Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
Vandaag om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: Antislipbandjes vs hoge temperaturen  (gelezen 4895 keer)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1743
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #15 Gepost op: 09 June 2021, 09:47:04 »
Nadeel is dan wel weer dat je met dat lelijke amerikaanse spul moet rondrijden. ;D

Bart

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #16 Gepost op: 09 June 2021, 09:59:50 »
Ja, dat dan weer wel ;D ;D ;)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #17 Gepost op: 09 June 2021, 12:44:30 »
Omtrek van een cirkel is (pi x d). Verschil tussen de binnenste en buitenste rail, bij een volledige cirkel, is dus altijd 10,3cm.  Bij een halve cirkel iets meer dan 5cm.

Helemaal gelijk!  (y) Beroepsdeformatie; ik reken voor mijn werk bijna altijd met diameters. Straal is voor kinderen..  ;D Maar dan nog; mijns inziens niet genoeg om bandjes te vernaggelen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #18 Gepost op: 09 June 2021, 16:37:13 »
Als je 1 rondje rijdt dan zal zo'n bandje niet meteen lurp zijn. Maar na vele keren is het gewoon een keer op.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #19 Gepost op: 09 June 2021, 17:00:08 »
Of met smeren olie op de bandjes of rails gekomen ,wat ze week maakt

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #20 Gepost op: 09 June 2021, 17:44:02 »
Kan het ook een inwerking zijn van een verdwaald drupje olie, ATF, of misschien zelfs van UV licht?Warmte en wrijving, dat gaat er bij mij niet 123 in als ik het mag zeggen.

Jerrytrein was hetzelfde aan het opschrijven.
Ik heb al een trein

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #21 Gepost op: 09 June 2021, 17:54:11 »
Ik denk dat het ook nog wel uitmaakt of de ASB op dezelfde as zitten (zoals tegenwoordig gebruikelijk bij BV Roco) of kruiselings (al of niet op hetzelfde draaistel) zodat de as met ASB ook een wiel zonder ASB heeft die dan enigszins kan slippen om het wringen te compenseren. Lekkere zware loc zorgt er ook nog voor dat het rubber lekker gekneed wordt.

Mvg,

Robert

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #22 Gepost op: 09 June 2021, 18:35:34 »
ATF heeft volgens mij geen invloed ,mits spaarzaam gebruikt
Ik gebruik ook ATF op een wagon met een stoffen poets doek eronder met een drup ATF
Bij mij sneuveld een ASB enkel als het heeeel oud is
Of als er een flinke sleep achter hangt
Ik heb een helling van 14 cm stijging over 9 meter
« Laatst bewerkt op: 09 June 2021, 18:37:11 door jerrytrein »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #23 Gepost op: 09 June 2021, 19:07:49 »
Ik denk dat het ook nog wel uitmaakt of de ASB op dezelfde as zitten (zoals tegenwoordig gebruikelijk bij BV Roco) of kruiselings (al of niet op hetzelfde draaistel) zodat de as met ASB ook een wiel zonder ASB heeft die dan enigszins kan slippen om het wringen te compenseren.
ASB's kruislings zal niet helpen.
De assen zijn door de tandwielen met elkaar gekoppeld zodat ze hetzelfde toerental draaien. Dus voor de ASB's is het hetzelfde als wanneer ze op dezelfde as zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #24 Gepost op: 09 June 2021, 19:47:40 »
Dat - ASB kruislings - zou wellicht nog meer gaan wringen?
Ik heb al een trein

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1743
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #25 Gepost op: 09 June 2021, 21:32:18 »
Hallo

Wat een discussies. :o
Bandjes zijn gewoon versleten. Nieuwe erop en rijden maar. (y)

Bart

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #26 Gepost op: 09 June 2021, 23:11:34 »

Eén setje antislipbandjes zit er nog geen jaar op,

Hallo

Wat een discussies. :o
Bandjes zijn gewoon versleten. Nieuwe erop en rijden maar. (y)

Bart

dat vind ik dan best wel snel na 1 jaar. Bij mij gaan ze toch echt wel wat langer mee voor ze versleten zijn. (gelukkig)

Roelco

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #27 Gepost op: 10 June 2021, 08:37:08 »
Hallo

Wat een discussies. :o

Bart

Leuk toch, dat weet je als je hier een draadje gaat beginnen. Steek er wat van op.
En over de bandje kruislings, nogmaals:

ASB's kruislings zal niet helpen.
De assen zijn door de tandwielen met elkaar gekoppeld zodat ze hetzelfde toerental draaien. Dus voor de ASB's is het hetzelfde als wanneer ze op dezelfde as zitten.

Aan een as zitten dan een stalen wiel en een bandje. Het bandje heeft meer grip dan het stalen wiel; het stalen wiel zal - gewenst - slippen. Mijn conclusie dat dit misschien wel beter is.
Ik heb al een trein

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #28 Gepost op: 10 June 2021, 09:35:10 »
Waarom heb je als US rijder eigenlijk geen last van ASB's.. ? ???

Toch wel fijn dat je als US rijder geen last hebt van antislipbandjes ;D ;)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Antislipbandjes vs hoge temperaturen
« Reactie #29 Gepost op: 10 June 2021, 09:45:56 »
Huub,
Maat wat Klaas ook aangeeft, die twee assen zijn door tandwielen gekoppeld. Dus bij de ene as zal het binnen wiel meer willen slippen, en bij de andere as het buitenwiel. Maar dat kan dus niet, want via de tandwielen zullen beide even snel moeten draaien.
Dan krijg je dat door de bocht de druk op het buitenwiel groter is dan bij het binnen wiel. En dus zal het binnen wiel blijven slippen, net als wanneer beide bandjes op dezelfde as zaten.

Alleen bandjes aan 1 kant zou wel een oplossing kunnen zijn, die zitten dan beide in de buiten of in de binnen bocht, afhankelijk van welke kant hij op gaat.

Roelco