Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Eerste 6-pin decoder proberen te installeren - en direct wat kapot. Hoe verder?  (gelezen 2483 keer)

gijsk

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Tsja... Ik ben bezig met het digitaliseren van mijn baan. Al het materieel wat ik afgestofd heb toen ik her-begon heeft geen decoder-"socket". Om het mijzelf "makkelijk" te maken (haha), heb ik eerder dit jaar een leuke tandrad-loco van Roco gekocht (heruitgave van Fleischmann materieel, geloof ik), die dat wel heeft.

De handleiding geeft geen aanwijzingen voor wat voor decoder te gebruiken (zelfs niet van Roco zelf...), maar geeft enkel aan dat er een 6-pin aansluiting voorhanden is. Ik heb Roco gemaild, en zij suggereerden 2 roco decoders met 6-pin stekker en draadjes ertussen. Ik vind het ergens een beetje vreemd omdat dit een H0 model is en de decoders onder de N schaal aangeboden worden, maar goed.

Na de lok open te hebben gemaakt had ik zo mijn twijfels over waar al die draadjes dan naartoe zouden moeten, en dacht "maar een stekker direct op de decoder zou toch kleiner moeten zijn". Ook maak ik uit internet op dat roco decoders van andere fabrikanten onder hun merknaam verkoopt, onder meerprijs...

Toen heb ik uiteindelijk (lekker eigenwijs...) 2 Zimo MX617 decoders aangeschaft, een met directe stekker (N) en een met draadjes tussen de stekker en decoder (F).

De "blanking plug" en het decodercontact/stopcontactje zaten helemaal vastgeplakt - zwarte tape over het geheel heen, en aan de onderkant met iets wat op dubbelzijdig plakband lijkt (maar doorzichtig?) op het metalen bruggetje boven de motor geplakt. Maar dat bruggetje zit nergens aan vast, en plakt dus aan je vingers. Om de blanking plug er goed en wel uit te krijgen was al een karwei, vond ik...

Om een lang verhaal kort te maken - de "N" decoder zit nu in het "stopcontact" van de loco, maar past net niet in de loco (dwz de kap kan er nu niet op). Ook lijk ik het bruine draadje van het stopcontactje afgebroken te hebben - vermoedelijk ofwel in mijn pogingen de blanking plug eruit te halen, dan wel in mijn pogingen de decoder-stekker aan te sluiten. De draadjes gaan direct haaks naar beneden vanuit de soldeerplekjes op het "stopcontact", dus als je probeert dingen uit/in elkaar te steken is dat snel gedaan... link naar foto (ik kan geen bijlages toevoegen lijkt?)

Nu heb ik een paar praktische vragen, en 1 wat algemenere:

1. Is het een idee om de pinnen van de decoder in te korten? Het lijkt me dat daar nog wat ruimte te winnen valt, ze zijn erg lang in vergelijking met de andere decoder.
2. Is er een betere plek om die decoder op te bergen?
3. Heeft er iemand tips voor het terugsolderen/aansluiten van dat draadje? Het lijkt allemaal heeeeeel klein en ik vrees dat mijn grote soldeerbout dingen alleen maar erger maakt... Ergens lijkt het makkelijker om de aansluiting helemaal af te knippen, dat bij de F decoder ook te doen, en dan de draadjes te solderen...

(Uiteraard kan ik pogen iemand anders in te schakelen, maar hier (in Engeland...) vindt mijn lokale modelspoorwinkel mij al een beetje gek met al mijn Europees materieel, dat ze niet kunnen bestellen of repareren of in de winkel willen, en echt trots ben ik natuurlijk ook niet op dit probleem, dus al te veel zin heb ik er niet in.)

De algemene vraag is: is het altijd zo'n geknoei, en/of pak ik dingen nu heel dom aan / heb ik "pech" met deze loco in de zin dat er weinig plek is enz. enz.?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Eerste 6-pin decoder proberen te installeren - en direct wat kapot. Hoe verder?
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2022, 01:06:50 »
Dat de decoders onder de N-schaal vallen is niet zo raar. Die 6-pins aansluiting (NEM 651) is vooral bedacht voor modellen met weinig ruimte, vaak N-schaal dus, waar NEM 652 (de 2 x 4 pins stekker met een steek van 2,54 mm) niet past.
Fleischmann is echter een van de weinige fabrikanten die in praktisch elk model, ook in die waar ruimte zat is, tóch de 6-pins stekkerbus blijft hanteren.

Ik weet niet of de 651 standaard ook restricties kent wat betreft de maten van de decoders. Van de grotere PLUX en MTC21 standaard weet ik dat er maximum-afmetingen voor de decoders gelden, omdat de stekker danwel stekkerbus daarbij altijd op de decoder zit en die dus móet passen op de plek waar in het model de aansluiting zit.
Áls dat zo is voor de 651 standaard, zou de decoder gewoon direct in de stekkerbus op de motor moeten passen, áls die stekkerbus er is. Dat is bij Fleischmann vrij gebruikelijk (de decoder zit dan echt direct naast de motor in de stekkerbus geprikt), maar misschien bij zo'n heruitgave niet (en als de ruimte het echt niet toelaat, natuurlijk ook niet).

Tips die je zou kunnen proberen (zonder het model te kennen): Draai je stekkerbus eens een kwartslag zodat alles in de rijrichting bovenop de motor ligt. Misschien dat het dan wel past.

1. Pinnen inkorten: zou ik niet doen. Die bevatten vaak een diamantkopje (lees: de vorm, niet het materiaal) om het inprikken in de bus-verbinding zo makkelijk mogelijk te maken doordat de pinnen de bussen 'vinden' als het ware. Met afknippen verniel je die vorm en kan het inprikken lastiger worden. Ik heb het zelf overigens wel eens gedaan met een PLUX22 aansluiting, maar alle pinnetjes heb ik daarna weer van een puntje voorzien door ze stuk voor stuk met een microvijltje weer zo goed mogelijk van een diamantkopje te voorzien (tja je moet wat als elke millimeter telt).

2. Misschien wel, maar dat vind ik moeilijk beoordelen op de foto. Let sowieso op dat je grijze en zwarte draad niet (uiteindelijk) doorklieft worden door je vliegwiel. Op de foto lopen ze er in ieder geval heeel dicht langs.

3. Proberen is (vrees ik) de enige manier. Daarnaast is het lastig te bepalen of je bout te groot is. Ik heb met de grove bout van m'n pa toen ik 10 jaar oud was of zo een SMD kitje in elkaar gesoldeerd met een IC met pinnetjes met dezelfde steek als de draadjes van jouw decoder (1,27 mm).
Ook heel lang met een 1,6 millimeter dikke punt SMD LEDs die praktisch net zo breed zijn van draadjes voorzien.
Nu pak ik daar een lekker fijn boutje voor, maar het kan dus wel en hangt vooral af van je ervaring met dat soort zaken.

Sowieso zou ik dan kijken dat je éérst het gele draadje lossoldeert, om daarna het bruine draadje weer te solderen en dan het gele draadje weer op z'n plek te solderen, als je dit soort fijne zaken niet gewend bent moet je het jezelf wat makkelijker maken.
Als je het gele draadje laat zitten, heb je grote kans dat dat toch wel loslaat als je het bruine probeert te solderen.

De draadjes direct solderen kan, maar als je al griezelt bij het aansolderen van 1 zo'n draadje op de stekker, zou ik dat zeker niet doen, maar ik lees ook dat Zimo geen bedrade versie meer levert van deze decoder.

Ik weet niet wat de huidige regels zijn in Engeland, maar is er geen club in de 'buurt' (de afstanden zijn daar nogal eens wat groter dan hier) waar je eens langs kan gaan?

En nee, ik vind niet dat je het dom aanpakt. Je vraagt advies om iets te repareren in plaats van het stomweg te proberen of er zelfs spanning op te zetten om te kijken of het uitmaakt dat dat ene draadje los is.

Is het altijd zo'n geknoei? In modellen waar er eigenlijk te weinig  plaats is, is het voor m'n gevoel altijd een gedoe, zeker als je (zoals ik) niet snel tevreden bent en heel veel functies in een klein model wil hebben, dat door z'n krappe wielbasis snel last heeft van problemen met de stroomafname en flink wat gewicht nodig heeft na een grondige ombouw. Als je ook nog vrije doorkijk wil wordt het nog moeilijker.

