Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 20:38:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 20:34:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:06:47
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:59:23
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:35:16
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20

Auteur Topic: Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?  (gelezen 4877 keer)

HuubvG

• Offline Offline
Ik heb via MP een trafo bemachtigd zoals ooit mijn eerste was. Gewoon uit nostalgie. De originele is bij op kamers wonen ontvreemd. Ik heb nu wel Fleischmann trafo's, maar vind het leuk een baantje na te maken met de eerste treinen, rails, trafo.

Nu sloot ik deze aan en wat direct opviel: het zoemen is harder en de rode lamp brandt feller. Ook de motor zal meer spanning krijgen en met een nog grotere schok wegrijden. Vandaar mijn vraag. Is er iets dat de spanning van nu, 230 Volt, omlaag kan brengen naar 220V?
Ik heb al een trein

VvKan

• Gast
Ja.   Misschien kan dat nu ook electronisch, maar vroeger ging dat met een Variac.
Daar kun je je bij voorstellen een trafo met een ingaande spanning en een uitgaande spanning, afhankelijk van de stand van een draaiwiel met een sleper, die over de wikkelingen aan de buitenkant ging.
Daar kon je eigenlijk praktisch vanaf Nul tot het maximaal bereikbare voltage mee instellen.  Dus in jouw geval:  230 aan de ingang, Variac iets terugregelen en er komt 220 uit.

Maar je kunt ook overwegen het lampje van een weerstand te voorzien (anders gaat het ook sneller doorbranden)  en de gelijkstroomuitgang met wat electronica terug te regelen naar het door jou gewenste Voltage.   Hoe?   Daar zijn de  electronica deskundigen voor.

zuylen

• Offline Offline
Ik zou me om die 10 volt meer niet druk maken. Vanaf vroeger (jaren 50) waren alle apparaten al gemaakt voor een spanning van ca 250 volt. Want de spanning uit de centrale slingert tussen de 200 en 250 volt. Bij grotere belasting van het net zal de spanning iets dalen. Maar als het net minder belasting heeft kan de spanning hoger worden. Aangezien een centrale altijd een minimale belasting moet hebben, doen ze nog weleens 's middags (lage belasting rond die tijd) de straatverlichting aan. En voor de uitgangsspanning van jouw Temsi trafo scheelt het nauwelijks.
« Laatst bewerkt op: 02 July 2021, 14:55:40 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

locofiel

• Gast
Huub,

Het doorbranden van het lampje zal snel gaan.
Openmaken van de trafo is zonde. Houd eventuele weerstanden buiten de trafo (voor het smoelen)
Maak bijvoorbeeld een verlengsnoer met daarin een zware weerstand (je moet 10 V en een stroomsterkte van max 5 A verwerken).
Dit spul uit het zicht en rijden met de Nostalgie  (y)

Gr,

Dirk

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Nergens voor nodig om iets aan die trafo te rommelen. Vroeger hadden we 220 volt, maar daar zat een variatie op van 10%. De maximale spanning kon dus 242 volt worden. Nu is het 230V met een maximale bovengrens van +6%, dat is ook ongeveer 242 volt. Niks aan de hand dus.

Die spanning komt overigens uit de wijktrafo, niet rechtstreeks uit de centrale.
De centrale levert een veel hogere spanning, b.v. 20 kilovolt. Dat wordt eerst opgetransformeerd naar 150 kV en in een onderstation weer terug naar 10 kV. En in de wijktrafo naar 230 volt.

En je moet zeker geen weerstand in het snoer opnemen, dat is echt een heel fout advies.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
Ik heb hier naar volle tevredenheid nog steeds een Temsi wisselstroomtransformator uit 1970 in gebruik. Daarop rijden mijn Märklin-locs uit en sinds die tijd nog steeds naar volle tevredenheid. Daar heb ik niets voor hoeven doen. Ik zou dus het advies van Klaas opvolgen en er net als ik gewoon mee aan de slag gaan.
Volledigheidshalve zeg ik erbij dat fabrikanten afraden deze trafo's te gebruiken in combinatie met materieel waarin een decoder is ingebouwd. Met ècht analoge locs gaat het echter gewoon prima. Het zoemen is overigens normaal. Dat doet de mijne ook. Voor mij is dat een teken dat hij het doet ;) De rode lamp is mij mijn exemplaar helaas hemelen. Dat stoort me onvoldoende om 'm te vervangen.
« Laatst bewerkt op: 02 July 2021, 16:55:12 door 1200blauw »

MartinH0

• Offline Offline
Want de spanning uit de centrale slingert tussen de 200 en 250 volt.

Sorry maar dit is zo'n onzin dat het zeer doet  >:(
Met vriendelijke groet, Martin

HuubvG

• Offline Offline
Haha ik heb geen idee maar het lijkt me sterkstroom...

Bedankt allen voor de antwoorden, maar kennelijk heb ik in mijn eerste bericht niet goed duidelijk gemaakt waaróm ik een lagere ingangsspanning zou willen. Ik weet echt wel dat deze het zo ook doet en zelfs al zou het om 240V gaan, zou hij het vast ook nog naar behoren doen. De redenen:

1 hij maakt teveel lawaai nu, het gezoem is luider dan met minder spanning

2 het rode lampje is te fel, en met minder voltage zou dat lampje minder fel branden, dus minder storend ook en het zou langer meegaan

3 De treinen krijgen bij zo'n trafo normaal om te starten al zo'n 3V of meer zelfs, en dat wordt nu nóg meer, dus rijdt het nog meer met een schok weg. Bovendien wordt de max snelheid ook hoger, en beter zou dat juist minder snel moeten zijn

Vandaar dat ik het nog niet opgeef. Moeilijke dingen uithalen hoeft idd niet, dan kan ik hem net zo goed zo gebruiken, maar het idee van VvdKan wil ik nog wel bekijken:

Ja.   Misschien kan dat nu ook electronisch, maar vroeger ging dat met een Variac.
Daar kun je je bij voorstellen een trafo met een ingaande spanning en een uitgaande spanning, afhankelijk van de stand van een draaiwiel met een sleper, die over de wikkelingen aan de buitenkant ging.
Daar kon je eigenlijk praktisch vanaf Nul tot het maximaal bereikbare voltage mee instellen.  Dus in jouw geval:  230 aan de ingang, Variac iets terugregelen en er komt 220 uit.

Ik zou dan wel eens willen kijken wat die doet bij minder spanning, bijv. 200V of minder. Gewoon wat experimenteren, maar inderdaad, zo spannend is het allemaal niet.
Ik heb al een trein

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980

Ik ervaar dat niet als verontrustend en dat is het ook niet volgens mij.

2 het rode lampje is te fel, en met minder voltage zou dat lampje minder fel branden, dus minder storend ook en het zou langer meegaan

Marginaal denk ik, maar je hebt misschien wel gelijk. Die van mij is iig kaduuk.

3 De treinen krijgen bij zo'n trafo normaal om te starten al zo'n 3V of meer zelfs, en dat wordt nu nóg meer, dus rijdt het nog meer met een schok weg. Bovendien wordt de max snelheid ook hoger, en beter zou dat juist minder snel moeten zijn

Van 220V naar 230V:
(230V/220V)x100=104,5%

Aan de uitgang vertaalt 3V zich dat dus in een toename van:
3V x 1,045 = 3,13V

Ik denk dat je dat verschil wel kunt verwaarlozen.

Voor de maximum snelheid van je trein kun je de trafo gewoon iets minder open draaien, dan gaat 'ie minder hard.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Ben ik wel benieuwd hoe je dat hebt vastgesteld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Fritsprt

• Offline Offline

Bij 220V brandt het lampje op 12V en nu bij 230V op 12,5V. Dat zie je echt niet in felheid.

Volgens mij hebben anderen reeds op je andere punten gereageert. Ik zou er lekker niets aan doen. Is ook nostalgie, zo'n brommende Temsi trafo.

Gr. Frits
Groet Frits

Reinier Z.

• Offline Offline
Op een andere ondergrond zetten kan ook aanzienlijk helpen tegen het gebrom.
Reinier

HuubvG

• Offline Offline
Het was maar een vraagje hoor,  :) Ik ga het fijn zo laten.  (y)

Goeie vraag van Klaas Zondervan. Toen ik hem aansloot was het eerste dat me opviel het geluid. Ik was hem al zo'n 45 jaar kwijt, dus vooral in mijn herinnering zoemde hij vroeger minder luid.

Het lampje deed het niet, het was losgetrild tijdens transport neem ik aan. Trafo opengemaakt, nog lekker ouderwets met platte schroevendraaier en het lampje vastgedraaid. Dacht dat dat vroeger ook minder fel brandde, maar ook dat kan tussen mijn oren (ogen in dit geval) zitten.

Hij leek me zelfs groter dan vroeger, maar omdat de Fleischmann trafo's veel kleiner zijn, was ik vergeten dat het ding zo groot was.

En verder, ik heb trafo's genoeg, deze zal ik niet gaan gebruiken waarschijnlijk, maar goed bewaren als een onbruikbaar ding met emotionele waarde.

Nogmaals dankjewel allen.  :)
Ik heb al een trein

RobGood

• Offline Offline
Een leuke vraag, met het antwoord direct in de vraag. Een trafo transformeert een electrisch spanningsverschil omhoog of omlaag. Dus een trafo is de oplossing.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Het geluid van een trafo kan verschillen per exemplaar. Zeker die oude dingen met een metalen behuizing konden lekker staan resoneren. Soms kan je het beïnvloeden door de kast iets te verwringen.

Die metalen dingen mogen niet meer verkocht worden, maar op de tweedehandsmarkt wemelt het er nog van. Ik heb zelf voor testdoeleinden nog zo'n oude metalen Trix trafo. Daar heb ik een nieuw snoer aan gezet met aardleiding, puur voor de veiligheid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel