Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)  (gelezen 7106 keer)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #30 Gepost op: 07 juni 2021, 21:17:01 »
Aanleiding van dit topic is helaas triest.
Maar ik moet toch even corrigeren.

In 1913 werd de Lötschbergbahn in Zwitserland in gebruik genomen.
Tussen Spiez en Brig.

Aantal gelijkvloerse kruisingen bij aanleg: 0
Alles en iedereen kan via tunnels en viaducten ongelijkvloers kruisen.

Hendrik Jan

Dit is niet juist.
Voor station Heustrich komende uit Spiez heeft altijd een bewaakte overweg gelegen. Weg na de overweg is doorlopend en leid naar huizen die daar staan.

Ergens rond 2004 of 2005 is station Heustrich verdwenen i.v.m. de opwaardering van het stukje spoorlijn Spiez - Frutigen t.b.v. de NEAT.
De overweg is daarbij vervangen door een burg.

In de Lötschberg traject heeft dus wel degelijk 1 spoorwegovergang gelegen.

Mvg, Johan

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #31 Gepost op: 07 juni 2021, 21:42:21 »
I stand corrected. (y)

Doet verder weinig af aan mijn punt, wat we hier wel eens aan de bak mogen met die onbewaakte overwegen.
Waarvan acte:
https://www.prorail.nl/programmas/nabo
Prorail ruimt zo'n 180 onbewaakte overwegen op. Ombouw of afsluiting.

Wie het kaartje bekijkt ziet, dat het vooral overwegen in de periferie betreft. Vooral het Noorden en Oosten. Er gaat dus het nodige veranderen, de komende jaren. Dat lijkt me een goede zaak.

Het venijn zit in de term "openbaar toegankelijk".
Er zijn namelijk ook nog tal van niet-openbare onbewaakte overwegen, vooral ten dienste van de landbouw.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

NSJDSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #32 Gepost op: 08 juni 2021, 00:14:16 »
Citaat
Als mensen niet opletten, dan helpt een overweg met zoeklichten, zwaailampen, prikkeldraad enz enz ook niet hoor.

Helemaal mee eens!!! :police:
Als je de locatie en de weersomstandigheden van net na het ongeval ziet dan kan het er bij mij niet in dat als je gewoon links, rechts, links kijkt en er geen mist hing of een laagstaande zon scheen je in zo'n open vlakte een trein NIET ziet aankomen.
Je hebt ook ieder jaar een paar mensen die in volle vaart achterop zo'n Mega grote pijlwagen van Rijkswaterstaat botsen die ter beveiliging achter de wegwerkzaamheden rijden. Van een kilometer afstand zie je die pijl om de twee seconden fel oplichten. Daaromheen knipperen nog een hele rits van die oranje waarschuwings lampen en toch knallen er ieder jaar weer een paar slaapkoppen vol achterop >:(

Kan je alles wel gaan afschaffen. Hoe treurig ook voor de achterblijvende familieleden, zolang bestuurders meer met andere dingen bezig zijn dan met goed opletten als ze rijden blijf je dit houden. Als er slagbomen hadden gestaan waren ze waarschijnlijk net zo hard daar doorheen gereden en als je op die vlakte een trein niet ziet aankomen dan vallen die rode knipperlichten waarschijnlijk ook niet op.
En wie zegt niet dat dit een bewuste actie is geweest van dit koppel. Ze zullen helaas niet de eerste zijn die er op deze manier uit stappen.

Maar laat aub de oude vertrouwde landelijke spoorweg overgangen bestaan.
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2021, 09:40:36 door Bert van Gelder »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #33 Gepost op: 08 juni 2021, 01:24:47 »
Waarom wil je ze ze nodig behouden, uit nostalgie?

Die dingen zijn gewoon niet meer van deze tijd, door het geringe aantal denken onbekende mensen vaak dat er vast helemaal geen treinen meer rijden op dat soort overgangen en andere.

Daarnaast is het treinverkeer gewoon veel drukker dan de 2 treinen die vroeger eens in de 2 uur voorbij kwamen en is het risico gewoon veel groter geworden dat er wat misgaat. Lekker weghalen en vervangen door wat veiligers.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #34 Gepost op: 08 juni 2021, 07:51:39 »
En als we dan toch bezig zijn, meteen alle gevaarlijke kruispunten ook van overwegbomen voorzien? Het valt me op, hoe gevaarlijk menigeen een NABO vindt, terwijl het negeren van waarschuwingstekens bij "gewone" kruisingen exact hetzelfde effect op je gezondheid kan hebben. De enige situatie die ik zo kan bedenken waarin ik een NABO wel gevaarlijk vind, is bij mist.
Groetjes, Bart

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #35 Gepost op: 08 juni 2021, 09:18:12 »
Ik bespeurde vorige week op de VSM-lijn zelf eens overweg met slagbomen, net ten noorden van Lieren. En dan niet een paar slagbomen uit grootmoeders-tijd, ging om wat moderner spul.

Als er al een overweg "lekker landelijk" zou moeten blijven is het wel op een museumspoorlijn, ook omdat de snelheid van de rijdende treinen daar nu eenmaal een tikkeltje lager is.

Hoewel, terwijl ik dit zit te typen herinner ik me nog dat ongelukje bij Terug naar Toen paar jaar geleden, toen net buiten het depot een bestuurster in het bijzijn van vele getuigen gewoon de overweg opreed toen er net een trein aankwam met naast blikschade een nogal gekrenkt ego.  Mevrouw woont in het dorp...
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #36 Gepost op: 08 juni 2021, 09:29:24 »
Als er al een overweg "lekker landelijk" zou moeten blijven is het wel op een museumspoorlijn, ook omdat de snelheid van de rijdende treinen daar nu eenmaal een tikkeltje lager is.


Maar dat geld niet voor de andere gebruikers van de overweg.......
Jeroen

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #37 Gepost op: 08 juni 2021, 09:39:41 »
Dat is een veel te makkelijke aanname gebracht als feit, daarnaast is snelheid van het wegverkeer niet altijd de bepalende factor.

Auto waar ik het in mijn post over had reed misschien 20 kilometer per uur. Zit, al naar gelang van welke kant je komt, een haakse bocht net voor of na de overweg.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #38 Gepost op: 08 juni 2021, 10:10:00 »
Mijn beeld is dat er nog best veel aanrijdingen bij museumlijnen zijn gegeven het zeer beperkte aantal kilometers dat daar per jaar wordt gereden. Bijna ieder jaar wel ergens, terwijl het bij het hele net om enkele tientallen (los van suïcide) aanrijdingen per jaar gaat. Vroeger ging het om ruimschoots honderd aanrijdingen per jaar, dus je kan het ook lekker nostalgisch vinden.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #39 Gepost op: 08 juni 2021, 10:44:15 »
Het is gewoon een kwestie van geld. Als PR morgen van ons een miljard krijgt zijn binnen 3 jaar de meeste onbewaakte overwegen gesaneerd. Maar zoals altijd bij dit soort zaken blijft een alternatief vaak wat moeilijker te liggen als van de zijkant gedacht. Land van de buurman opkopen of kilometers omrijden (goed voor het milieu) om de eerste bewaakte overgang te bereiken. Nog afgezien van soms benodigde kunstwerken . Niet te hard roepen zonder beurs.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #40 Gepost op: 08 juni 2021, 11:31:02 »
Even terug naar het ongeluk te Boazum. Hierbij via Google Maps de situatie:

Rode stip: de bewuste overweg. Let trouwens op het feit dat je al een knik moet berijden om vanaf de weg de overweg op te gaan. Een knik die je bewust zou kunnen maken dat er 'iets' is, anders had de weg wel in 1 rechte lijn gelopen. De weg (en de spoorlijn) lopen door weilanden. Een verdwaalde doorgegroeide rietstengel kan een blik vanuit de auto verstoord hebben. Maar in principe is er vrij zicht naar alle kanten. Uit videobeelden haal ik dat de auto van de camping kwam, dan kan het feit dat ze tegen de zon in keken, een rol hebben gespeeld. In een ander bericht lees ik over een echtpaar van 79 uit Schagen. Niet uit de buurt dus...
Gele stip: vertrekpunt: de camping.
Blauwe stip bovenin: dichtsbijzijnde overweg noorderlijk in de N384
Blauwe stip onderin: dichtsbijzijnde overweg zuidelijk in de weg tussen Boazum en Makkum

Oplossing 1: de overweg opheffen en een weg naar de buurman aanleggen:

Mogelijk probleem: Buurman: "Ik wil al dat volk niet over mijn weg" Hij woont aan een kort weggetje (zie overzicht) en zal dus naar en langs zijn erf meer verkeer krijgen.

