukt even duur of goedkoper dan de standaard elektro magnetische aandrijvingen
Prijzen van decoders vergelijken met prijzen van wisselaandrijvingen is gevalletje appel vergelijken met peren.

Wissels omzetten op afstand kan met servo's of met magnetische aandrijvingen. Servo's kosten grofweg 50 cent op Alie, de elektromagnetische zie ik tegenwoordig voor 20€  voorbij komen  in de winkel :o. Dus of je 12 servo's of 12 magnetische dingetjes koopt, tel uit je winst.

Als je deze servo's of magnetische aandrijvingen digitaal wilt aansturen heb je digitale decoders nodig. Het is wel zo dat een servo decoder iets duurder is dan een DCC magneet wissel decoder. Maar daar servo's minstens 10x goedkoper zijn dan die andere, ben je met de servo aanzienlijk goedkoper uit.

Je kan ook die Mardec decoders van Nteering kopen zijn ook iets van 8x goedkoper dan de standaard dingen en je kan er ook puntstukken enzo mee schakelen.

Je moet wel nadenken over of je wissels wel digitaal wilt aansturen in de eerste plaats. Digitaal is niet noodzakelijk ook makkelijker. Een emplacement als deze aansturen met een multimaus dat is gewoon niet te doen. Ik stond per toeval afgelopen weekend bij een module baan met een WLAN maus. We hadden een emplacement met 4 sporen met 3 wissels aan elke kant. Aan 1 kant waren ze digitaal... Ik heb met de multimaus 2 wissels omgezet, vanaf dat punt heb ik de rest met mijn vingers versteld.

Als je vol elektromagneet optie ga, kan je met een diode matrix hele wisselstraten analoog instellen met 1 knopje per spoor. Dat is aan 1 kant wel zo makkelijk en simpeler dan dat kan het niet. Dat werkt ook super intuitief, je hoeft er niet over na te denken. Je moet wel draadjes trekken naar de knoppen toe.

Digitaal kan je ook hele wisselstraten zetten via de XpressNet bus. Ik heb voor een arduino uno nog 5 printjes liggen waarvoor ik geen doel meer voor heb. Met die printjes kan je de arduino op de X-net bus aansluiten en gebruiken om treinen en wissels te schakelen. Waarom is dit handig? Je kan dan een schakelpaneel maken die je met slechts 1 rj12 kabeltje aansluit op een X-net centrale (zoals z21). Dus al je  wisselstraat knopjes kan je dan staande in een hand houden voor ultieme gebruikers ervaring.

Ik heb zo'n printje in 5m in elkaar gesoldeerd en ik programmeer hem voor je in 10m, dus als je interesse heb, moet je het maar laten weten  ;)

Al bij al, ben je met de laatste optie icm servo motors en esu switch pilots zowel het goedkoopst als het meest gebruikersvriendelijk uit. Het is ietjes meer complex dan de diodematrix icm magnetische wisselaandrijvingen. Maar een beetje complexiteit hoeft geen obstakel voor je zijn  ;)

Overigens alle wissels met de hand stellen via ijzerdraadjes werkt ook erg goed  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4048
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #42 Gepost op: 22 juli 2021, 11:31:07 »
Het valt deze keer toch wel mee  :P?  OP heeft aangegeven dat de magnetische dingen misschien teveel ruimte innemen, daarom is de keuze tussen de magneetaandrijvingen of iets anders van belang om een goede beslissing te kunnen nemen.

De manier van aansturing heeft direct misschien niet zo veel met het baanplan te maken, maar het is zeker een zeer belangrijk element waar je goed over moet nadenken. Je moet nagaan dat deze fiddleyard op de grond komt te liggen. En ik neem aan dat het dan wenselijk is dat je de wissels vanuit een staande positie kan besturen met zo minmogelijk denk werk. Multimausen zijn hier gewoon net even te onpraktisch, het werkt wel, maar je er zoveel bij nadenken en veel handelingen bij uitvoeren.

En dan speelt toch de vraag op over hoe je op afstand op een zo makkelijk als mogelijke manier wissels kan schakelen. Ik vind het zelf makkelijk dat je voor elk spoor een knopje hebt waarmee je de hele wisselstraten legt. En ik kan dat makkelijk bouwen met een arduino. Ik vind persoonlijk dit de makkelijkheid zelfe.

Maar we wachten wel op antwoord van Ferdinand.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

  • Gast
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #43 Gepost op: 22 juli 2021, 13:35:29 »
Nou, er is anders al meerdere keren gemeld, dat elektrische bediening niet in de plannen voorkomt.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4048
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #44 Gepost op: 22 juli 2021, 14:18:02 »
Er werd gisteren anders nog gesproken over aandrijvingen  ???
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)