Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door RobVille
Vandaag om 22:33:06
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door 5166
Vandaag om 22:16:38
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
Vandaag om 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
Vandaag om 21:48:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:38:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
  

Auteur Topic: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?  (gelezen 4878 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7469
Ik heb op een audioforum wel eens gelezen dat iemand een klein 12 volt trafo'tje van 1A op de primaire wikkeling bijschakelt in tegenfase zodat het uiteindelijk weer precies goed is. Ik weet niet precies hoe en wat, maar dat kan Klaas vast wel uitleggen.
« Laatst bewerkt op: 03 July 2021, 11:23:26 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Aardig bedacht ,maar ik zou het wel uit mijn hoofd laten, maar ik vind het prutswerk.   :police:
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Ik weet niet precies hoe en wat, maar dat kan Klaas vast wel uitleggen.
Ik kan het wel uitleggen, maar dat ga ik niet doen. Zoals Peter zegt, het is prutswerk en dat moet je niet doen.
Het is ook nergens voor nodig, die trafo doet het nog gewoon op de hedendaagse spanning.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Ik heb geprobeerd te begrijpen wat er gebeurt:
De EMK  (De Electro Motorische Kracht mss een oude benaming ?) van de hoofdwikkeling wordt tegen gewerkt door de lagere EMK  uit de hulptrafo.
De totale EMK is dus lager.
Maar de stroom door  de hulpwikkeling loopt tegengesteld   aan de polariteit van de EMK  in die wikkeling!  ;D
Lijkt mij niet prettig voor de hulptrafo.
Of is er nog meer raars aan de hand ?  ???
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Als ik vroeger wat beter mijn best had gedaan op de LTS electro, had ik de vraag niet gesteld en had ik het wellicht zelf een keer uitgeprobeerd.
Was er een plug-en-play apparaatje dat ik er tussen kon zetten en was dat voor weinig te koop, dan had ik dat hierboven in één van jullie antwoorden wel vernomen.  :)
Maar ik weet genoeg; mooi zo laten en niks meer aan doen.
Ik heb al een trein

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
« Reactie #20 Gepost op: 27 April 2024, 07:40:45 »
Nog een draadje over de oude metalen trafo's gebruiken. De titel daarvan is wat algemener, misschien dat er daarom veel meer reacties op zijn gekomen. Voor elk wat wils en ter lering en (voor mij althans) vermaak.

Mijn eigen oude metalen Temsi trafo ga ik nu gebruiken om de PWM regelaar in te bouwen. De hendel om de rijrichting om te schakelen komt hier mooi van pas. En van luid gezoem zal geen sprake meer zijn.
Ik heb al een trein

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
De andere discussie is gesloten (de spanningen liep te hoog op...) vandaar hier in mijn eigen draadje nog een aanvulling.

Sinds gisteren heb ik een digitale spanningsmeter voor in het stopcontact, om mijn vermoeden te bevestigen dat het in mijn huis (met zonnepanelen) wel hoger op kan lopen dan 230V.

Het begon met 233V. Lager is de uitslag niet geweest. Wel hoger, tot zojuist 243 volt.

Ik weet zeker dat het zoemen van de oude Temsi nu luider is dan vroeger, 1950er jaren, maar dat terzijde. Ik ga toch de PBM inbouwen, plus een nieuwe, stillere voeding daarvoor. Ruimte genoeg.

Nog wat voorbeelden buiten het onderwerp waarmee ik in mijn huis te kampen heb, met deze hogere spanning:

1
Mijn elektrische oven voor 220 V ging een tijdje geleden stuk. Het begon met te heet worden op één plek, even later brandde die door. Nu heb ik een vervanger, die doet het wel, maar ook een oude 220er. Die begint nu ook al met op één plek te warm te worden, waardoor de producten op die plek te bruin gebakken worden. Zeker is dat ook deze gaat doorbranden, de vraag is wanneer. Ik ben al aan het sparen/uitkijken naar een nieuwe, die voor 240 V gemaakt is.

2
Twee lijmpistolen a 220 V deden het in mijn vorige woning normaal, nu lopen ze leeg aan beide kanten, onbruikbaar, weggegooid. Een nieuwe gekocht van 220 - 240 V en die is helemaal goed. Komt zelfs geen drup uitlopen tijdens het wegzetten.

Om voor deze oude toestellen een variac aan te schaffen vind ik onzin. Ze moeten toch een keer vervangen worden, dus doe ik dat liever.

Ik wil maar zeggen dat een beetje hogere spanning in huis wel voor narigheid kan zorgen. Handig om te weten hoeveel spanning je in huis hebt en of je nieuwe aanschaf wel daarop afgestemd is.

Ik heb al een trein

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Ik heb ooit eens een scheidingstrafo gekocht.
Deze heeft aftakkingen op 110, 115, 220 en 230V aan beide einden (P/S).

Misschien is dat te overwegen?
Let wel op aan te sluiten vermogen.


Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7469
Aardig bedacht ,maar ik zou het wel uit mijn hoofd laten, maar ik vind het prutswerk.   :police:
 Peter

Niet mijn gewoonte om te reageren op berichten van drie jaar geleden. Echter, ieder zijn goed recht om dit prutswerk te noemen. Mij viel het op dat dit truukje op dat andere forum dus niet (alleen) door oprechte amateurs (prutsers) werd toegepast, maar ook door cracks. Mensen die elk circuit konden doorgronden en desnoods hun eigen communicatie satelliet konden ontwerpen.

Dus dan denk ik dat er toch wel wat in zit.  :)
« Laatst bewerkt op: 18 May 2024, 18:34:42 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Ik heb ooit eens een scheidingstrafo gekocht.
Deze heeft aftakkingen op 110, 115, 220 en 230V aan beide einden (P/S).

Misschien is dat te overwegen?
Let wel op aan te sluiten vermogen.
Maar als bij een scheidings trafo de ingangsspanning hoger is, dan gaat de uitgang spanning evenredig mee.

Het is geen spanningsregelaar die de uitgang stabiel op die spanning regelt immers.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
In dit geval wel, want behalve scheiden kun je ook transformeren door secundair anders af te takken dan primair.
Zowel primair als secundair zitten er aftakkingen op 110V, 115V, 220V en 230V.

Als je primair de aansluiting op 230V maakt en secundair op 110V, 115V of 220V komt er dus een lagere spanning uit dan erin gaat.
Andersom kan ook, bv. van 110V naar 220V of 230V.

Maar misschien heet het dan officieel geen scheidingstrafo...




Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Bij een scheidingstrafo zijn de primaire en de secundaire  wikkelingengescheiden en hebben helemaal geen verbinding met elkaar.
 Ajs je dus aan de ene kant de netspanning aansluit op de 230V  punten, dan komt er netjes aan de andere kant 220 V uit.
 Dat was toch de bedoeling?
Dan is het probleem opgelost.  ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen