Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:30:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Multi-tractie, digitaal. Met meer dan 2 loks mogelijk?  (gelezen 6389 keer)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 893
Re: Multi-tractie, digitaal. Met meer dan 2 loks mogelijk?
« Reactie #15 Gepost op: 30 June 2021, 13:28:40 »
....en zo werkt het in iTrain eveneens.

Groeten,
Bert

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Multi-tractie, digitaal. Met meer dan 2 loks mogelijk?
« Reactie #16 Gepost op: 30 June 2021, 13:37:42 »
Precies dit 'probleem' gaf me laatst een grappig idee. Ik had bedacht om een apparaat te maken met een stuk spoor en 2-3 bezetmelders.

Het apparaat moet dan in volgorde doen:
- het adres herkennen
- CV van de maximum snelheid naar ~15% programmeren
- Loc telkens heen en weer laten rijden met rijregelaar op 100%
- Elke keer de snelheid meten
- Na elke meting de maximum snelheid CV opschroeven totdat de vooraf ingestelde maximum snelheid bereikt is.

Het idee is dat je met een potmeter een maximum schaalsnelheid instelt, bijvoorbeeld 80km/u. Dan moet je al je treinen er 1 voor 1 opzetten en als je ze allemaal gedaan heb, rijden al je treinen ~80km/u wanneer je de snelheidsknop op 100% zet. En misschien nog handig om een schakelaar in te bouwen waarmee het apparaat de lastenregeling voor je kan uitzetten, maar ik weet niet of die bij verschillende decoders op dezelfde CV zit, zal wel weer niet

Dus in plaats dat je koploper of iTrain nodig heb, om bepaalde stapjes aan snelheden te linken, programmeert dit apparaat dan de maximum snelheid CV voor je zodat je altijd alles op 100% kan uitsturen.

Leek me wel geinig te maken als ik er tijd voor over heb. ;D

Bas
In TrainController calibreer je de loks op een apart (los, recht, 1a2m) spoor met 2 bezetmelders; TC laat de trein dan in elke rijstap voor- en achteruit over dat stuk rijden en meet zo hoe lang hij er over doet, en bouwt zo een profiel op.

Als je dan een bepaalde lok bijv. 60km/u wilt laten rijden, zoekt TC zelf uit adhv dat profiel, welke stap dat is.

Feitelijk de 'machine' die je voor ogen hebt :)

Ruud-64

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
  • modules wachten
Re: Multi-tractie, digitaal. Met meer dan 2 loks mogelijk?
« Reactie #17 Gepost op: 30 June 2021, 13:46:08 »
Bedankt voor de reacties.

Het is mogelijk daar ging het mij nu om, ivm aankoop 3e lok, tegen de tijd dat ik het kan uitvoeren heb ik meteen info over hoe (en waarschijnlijk nog een aantal vragen verwacht ik)
Met vriendelijke groet,

Ruud

Het bouwen gaat langzaam beginnen station Ooit

trikers

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Multi-tractie, digitaal. Met meer dan 2 loks mogelijk?
« Reactie #18 Gepost op: 30 June 2021, 14:26:17 »
Wat wel belangrijkis in dit geval een goede stroomvoorziening op je baan dat alle locomotieven genoeg stroom krijgen in de dubbeltractie anders heeft het eiken geen zin.

trikers

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Multi-tractie, digitaal. Met meer dan 2 loks mogelijk?
« Reactie #19 Gepost op: 30 June 2021, 14:27:23 »
Eiken moet ijken zijn

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17934
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Multi-tractie, digitaal. Met meer dan 2 loks mogelijk?
« Reactie #20 Gepost op: 30 June 2021, 14:33:42 »
Tja, dat is altijd een vereiste..... ook als je met maar 1 loc rijdt of met 100 stuks  ;)

VvKan

  • Gast
Re: Multi-tractie, digitaal. Met meer dan 2 loks mogelijk?
« Reactie #21 Gepost op: 30 June 2021, 14:35:57 »
Verder voegt Rocrail daar niets aan toe. Dus als je bijvoorbeeld de moederloc op rijstap 10 laat rijden, dan rijden de gekoppelde loc's ook op rijstap 10.
Zie de opmerking over Koploper en iTrain.
Ik kan bijna niet geloven dat dit in RocRail niet anders geregeld is of kan worden.   De verwijzing is volgens mij alleen bedoeld voor samenstellingen van loc's van verschillende mensen bij een bepaalde gelegenheid, dus zonder ijking en opname in het gegevensbestand van RocRail.

Mocht het niet kunnen, dan kunnen er een paar mensen flink aan het werk, want dat is wel erg primitief, RocRail onwaardig (mening).  Ik zou dan zelf ook niks aan Rocrail hebben, dus daar ook niet voor kiezen.

Ik ben weliswaar geen Rocker, maar heb er toch wel geloof in, dus ik denk dat het wel in orde is.   Wie weet het antwoord ?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Multi-tractie, digitaal. Met meer dan 2 loks mogelijk?
« Reactie #22 Gepost op: 30 June 2021, 14:55:19 »
En dat is voor Koploper helemaal niet nodig.

Je moet er alleen voor zorgen dat de locs die je in multitractie wilt laten rijden allebei geijkt zijn.
Je koppelt beide en je bent al klaar.
Koploper weet van elke loc dan welke snelheid bij welke snelheidsstap hoort (of er zo dicht mogelijk bij) en stuurt de juiste snelheidsstap naar de decoders.
Kan dus dan best zijn dat als je b.v 50 km/u wilt rijden de ene loc dat op stap 10 doet en de andere op stap 12.

Dat klopt. Naar mijn ervaring krijg je ook dan het beste resultaat als eerst een aantal karakteristieken ongeveer gelijk worden gezet. Bijvoorbeeld ruwweg dezelfde maximumsnelheid en soortgelijke optrek- en afremvertraging.  Koploper doet de rest.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: Multi-tractie, digitaal. Met meer dan 2 loks mogelijk?
« Reactie #23 Gepost op: 30 June 2021, 16:18:27 »
In TrainController calibreer je de loks op een apart (los, recht, 1a2m) spoor met 2 bezetmelders; TC laat de trein dan in elke rijstap voor- en achteruit over dat stuk rijden en meet zo hoe lang hij er over doet, en bouwt zo een profiel op.

Als je dan een bepaalde lok bijv. 60km/u wilt laten rijden, zoekt TC zelf uit adhv dat profiel, welke stap dat is.

Feitelijk de 'machine' die je voor ogen hebt :)
Nee helemaal niet, ik beschreef een apparaat dat voor jou de maximum snelheids CV's van je treinen configureert zodat treinen even hard rijden bij handbedrijf. Dit zou handig kunnen zijn voor mensen die niet met computer banen rijden zoals ikzelf.

Ik heb 2 hondekoppen in treinschakeling rijden. Ik rij dus met de hand. De een is een 3-rail model en de ander was een 2-rail model. De treinen, hoewel het beiden piko's zijn, hebben toch verschillende rij-eigenschappen. Ik moest dus zelf aan de gang om de snelheids CVs een beetje goed te krijgen. Om ze goed te laten rijden, heb ik de lastenregeling uitgezet, optrek en remvertragingen uitgezet en met een beetje trial en error heb ik de maximum snelheden een beetje getune'd. Ik heb ook geen snelheidsmeet ding liggen dus zodoende had ik best wel moeite om de snelheden ongeveer goed te krijgen. Dat ding wat ik wil bouwen zou dus voor mij de CV's dusdanig goed zetten zodat beide hondekoppen even hard zouden rijden bij gelijke snelheidsstappen.

Jij hebt over het ijken van een trein wat je ook in iTrain en in koploper kan doen. Dit is nu al 3x voorbij gekomen en dit is dus niet hetzelfde als waarover ik spreek.

Ik heb ook Traxxen in treinschakeling rijden, maar dat was niet zo moeilijk omdat het allemaal marklins zijn uit de 36xxx serie. Dus die hebben allemaal dezelfde motoren, decoders en overbrengingen. Dat was gewoon een kwestie van de CV's exact hetzelfde houden. Maar als ik een Piko wil toevoegen, kan ik weer aan de gang met CV'tjes programmeren...

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Multi-tractie, digitaal. Met meer dan 2 loks mogelijk?
« Reactie #24 Gepost op: 30 June 2021, 17:15:09 »
Nou nou.

Hoop dat je wel besteft dat het pas werkt als je pas weet wat de snelste lok is als je ze allemaal getest hebt op deze wijze? En daarna dus alle andere dan op DIE lok aan moet passen? Maar goed, dat is een praktisch onhandigheidje zullen we maar zeggen.

En dan nog, dan is de topsnelhied van al je materiaal hetzelfde met je handregelaar voluit, maar wat als je dan je rangeerlok niet met 120km/h wilt laten rangeren? Moet je toch weer met de hand, op gevoel, aanpassen, en is heel je 'calibratiemachine' dus nutteloos.

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Multi-tractie, digitaal. Met meer dan 2 loks mogelijk?
« Reactie #25 Gepost op: 30 June 2021, 17:55:32 »
Ik kan bijna niet geloven dat dit in RocRail niet anders geregeld is of kan worden.

