Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-09-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleur lens NS dwergsein. door Rob Hagg
Vandaag om 14:58:46
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 14:45:18
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door Jeroen Water
Vandaag om 14:18:24
Inspiration? Quiberon… ! door Benelux795
Vandaag om 13:57:59
Rondom Charlois door tuurtje
Vandaag om 13:57:07
Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing. door MOVisser
Vandaag om 13:54:06
Dg spoor 0 door daempfer
Vandaag om 13:47:56
Kalender 2022 door Wim Vink
Vandaag om 13:45:12
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door MaartenRailpro
Vandaag om 13:24:52
Stuklijst in Roco Line door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:20:21
Decoder advies gevraagd voor div. analoge locomotieven. door MichielB
Vandaag om 13:17:04
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Edsko Hekman
Vandaag om 12:51:46
Eisenbahn Magazine, wie ontvangt hem wel? door Remunj
Vandaag om 12:45:57
Piko NS 2000, materieelbespreking. door VAM65
Vandaag om 12:33:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 12:16:36
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 12:08:04
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:13:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:54:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 10:44:17
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:19:21
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
Vandaag om 10:15:16
Gezocht: wie kan Sketchup-bestand kan omzetten naar STL voor printen. door MOVisser
Vandaag om 10:15:01
Fotodijk(je) door NS1220
Vandaag om 09:54:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:53:03
Ervaring vitrineopmaat.nl door ErikH
Vandaag om 09:43:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:13:06
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door nighttrain1
Vandaag om 08:24:34
2021-09-26 Amtrak Empire Builder ontsporing door Niekleair
Vandaag om 04:30:58
Rails schoonhouden met kurk. door clickmaniac
Vandaag om 00:39:50
RailPro Regs Ballastbakken door Maarten.T
26 september 2021, 22:29:02
  

Auteur Topic: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021  (gelezen 8948 keer)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1552
    • Flickr pagina
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #90 Gepost op: 23 juni 2021, 09:50:29 »
Qua locinstructie merk ik weinig verschil tussen vroegâh en nu... En doe het kunstje nu ook al bijna 30 jaar.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #91 Gepost op: 23 juni 2021, 12:38:36 »
Het verschil zit hem niet in de inhoud van de opleiding mbt tot de lok zelf uiteraard, maar de hele manier van opleiden en examineren in het algemeen die veranderd is.

Het oude jongens krenten brood wandelingetje om een lok heen maken en een krabbeltje zetten is het niet meer.

Erik_

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #92 Gepost op: 23 juni 2021, 12:59:50 »
Het oude jongens krenten brood wandelingetje om een lok heen maken en een krabbeltje zetten is het niet meer.

Inderdaad lopen ze nu ook binnendoor, en het aftekenen gebeurt digitaal.
Zoals Chris al aangeeft, er lijkt weinig veranderd te zijn de laatste 10 tallen jaren.
Maar on topic, wie is er anno nu nog bevoegd om een opleiding NS 1500 (of Kameel, Mat 46 of 54) überhaupt te geven 😀 De papieren tijger wordt hoe langer hoe groter, in de praktijk zou het zo eenvoudig kunnen zijn....

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #93 Gepost op: 23 juni 2021, 16:15:54 »
Daar zijn gewoon mensen voor bevoegd hoor, anders zou dat materieel ook niet meer kunnen rijden ;)

En oa juist dat soort mensen hun bevoegdheden daartoe kost wat meer moeite dan vroeger, die moet onder andere VVRV examinator zijn bijvoorbeeld.

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #94 Gepost op: 23 juni 2021, 18:57:01 »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #95 Gepost op: 24 juni 2021, 09:09:17 »
Leuk filmpje. Geeft ook iets meer van de reden aan. Niet alleen het bewaren, maar ook het zichtbaar maken van de loc. En dat lukt in het museum inderdaad beter dan in een loods.

En wie weet wat de toekomst brengt voor deze loc. Het SpM heeft laten zien dat ze prima in staat zijn om divers materieel de baan op te krijgen. Het zal vast wel goedkomen.  (y)

Erik_

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #96 Gepost op: 24 juni 2021, 09:35:24 »
En oa juist dat soort mensen hun bevoegdheden daartoe kost wat meer moeite dan vroeger, die moet onder andere VVRV examinator zijn bijvoorbeeld.
Nog eerder dan verwacht komt de papier tijger al voorbij....

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 737
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #97 Gepost op: 24 juni 2021, 11:01:13 »
Een informatief filmpje. En inderdaad, zichtbaar maken en niet in een stoffige loods. Nu de 6317 nog. ;D
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Erik_

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #98 Gepost op: 24 juni 2021, 12:13:32 »
En inderdaad met de huidige veiligheidsnormen ook niet meer mee rijden.
Deze locs hadden geen enkele versteviging, de gehele lockast bestond uit enkele millimeters dik plaatstaal, welke geklonken en geschroefd was met een minimale sterkte.
Gelukkig zijn er nooit echte forse aanrijdingen geweest, dit was zeker noodlottig afgelopen voor het personeel.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #99 Gepost op: 24 juni 2021, 12:25:06 »
Materieel hoeft niet met terug werkende kracht aan veiligheidsnormen te voldoen, en die 1501 zou niet de enige zijn die een constructie van dien aard heeft. Dat heeft praktisch al het materieel tot ergens in de jaren 70.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #100 Gepost op: 24 juni 2021, 12:27:34 »
@ Thom: wel aan sommige normen toch? Zo is ATB (-VV?) toch wel een vereiste? Of is daarvoor nog een uitzondering mogelijk via ATB-E (ben er niet zo in thuis  ;D).

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #101 Gepost op: 24 juni 2021, 12:33:19 »
Ja, wel aan de eisen van beveiligingssystemen inderdaad, maar de lokomotief kwa constructie word alleen gekeurd bij de bouw naar de op dat moment geldende normen.

De inbouw van ATB is verplicht, en dat mag ATB-EG, ATB-NG of ATB-E zijn.
ATB-Vv is overigens niet verplicht om te hebben, al heeft al het materieel bij het Spoorwegmuseum dat wel.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4514
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #102 Gepost op: 24 juni 2021, 12:52:04 »
En inderdaad met de huidige veiligheidsnormen ook niet meer mee rijden.
Deze locs hadden geen enkele versteviging, de gehele lockast bestond uit enkele millimeters dik plaatstaal, welke geklonken en geschroefd was met een minimale sterkte.
Gelukkig zijn er nooit echte forse aanrijdingen geweest, dit was zeker noodlottig afgelopen voor het personeel.
Het is natuurlijk onzinnig om hedendaagse constructievoorschriften op oud materieel te leggen. Je hoeft je VW kever uit 1970 ook niet voorzien van ABS, airbags, koplampen met electronisch gecontroleerde hoogteregeling, katalysator en tenminste 4 hoofsteunen. Maar APK keuring is wel verplicht voor gebruik van de openbare weg.
Zo is voor treinmaterieel de staat van onderhoud en aanwezigheid van ATB vereiste.
RETROBAHN A.G.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #103 Gepost op: 24 juni 2021, 12:55:00 »
Mooie vergelijking :)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #104 Gepost op: 24 juni 2021, 13:17:49 »
Dank voor de uitleg!