Dit O&K geval ligt al jaren uit elkaar bij mij. Ik wil individueel schakelbare front en sluitseinen, rangeerseinen, zwaailichten op het dak én een cabinelicht. Omdat ik daarnaast later door het model heen wil kunnen kijken, werd de motor vervangen door een ander type.
Daarnaast wil ik de zwaailichten individueel laten knipperen: dat kan dus niet via de decoder, dus zorgt een klein printje voor het in langzaam afwijkend patroon laten knipperen van twee LEDs, die later op het dak komen.
Al het lood maakt het plaatsen van een decoder niet makkelijk en die zit dan ook tussen het printje en lood aan de rechterkant. Omdat de pinnen van de decoder zo'n 2 millimeter te lang waren, heb ik ze ingekort. Oh ja... ik wil er ook nog een stroombuffer bij hebben...

http://m-voorloop.nl/benelux/oenk-lood-printjes-samenbouw.jpg

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Eerste 6-pin decoder proberen te installeren - en direct wat kapot. Hoe verder?
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2022, 07:48:13 »
Ik zou inderdaad de plug een kwartslag draaien zodat de decoder in lijn met de motor ligt.
Weet niet hoe groot deze decoders zijn, maar in gevallen waar de ruimte heel beperkt is neem ik een Kuehn nano 025 met NEM651 aansluiting.
Is daarnaast ook een prima plug & play decoder.
Groet Leen.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Eerste 6-pin decoder proberen te installeren - en direct wat kapot. Hoe verder?
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2022, 08:40:45 »

Ik heb aan Meino’s  verhaal weinig toe te voegen maar mbt to je Zimo decoder. In vergelijking met andere merken heeft deze decoder vrij lange “pinnen” en is de decoder zelf ook wat lang vergeleken met sommige andere merken. In combinatie zou het kunnen dat vervolgens de bovenbouw niet meer past. Had hetzelfde bij een FLM plan V.

Een ander merk decoder past wellicht beter.

Zit ook de decoder er niet onderste boven in? Want dan doet de loc het ook niet.


Arjan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Eerste 6-pin decoder proberen te installeren - en direct wat kapot. Hoe verder?
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2022, 08:49:39 »
Fleischmann heeft die zespolige plug voornamelijk gebruikt voor de aanpassing van oudere H0-modellen die in eerste instantie niet digitaal waren voorbereid. Om die reden hebben veel decoderfabrikanten ook decoders primair bedoeld voor H0 met een zespolige aansluitstekker. Overigens kunnen de kleine decoders tegenwoordig heel wat aan. Je kan die Zimo best proberen.

Fleischmann adviseerde een decoder met draadjes.
http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/handleidingen/tenderlocomotieven/hl-4034.pdf
Kennelijk moet het geheel dan in de cabine met draadjes en al. Ik vind jouw idee van een decoder met de aansluitingen op de print helemaal niet raar. Maar er is kennelijk geen rekening mee gehouden. Kan je het geheel niet gewoon een kwartslag draaien?

In ieder geval moet die aansluiting gerepareerd of je moet de draden van een decoder op de juiste plekken solderen. Als je vindt dat je geen geschikte soldeerbout hebt en je wilt ook locjes zonder nem-aansluiting digitaal gaan maken, dan misschien toch maar aan andere bout aanschaffen. Hoeft niet gelijk een gelikt soldeerstation te zijn. Ik doe alle electronica met een Ersa boutje van 25 watt.

Ter geruststelling, normaal is het plaatsen van een decoder in een digitaal voorbereide loc juist geen gedoe. Zeker niet met de huidige 21-polige aansluitingen waar geen draadjes aan te pas komen. Met draadjesdecoders is het soms even zoeken waar je de draadjes kwijt kan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gijsk

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Eerste 6-pin decoder proberen te installeren - en direct wat kapot. Hoe verder?
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2022, 22:21:56 »
Bedankt allemaal voor deze bemoedigende en behulpzame antwoorden, dat had ik wel nodig. Ik zal een paar dingen proberen te verduidelijken en daarna een volgende update plaatsen...

Citaat
Tips die je zou kunnen proberen (zonder het model te kennen): Draai je stekkerbus eens een kwartslag zodat alles in de rijrichting bovenop de motor ligt. Misschien dat het dan wel past.

Dat dacht ik op een gegeven moment ook, maar helaas past dat slechter. Hopelijk helpen deze afbeeldingen:





Het bruggetje over de motor, uit mijn eerste foto (linksonder):



is net zo hoog als de kolenopslag/tender achter, en er zitten onder de kap ook plastic afscheidingen voor het vliegwiel en het wormwiel. Zoals op de eerste foto te zien is is wat dan overblijft van de cabine breder dan het lang is, en als de decoder over de breedte te lang is, is die dus over de lengte zeker te lang... (maar daar kwam ik ook pas na uitproberen achter - de onderkant van de locomotief suggereert dat er meer ruimte is dan daadwerkelijk het geval is).

Citaat
Pinnen inkorten: zou ik niet doen. Die bevatten vaak een diamantkopje (lees: de vorm, niet het materiaal)

Oei, ok. Dat is goed om te weten. Dat dan dus maar niet doen...

Citaat
De draadjes direct solderen kan, maar als je al griezelt bij het aansolderen van 1 zo'n draadje op de stekker, zou ik dat zeker niet doen, maar ik lees ook dat Zimo geen bedrade versie meer levert van deze decoder.

Sorry, ik was niet duidelijk - ik bedoelde dat ik de andere, bedraadde decoder zou kunnen gebruiken, ipv de decoder met directe stekker. Dan kan ik het contact in de loco, alsmede de stekker op de decoder, afknippen en ze draadje-voor-draadje solderen, met minder angst dat ik meerdere aansluitingen aan elkaar soldeer en/of plastic laat smelten. Wat betreft de decoder ben ik nieuwsgierig - ik heb ze de afgelopen paar weken besteld en ontvangen - waar lees je dat zimo geen MX617F meer maakt? Aangezien ik nog meer locjes wil digitaliseren, is het goed om te weten wat wel en geen toekomstbestendige plannen zijn...

gijsk

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Eerste 6-pin decoder proberen te installeren - en direct wat kapot. Hoe verder?
« Reactie #6 Gepost op: 02 januari 2022, 22:29:58 »
Met al jullie aanmoedigingen ben ik maar aan het solderen geslagen. Het resultaat ziet er zo uit (je kunt aan het zwart uitgeslagen plastic zien hoe goed ik ben in solderen...  ;D:



Echter... met mijn multimeter zie ik dat er verbinding (met enige weerstand, maar niet al te veel ohm...) is tussen het bruine draadje (volgens mij de koplampen?) en het zwarte draadje (volgens mij 1 van de 2 motor-aansluitingen? Nu weet ik niet goed of ik dat op de 1 of andere manier veroorzaakt heb (ik dacht in eerste instantie dat ik dus per ongeluk dingen aan elkaar gesoldeerd had, heb de boel weer losgesoldeerd en opnieuw gesoldeerd), of dat het 'normaal' is. Maar ik zie, zelfs door een vergrootglas, nu echt geen bergen soldeersel meer oid, dus weet niet goed hoe nu verder.

Ik zie met de multimeter overigens ook verbinding tussen de kop- en achterlichten, maar ik neem aan dat dat "normaal" is, omdat die (als ik het allemaal goed begrijp) 1 van de 2 aansluitingen met de decoder (of brugstekker) verbinden en de andere met het spoor?

Edit: nu ik de handleiding van zimo nog eens lees zie ik dat het zwarte draadje "spoor links" is (en niet de motor), dus hopelijk is dit idd normaal - maar als iemand dat kan bevestigen zou ik me er beter bij voelen!
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2022, 22:40:47 door gijsk »

gijsk

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Eerste 6-pin decoder proberen te installeren - en direct wat kapot. Hoe verder?
« Reactie #7 Gepost op: 02 januari 2022, 22:39:45 »
Ik heb aan Meino’s  verhaal weinig toe te voegen maar mbt to je Zimo decoder. In vergelijking met andere merken heeft deze decoder vrij lange “pinnen” en is de decoder zelf ook wat lang vergeleken met sommige andere merken. In combinatie zou het kunnen dat vervolgens de bovenbouw niet meer past. Had hetzelfde bij een FLM plan V.

Een ander merk decoder past wellicht beter.


Dank! Ik zie nu ook dat Zimo op zich ook een MX616 heeft die maar liefst 5mm korter is (en misschien 0,1A minder motor aankan), dus misschien dat dat genoeg is om de boel in te passen. Ik zou deze decoder evt. in een andere loco kunnen stoppen...

Citaat
Zit ook de decoder er niet onderste boven in? Want dan doet de loc het ook niet.


Arjan

Volgens mij niet? Maar zeker weten doe ik weinig op het moment... de ZIMO handleiding op http://www.zimo.at/web2010/documents/MX-small-decoders_EN.pdf (pagina 6) geeft aan dat je de 2 + 4 soldeerpadjes aan de andere kant moet kunnen zien bij het aansluiten, en de kleuren in de handleiding voor de MX617F lijken te kloppen met de kleuren die de loco gebruikt (buiten de kop- en achterlicht kleuren, die zijn anders...).
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2022, 22:55:36 door gijsk »

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Eerste 6-pin decoder proberen te installeren - en direct wat kapot. Hoe verder?
« Reactie #8 Gepost op: 02 januari 2022, 22:58:58 »

Voor wat het waard is in een gelijksoortig model heb ik een Digitrax DZ126IN zitten. Niet dat die mijn voorkeur heeft en weet niet of je kunt krijgen maar ik denk dat een ESU micro ook wel past met direkte pinnen.

Arjan


Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Eerste 6-pin decoder proberen te installeren - en direct wat kapot. Hoe verder?
« Reactie #9 Gepost op: 03 januari 2022, 00:33:44 »
Bedankt allemaal voor deze bemoedigende en behulpzame antwoorden, dat had ik wel nodig.
Geen zorgen, daar is een forum voor ;) Ik had recent m'n twijfels over het aansluiten van een speciaal plugje. Ik soldeer al bijna 26 jaar en rommel al zolang ik me kan heugen met schroevendraaiers en dergelijke én ben absoluut niet onhandig, maar bij dat plugje van laatst wist ik het even ook niet. Omdat er aan de andere kant een plug zat van 22 euro wou ik echt zeker weten dat ik het goed deed.

Dwars plaatsen wordt 'm inderdaad dus niet.
Sorry, ik was niet duidelijk - ik bedoelde dat ik de andere, bedraadde decoder zou kunnen gebruiken, ipv de decoder met directe stekker. Dan kan ik het contact in de loco, alsmede de stekker op de decoder, afknippen en ze draadje-voor-draadje solderen, met minder angst dat ik meerdere aansluitingen aan elkaar soldeer en/of plastic laat smelten.
Ah op die manier. Dat is zeker een goede mogelijkheid.
Wat betreft de decoder ben ik nieuwsgierig - ik heb ze de afgelopen paar weken besteld en ontvangen - waar lees je dat zimo geen MX617F meer maakt?
Dat was dus wat cryptisch omschreven op enkele websites en bij Zimo zelf lees ik net pas dat ze inderdaad geen 'open einden' versie meer leveren. Maar das inderdaad wat anders dan de F-versie met stekker. De MX617 wordt inderdaad niet gemaakt met draadjes-zonder-meer, dat bedoelde ik eigenlijk. Opzich niet zo'n punt, de stekker afknippen van een F-variant is zo gebeurd.
Met al jullie aanmoedigingen ben ik maar aan het solderen geslagen. Het resultaat ziet er zo uit (je kunt aan het zwart uitgeslagen plastic zien hoe goed ik ben in solderen...  ;D:
Geloof me, dit valt heel erg mee. Op een electronicaforum waar ik ook zit zie ik vaak veeel erger.
Echter... met mijn multimeter zie ik dat er verbinding (met enige weerstand, maar niet al te veel ohm...) is tussen het bruine draadje (volgens mij de koplampen?) en het zwarte draadje (volgens mij 1 van de 2 motor-aansluitingen?
Dat klopt. Als ik het me goed herinner wordt zwart bij deze kleine aansluiting gebruikt als retour voor de functie-aansluitingen (koplampen voor en koplampen achter). Dat je dus iets meet, is logisch.

Ezelsbruggetje: in de Rijrichting gezien is de Rode draad de Rechter Rail. Daarmee is zwart automatisch de linker rail en weet je ook dat grijs en oranje de motor aansluitingen zijn (waarbij motor oranje je ook nog kan helpen).
Vervolgens blijven de twee licht-uitgangen over.
Dit zou dus goed moeten gaan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Eerste 6-pin decoder proberen te installeren - en direct wat kapot. Hoe verder?
« Reactie #10 Gepost op: 03 januari 2022, 10:45:00 »
Ezelsbruggetje: in de Rijrichting gezien is de Rode draad de Rechter Rail.
Daar hoort nog iets bij: In de voorwaartse rijrichting.......
Als een loc of trein achteruit rijdt wisselen rood en zwart niet spontaan van plaats. ;)

gijsk

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Eerste 6-pin decoder proberen te installeren - en direct wat kapot. Hoe verder?
« Reactie #11 Gepost op: 05 januari 2022, 01:58:35 »
Bedankt allemaal. Nu is het wachten op een ESU lokpilot 5 micro (besteld). Als ik alles goed opgemeten heb en de pinnen daarop niet nóg langer zijn, zou dat moeten kunnen.

Ik heb ondertussen ook wat andere zaken besteld zodat ik de wat moeilijkere loco's (met zonder ingebouwd 6-pin stekkerbus) ook kan aanpassen - nieuw geïsoleerd motorschild voor een oudere Fleischmann 4028, en ik duim dat ik in mijn oude startset fleischmann en in mijn 4305 "alleen maar" de verbinding tussen koolborstel links en schroef links op het motorplaatje hoef door te snijden/slijpen/krassen. Ik heb ook wat losse 6-pin aansluitingen aangeschaft, en mijn hoop is dat ik daar dan mijn werk "analoog" kan controleren met de brugstekker die ik "over" houd uit de eerste lok, voordat ik het waag er een decoder in te steken en 'm op DCC aan te sluiten.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Eerste 6-pin decoder proberen te installeren - en direct wat kapot. Hoe verder?
« Reactie #12 Gepost op: 05 januari 2022, 07:08:53 »
Maar waarom dan 6-pin aansluitingen gekocht? Je kan toch ook 8-pin gaan als je toch een aansluiting erin zet?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

gijsk

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Eerste 6-pin decoder proberen te installeren - en direct wat kapot. Hoe verder?
« Reactie #13 Gepost op: 05 januari 2022, 23:28:42 »


Hm, nou, ten eerste om dat ik op dit moment dus sowieso al 2 6-pin chips heb liggen die ik anders niet gebruik. Plus ik kan nu zoals gezegd makkelijk (denk/hoop ik?) een bruggestekker die ik al heb liggen, gebruiken om analoog te kijken of mijn aansluiting klopt/werkt. De andere lokjes die ik wil digitaliseren hebben ook niet echt speciale functies oid (de 4028 heeft voor- en achterlichten, maar de 4305 heeft helemaal geen licht, en de loco uit mijn startset alleen voor lichten - en het zijn allemaal geen LED lampjes die ik afzonderlijk zou kunnen aansturen). En, bij het kijken naar bvb de ESU lokpilot chips, maar ook de Zimo, DCC-Concepts en andere decoders, leek het erop dat je veel chips zo ongeveer naar keuze met 6/8/21-pin aansluitingen kon krijgen, maar dat de bepalende factor dus niet de aansluiting an sich was (en extra beschikbare functies eventueel "gewoon" als extra draden beschikbaar waren). Bij ESU heten ze allemaal "lokpilot", DCC-concepts maakt nog onderscheid tussen zen "blue+" en "black" decoders, en zimo leek wel verschillende groottes te hebben (met verschillende model-nummers en bijbehorende maximum continue/"peak" toelaatbare ampères) maar ik zag verder qua ondersteunde functionaliteit (aantal functies, Railcom, ABC blokken, motorcontrole, BEMF, ...) weinig verschil.

Maar het klinkt, als ik je vraag goed begrijp, alsof ik ergens iets gemist heb - is de 8-pin aansluiting (of 21-pin, of...) "beter" dan een 6-pin aansluiting, en zo ja, waarom dan?
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2022, 10:31:10 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Eerste 6-pin decoder proberen te installeren - en direct wat kapot. Hoe verder?
« Reactie #14 Gepost op: 06 januari 2022, 08:48:57 »
Nee hoor, in principe maakt het niet uit. Ik ken de 6 pin niet, maar kan me voorstellen dat er iets minder mogelijkheden  zijn (want twee draadjes minder. Maar als dat genoeg is dan is dat zo.

Volgens mij is er echter geen prijsverschil en wordt 8-pins breder gebruikt dan 6-pins. Dus je bent dan flexibeler.

Als je al spullen voor 6-pin hebt moet je ze vooral gebruiken.

2e waar ik op reageerde was de nano. Die is wat kleiner en dus theoretisch wat minder vermogen, maar ik lees dat dat praktisch minder uitmaakt. Dus ook hier weer, als ruimte geen probleem is, kan je net zo goed voor 8 gaan.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor