Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
Vandaag om 18:09:06
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:05:15
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 18:01:08
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:15
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eric B
Vandaag om 17:17:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:06:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
  

Auteur Topic: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)  (gelezen 9588 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #15 Gepost op: 17 June 2021, 17:54:45 »
Ik weet niet of het aan een vuil scherm kan liggen- dan zou het wel heel vuil moeten zijn, zo stel ik me voor. Maar ik geef toe, ook op mijn scherm is het beeld niet geheel en al conform de realiteit.

Iets anders: nog niet zo lang geleden liet Dirkjan (hoba Falkenberg) zich ontvallen dat het nieuwe EK-boek over de Baureihe 01 niet zo veel zou toevoegen aan wat al verkrijgbaar is (of was). Nu moest mijn vrouw vorige week in Den Haag zijn en bij die gelegenheid kwam zij het betreffende boek bij "een boekhandel" tegen en heeft ze het meegenomen. Ik moet het nog lezen, maar de eerste indruk is niet slecht. In ieder geval is de opzet een stuk overzichtelijker dan het boek over die Baureihe van Weisbrod/Petznick, van Transpress Verlag.


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #16 Gepost op: 18 June 2021, 08:20:24 »
Meneer Post reikte me vorige week een pakket boeken aan.
'Pas op!' waarschuwde hij. 'Zwaar.'



Even later lagen deze boeken op tafel. De naslagwerken over de Baureihe 01 heb ik alleen nog diagonaal doorgekeken en kreeg een positieve indruk. Als het derde boek uitgelezen is, kan ik deel 1 van de 01-serie uit de kast trekken.
Dat Traumberuf-boek is trouwens wel eentje dat heel prettig wegleest. Echt een aanrader.

Maar goed. Snel terug naar de lofzang.  :)

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #17 Gepost op: 13 July 2021, 23:03:23 »
Om het verhaal af te ronden nog twee foto's van de Roco 01 HLK, waarbij ik wil opmerken dat het wit bij de fluit me toch nog wat te sterk is. Maar daar is op simpele wijze iets aan te doen.




Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #18 Gepost op: 14 July 2021, 09:16:47 »
Mooi vies  (y)

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #19 Gepost op: 14 July 2021, 10:51:22 »
Ziet er weer   uit
Moeten snel weer rijden  ;D
Hoever ben je met plannen en bouwen

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #20 Gepost op: 14 July 2021, 13:09:01 »
Het is weer een echte - langzamerhand spreekwoordelijke - "44'er" geworden en dan heb ik het natuurlijk niet over de Baureihe.

Dat het fluitwit nog niet helemaal naar je zin is begrijp ik wel. Toch heb ik voorbeeldfoto's gezien waar dat nog veel geprononceerder aanwezig is.

Kennelijk is vervuiling/verwering ook een kwestie van persoonlijke smaak, dus los gezien van het al dan niet bereikte niveau van realisme. Gek is dat eigenlijk.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #21 Gepost op: 14 July 2021, 13:23:23 »
De nummerplaat en dergelijke aan de kant van de machinist zitten niet in het midden op het machinistenhuis. Is dat om de deur van de Indusi-kast vrij te houden? De vraag komt op doordat ik deze deur niet kan onderscheiden.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #22 Gepost op: 15 July 2021, 19:15:48 »
@Tom: merci!
@Jerry: voorlopig is er niks te melden. Zodra dat wel het geval is, lees je dat vanzelf wel ergens  ;)
@Peter: de factor 'smaak' speelt zeker een rol. Er zijn maar enkele 'bekende' vervuilers waar ik echt gecharmeerd van ben (deze bijvoorbeeld), de meesten (inclusief ikzelf) halen "het" bij lange na niet of, in het gunstigste geval, net niet. Meestal is het teveel van het goede en ziet het eruit alsof het spul al maanden staat te wachten op de sloop.
@Bas: het deurtje zit er wel, kenbaar gemaakt door een heel dun naadje. Het is me nog niet gelukt om het op een foto te vangen. Ik moet zeggen dat die wand van het machinistenhuis er ook uit ziet alsof de verf er te dik is opgesmeerd, terwijl daar (volgens mij) helemaal niet is gesmeerd. Ik zal eens kijken hoe dat zit.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #23 Gepost op: 16 July 2021, 22:40:07 »
Bij een lofzang (?) op een model horen natuurlijk ook wat plaatjes van het origineel. Hieronder het voorbeeld van wat Roco voor ogen stond met haar versie van de 001 180-9. Het deurtje van de indusi-kast is nog goed te zien.



