Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:34:34
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Ben
Vandaag om 07:23:52
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door GD
Vandaag om 07:21:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Mini baantje `` De visafslag`` door g-j
Vandaag om 06:41:19
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: DR5033 Loconet-B en sniffer ingang  (gelezen 2512 keer)

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
DR5033 Loconet-B en sniffer ingang
« Gepost op: 01 juli 2021, 20:35:08 »
Mijn vader wil een nieuwe, modulaire baan bouwen, in een C-vorm, volledig dubbel spoor met aan het einde klimspiralen aan beide kanten naar een laag eronder dat ook weer de C vorm heeft, inclusief een schaduw station.
Flink wat meters (~12 meter bovengronds, 12 meter ondergronds + 2x 15 meter klimspiraal), dus daar gaan flink wat boosters en terugmelding in zitten.
de bovenste modules (behalve de keerlussen) zijn uitneembaar. De onderste laag was ik van plan "vast te houden", zodat daar het gross van de elektronica op kan en je als je de bovenste laag verwijderd je overal toch nog goed bij kan. Van "onder" ga je dan via een connector (TBD welke) naar "boven", zodat maar 1 ding los moet.

Nu zitten we te denken een Z21 te gebruiken. Voor terugmelding zit ik te denken aan Loconet (betrouwbaar, maar toch nog redelijk betaalbaar in vorm van de DR4088LN, misschien zelfs de DR5088RC railcom).

Als we toch loconet gebruiken, zou ik daar ook mijn boosters op aan willen sluiten, 1 lijntje die onder de hele baan gaat. Zo simpel is digitaal toch???
Maar als ik de handleiding van de DR5033 lees, kom je tot de conclusie dat de Z21 geen loconet-B heeft maar alleen loconet-T. Dus je kan hem alleen configureren met loconet-T en daarna moet je hem verwijderen uit de loconet-T omgeving?
Of kan je de DR5033 aan loconet-T laten blijven hangen (voor het uitlezen van het stroomverbruik, kortsluiting, etc) en daarnaast ook nog de sniffer ingang gebruiken om het DCC signaal over te brengen. (Ik weet niet hoe de DR5033 in elkaar zit, maar ik kan me vermoeden dat 12V op de buitenste pinnen van loconet-T als een "DCC" signaal worden gezien, dat nooit 0 wordt en dat de echte DCC dat via de snifferingang binnen komt wordt genegeerd, omdat de 0 nooit kan worden gemaakt, omdat hij altijd een 1 van de 12V binnen krijgt.

Hoe kan ik het makkelijkste, liefste met 1 bus (met een redelijke prijs van componenten) een baan voorzien van componenten voor automatiseren?

Ik hoor graag naar jullie advies en opmerkingen.

Bedankt,

Henk

p.s. ik weet niet of dit de beste topicnaam is, maar als met loconet één oplossing mogelijk is, dan ben ik natuurlijk wel geholpen.
EDIT: hier nog even een link naar de DR5033 manual
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2021, 20:36:59 door Monobrachius »
K.Bay.Sts.B

VvKan

  • Gast
Re: DR5033 Loconet-B en sniffer ingang
« Reactie #1 Gepost op: 02 juli 2021, 08:32:45 »
Ik snap de configuratie niet zoals je het vertelt.
De 5033 is een booster.  Stel dat je die aan de Loconet (x) kunt hangen, wat bedoel je dan met
 
en daarnaast ook nog de sniffer ingang gebruiken om het DCC signaal over te brengen.
Wat moet die sniffer dan aan inkomend signaal krijgen ?  Via de booster zijn eigen signaal retour?

Graag een tekening of plannetje van je bedoelde opzet, dan wordt waarschijnlijk duidelijker wat wel of niet kan.

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
Re: DR5033 Loconet-B en sniffer ingang
« Reactie #2 Gepost op: 02 juli 2021, 08:54:39 »
Hoi Henk,

Je noemt "flink wat boosters". Met hoeveel treinen verwacht je vader te gaan rijden? Een flinke rijlengte wil namelijk niet zeggen dat je dan per sé veel boosters hoeft te hebben - dit is voornamelijk afhankelijk van het aantal verbruikers op het spoor en dan met name het aantal rijdende treinen.

Wanneer je de Z21 overweegt te gebruiken icm LN dan hebben we het over de zwarte Z21. Op die Z21 zit ook een BBus en CAN bus waarop je eventueel boosters van Z21 kunt aansluiten. Ja, die zijn een stukje duurder dan de DR5033 maar heeft ook als voordeel dat je alle info centraal kunt uitlezen (verbruik etc). Zeker wanneer het aantal boosters per saldo beperkt blijft zou ik dat overwegen. Je gebruikt in dat geval weliswaar twee bussen ipv 1, maar het verschil is slechts 1 extra kabeltje trekken.

Mischien al wel bekend, toch nog even dit linkje met de verschillende varianten van de z21/Z21 met alle beschikbare bussen.

(eveneens) Henk
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: DR5033 Loconet-B en sniffer ingang
« Reactie #3 Gepost op: 04 juli 2021, 12:08:16 »
Hallo Veroniek en Henk,

Bedankt voor het meedenken.

Je noemt "flink wat boosters". Met hoeveel treinen verwacht je vader te gaan rijden? Een flinke rijlengte wil namelijk niet zeggen dat je dan per sé veel boosters hoeft te hebben - dit is voornamelijk afhankelijk van het aantal verbruikers op het spoor en dan met name het aantal rijdende treinen.

Ik heb het over 2 klimspiralen van 15 meter elk, dubbel spoor + geautomatiseerd rijden. Elke klimspiraal wil ik een booster geven, omdat:
1) ze losgekoppeld kunnen worden en ik niet veel kabels wil loskoppelen
2) het computergestuurd is en ik niet weet wat eraan gaat komen. Het kan best zijn dat er drie of vier treinen in de klimspiraal rijden, waarvan 4x een 2200 met hele kolensleep omhoog, gevolgd door een dubbeltractie 186 met ICRs met verlichting en een 601 TEE met gloeilampjes en een 2xHK4+HK2 benelux naar beneden.
3) voor het station is een vergelijkbaar verhaal, daar zullen behoorlijk wat treinen staan, die niet allemaal rijden (klimspiralen zijn worst case), maar ik wil geen lange kabels hebben om alles zo optimaal te zitten met mijn stroomverdeling, want dat betekent veel connecties (het is een modulaire baan).


Wanneer je de Z21 overweegt te gebruiken icm LN dan hebben we het over de zwarte Z21. Op die Z21 zit ook een BBus en CAN bus waarop je eventueel boosters van Z21 kunt aansluiten. Ja, die zijn een stukje duurder dan de DR5033 maar heeft ook als voordeel dat je alle info centraal kunt uitlezen (verbruik etc). Zeker wanneer het aantal boosters per saldo beperkt blijft zou ik dat overwegen. Je gebruikt in dat geval weliswaar twee bussen ipv 1, maar het verschil is slechts 1 extra kabeltje trekken.

Mischien al wel bekend, toch nog even dit linkje met de verschillende varianten van de z21/Z21 met alle beschikbare bussen.
(eveneens) Henk
Met de interfaces van de Z21 ben ik bekend, maar volgens mij moet de DR5033 ook via loconet het verbruik kunnen uitlezen, zie pagina 7, CV6,7 van de DR5033 manual. Bovendien lees ik dat iig met de DR5033 je niet meer dan 4 boosters aan de B-Bus van de Z21 kan hangen (het worden er minstens 4, mogelijk 6).
Een reden waarom ik niet voor CAN-bus zou willen gaan, is omdat volgens mij alleen de Z21 (en niet eens de z21) deze ondersteund. Een tweede reden is dat mijn vader ook nog een intellibox heeft liggen die als vervanging zou kunnen dienen/ gebruikt kan worden om losse modules op een warmere/koelere plek ik het huis te bouwen en te testen.

Tenzijn CAN werkelijk een veel betere bus is (echte praktische redenen waarin Loconet echt limiterend is en CAN echt een uitkomst is heb ik nog niet gevonden), wil ik bij loconet blijven vanwege aanbod van centrales.

Wat moet die sniffer dan aan inkomend signaal krijgen ?  Via de booster zijn eigen signaal retour?
Graag een tekening of plannetje van je bedoelde opzet, dan wordt waarschijnlijk duidelijker wat wel of niet kan.
Zo volgens mij dus:

Inderdaad nog steeds 2 bussen, maar wel iets wat universeel is met elke centrale (en zelfs zou werken zonder loconet in het geval van testen op een andere locatie).
p.s. ik denk dat ik de link tussen de centrale en het spoor ook nog weghaal, zodat de centrale nooit kan worden overbelast (dat zou niet mogen gebeuren, maar de eindtrap van de intellibox is er al een keertje aan gegaan), alleen een programmeerspoor zou dan nog overblijven (POM programmeren zou ook een optie kunnen zijn, maar het programmeerspoor is iets wat mijn vader gewend is, plus ik dacht dat je bij POM geen CVs kan uitlezen als je geen railcom hebt.

