Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte  (gelezen 14824 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #15 Gepost op: 06 juli 2021, 16:47:06 »
Klaas, ik geloof je maar het heet in de RC toch echt.... bowdenkabel:

Conrad Bowdenkabel



En dit bedoel ik, en werkt vele malen beter dan die stalen fietskabel ;)
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2021, 22:21:55 door Bert van Gelder. Reden: Lange link ingekort »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #16 Gepost op: 06 juli 2021, 17:04:19 »
Dat zeg ik toch? het zijn allemaal bowdenkabels. Het is een algemene benaming voor een binnenkabel die in een buitenkabel heen en weer schuift.
Ik ben er overigens niet van overtuigd dat een fietskabel ongeschikt is voor het bedienen van wissels op de modelspoorbaan.

Een bowdenkabel heet zo omdat het principe is bedacht door een meneer Bowden.
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2021, 17:08:45 door Klaas Zondervan »

Glimworm

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #17 Gepost op: 06 juli 2021, 18:37:39 »
Het valt nog te bezien of er sowieso wel een trein op een opstelspoor komt met al die driewegwissels. Enorm storingsgevoelig. Uit ervaring plan ik ze daarom helemaal niet meer in.
Groet,
Ad

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #18 Gepost op: 06 juli 2021, 18:46:37 »

Dat verschilt nogal per merk en type rail. Over welke heb je het?
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2021, 21:37:44 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

arwin

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #19 Gepost op: 06 juli 2021, 20:49:27 »
Dag Ferdinand,

Ik heb tussen een partij messing-rails van roco 2,5mm een driewegwissel aangetroffen. Laatst getetst in 2015 en toen werkte die. Een raillasje zit vastgesoldeerd. Van een biels ontbreekt een hoekje.
Mocht je interesse hebben, kun je een pm sturen. Het kan zijn, dat ik niet dezelfde dag reageer.

Groeten,

Arwin

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #20 Gepost op: 06 juli 2021, 22:39:44 »
... beter bowdenkabel gebruiken...
Fietskabel is een Bowdenkabel, het principe is allemaal hetzelfde, of je nou een buiten- en binnenkabel neemt of een kunststof buisje met massieve draad er in.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #21 Gepost op: 06 juli 2021, 23:28:49 »
Zo heren,

Wat zijn wij hier allemaal aan het uitspoken? Jullie lijken een soort hangjongeren die, opscheppend over de remkabels van hun brommers, voor de deur van mijn draadje rondhangen. Vooruit, ga ergens anders hangen!

Maar serieus: ik weet niet hoeveel zeggenschap ik heb over draadjes die ik zelf start (of sporen zoals ik ze liever noem), maar ik geef er de voorkeur aan om het onderwerp per spoor enigszins te beperken tot het onderwerp in de titel. Dat levert, naast compacte wisselstraten, ook compacte draadjes op. Dat heeft dan weer als voordeel dat het, voor willekeurige bezoekers, makkelijker wordt om informatie te vinden.

Ik beloof dat we nog komen te spreken over de bediening van de wissels, want daarover kan ik vast nog wat adviezen gebruiken. Maar dat wordt dus een apart spoor. Zo zal ik er wel meer starten en ontstaat waar het hier over gaat: een heleboel parallele sporen. En zoals je inmiddels begrepen hebt, vind ik dat mooi!

Groet,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #22 Gepost op: 06 juli 2021, 23:33:57 »
Hoi,

Een moderator kan het draadje splitsen, als je wilt…. ;)

Maken we er 2 draadjes van.

Gr, Bert
Team moderatoren.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #23 Gepost op: 06 juli 2021, 23:43:35 »
Je hebt dus 1 'ingang' en het rangeerterrein bestaat alleen uit kopsporen?
Je kunt de wissels schakelen met een diodematrix, dwz je kiest een spoor 1..13 met een drukknop en alle wissels in de wisselstraat springen naar dat gekozen spoor.

Je kunt met één aandrijving meerdere wissels omzetten, de wissels hoeven niet al elektrisch te zijn.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2021, 15:01:06 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #24 Gepost op: 06 juli 2021, 23:54:04 »
Bedankt Bert,

Wat mij betreft komen ze er dit keer vanaf met een waarschuwing  :police:.