De Rocrail wiki is daar vrij duidelijk in: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=loc-consist-nl#algemeen
Maar zoals met bijna alles in Rocrail: als er genoeg gebruikers zijn die om een aanpassing vragen dan kan dat geregeld worden. Blijkbaar is dat tot nu toe niet gebeurd.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6724
Re: Multi-tractie, digitaal. Met meer dan 2 loks mogelijk?
« Reactie #26 Gepost op: 30 June 2021, 19:08:39 »
Koploper: elke lok is netjes geijkt. Koploper weet dus precies per locomotief wat de snelheid is op elke decoderstap en stuurt het aldus aan.

<a href="https://www.youtube.com/v/B297C_9fcWA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/B297C_9fcWA</a>

https://www.youtube.com/watch?v=B297C_9fcWA

Gr, Ben.

VvKan

  • Gast
Re: Multi-tractie, digitaal. Met meer dan 2 loks mogelijk?
« Reactie #27 Gepost op: 30 June 2021, 19:39:20 »
Dus bij Rocrail kun je niet ijken en het op elkaar afstemmen van de snelheid is een heel gedoe.
Bij andere programma's kun je wel ijken, is soms wel behoorlijk wat werk en soms ook volledig automatisch te doen en heb je daarna geen enkel gedoe meer, ook al zou je loc's van verschillende mensen met elkaar willen laten rijden.  Dan zou Rocrail voor clubbanen op dit punt dus ernstig tekortschieten, in mijn ogen.  Waar iets makkelijk digitaal geregeld kan worden grijpt Rocrail terug op een vorm van analoge instellingen.

Onbegrijpelijk, en daardoor blijf ik het niet geloven.  Maar uiteraard: als het zo is dan is het zo.

Om een concreet voorbeeld te geven:
als ik in Venlo een Sik een 1200 weg laat trekken, en daarna een Duitse loc voor de doorgaande trein naar Keulen zet (zo ging het toen)  dan kan ik dat met diverse programma's wel en met Rocrail niet.  Immers, de Sik trekt de 1200 weg met een maximale snelheid van 40 km/u.  Dan moet die 1200 dus ook op 40 staan, maar die was net met 120 naar Venlo gereden.  En de Duitse loc vertrekt en wil daarna 140 rijden, maar staat ingesteld op 40.
Vreemde gang van zaken cq. Rocrail.

« Laatst bewerkt op: 30 June 2021, 19:45:47 door VvKan. Reden: toevoeging »

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2185
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Multi-tractie, digitaal. Met meer dan 2 loks mogelijk?
« Reactie #28 Gepost op: 30 June 2021, 20:30:37 »
Yeee, een uitdaging? Ik rij zelden of nooit multi tractie. Ik volg wel de Amerikaanse sites waarin heel veel multi tractie gereden wordt (4 of 5 diesels in multi tractie is voor de grote banen redelijk normaal) en eigenlijk geen uitdaging. Maar dit soort verkeer zoals je omschrijft: gewoon een rangeer lotje (sik, hippel of anders) die een e-lok ophaalt of weg brengt is een heel andere dimensie. Ik werk met JMRI en heb geen antwoord. Ben wel erg nieuwsgierig hoe dit opgelost wordt (in welke software dan ook). Ga komende weken eens experimenteren. Lijkt mij ontzettend leuk om onder de knie te krijgen.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

VvKan

  • Gast
Re: Multi-tractie, digitaal. Met meer dan 2 loks mogelijk?
« Reactie #29 Gepost op: 30 June 2021, 20:45:23 »
Er was (met de nadruk op was)  een systeem, dat dit mogelijk maakte niet vanuit de centrale, maar vanuit de "treinbus", een doorlopende digitale bus door een hele trein.  Kon je dus eindeloos loc's koppelen en de hele trein vanuit 1 loc besturen.  Reed je met de Sik (midden in de trein) 20 km/u dan reed de hele trein 20 km/u.
Reed je met de E03 en zette je die op maximale snelheid op je regelaar, dan reed de hele trein.... 40 km/u of anders gezegd maximaal zo snel als de langzaamste loc.  Was dat in dit geval de Sik, dan zelfs toch 60 km/u, omdat dat de maximaal toegestane snelheid was voor in Sik in opzending, terwijl zijn eigen maximum snelheid op 40 km/u lag.  Prachtig toch ?   En nog op willekeurige plekken op de baan, maar ook in de trein, loskoppelen.

De naam van het systeem ?  T4T.  Helaas ter ziele.