Bron

Ook valt op dat Jan's voorstel om de lok om te katten in ieder geval bij het lokpersoneel met veel enthousiasme werd ontvangen.

Vervolgens een foto van het "nieuwe" originele exemplaar zoals het hoort in de wereld van Jan, van 001 180-9 tot 01 104. Het plaatje is geschoten in het jaar één BL, in de tegenwoordig meer gebruikelijke jaartelling is dat gelijk aan het jaar 66 AC. De locatie is Bw Hannover, want dat was uiteraard de opzet van het hele project.



Bron

Het idee om de lokloods aan één kant open te laten komt hier goed tot z'n recht. Het geeft inderdaad een mooi uitzicht op het interieur. De verlichting heeft niet Jan's voorkeur, maar daar kan ik nu even niets aan doen. Over het vervangen van het glas in het raampje van het machinistenhuis wordt voorlopig nog nagedacht, want dat ziet er niet erg realistisch uit. Ook het ontbreken van de "Windabweiser" zit behoorlijk dwars. Daar had het originele origineel ook al last van.

Met betrekking tot de kolenkachel is destijds reeds het nodige geschreven.

Peter
 
« Laatst bewerkt op: 16 July 2021, 22:46:48 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2826
  • Aachenau West
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #24 Gepost op: 17 July 2021, 11:05:35 »
....Er zijn maar enkele 'bekende' vervuilers waar ik echt gecharmeerd van ben (deze bijvoorbeeld)....
Inderdaad, heel fraai vervuild. En dat met slechts droge pigmenten.

Groet, Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #25 Gepost op: 17 July 2021, 13:56:19 »
https://www.dampfsound.de/01/01-4/01-4.html
Wat mij opvalt in de link ,is dat bijna alle 01 locs grote windlei platen hebben
Was dat een ombouw van oude naar nieuwe ketel of hoe zit dat
Mijn FL 01 122 heeft kleine windlei platen als alle andere hier

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #26 Gepost op: 19 July 2021, 21:46:40 »
@Peter: veel duidelijker is dat Indusi-deurtje in model ook niet.
@Bas: Albrecht kan er wat van! Ook de koelwagens die hij eens liet zien waren de moeite waard!
@Jerry: in hele grote trekken geschetst: de grote windleiplaten ontstonden na WO I uit de (iets) kleinere Länderbahnexemplaren. Omdat Richard Wagner een grote rol heeft gespeeld in de ontwikkeling van de "Einheitslokmotiven" worden die grote windleiplaten ook wel de "Wagner-windleiplaten" genoemd. Tijdens WO II werden kleinere windleiplaten ontwikkeld, waarvan men wel zegt dat Friedrich Witte die heeft bedacht, vandaar de naam "Witte-windleiplaten".
De DR (DDR) heeft de "Witte-windleiplaten" wel toegepast, maar heeft ook de "Wagner-windleiplaten" lang in ere gehouden.
De loks die je ziet in de door jou gekoppelde webstek lijken mij museum-loks. Ik zou moeten uitzoeken in hoeverre dat loks van de DR dan wel de DB zijn, zo uit m'n hoofd weet ik dat niet...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #27 Gepost op: 19 July 2021, 22:55:49 »
Ik ben ook al zoekende
Net als met die 43,44 olie en kolen
en dan nu erbij de 01
grote  of kleine  :angel:

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #28 Gepost op: 19 July 2021, 23:25:43 »
De locs met de Wagner-platen uit de link zijn voormalige DR-machines, die niet zijn voorzien van een nieuwe ketel.
De locs met een nieuwe ketel bij de DR kregen namelijk een volledige reconstructie waarbij er wel weer aan het uiterlijk werd veranderd, ook werden die locs vernummerd naar 01.5

Beide locs hebben tot einde reguliere dienst met Wagner-platen rondgereden:
https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1406635&lang=1&file=bmag_9020_63&action=image&position=1
https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1406635&lang=1&file=krupp_1415_72&action=image&position=1

Bij de DB werden uiteindelijk alle locs, ook die met oude ketels, voorzien van Witte-platen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #29 Gepost op: 22 July 2021, 21:42:06 »
Citaat van: Jerry
en dan nu erbij de 01
grote  of kleine

Hou het maar op de kleine "Witte" windleiplaten voor de DB.
Op die 43/44ers kom ik (misschien) nog eens terug.