Even de verdere inkomende post afhandelen:
  • Richard heeft een goed punt over het koppelen in de bogen; daar had ik nog niet bij stilgestaan. Kunnen rangeren zorgt dat het langer leuk blijft, twee van die bakken op de grond  ;).
  • De aanbieders van driewegwissels hebben een PB.
  • Meer informatie over de rijkwaliteiten over die driewegwissels is welkom op dit spoor, want het heeft invloed op je ontwerp voor een compacte wisselstraat.
  • De diodematrix is in eerste instantie geen optie, omdat lang niet alle wissel elektrisch zijn. Maar ook dat is voor een ander spoor, wat mij betreft.
Tenslotte: Diederik, bedankt voor het hier plaatsen van de foto. Hier droomde ik als jongetje van...

Ondertussen zijn op het hoofdspoor wat sjoelbakken aangekoppeld.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2021, 00:15:53 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #25 Gepost op: 07 juli 2021, 08:33:26 »
Ik had in mijn vorige baan verschillende roco driewegwissels. De oude roco rails.

En heb daar eigenlijk nooit problemen mee gehad, rijden gaat prima, wel een beetje de snelheid in de gaten houden, maar dan werkt het prima, ook als je achteruit de wagens tijdens rangeren opdrukt.
Wel goed kijken dat de aansluiting van de rails goed is.

Ik heb de wissels nog liggen, maar worden in de nieuwe baan waarschijnlijk gewoon weer gebruikt, dus heb ze niet over.

Groet,
Roelco

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #26 Gepost op: 07 juli 2021, 08:46:18 »
Citaat
Zolang het de station gebruikt wordt voor het wegzetten van treinen en er niet gerangeerd en ge/ontkoppeld wordt en de radius niet te krap wordt, is het uitwaaieren van de sporen geen nadeel.
Je kan ook de middelste sporen gebruiken voor het rangeerwerk. Daar heb je geen krappe bogen liggen. De buitenste waaiersporen (mooi woord :P) kan je dan blijven gebruiken als opstelsporen.

Best of both worlds.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #27 Gepost op: 07 juli 2021, 16:52:58 »
Mag ik ook even inbreken in dit draadje,
Wat lees ik nu!
De oude ROCO driewegwissels geven problemen?
Nou, ik kan hier mededelen dat ik al zo'n veertig jaar met dit
ROCO 2,5mm spoor in mijn analoge modelbaan naar volle tevredenheid heb liggen.
Ruw geschat heb ik er zo'n 16 driewegwissels in liggen, ook in beide schaduwstations.

Heb destijds ergens begin jaren 80 mijn volledige FLEISCHMANN Modelwissels met losse aandrijvingen verkocht omdat de wissels destijds storingen gaven in de stroomdoorvoer van de wisseltongen.
Mijn modelbaan is aangelegd met ROCO flex 2,5mm en de benodigde wissels, die waar nodig zelfdenkende zijn gemaakt en geschakeld worden met reed-kontakten.
Niks mis mee.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #28 Gepost op: 07 juli 2021, 17:50:49 »
Zonder het hele draadje uitvoerig te lezen én zonder te weten of Roco ze in het assortiment heeft zitten, maar heb je wel eens gedacht aan meegebogen wissels? Deze zijn niet bepaald realistisch, maar wat maakt dat uit voor een schaduwstation? Ik heb het bij mijn Märklinbaan toegepast. Het kan je enorm veel ruimte aan nuttige opstellengte opleveren.

Niet de meest duidelijke foto, maar hopelijk kun je hier zien wat ik bedoel. Wissel 3, 4 en 5 en wissels 6, 7 en 8 (op de foto een klein stukje van te zien, helemaal rechts onder) zijn meegebogen wissels.




Jeroen
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2021, 17:58:49 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #29 Gepost op: 07 juli 2021, 18:01:30 »
Goedenavond,

Erwin, heb je misschien een foto of tekening van het sporenplan van je schaduwstation, met die driewegwissels? Het lijkt me leuk om te zien welke variant tussen de ladderconstructie en de waaier met driewegwissels je hebt gebouwd.

Jeroen, je hebt niets gemist: meegebogen wissels zijn nog niet genoemd. Overigens lees ik daarover ook wisselende verhalen op dit forum. Ik heb wel verlekkerd zitten kijken naar de advertentie van Jan (44) die er een stel aanbood. Maar ik heb toen besloten het te houden bij de wissels die ik al had. Heel streng ben ik daar ook weer niet in, want inmiddels heb ik wel interesse getoond in het driewegwissel dat Arwen over heeft. Dat zou misschien twee wissels kunnen vervangen, waarvan de aandrijving kapot is. En dat zou weer een paar remkabels schelen  ;).

Groet,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf