Precies dit 'probleem' gaf me laatst een grappig idee. Ik had bedacht om een apparaat te maken met een stuk spoor en 2-3 bezetmelders. Het apparaat moet dan in volgorde doen:- het adres herkennen- CV van de maximum snelheid naar ~15% programmeren- Loc telkens heen en weer laten rijden met rijregelaar op 100%- Elke keer de snelheid meten- Na elke meting de maximum snelheid CV opschroeven totdat de vooraf ingestelde maximum snelheid bereikt is.Het idee is dat je met een potmeter een maximum schaalsnelheid instelt, bijvoorbeeld 80km/u. Dan moet je al je treinen er 1 voor 1 opzetten en als je ze allemaal gedaan heb, rijden al je treinen ~80km/u wanneer je de snelheidsknop op 100% zet. En misschien nog handig om een schakelaar in te bouwen waarmee het apparaat de lastenregeling voor je kan uitzetten, maar ik weet niet of die bij verschillende decoders op dezelfde CV zit, zal wel weer nietDus in plaats dat je koploper of iTrain nodig heb, om bepaalde stapjes aan snelheden te linken, programmeert dit apparaat dan de maximum snelheid CV voor je zodat je altijd alles op 100% kan uitsturen.Leek me wel geinig te maken als ik er tijd voor over heb. Bas
Verder voegt Rocrail daar niets aan toe. Dus als je bijvoorbeeld de moederloc op rijstap 10 laat rijden, dan rijden de gekoppelde loc's ook op rijstap 10.
En dat is voor Koploper helemaal niet nodig.Je moet er alleen voor zorgen dat de locs die je in multitractie wilt laten rijden allebei geijkt zijn.Je koppelt beide en je bent al klaar.Koploper weet van elke loc dan welke snelheid bij welke snelheidsstap hoort (of er zo dicht mogelijk bij) en stuurt de juiste snelheidsstap naar de decoders.Kan dus dan best zijn dat als je b.v 50 km/u wilt rijden de ene loc dat op stap 10 doet en de andere op stap 12.
In TrainController calibreer je de loks op een apart (los, recht, 1a2m) spoor met 2 bezetmelders; TC laat de trein dan in elke rijstap voor- en achteruit over dat stuk rijden en meet zo hoe lang hij er over doet, en bouwt zo een profiel op.Als je dan een bepaalde lok bijv. 60km/u wilt laten rijden, zoekt TC zelf uit adhv dat profiel, welke stap dat is.Feitelijk de 'machine' die je voor ogen hebt
Ik kan bijna niet geloven dat dit in RocRail niet anders geregeld is of kan worden.