Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 22:53:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:52:55
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021  (gelezen 14794 keer)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #75 Gepost op: 22 juni 2021, 19:07:56 »
Op zich natuurlijk ook een bizar idee om een loc van ruim 60 oud commercieel te gaan gebruiken. De opleiding zal niet het moeilijkste zijn, daar stond vroeger geloof ik een paar uurtjes voor en dat is voor zo'n eenvoudige analoge loc meer dan voldoende.. 

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #76 Gepost op: 22 juni 2021, 19:32:59 »
Ik heb geen rijdende 1501 foto's, maar in september 2008 was er een event in Blerick en de 1501 stond binnen in de hal met een paal ervoor :(...



Zijkant



Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #77 Gepost op: 22 juni 2021, 20:03:55 »
Een 1500 heeft volgens mij meer vermogen dan een 1100 (2185 KW vs 2000 KW) en scheelt weinig met een 1200 (2200 KW).

Op Wikipedia zie ik nu inderdaad 2185 kW staan, maar ik vraag me erg af of dat wel klopt!
Nooit anders geweten dan 2400 pk (1765 kW), staat zo ook in de oude boekjes van G.J. Nieuwenhuis, wat ik altijd als een betrouwbare bron heb beschouwd.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #78 Gepost op: 22 juni 2021, 20:17:05 »
Ik heb hier een NS-folder uit 1977 onder de welluidende titel 'Onze treinen en lokomotieven'. Daarin heeft NS het over 1932 kw continu vermogen. Die zullen het toch wel hebben geweten.  ;D

Nico Spilt heeft de folder op zijn website staan.
https://www.nicospilt.com/index_Treinen1977.htm
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #79 Gepost op: 22 juni 2021, 20:21:12 »
Dan heb je een ander boekje van Gerrit Nieuwenhuis, in de mijne staat 1932 kW voor de 1500 (en 1896 kW voor een 1100, 2208 kW voor een 1200). De loc scheelt dan nauwelijks met een 1100 en die reden ook geen zware goederentreinen.

Ik vermoed meer dat de locs ivm een beperkt inzetgebied (Den Haag - Venlo) weinig goederentreinen reden?
Ik vermoed dat ze die vooral in de nacht reden en dus minder vaak op de foto zijn gezet, Kijfhoek ligt immers om de hoek en daar is nog redelijk wat goederenvervoer. En als de locs reizigerstreinen tussen Den Haag en Venlo rijden heb je met zo'n kleine serie al snel alle locs in gebruik.

Wellicht omdat ze materieel hebben waar je nog wel wat mee kan?
Wat ga je nu doen met een eloc die te licht is om wat te rijden?
Die mP is wel goed inzetbaar?  :P

Daar heeft Chris zeker gelijk in, aan een 1500 in de huidige goederendienst met de huidige snelheden heb je niets.
En je kan er de BR niet mee op of het buitenland in. Misschien dat de afvoertrein vanuit het noorden naar Kijfhoek wat is, die trein is meestal vrij kort.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #80 Gepost op: 22 juni 2021, 20:27:41 »
In een eerdere versie van 'Onze treinen en locomotieven' heeft NS het dan weer over 2400 pk.  ;D

https://www.nicospilt.com/index_Treinen1977.htm
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #81 Gepost op: 22 juni 2021, 20:35:06 »
Die 1932 kW ben ik ook tegengekomen op een Railwiki site van Somda, onder "Technische gegevens".
https://www.railwiki.nl/index.php/1500_-_Elektrische_locomotieven_serie_1500#Technische_gegevens
Dat zal dan wel kloppen, al vind ik "kW (pk)" niet bepaald accuraat overkomen. Alsof dat hetzelfde is.
Tussen PK en kW zit nog altijd een verhouding van 0,7355  :)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #82 Gepost op: 22 juni 2021, 20:51:42 »
Op Wikipedia zie ik nu inderdaad 2185 kW staan, maar ik vraag me erg af of dat wel klopt!
Nooit anders geweten dan 2400 pk (1765 kW), staat zo ook in de oude boekjes van G.J. Nieuwenhuis, wat ik altijd als een betrouwbare bron heb beschouwd.

Ook even gekeken in het boek "Elektrische locomotieven in Nederland" en daarin staat dat ze een uurvermogen van 2185 kW en een continu vermogen van 1932 kW hebben. Dus jullie hebben allemaal gelijk  ;D.

Maar is de 1501 nu eigendom van het spoorwegmuseum? Want dan klopt de Wikipedia pagina sowieso niet meer en dat terwijl er twee dagen geleden nog een hele lap tekst is toegevoegd.

Maargoed eenieder kan dat dan aanpassen.

Stephan.


Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #83 Gepost op: 22 juni 2021, 21:12:53 »
Maar waarom was een trein met een NS 1100 en bv 6x ICR dan veel sneller dan éénzelfde trein met een NS 1500 ervoor, daar zat boven de 70 kmh geen vut meer in....  ?
Tenminste, zo is mijn herinnering.

damngrazy

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #84 Gepost op: 22 juni 2021, 21:21:11 »
Misschien denk ik te technisch, maar dat zou met de eigenschappen van de motoren te maken kunnen hebben. Want het zou kunnen zijn dat 2 types motor met een vergelijkbaar vermogen op hetzelfde toerental een compleet ander beschikbaar koppel hebben en dus sneller of minder snel kunnen versnellen.

Groetjes, Tim/damngrazy

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #85 Gepost op: 22 juni 2021, 21:22:12 »
"kW (pk)" niet bepaald accuraat overkomen. Alsof dat hetzelfde is.
Tussen PK en kW zit nog altijd een verhouding van 0,7355  :)
Dat is niet wat er staat; er staat ( pk). De spatie geeft aan dat het vermogen in pk nog moet worden ingevuld, op andere pagina's zie je dat ook als er gegevens niet bekend zijn (iets verder bij de draaistelcodes ook trouwens).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

René 4312

  • Online Online
  • Berichten: 763
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #86 Gepost op: 22 juni 2021, 21:32:53 »
Maar waarom was een trein met een NS 1100 en bv 6x ICR dan veel sneller dan éénzelfde trein met een NS 1500 ervoor, daar zat boven de 70 kmh geen vut meer in....  ?
Tenminste, zo is mijn herinnering.

Wieldiameter misschien? Geen idee of hier verschil was tussen een 1100 en 1500.
Of tandwielverhouding motor-wielas zal ook meespelen? 1100: 3.7 : 1 volgens boek NS serie 1100 van Drs. W.H. van den Dool

René
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2021, 21:39:35 door René 4312. Reden: tandwielverhouding toegevoegd »
René

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #87 Gepost op: 22 juni 2021, 22:06:57 »
Een NS 1500 heeft inderdaad een relatief kleine wieldoorsnede, bijna gelijk aan een NS 6400. Met enig uitdraaiwerk aan de binnenkant waren die wielbanden ook voor een NS 1500 geschikt.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2021, 22:50:32 door Dwergsein »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #88 Gepost op: 22 juni 2021, 23:11:35 »
Op zich natuurlijk ook een bizar idee om een loc van ruim 60 oud commercieel te gaan gebruiken. De opleiding zal niet het moeilijkste zijn, daar stond vroeger geloof ik een paar uurtjes voor en dat is voor zo'n eenvoudige analoge loc meer dan voldoende..
Opleiding is natuurlijk nu wel wat anders dan vroeger ;)

Je bent een machinist er zo een dag aan kwijt, een stukje theorie, een stukje praktijk en examen. Plus daarnaast nog wat administratief gebeuren voor backofficie.
Een dag dat die machinist eigenlijk dus geen cent opbrengt en vervolgens kan ie die kennis maar op één lokomotief toepassen.

Een opleiding voor de moderne regulier gebruikte lokken als Traxx'en en Vectrons is veel interessanter omdat er daar veel meer van zijn.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #89 Gepost op: 23 juni 2021, 09:27:48 »
Opleiding is natuurlijk nu wel wat anders dan vroeger

Dat lijkt me toch wel een interessante stellingname, wat is het verschil tussen een opleiding NS 1500 in pakweg 1980 en anno 2021 ?