Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: Antislipbandjes vs hoge temperaturen  (gelezen 4891 keer)

FLM1331

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Gepost op: 06 June 2021, 13:02:14 »
Op 2 analoge H0 banen heb ik o.a. 2 Fleischmann 4235 (V-200) diesellocs lopen.
Vrijdagmiddag j.l. hebben bij beide locs, na wat rondjes op wat hoge snelheid en met ca. 12 wagons en rijtuigen, 1 of meerdere Haftreifen/antislipbandjes (00544007) losgelaten.
Ze waren erg slap/uitgerekt en zouden nu zelfs op de grote wielen van de schaal 1:82 Fleischmann V200 (1381) loc passen.

Beide banen (van Profi-rail) zijn op een zolder en donderdag en vrijdag j.l. waren behoorlijk warme dagen.
Eén setje antislipbandjes zit er nog geen jaar op, ander setje zat er al op sedert aankoop. Opvallend is nog dat bij beide locs de slipbandjes die aan de binnenzijde bij bochten zaten
er afgelopen zijn.

Vraag: is die warmte op zolder (schat ca. 24 graden) in combi wat meer vraag naar trekkracht en vrij hoge snelheid te veel voor deze rubberen antislipbandjes geweest?
(Heb ook nog een Fleischmann 1381 in gebruik, en die heeft nog kunststof Haftreifen, maar deze V-200 diesel-loc had op donderdagmiddag ineens amper trekkracht, en maakt nu
veel herrie bij opstarten en komt (ook met ca. 12 wagons/rijtuigen) de bochten niet meer door...)



« Laatst bewerkt op: 06 June 2021, 13:05:28 door FLM1331 »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #1 Gepost op: 06 June 2021, 13:41:35 »
Vergeet die temperaturen maar:
Bij 40 graden rekken mijn asb's niet op, onder de hete dakpannen.

Het gaat om wrijving: te steile helling, te krappe radius, te zware last. Dat soort oorzaken ....
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #2 Gepost op: 06 June 2021, 21:32:17 »
Het probleem zit in de krappe bogen op de modelbaan. Het buitenste wiel moet een grotere afstand afleggen dan het binnenste. Eén van de twee moet slippen en dat gaat lastig als er antislipbandjes op zitten. Een loc brengt zichzelf in de problemen, zeker als er ook nog een zware trein aan hangt.
Dit is één van de redenen waarom ik antislipwielen altijd vervang door gladde wielen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FLM1331

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2021, 11:45:13 »
@Te 2/2 en @Klaas Zondervan. Bedankt voor de snelle reacties.
De bochten bestaan steeds uit 3x Fleischmann ~ Profi-rail nr. 6120. (Is ook rail-nr. van de DC -aansluiting). Lijken mij toch niet te scherpe bochten.
Klimmen op 1 plaats in beide banen (2 ovalen) is hooguit 0,5 cm.
De wagons en rijtuigen hebben allen metalen wielen. Zonder loc met een licht duwtje doet de 9 - 15 wagons/rijtuigen al aardig stuk verplaatsen.
Heb niet eerder gehad dat er slipbandjes loslieten. Ook op lage snelheden konden beide locs hun "last" trekken en en gaven ook geen bijgeluiden.
Dus het verbaast me toch wat dat nu met deze warmere dagen de slipbandjes aan de binnenzijde der bochten er na een paar rondjes vanaf lopen.

Anti-slipbandjes van Märklin (7153, diameter 10,4 mm) zouden van betere kwaliteit zijn dan die van Fleischmann (00544007, diameter 10,5 mm.)?
Ik heb nog 2 vintage (metalen) Fleischmann locs (schaal 1:82)en die hebben gladde slipbandjes (zet ik gezien hun leeftijd niet vaak in). Maar met
deze 2 locs heb ik geen problemen.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2021, 17:01:58 door FLM1331 »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17820
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #4 Gepost op: 08 June 2021, 12:03:20 »
Profi-rail nr. 6120. (Is ook rail-nr. van de DC -aansluiting). Lijken mij toch niet te scherpe bochten.


Dat is radius 36cm.... dat is de krapste boog.... ;)

https://www.jagermodelspoor.nl/a-37060423/profi-rails/fleischmann-6120/#description

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2021, 12:06:50 »
Radius 360mm is heel scherp. Die gebruik ik niet.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2021, 12:18:45 »
Op zich maakt het niet uit hoe krap die bocht is. Het probleem speelt in elke boog. Het punt is nog steeds dat het buitenste wiel een grotere afstand moet afleggen. En dat wringt. Gewone wielen lossen dat gedeeltelijk op doordat het loopvlak taps is. Het buitenste wiel gaat dan op een grotere diameter lopen. Maar antislipbandjes zijn niet taps, en door hun naam: antislip, kunnen ze veel moeilijker slippen dan een  glad metalen wiel. Ze zetten zich dus vanzelf klem in een boog. En hoe krapper de boog is, hoe erger het wordt.
Anderen hebben het al gezegd: de 6120 is de krapste boog in Profirail. Die moet je eigenlijk niet willen gebruiken. Als je de boogstraal vertaalt naar het grootbedrijf, dan komt daar geen enkele trein doorheen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1743
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #7 Gepost op: 08 June 2021, 20:15:58 »

Anderen hebben het al gezegd: de 6120 is de krapste boog in Profirail. Die moet je eigenlijk niet willen gebruiken. Als je de boogstraal vertaalt naar het grootbedrijf, dan komt daar geen enkele trein doorheen.