Groetjes,

Henk
K.Bay.Sts.B

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DR5033 Loconet-B en sniffer ingang
« Reactie #4 Gepost op: 04 juli 2021, 12:32:40 »
Zo volgens mij dus:


Nou... beter niet. Dat vernielt je LocoNet-RailSync in de centrale. Op die manier zet je de volle railspanning op de RailSync uitgangen van LocoNet... ===> Veel schade, weinig wol ;)

Voor een Z21 is er eigenlijk maar 1 goede aansluting, dat is via alleen RailSync. En ja, je kunt daarbij ook LocoNet aansluiten, maar dan ALLEEN !!! als in je LocoNet-kabel pin 1 en 6 NIET !!! zijn aangesloten.

Grtzz,
Karst

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: DR5033 Loconet-B en sniffer ingang
« Reactie #5 Gepost op: 04 juli 2021, 12:53:44 »
Okee, dat is een heel duidelijk antwoord.  ;D
Ik wist niet of er toevallig iets van weerstandje of optocoupler per ingangstype aanwezig was, maar zoals ik het hoor zit het allemaal keihard aan elkaar vast. Niet proberen dus. :)

Om het verhaal compleet te maken:
1) Met de Z21 railsync, bedoel je de sniffer ingang, niet?
2) Stel voor dat ik pin 1 en pin 6 niet aansluit (te veel risico van fouten, dus dat ga ik niet doen), zou ik dan toch de stroom en temperatuur op de Z21 via Loconet kunnen uitlezen?
3) Als alternatief zou ik zelf een loconet-B aansluiting kunnen maken (ik neem aan met een railsync van 12V), daar zouden de DR0488LN ook op werken? (Ga ik ook niet doen waarschijnlijk, heb ik weer een speciaal printplaatje, wat ik wel kan maken, maar niemand in de wereld iets aan heeft, Tenzij Digikeijs dat ook uit wil brengen/)
4) Wat is de reden van het maximum van 4 boosters op B-Bus van Roco? Te veel stroom verbruik op het railsync gedeelte? En heeft de B-Bus ook feedback van stroom (en temperatuur)? Gewoon nieuwsgierig. Pas als je de reden van de limitaties kent, kan je het echte maximum opzoeken. :-p
K.Bay.Sts.B

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DR5033 Loconet-B en sniffer ingang
« Reactie #6 Gepost op: 04 juli 2021, 14:09:31 »
Henk,

1-ja, 2-ja, 3-nee,

4 de z.g. fan-out van de BBUS uitgang op Maus, Z21, DR5000.
BBUS heeft alleen kortsluitmelding, verder niets. BBUS heeft ook geen RailCom cut-out.

Grtzz,
Karst

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: DR5033 Loconet-B en sniffer ingang
« Reactie #7 Gepost op: 04 juli 2021, 22:04:07 »
Karst,
Bedankt voor je antwoorden,

Kan ik ook aannemen dat de CDE en BBus ook direct aan de railsync hangen?
En met de BBus fan-out bedoel je de kortsluit terugmelding? Ik las hier snel (ben  nog niet door het hele draadje gegaan :-[) dat er altijd een 1K2 tussen GND en kortsluitdetectie moet hangen. Ik neem dat als er teveel boosters parallel achter hangen de weerstand te laag wordt en er continue een kortsluiting wordt gemeten?

Henk
K.Bay.Sts.B

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DR5033 Loconet-B en sniffer ingang
« Reactie #8 Gepost op: 04 juli 2021, 22:09:41 »
Hoi,

 CDE wel, BBUS heeft een eigen interface.
Dat van die 1k2 klopt exact  (y)

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: DR5033 Loconet-B en sniffer ingang
« Reactie #9 Gepost op: 03 oktober 2021, 15:46:38 »
3) Als alternatief zou ik zelf een loconet-B aansluiting kunnen maken (ik neem aan met een railsync van 12V), daar zouden de DR0488LN ook op werken? (Ga ik ook niet doen waarschijnlijk, heb ik weer een speciaal printplaatje, wat ik wel kan maken, maar niemand in de wereld iets aan heeft, Tenzij Digikeijs dat ook uit wil brengen/)
3-nee,

Pas een DR4088LN open geschroefd en wat gemeten. Nu kan ik mij niet van de indruk onttrekken dat de DR4088LN toch op Loconet-B zou werken, er zitten achter pin 1 en 6 diodes, waarmee wordt gezorgd de voeding zowel uit pin 1 als 6 kan komen en de signalen van pin 1 en 6 elkaar dus niet beinvloeden (nodig voor railsync). Heb ik iets gemist?

