Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

pantograaf vastzetten door Wim Romijn
Vandaag om 14:12:43
PB models: koplopers (voorbespreking) door Jelmer
Vandaag om 14:11:29
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 13:59:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 13:56:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 12:42:49
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Peter Soonius
Vandaag om 12:21:21
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:10:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:06:07
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:30:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:07:17
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56

Auteur Topic: Andere tijden en TEE  (gelezen 4125 keer)

ReneN

• Gast
Re: Andere tijden en TEE
« Reactie #15 Gepost op: 29 June 2021, 19:20:09 »
Olav,

in je antwoord staat niks nieuws. Dat van die accijns weet ik natuurlijk ook, evenals dat Schiphol zo ongeveer de grootste werkgever in de wijde omgeving is, wat op zichzelf al een stuk bescherming van de sector geeft. Het gaat erom dat er een vermenging van private en publieke belangen bestaat die elkaar in een houdgreep hebben waardoor inzetten op het spoor slechts beperkt mogelijk is. De sector is too big to fail. Aan de ene kant moet het veel schoner met minder geluidsoverlast en liefst minder vliegbewegingen.

Dat gaat niet als KLM zijn lening af moet betalen want dit anticipeert op vliegen als vanouds of het liefst nog veel meer. In die zin zal het bedrijf uit de wind worden gehouden omdat het geld anders weg is en veel mensen een uitkering zullen moeten aanvragen. Dat is wel begrijpelijk, maar laat zoals in het programma ook is gesteld weinig ruimte voor de echte terugkeer van het vroegere TEE-netwerk.
« Laatst bewerkt op: 29 June 2021, 19:27:02 door ReneN »

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 29 June 2021, 19:20:54 »
De KLM zijn kracht is de hubfunctie die echt niet overgenomen gaat worden

Met alle overlast van dien.....

VictorPM

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 29 June 2021, 20:58:04 »
Modelspoor en Grootspoor zijn gescheiden werelden, blijkt maar weer.
In Modelspoor een nieuwe topic, meteen veel respons... terwijl het gaat over Grootspoor, daar hadden we al een topic... en daar reageert niemand meer.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99016.0

Groet, Victor

Olav

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 29 June 2021, 21:47:20 »
René
Zoals inderdaad gesteld werd is een van de punten dat je niet zomaar een hsl netwerk optuigt met alle kosten en problemen met bezwaren en dergelijke. En zoals een passagier in een vliegtuig ook aangaf dat hij geen zin heeft in een trein na een lange vlucht. Dat is iets wat vaak niet gezien wordt. En dat kan ik mij goed voorstellen. Dat is ook twee kanten op. Als je een vliegreis gaat maken wil je van de koffer af. Je kan dan pas op de luchthaven inchecken zie je de trein er niet graag tussen.

Overigens is de KLM allang bezig met zuinigere vliegtuigen, is immers hun eigen belang, alleen de politiek verwacht het zo snel mogelijk terwijl dit een proces van jaren is. Dat snapt de politiek niet. En de 747 zou sowieso al uit de vloot gaan, alleen nu een jaar eerder.

Edit: even wat tekst aangepast
« Laatst bewerkt op: 29 June 2021, 23:06:48 door Olav »
Groeten

Olav

Olav

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 29 June 2021, 21:47:54 »
De KLM zijn kracht is de hubfunctie die echt niet overgenomen gaat worden

Met alle overlast van dien.....

Inderdaad zoals ik al schreef  :)
Groeten

Olav

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #20 Gepost op: 29 June 2021, 22:41:24 »
4 treinen naar Parijs hebben de zelfde capaciteit als de 18 vliegtuigen die nu per dag vliegen. Hoog tijd dat de Thalys naar 10 treinen per dag uitgebreid wordt en de vliegtuigen   
Afgeschreven worden.

Mvg Johan

Dat was oude informatie. Op moment van opnemen van dat fragment was de Thalys net nieuw, en reden er slechts 4 paren per dag. Die frequentie is intussen wel opgeschroefd. En de vluchten zijn daarbij nu al wel degelijk teruggeschroefd. KLM - Air France is tenslotte niet voor niets ook aandeelhouder in Thalys....

René
Zoals inderdaad gesteld werd is een van de punten dat je niet zomaar een hsl netwerk optuigt met alle kosten en problemen met bezwaren en dergelijke. En zoals een passagier in een vliegtuig ook aangaf dat hij geen zin heeft in een trein na een lange vlucht. Dat is iets wat vaak het gezien wordt. En dat kan ik mij goed voorstellen. Dat is ook twee kanten op. Als je een vliegreis gaat maken wil je van de koffer af. Ja. Je dienblad op de luchthaven inchecken zie je de trein er niet graag tussen.

Rene,

Die vlieger gaat niet geheel op. Hoe kom je vanuit Schiphol, waar inderdaad veel intercontinentale vluchten landen, zo snel mogelijk in een (HSL)trein naar buiten Nederland? Daarbij is de overstap tussen vluchten die je dan hebt vaak slechts een of anderhalf uur. Alwaar de startende passagier vaak 2 uur vooraf op de luchthaven bivakkeert.  Het wachten op de bagage kan er overigens ook nog wel eens voor zorgen dat je de trein dan net gaat missen. Met alle gevolgen van dien. Iets dat de KLM, of welke luchtvaartmaatschappij dan ook, qua bagage niet laat gebeuren. Als jij de vlucht kunt halen, dan ook je bagage.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

008200

• Offline Offline

AndrevdG

• Offline Offline
    • Baan in Los Angeles
« Reactie #22 Gepost op: 29 June 2021, 23:32:19 »
Bedankt voor de link 008200!

Hans Grasmaijer

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 30 June 2021, 08:18:54 »
Daar sluit ik me bijaan. Hartelijk dank, geen VPN, geen andere tijden.
Tschuss Genossen

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 30 June 2021, 11:03:54 »
Ik vond het een leuk programma om naar te kijken. Een stukje samen met mijn dochter gekeken, en toen wilde ze ook wel graag even naar mijn TEE treinstellen in h0 kijken  ;D

Grappig om te zien was de direct concurrentie tussen trein en luchtvaart.
Zowel de voormalige treinstewardess (die van het avondjes stappen met Bernhard) als de huidige nachttrein manager hebben na hun initiele steward werk in te trein een verdere carriere gehad in de luchtvaart.
Ik merk wel dat er een hele grote slag te slaan is in het "totale" vervoersconcept..
Voorbeeld:
Voor mijn werk moest ik eens een audit doen bij een bedrijf in een verre voorstad van Parijs. Optie was ofwel vliegtuig ofwel Thalys. Prijsverschil was nihil, tijdschema was ook voor beiden acceptabel. Toch voor het vliegtuig gekozen. Waarom? Het verplichte boekingssysteem van mijn werk biedt in 1 keer alle mogelijkeheden om vliegreis te combineren met autohuur. Handig om vanaf het vliegveld naar je hotel te gaan en dan verder naar het bedrijf. Achteraf had alles ook mogelijk geweest met de Thalys en regionale trein, maar dat reisschema was niet vooraf te vinden en helemaal niet te boeken via het verplichte boekingssysteem. Zou ik daar vaker heen moeten ga ik het de volgende keer anders doen. Voor mijn Zwitserland reizen ben ik zo onderhand wel bekend met het OV daar en neem ik altijd de trein.

Ben ik prive op pad, dan is de keuze voor de trein veel meer een emotionele en is er meer mogelijk. Ik denk echter dat er veel te winnen is met een integraal ticketsysteem voor europese reizen om ook meer zakelijke reiziger te winnen.

Verder was ik wel een beetje getroffen door het ongebreidelde optimisme van de directeur van het transportmuseum. Tuurlijk mag je je dromen en visie hebben, maar gezien de huidige ellende van het TEE materieel zou ik al blij zijn als er tenminste een standmodel behouden kan blijven.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #25 Gepost op: 30 June 2021, 11:23:16 »
Een goede vriend van mij moet regelmatig (elke 2 tot 3 weken) naar Parijs voor zijn werk.
Hij vliegt nooit, neemt altijd de Thalys en is daar zeer tevreden over.

Hij woont in Zwolle, en dan is de trein domweg sneller van deur tot deur.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #26 Gepost op: 30 June 2021, 11:46:10 »
Precies. De tijd van in- en uitchecken plus al het andere wordt vaak vergeten. Dan kan de weg of spoor zomaar sneller zijn  :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Dave.......

• Online Online
« Reactie #27 Gepost op: 30 June 2021, 11:50:08 »
Hetzelfde naar Londen.
Deur tot deur is veel sneller, want Eurostar stopt in het centrum.

Luchthaven is vaak buiten de stad, moet je nog 45 minuten met de trein.
Maar je moet ook naar de trein lopen, tickets kopen ( net als honderden anderen uit t vliegtuig)
en wachten op de trein  ::)

Daarbij is de Eurostar veel leuker haha
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #28 Gepost op: 30 June 2021, 11:59:07 »
Alleen dat stuk door die konijnenpijp tussen Calais en Folkestone, daar is niks leuks aan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karben

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 30 June 2021, 14:17:31 »
Konijnenpijpen zijn er in veel meer landen.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.