Alles onder de 1 meter boogstraal zou geen enkele trein vertaalt naar het grootbedrijf doorheen komen; voor hoofdbanen zelfs 2 meter.
Gaat niet passen in de meeste hobbykamertjes en de historie heeft 360mm als minimale boogstraal opgeleverd. Hier zouden de meeste modellen dus doorheen moeten gaan, uit principe zelfs alle modellen.

Bart

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #8 Gepost op: 08 June 2021, 23:07:15 »
Hier zouden de meeste modellen dus doorheen moeten gaan, uit principe zelfs alle modellen.

Bart

Niet alle, er zijn roco loks waarbij heel duidelijk aangegeven is dat 415 de minimale boogstraal is waar ze door kunnen, en zelfs dat gaat al met wat wrikken.

Groet,
Roelco

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3308
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #9 Gepost op: 09 June 2021, 01:25:21 »
Ook op schaal 1:87 gelden de wetten van mechanica.
Je schrijft dat de loks Flm 4235 met hoge snelheid rondjes hebben gereden.
Dat betekent dat de massa van het motortje en lokframe door de middelpuntvliedende kracht overmatig meer op de wieltjes van het buitenbeen dan van het binnenbeen drukt.
Zonder differentiëel of conisch loopvlak van de wielband gaat het wiel op het binnenbeen slippen of kan zelfs los van de spoorstaaf komen. De lok valt om.

Het komt waarschijnlijk neer op de verminderde conditie van de antislipbandjes voordat je met het rijden begon. Hoe bewaar je de loks? Staan ze op rails, liggen ze in een doos, staan ze op een glasplaat? Dat laatste pas ik toe, om vervorming van slipbandjes te voorkomen.

Je schrijft dat de bandjes slap en uitgerekt waren na het rijden. De oorzaak van het losraken zou een combinatie kunnen zijn van verouderde, vervormde bandjes die door het slippen verder beschadigd zijn geraakt.
( Max Verstappen heeft daar afgelopen weekend ook een hoge tol voor moeten betalen).
Tschuss Genossen

eichddraig

  • Online Online
  • Berichten: 492
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #10 Gepost op: 09 June 2021, 06:07:33 »
Zet die Märklin 7153 er maar op. Het enige product (naar mijn mening) van Märklin wat by  far beter is dan wat de collega’s produceren.
Vrijwel zeker dat je dan van het probleem af bent.
gr. Ed

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3308
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #11 Gepost op: 09 June 2021, 07:28:04 »
Het enige product (naar mijn mening) van Märklin wat by  far beter is dan wat de collega’s produceren.

Slap gel*l
Tschuss Genossen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #12 Gepost op: 09 June 2021, 08:29:41 »
Ff wat getallen..  Gewoon voor de leuk  :D Met een 360mm bocht, 'legt' het de buitenrails volgens mij ca 5cm meer af per volledig rondje. Aangezien beide wielen op 1 as zitten, heb je dus een klein snelheidsverschil. Wat al eerder genoemd is.. Maar: dit is overigens niet gelijk aan het wiel 5cm over de rail trekken; aangezien het wiel wel draait, is de slijtage rondom. Het gewicht van de lok zal inderdaad rusten op de buitenste wielen, dus het is aannemelijk dat de binnenste slippen; maar het lokgewicht is mi niet voldoende om in zoveel tijd genoeg hitte te genereren voor degradatie van het rubber. Zeker niet als het wiel wel draait. En de buitentemperatuur ook niet..

Ben het met Hans eens: denk dus dat je het inderdaad in andere oorzaken moet zoeken.. Slechte batch bandjes lijkt onwaarschijnlijk, gezien verschil in inzet. Wellicht is er ergens een scherpe rand ontstaan? Uitzetten van rails kan veel vervelender worden bij deze temperaturen .. ;D
« Laatst bewerkt op: 09 June 2021, 08:41:44 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #13 Gepost op: 09 June 2021, 08:54:51 »
Ff wat getallen..  Gewoon voor de leuk  :D Met een 360mm bocht, 'legt' het de buitenrails volgens mij ca 5cm meer af per volledig rondje.
Omtrek van een cirkel is (pi x d). Verschil tussen de binnenste en buitenste rail, bij een volledige cirkel, is dus altijd 10,3cm.  Bij een halve cirkel iets meer dan 5cm.
« Laatst bewerkt op: 09 June 2021, 08:57:45 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17820
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #14 Gepost op: 09 June 2021, 09:09:10 »
Toch wel fijn dat je als US rijder geen last hebt van antislipbandjes ;D ;)