Oplossing 2: de overweg opheffen en van de camping een weg richting de N384 aanleggen:

Kan zoals getekend. Weg dicht langs sloot om zo min mogelijk weiland te gebruiken. Geen bewoners onderweg. De weg komt wel uit op een weg naar een huis (bovenin zichtbaar) maar komt er niet in de buurt. Kies maar. De camping wil graag blijven bestaan. De oplossingen zijn er maar wie gaat het betalen?

Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2021, 11:49:06 door R v/d Hoven »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #41 Gepost op: 08 juni 2021, 11:31:14 »
En als we dan toch bezig zijn, meteen alle gevaarlijke kruispunten ook van overwegbomen voorzien? Het valt me op, hoe gevaarlijk menigeen een NABO vindt, terwijl het negeren van waarschuwingstekens bij "gewone" kruisingen exact hetzelfde effect op je gezondheid kan hebben. De enige situatie die ik zo kan bedenken waarin ik een NABO wel gevaarlijk vind, is bij mist.
Ik denk dat dat appels met peren vergelijken is,

Wegverkeerskruisingen zijn er niet waar ander verkeer je met 140 km/u tegemoet komt, en zitten er ook geen honderden reizigers in een auto :p

Misschien is zelfs wel vergelijkbaar dat we op snelwegen ook géén gelijkvloerse kruisingen hebben  ;D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #42 Gepost op: 08 juni 2021, 11:43:00 »
Even terug naar het ongeluk te Boazum.

Op nos.nl was het artikel over de aanrijding een dagje later aangevuld: kennelijk is er een ahob gepland in 2023.
Even gezocht: bij prorail staat het ook, uiterlijk 2023.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #43 Gepost op: 08 juni 2021, 12:04:15 »
De foto bij het artikel van Prorail laat precies de situatie zien die de bestuurder als een van de laatste blikken heeft gehad. De toren van Boazum is rechts zichtbaar, de foto is dus gemaakt met de camping achter de fotograaf. Al die auto's langs de kant van de weg geven aan dat de weg een knik maakt voor én na de overweg. Het zicht zal niet veel anders zijn dan kort voor het ongeluk. Er is ruim zicht naar beide kanten en dus ook kort voor het passeren van de overweg. De trein kwam wel van links, gedeeltelijk dus "in de dode hoek" als je strak recht voor je kijkt.

Bomen en dergelijke zijn een goede oplossing hier. Waarom nu pas, als je weet dat het een weg naar een camping is waarover dus automobilisten kunnen rijden die niet ter plaatse bekend zijn. Het is niet een overweg naar een weiland, schuur of 1 boerderij met bewoners die er dagelijks gebruik van maken. Ik vrees toch een inschattingsfout, gemaakt in een ver verleden. "Ach zo'n vaart zal het niet lopen". Kijk eens met Streetview en zie twee lage bordjes met het verkeersbord met de stoomloc.

Er is dus al wat aan de overweg gedaan. Maar, en dat durf ik wel hardop te zeggen, duidelijk niet met insteek de overweg écht veilig te maken.


Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #44 Gepost op: 08 juni 2021, 12:14:09 »
Ik vraag mij af of het kleine stukje onverhard wegdek die je aan de andere kant van de overweg op de foto ziet er ook niet mee te maken heeft. Ik zie daar iets van smalle metalen rijplaten?  Je kunt deze overweg niet nemen met enige snelheid lijkt me. Je zult denk ik altijd afremmen , van welke kant ook, voor de rijplaten. Stukje speculaas van mij.
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2021, 12:16:40 door Jeronimos »
Jeroen