Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 16:30:35
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:03:18
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:54:49
Bisonkit verdunner door onmogelijkhier
Vandaag om 15:46:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door odaoda
Vandaag om 15:36:12
Foamplaten door basjuh1981
Vandaag om 15:28:53
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 14:43:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:33:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
  

Auteur Topic: Antislipbandjes vs hoge temperaturen  (gelezen 4117 keer)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #15 Gepost op: 09 juni 2021, 09:47:04 »
Nadeel is dan wel weer dat je met dat lelijke amerikaanse spul moet rondrijden. ;D

Bart

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15386
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #16 Gepost op: 09 juni 2021, 09:59:50 »
Ja, dat dan weer wel ;D ;D ;)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #17 Gepost op: 09 juni 2021, 12:44:30 »
Omtrek van een cirkel is (pi x d). Verschil tussen de binnenste en buitenste rail, bij een volledige cirkel, is dus altijd 10,3cm.  Bij een halve cirkel iets meer dan 5cm.

Helemaal gelijk!  (y) Beroepsdeformatie; ik reken voor mijn werk bijna altijd met diameters. Straal is voor kinderen..  ;D Maar dan nog; mijns inziens niet genoeg om bandjes te vernaggelen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #18 Gepost op: 09 juni 2021, 16:37:13 »
Als je 1 rondje rijdt dan zal zo'n bandje niet meteen lurp zijn. Maar na vele keren is het gewoon een keer op.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #19 Gepost op: 09 juni 2021, 17:00:08 »
Of met smeren olie op de bandjes of rails gekomen ,wat ze week maakt

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #20 Gepost op: 09 juni 2021, 17:44:02 »
Kan het ook een inwerking zijn van een verdwaald drupje olie, ATF, of misschien zelfs van UV licht?Warmte en wrijving, dat gaat er bij mij niet 123 in als ik het mag zeggen.

Jerrytrein was hetzelfde aan het opschrijven.

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #21 Gepost op: 09 juni 2021, 17:54:11 »
Ik denk dat het ook nog wel uitmaakt of de ASB op dezelfde as zitten (zoals tegenwoordig gebruikelijk bij BV Roco) of kruiselings (al of niet op hetzelfde draaistel) zodat de as met ASB ook een wiel zonder ASB heeft die dan enigszins kan slippen om het wringen te compenseren. Lekkere zware loc zorgt er ook nog voor dat het rubber lekker gekneed wordt.

Mvg,

Robert

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #22 Gepost op: 09 juni 2021, 18:35:34 »
ATF heeft volgens mij geen invloed ,mits spaarzaam gebruikt
Ik gebruik ook ATF op een wagon met een stoffen poets doek eronder met een drup ATF
Bij mij sneuveld een ASB enkel als het heeeel oud is
Of als er een flinke sleep achter hangt
Ik heb een helling van 14 cm stijging over 9 meter
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2021, 18:37:11 door jerrytrein »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #23 Gepost op: 09 juni 2021, 19:07:49 »
Ik denk dat het ook nog wel uitmaakt of de ASB op dezelfde as zitten (zoals tegenwoordig gebruikelijk bij BV Roco) of kruiselings (al of niet op hetzelfde draaistel) zodat de as met ASB ook een wiel zonder ASB heeft die dan enigszins kan slippen om het wringen te compenseren.
ASB's kruislings zal niet helpen.
De assen zijn door de tandwielen met elkaar gekoppeld zodat ze hetzelfde toerental draaien. Dus voor de ASB's is het hetzelfde als wanneer ze op dezelfde as zitten.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #24 Gepost op: 09 juni 2021, 19:47:40 »
Dat - ASB kruislings - zou wellicht nog meer gaan wringen?

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #25 Gepost op: 09 juni 2021, 21:32:18 »
Hallo

Wat een discussies. :o
Bandjes zijn gewoon versleten. Nieuwe erop en rijden maar. (y)

Bart

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #26 Gepost op: 09 juni 2021, 23:11:34 »

Eén setje antislipbandjes zit er nog geen jaar op,

Hallo

Wat een discussies. :o
Bandjes zijn gewoon versleten. Nieuwe erop en rijden maar. (y)

Bart

dat vind ik dan best wel snel na 1 jaar. Bij mij gaan ze toch echt wel wat langer mee voor ze versleten zijn. (gelukkig)

Roelco

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #27 Gepost op: 10 juni 2021, 08:37:08 »
Hallo

Wat een discussies. :o

Bart

Leuk toch, dat weet je als je hier een draadje gaat beginnen. Steek er wat van op.
En over de bandje kruislings, nogmaals:

ASB's kruislings zal niet helpen.
De assen zijn door de tandwielen met elkaar gekoppeld zodat ze hetzelfde toerental draaien. Dus voor de ASB's is het hetzelfde als wanneer ze op dezelfde as zitten.

Aan een as zitten dan een stalen wiel en een bandje. Het bandje heeft meer grip dan het stalen wiel; het stalen wiel zal - gewenst - slippen. Mijn conclusie dat dit misschien wel beter is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #28 Gepost op: 10 juni 2021, 09:35:10 »
Waarom heb je als US rijder eigenlijk geen last van ASB's.. ? ???

Toch wel fijn dat je als US rijder geen last hebt van antislipbandjes ;D ;)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #29 Gepost op: 10 juni 2021, 09:45:56 »
Huub,
Maat wat Klaas ook aangeeft, die twee assen zijn door tandwielen gekoppeld. Dus bij de ene as zal het binnen wiel meer willen slippen, en bij de andere as het buitenwiel. Maar dat kan dus niet, want via de tandwielen zullen beide even snel moeten draaien.
Dan krijg je dat door de bocht de druk op het buitenwiel groter is dan bij het binnen wiel. En dus zal het binnen wiel blijven slippen, net als wanneer beide bandjes op dezelfde as zaten.

Alleen bandjes aan 1 kant zou wel een oplossing kunnen zijn, die zitten dan beide in de buiten of in de binnen bocht, afhankelijk van welke kant hij op gaat.

Roelco