BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: FLM1331 op 06 juni 2021, 13:02:14

Titel: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: FLM1331 op 06 juni 2021, 13:02:14
Op 2 analoge H0 banen heb ik o.a. 2 Fleischmann 4235 (V-200) diesellocs lopen.
Vrijdagmiddag j.l. hebben bij beide locs, na wat rondjes op wat hoge snelheid en met ca. 12 wagons en rijtuigen, 1 of meerdere Haftreifen/antislipbandjes (00544007) losgelaten.
Ze waren erg slap/uitgerekt en zouden nu zelfs op de grote wielen van de schaal 1:82 Fleischmann V200 (1381) loc passen.

Beide banen (van Profi-rail) zijn op een zolder en donderdag en vrijdag j.l. waren behoorlijk warme dagen.
Eén setje antislipbandjes zit er nog geen jaar op, ander setje zat er al op sedert aankoop. Opvallend is nog dat bij beide locs de slipbandjes die aan de binnenzijde bij bochten zaten
er afgelopen zijn.

Vraag: is die warmte op zolder (schat ca. 24 graden) in combi wat meer vraag naar trekkracht en vrij hoge snelheid te veel voor deze rubberen antislipbandjes geweest?
(Heb ook nog een Fleischmann 1381 in gebruik, en die heeft nog kunststof Haftreifen, maar deze V-200 diesel-loc had op donderdagmiddag ineens amper trekkracht, en maakt nu
veel herrie bij opstarten en komt (ook met ca. 12 wagons/rijtuigen) de bochten niet meer door...)



Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Te 2/2 op 06 juni 2021, 13:41:35
Vergeet die temperaturen maar:
Bij 40 graden rekken mijn asb's niet op, onder de hete dakpannen.

Het gaat om wrijving: te steile helling, te krappe radius, te zware last. Dat soort oorzaken ....
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 juni 2021, 21:32:17
Het probleem zit in de krappe bogen op de modelbaan. Het buitenste wiel moet een grotere afstand afleggen dan het binnenste. Eén van de twee moet slippen en dat gaat lastig als er antislipbandjes op zitten. Een loc brengt zichzelf in de problemen, zeker als er ook nog een zware trein aan hangt.
Dit is één van de redenen waarom ik antislipwielen altijd vervang door gladde wielen.
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: FLM1331 op 08 juni 2021, 11:45:13
@Te 2/2 en @Klaas Zondervan. Bedankt voor de snelle reacties.
De bochten bestaan steeds uit 3x Fleischmann ~ Profi-rail nr. 6120. (Is ook rail-nr. van de DC -aansluiting). Lijken mij toch niet te scherpe bochten.
Klimmen op 1 plaats in beide banen (2 ovalen) is hooguit 0,5 cm.
De wagons en rijtuigen hebben allen metalen wielen. Zonder loc met een licht duwtje doet de 9 - 15 wagons/rijtuigen al aardig stuk verplaatsen.
Heb niet eerder gehad dat er slipbandjes loslieten. Ook op lage snelheden konden beide locs hun "last" trekken en en gaven ook geen bijgeluiden.
Dus het verbaast me toch wat dat nu met deze warmere dagen de slipbandjes aan de binnenzijde der bochten er na een paar rondjes vanaf lopen.

Anti-slipbandjes van Märklin (7153, diameter 10,4 mm) zouden van betere kwaliteit zijn dan die van Fleischmann (00544007, diameter 10,5 mm.)?
Ik heb nog 2 vintage (metalen) Fleischmann locs (schaal 1:82)en die hebben gladde slipbandjes (zet ik gezien hun leeftijd niet vaak in). Maar met
deze 2 locs heb ik geen problemen.
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Ronald Halma op 08 juni 2021, 12:03:20
Profi-rail nr. 6120. (Is ook rail-nr. van de DC -aansluiting). Lijken mij toch niet te scherpe bochten.


Dat is radius 36cm.... dat is de krapste boog.... ;)

https://www.jagermodelspoor.nl/a-37060423/profi-rails/fleischmann-6120/#description
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Hasenwald op 08 juni 2021, 12:06:50
Radius 360mm is heel scherp. Die gebruik ik niet.
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 juni 2021, 12:18:45
Op zich maakt het niet uit hoe krap die bocht is. Het probleem speelt in elke boog. Het punt is nog steeds dat het buitenste wiel een grotere afstand moet afleggen. En dat wringt. Gewone wielen lossen dat gedeeltelijk op doordat het loopvlak taps is. Het buitenste wiel gaat dan op een grotere diameter lopen. Maar antislipbandjes zijn niet taps, en door hun naam: antislip, kunnen ze veel moeilijker slippen dan een  glad metalen wiel. Ze zetten zich dus vanzelf klem in een boog. En hoe krapper de boog is, hoe erger het wordt.
Anderen hebben het al gezegd: de 6120 is de krapste boog in Profirail. Die moet je eigenlijk niet willen gebruiken. Als je de boogstraal vertaalt naar het grootbedrijf, dan komt daar geen enkele trein doorheen.
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Bahn-AG op 08 juni 2021, 20:15:58

Anderen hebben het al gezegd: de 6120 is de krapste boog in Profirail. Die moet je eigenlijk niet willen gebruiken. Als je de boogstraal vertaalt naar het grootbedrijf, dan komt daar geen enkele trein doorheen.

Alles onder de 1 meter boogstraal zou geen enkele trein vertaalt naar het grootbedrijf doorheen komen; voor hoofdbanen zelfs 2 meter.
Gaat niet passen in de meeste hobbykamertjes en de historie heeft 360mm als minimale boogstraal opgeleverd. Hier zouden de meeste modellen dus doorheen moeten gaan, uit principe zelfs alle modellen.

Bart
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: rjr op 08 juni 2021, 23:07:15
Hier zouden de meeste modellen dus doorheen moeten gaan, uit principe zelfs alle modellen.

Bart

Niet alle, er zijn roco loks waarbij heel duidelijk aangegeven is dat 415 de minimale boogstraal is waar ze door kunnen, en zelfs dat gaat al met wat wrikken.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Hans Grasmaijer op 09 juni 2021, 01:25:21
Ook op schaal 1:87 gelden de wetten van mechanica.
Je schrijft dat de loks Flm 4235 met hoge snelheid rondjes hebben gereden.
Dat betekent dat de massa van het motortje en lokframe door de middelpuntvliedende kracht overmatig meer op de wieltjes van het buitenbeen dan van het binnenbeen drukt.
Zonder differentiëel of conisch loopvlak van de wielband gaat het wiel op het binnenbeen slippen of kan zelfs los van de spoorstaaf komen. De lok valt om.

Het komt waarschijnlijk neer op de verminderde conditie van de antislipbandjes voordat je met het rijden begon. Hoe bewaar je de loks? Staan ze op rails, liggen ze in een doos, staan ze op een glasplaat? Dat laatste pas ik toe, om vervorming van slipbandjes te voorkomen.

Je schrijft dat de bandjes slap en uitgerekt waren na het rijden. De oorzaak van het losraken zou een combinatie kunnen zijn van verouderde, vervormde bandjes die door het slippen verder beschadigd zijn geraakt.
( Max Verstappen heeft daar afgelopen weekend ook een hoge tol voor moeten betalen).
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: eichddraig op 09 juni 2021, 06:07:33
Zet die Märklin 7153 er maar op. Het enige product (naar mijn mening) van Märklin wat by  far beter is dan wat de collega’s produceren.
Vrijwel zeker dat je dan van het probleem af bent.
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Hans Grasmaijer op 09 juni 2021, 07:28:04
Het enige product (naar mijn mening) van Märklin wat by  far beter is dan wat de collega’s produceren.

Slap gel*l
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Benelux795 op 09 juni 2021, 08:29:41
Ff wat getallen..  Gewoon voor de leuk  :D Met een 360mm bocht, 'legt' het de buitenrails volgens mij ca 5cm meer af per volledig rondje. Aangezien beide wielen op 1 as zitten, heb je dus een klein snelheidsverschil. Wat al eerder genoemd is.. Maar: dit is overigens niet gelijk aan het wiel 5cm over de rail trekken; aangezien het wiel wel draait, is de slijtage rondom. Het gewicht van de lok zal inderdaad rusten op de buitenste wielen, dus het is aannemelijk dat de binnenste slippen; maar het lokgewicht is mi niet voldoende om in zoveel tijd genoeg hitte te genereren voor degradatie van het rubber. Zeker niet als het wiel wel draait. En de buitentemperatuur ook niet..

Ben het met Hans eens: denk dus dat je het inderdaad in andere oorzaken moet zoeken.. Slechte batch bandjes lijkt onwaarschijnlijk, gezien verschil in inzet. Wellicht is er ergens een scherpe rand ontstaan? Uitzetten van rails kan veel vervelender worden bij deze temperaturen .. ;D
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Marc tramt op 09 juni 2021, 08:54:51
Ff wat getallen..  Gewoon voor de leuk  :D Met een 360mm bocht, 'legt' het de buitenrails volgens mij ca 5cm meer af per volledig rondje.
Omtrek van een cirkel is (pi x d). Verschil tussen de binnenste en buitenste rail, bij een volledige cirkel, is dus altijd 10,3cm.  Bij een halve cirkel iets meer dan 5cm.
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Ronald Halma op 09 juni 2021, 09:09:10
Toch wel fijn dat je als US rijder geen last hebt van antislipbandjes ;D ;)
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Bahn-AG op 09 juni 2021, 09:47:04
Nadeel is dan wel weer dat je met dat lelijke amerikaanse spul moet rondrijden. ;D

Bart
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Ronald Halma op 09 juni 2021, 09:59:50
Ja, dat dan weer wel ;D ;D ;)
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Benelux795 op 09 juni 2021, 12:44:30
Omtrek van een cirkel is (pi x d). Verschil tussen de binnenste en buitenste rail, bij een volledige cirkel, is dus altijd 10,3cm.  Bij een halve cirkel iets meer dan 5cm.

Helemaal gelijk!  (y) Beroepsdeformatie; ik reken voor mijn werk bijna altijd met diameters. Straal is voor kinderen..  ;D Maar dan nog; mijns inziens niet genoeg om bandjes te vernaggelen.
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 juni 2021, 16:37:13
Als je 1 rondje rijdt dan zal zo'n bandje niet meteen lurp zijn. Maar na vele keren is het gewoon een keer op.
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: jerrytrein op 09 juni 2021, 17:00:08
Of met smeren olie op de bandjes of rails gekomen ,wat ze week maakt
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: HuubvG op 09 juni 2021, 17:44:02
Kan het ook een inwerking zijn van een verdwaald drupje olie, ATF, of misschien zelfs van UV licht?Warmte en wrijving, dat gaat er bij mij niet 123 in als ik het mag zeggen.

Jerrytrein was hetzelfde aan het opschrijven.
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Biesje@work op 09 juni 2021, 17:54:11
Ik denk dat het ook nog wel uitmaakt of de ASB op dezelfde as zitten (zoals tegenwoordig gebruikelijk bij BV Roco) of kruiselings (al of niet op hetzelfde draaistel) zodat de as met ASB ook een wiel zonder ASB heeft die dan enigszins kan slippen om het wringen te compenseren. Lekkere zware loc zorgt er ook nog voor dat het rubber lekker gekneed wordt.

Mvg,

Robert
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: jerrytrein op 09 juni 2021, 18:35:34
ATF heeft volgens mij geen invloed ,mits spaarzaam gebruikt
Ik gebruik ook ATF op een wagon met een stoffen poets doek eronder met een drup ATF
Bij mij sneuveld een ASB enkel als het heeeel oud is
Of als er een flinke sleep achter hangt
Ik heb een helling van 14 cm stijging over 9 meter
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 juni 2021, 19:07:49
Ik denk dat het ook nog wel uitmaakt of de ASB op dezelfde as zitten (zoals tegenwoordig gebruikelijk bij BV Roco) of kruiselings (al of niet op hetzelfde draaistel) zodat de as met ASB ook een wiel zonder ASB heeft die dan enigszins kan slippen om het wringen te compenseren.
ASB's kruislings zal niet helpen.
De assen zijn door de tandwielen met elkaar gekoppeld zodat ze hetzelfde toerental draaien. Dus voor de ASB's is het hetzelfde als wanneer ze op dezelfde as zitten.
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: HuubvG op 09 juni 2021, 19:47:40
Dat - ASB kruislings - zou wellicht nog meer gaan wringen?
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Bahn-AG op 09 juni 2021, 21:32:18
Hallo

Wat een discussies. :o
Bandjes zijn gewoon versleten. Nieuwe erop en rijden maar. (y)

Bart
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: rjr op 09 juni 2021, 23:11:34

Eén setje antislipbandjes zit er nog geen jaar op,

Hallo

Wat een discussies. :o
Bandjes zijn gewoon versleten. Nieuwe erop en rijden maar. (y)

Bart

dat vind ik dan best wel snel na 1 jaar. Bij mij gaan ze toch echt wel wat langer mee voor ze versleten zijn. (gelukkig)

Roelco
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: HuubvG op 10 juni 2021, 08:37:08
Hallo

Wat een discussies. :o

Bart

Leuk toch, dat weet je als je hier een draadje gaat beginnen. Steek er wat van op.
En over de bandje kruislings, nogmaals:

ASB's kruislings zal niet helpen.
De assen zijn door de tandwielen met elkaar gekoppeld zodat ze hetzelfde toerental draaien. Dus voor de ASB's is het hetzelfde als wanneer ze op dezelfde as zitten.

Aan een as zitten dan een stalen wiel en een bandje. Het bandje heeft meer grip dan het stalen wiel; het stalen wiel zal - gewenst - slippen. Mijn conclusie dat dit misschien wel beter is.
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Benelux795 op 10 juni 2021, 09:35:10
Waarom heb je als US rijder eigenlijk geen last van ASB's.. ? ???

Toch wel fijn dat je als US rijder geen last hebt van antislipbandjes ;D ;)
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: rjr op 10 juni 2021, 09:45:56
Huub,
Maat wat Klaas ook aangeeft, die twee assen zijn door tandwielen gekoppeld. Dus bij de ene as zal het binnen wiel meer willen slippen, en bij de andere as het buitenwiel. Maar dat kan dus niet, want via de tandwielen zullen beide even snel moeten draaien.
Dan krijg je dat door de bocht de druk op het buitenwiel groter is dan bij het binnen wiel. En dus zal het binnen wiel blijven slippen, net als wanneer beide bandjes op dezelfde as zaten.

Alleen bandjes aan 1 kant zou wel een oplossing kunnen zijn, die zitten dan beide in de buiten of in de binnen bocht, afhankelijk van welke kant hij op gaat.

Roelco
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: HuubvG op 10 juni 2021, 09:59:55
Klaas en Roelco hebben gelijk. Even na verzenden drong het tot me door... Ik dacht: laat maar staan, kijken hoe lang het gaat duren voordat ik gecorrigeerd word. Niet lang dus, en terecht. Sorry!
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 juni 2021, 13:15:27
Waarom heb je als US rijder eigenlijk geen last van ASB's.. ? ???
Omdat US modellen geen ASB's hebben. Die rubbertjes zijn een typisch Europees verschijnsel.
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Benelux795 op 10 juni 2021, 15:47:08
Ok. Blijkbaar geen hellingen in Amerika  ;D Ik heb wel wat modellen zonder ASB assen, doen het ook prima; maar ik heb geen steile hellingen.
Kom je als US rijder dan niet snel stil te staan in een Rocky Mountains thema, met 40 hoppers ..?
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: ArjanB op 10 juni 2021, 15:57:23

"met 40 hoppers ..?"

Dan heb je ook wel meer als 1 lok voor je trein staan denk ik

Arjan
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: JaJo op 10 juni 2021, 16:04:20
Pffff, wat een geneuzel. Oververhitte ASB ;D.
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: Benelux795 op 10 juni 2021, 16:15:09
Mijn Fad 167 Doppelpark gaat met een 42 en 43, maar nog geen helling geprobeerd  ;D Dankzij de ASB is tie vermoedelijk wel wat rapper op snelheid...

"met 40 hoppers ..?"

Dan heb je ook wel meer als 1 lok voor je trein staan denk ik

Arjan
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: FLM1331 op 11 juni 2021, 13:19:42
Bandjes zijn gewoon versleten. Nieuwe erop en rijden maar. (y)
Eh nee, die zitten nu op de V200 loc 1381, die een dag eerder dan de ASB problemen met de V200 loc. 4235, plots amper trekkracht had.
Passen daar nu prima. (Wielen 1381 [schaal 1:82] zijn iets groter dan de 4235 [schaal 1:87)]. ).
De bestaande ASB's van deze 1381 bleken wat speling te hebben, vandaar dat ie moeilijk opstartte, en kan tot nu toe mee komen met mijn andere V200 1381, die in vitrinemodel-staat is en ik zelden inzet.

Kortom, op de V200 loc. 1381 zitten nu dus (tijdelijk) de 2 voor loc 4235 te ruime ASB's (vermoedelijk cat. nr. 00544003, gezien 2 mm. breedte). Voor de loc 4235 wordt ASB cat.nr. 0544007 (https://i.postimg.cc/GpYNw06V/fleischmann-00544007.jpg) tegenwoordig
geadviseerd (heeft breedte van 1,3 mm.). Daarmee heb ik de 2 uitgelubberde ASB's inmiddels vervangen (2 nieuwe exemplaren).
Voor V200 loc 1381 wil ik nog wel uitkijken naar originele vervanger, wat met die oude cat. nummering niet mee valt. Wielmaat zou gelijk zijn aan die van NMBS loc 4270 (voorheen 1385), en zou dan op ASB
 00544001 (of Märklin 7153?) uitkomen.
Mbt ASB's voor V200 loc 4235, staat op de manual 00544007 trouwens als vervanger; in de Fleischmann catalogi uit jaren 70: 00544003.

PS
Om een andere opmerking te beantwoorden: bij niet gebruik heb ik de (V200) locs in de doos zitten, en/of op een schap staan bij geen OVP; in elk geval niet op de rails.
Titel: Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
Bericht door: FLM1331 op 11 juni 2021, 13:47:39
Zet die Märklin 7153 er maar op. Het enige product (naar mijn mening) van Märklin wat by  far beter is dan wat de collega’s produceren.
Vrijwel zeker dat je dan van het probleem af bent.
Bedankt voor de tip. Zag het ook op Duitse fora staan, maar stond in topics uit begin deze eeuw.