Daarmee zou de optie van zelf een Loconet-B aansluiting te maken voor de Z21 weer om de hoek komen (het blijft de meest interessante optie met zo min mogelijk bekabeling)

Alleen vraag ik me af hoe railsync reageert als centrale vertelt dat de stroom moet worden afgeschakeld (noodstop). Worden dan beide railsyncs hoog? Anders zouden trottles en andere accessoires namelijk uitvallen (want ze hebben geen eigen power supply als boosters). Of verteld de centrale via Loconet dat alles uit moet en blijft gewoon 1 of beide railsyncs hoog?

Ben benieuwd.

Groeten,

Henk
K.Bay.Sts.B

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DR5033 Loconet-B en sniffer ingang
« Reactie #10 Gepost op: 03 oktober 2021, 16:29:29 »
Die (4088LN) werkt ook prima op LocoNet-B.

3-nee was voor: "Tenzij Digikeijs dat ook uit wil brengen...";) :P

En ja, kun jij wel maken zo'n printje:

Dan heb je een H-Brug IC nodig. b.v. de TLE4207. Daar moet je dan aan de ingangskant met optocouplers wat frutten zodat track-out van de Z21 galvanisch vrij blijft van het LocoNet

Verder wat logica die er voor zorgt, dat de HBrug in de z.g. HH Stand komt als het TrackOut signaal wegvalt.

De schakeling voed je dan eenvoudig uit het Z21 LocoNet-T

Grtzz & suc6,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DR5033 Loconet-B en sniffer ingang
« Reactie #11 Gepost op: 03 oktober 2021, 16:39:59 »
Zoiets als voorbeeld en ter inspiratie ;)



Grtzz,
Karst

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: DR5033 Loconet-B en sniffer ingang
« Reactie #12 Gepost op: 03 oktober 2021, 16:56:47 »
Cool!
3-nee was voor: "Tenzij Digikeijs dat ook uit wil brengen...";) :P
Toen ik vandaag las, dacht ik dat dit ook een interpretatie was. :-) Gelukkig.

Bedankt voor het voorbeeldje. Die TLE4207 lijkt iets beter geschikt dan wat ik in gedachten had. De DRV8871 gaat niet naar HH bij het uitschakelen van het DCC signaal.

Ik had zelf ook al wat getekend, maar die moet ik nog beter uitwerken. Zeker met de extra informatie van jou.


Dank je voor je hulp!

P.s. Railcom was ik niet van plan te gebruiken, maar de cut-out wordt ook gemaakt door de brug naar H-H te sturen?
K.Bay.Sts.B

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DR5033 Loconet-B en sniffer ingang
« Reactie #13 Gepost op: 03 oktober 2021, 17:54:26 »
Yep.

En pas op, de Railsyncs MOETEN push-pull zijn tov elkaar. ( tegenfase dus )


Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: DR5033 Loconet-B en sniffer ingang
« Reactie #14 Gepost op: 06 januari 2022, 19:40:42 »
Ondertussen het ontwerp aangepast en uitgewerkt.
Blijkbaar trekken de 4088LN-CS 300mA elk van Loconet, dus ik dacht met 1A klaar te zijn voor een hele baan, maar dat lijkt dus te krap te zijn (ga nu even uit van 4 boosters en 4 terugmeld modules).
Daarom maar een tweede versterker toegevoegd (en dan ook maar optioneel beide in smd), maar optioneel kan je ook met een enkele werken als je de solderbridge niet doorkrast.

Verder zoals eerder de mogelijkheid van DCC input of Loconet-B.
Voeding kan ook komen vanuit Loconet(T/B) of vanuit een aparte barrel adapter (met of zonder voltage regulator/DC-DC converter).



En pas op, de Railsyncs MOETEN push-pull zijn tov elkaar. ( tegenfase dus )

De IXDN604 is non-inverting, dus zou goed moeten wezen. Toch? ???

En dat zou er dan allemaal zo uit moeten zien:

Past allemaal ook nog in zo'n zwart/wit doosje.

Ziet iemand nog iets waar mijn redeneringen niet kloppen? Ik weet het is een beetje laat ::), maar hij moet nog besteld worden, dus niet te laat. ;D (Als je in de flow zit, moet je soms gewoon doorpakken.)

Groetjes,

Henk
K.Bay.Sts.B