Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:34:03
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:14:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door MaraNCS
Vandaag om 13:12:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:11:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:06
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:00:48
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
  

Auteur Topic: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000  (gelezen 2931 keer)

Sierstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Gepost op: 04 June 2021, 12:22:33 »
Hoi model spoorders

Ik heb vraag over het gebruik van mijn keerlusmodule de Lenz LK200

Mijn besturingssysteem is koploper en mijn centrale is van het merk Digikeijs DR5000.

Als mijn lok het bewuste keerlusblok in rijdt (beveiligd met de LK200 en digitaal) dan stopt deze, bij gebruik van DR5000 en koploper.
Bij het uittesten van de keerlus LK200, multimaus en de DR5000 werkt deze wel goed.

Kan iemand mij vertellen hoe de instellingen zijn bij koploper.

Ik heb een toevoeging.
Als ik bij koploper de trein digitaal bestuur dan kan ik gewoon door de keerlus rijden alleen als ik automatische rij niet.
mogelijk heeft dit te maken doordat de blok (21 of 22) een bezetmelding geeft door de LK200

Zie tekening die ik meestuur zoals de LK200 is aangesloten.

Groetjes Andre

« Laatst bewerkt op: 07 June 2021, 09:08:44 door Sierstad. Reden: nieuwe feiten »
H0, Grensstation, 1950-1980, IB, Koploper.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #1 Gepost op: 04 June 2021, 12:45:47 »
Op het eerste oog lijkt het dat je IN en OUT heb omgedraaid. IN moet op je ringleiding worden aangesloten en OUT moet naar de om te polen keerlus sectie. (De sectie scheidingen zijn trouwens erg moeilijk te zien, ik dacht eerst dat zowel in en out op blok 21 waren aangesloten.)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #2 Gepost op: 04 June 2021, 17:11:18 »
Conclusie gelijk aan die van Bask:  in en out omgewisseld aan de LK200.  Dat verklaart ook meteen waarom de trein stopt:  op het keerlusbaanvak komt geen spanning.

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #3 Gepost op: 05 June 2021, 00:22:22 »
Zover ik begreep werkt het wel als koploper niet actief is.....

Heb je in koploper wel de blokken aangemaakt voor 20-21-22 en bezetmelders aangehangen?


VvKan

  • Gast
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #4 Gepost op: 05 June 2021, 11:07:37 »
Ik denk dat Debvd toch iets niet goed begrepen heeft.    De IN van de LK200 is verbonden met het keerlusbaanvak.  Waar moet de LK200 dan de spanning vandaan halen?
Juist, uit de gewone baan, die nu verbonden is met de UIT van de LK200.

Als koploper niet actief is zal het ook niet werken zoals het nu aangesloten is.   Simpele en juiste remedie:  omwisselen van de draden van IN en UIT aan de LK200.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #5 Gepost op: 05 June 2021, 12:42:20 »
Dat lijkt me een juiste conclusie Veroniek.
Echter Andre schrijft wel:
Citaat
Bij het uittesten van de keerlus LK200, multimaus en de DR5000 werkt deze wel goed.

Dan ben ik toch wel benieuwd hoe dat dan zit want ook volgens mij zou de keerlussectie inderdaad bij deze aansluitwijze nooit spanning kunnen krijgen. Niet met en niet zonder Koploper. Misschien dat Andre nog wat kan verduidelijken?

Groeten,
Bert

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6681
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #6 Gepost op: 05 June 2021, 13:04:01 »
Als André even zijn Koploper database post kunnen we zien wat er aan schort. Met de keerlusmodule zal het niet te maken hebben.

Gr, Ben.

Sierstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #7 Gepost op: 07 June 2021, 08:46:43 »
Als de aansluitingen zijn verdraait dan doet hij het ook niet bij normaal digitaal gebruik. Hij wekt niet bij automatisch rijden.

Gr Sierstad
H0, Grensstation, 1950-1980, IB, Koploper.

Sierstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #8 Gepost op: 07 June 2021, 08:50:24 »
Op spoor 20 en 22 zit bezet melding bij blok 21 kan dat niet omdat daar de keerlusblok zit en de spanning komt van  blok 22 via de LK 200.

Gr Sierstad
H0, Grensstation, 1950-1980, IB, Koploper.

Sierstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #9 Gepost op: 07 June 2021, 09:02:09 »
Hoi Ben

hoe kan ik een bestand uploaden ik kan alleen een afbelding uploaden

Gr Sierstad
H0, Grensstation, 1950-1980, IB, Koploper.

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #10 Gepost op: 07 June 2021, 11:37:22 »
Op spoor 20 en 22 zit bezet melding bij blok 21 kan dat niet omdat daar de keerlusblok zit en de spanning komt van  blok 22 via de LK 200.
Ik denk, dat er met de gegeven info iets niet begint te kloppen, of ik begin iets niet te begrijpen.  De spanning op de LK200 komt niet van blok 22, want dat is aangesloten op de uitgang van de LK200.  De LK200 krijgt dus helemaal geen spanning en werkt daardoor niet.  Tenzij inmiddels de draden aan aan de IN en UIT van de LK200 omgewisseld zijn.    Is dat gebeurd of niet ?  Daar zeg je niks van.

Stel dat dat wel gebeurd is, dan hangt de LK200 aan blok 22.  De bezetmelding van blok 21 (keerlus)  bestaat daarmee niet, dat is de bezetmelding van blok 22.  Rijdt een trein van blok 22 de keerlus in blijft de bezetmelding van blok 22 werkzaam.  Verlaat de trein de keerlus gaat de bezetmelding na volledig verlaten over op blok 20. In principe speelt "blok 21" dus geen enkele rol.

Maar nu volgt er gebrek aan informatie.   Als blok 21 wel degelijk ergens aan een bezetmelder hangt, hoe is dat dan gekoppeld ?  Staat niet in de tekening en is ook nergens anders uit te herleiden.
Op de eerste plaats dient de LK200 dan direct gevoed te worden uit de centrale, dus niet vanuit een ander blok.   Waar de bezetmelder dan zit of moet zitten, kan niet zomaar bepaald worden.  Want de vraag is of de LK200 uit zichzelf al niet zoveel stroom trekt (stroomdetectie !) dat de bezetmelder altijd "bezet" geeft.  Dus dan zou het best kunnen, dat de detectie pas aan de UIT van de LK200 mag plaatsvinden.  Hoe dat dan in zijn werk moet gaan bij een wisselende polarisatie ?  Geen idee, uitzoeken dus.

Als de LK200 zelf zoveel stroom gebruikt, dan zal de nu aanwezige aansluiting (met omwisseling van IN en UIT)  ook zorgen voor een permanente bezetmelding van blok 22.  Dat is dus meteen een leuke testmogelijkheid:  sluit de boel aan en kijk wat er aan bezetmelding plaatsvindt.

In het algemeen:  je bent niet de eerste, en ik denk ook niet de laatste, die een probleem heeft maar onvoldoende inzicht geeft in de situatie.  Daardoor wordt het alleen maar overbodig giswerk.  Met informatie kun je pas iets doen als er volledig inzicht is.  In dit geval dus met de hardware aansluitingen, lees bezetmelders.   Koploper is een programma en vraagt  denkbeeldig eigenlijk ook om hetzelfde gehele overzicht. 


Sierstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #11 Gepost op: 07 June 2021, 12:08:10 »
Hoi VvKan

Hoe kan bij NIET automatisch rijden het volledig traject wel gereden worden zowel in de  keerlus als in blok 20, 21 en 22 en in automatisch niet.

Gr Sierstad
H0, Grensstation, 1950-1980, IB, Koploper.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #12 Gepost op: 07 June 2021, 12:43:14 »
Hoi Sierstad,

Op het plaatje wat je uploadde, is het verkeerd aangesloten. Dus als je het precies heb aangeloten zoals op je plaatje, hoe kan het daar dan WEL werkt met de multimaus?

Kan het zijn dat het plaatje niet overeenkomt met de werkelijkheid? want dit:
Citaat
en de spanning komt van  blok 22 via de LK 200.
correspondeert NIET met dit:

Op plaatje zijn IN en UIT omgedraaid.

Het is nu gewoon vaag geworden omdat we niet snappen wat waarop is aangesloten.

Heb je al geprobeerd om IN direct aan te sluiten op de ringleiding?

Citaat
Want de vraag is of de LK200 uit zichzelf al niet zoveel stroom trekt (stroomdetectie !) dat de bezetmelder altijd "bezet" geeft.
Ik vind dit een erg slimme opmerking en erg waarschijnlijk ook. Als er geen trein op de baan staat geeft koploper dan aan er een trein wordt gedetecteerd 'ten onrechte' in de buurt van de keerlus? Als koploper denkt dat er een trein staat op de keerlus dan houdt hij alle andere treinen gewoon tegen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #13 Gepost op: 07 June 2021, 13:03:28 »
Hoe kan bij NIET automatisch rijden het volledig traject wel gereden worden zowel in de  keerlus als in blok 20, 21 en 22 en in automatisch niet.
Geen notie van, jij tovert ergens spanning/stroom vandaan die er niet is. Maar dat komt hoogstwaarschijnlijk door gebrek aan informatie, een hoge hoed geloof ik niet zo in.  Jij geeft Koploper en de baan meer informatie dan dat je ons geeft.

Zoals ik het nu (nog steeds) zie is blok 21 een gewoon blok, gekoppeld aan LK200 IN, en is blok 22 het keerlusbaanvak, gekoppeld aan keerlus UIT.  Dat is op zichzelf al een essentieel verschil.  Hoe je verdere bedrading en bezetmelding eruit ziet is koffiedik.  En hoe Koploper hier mee omgaat is dus totaal ongewis.
« Laatst bewerkt op: 07 June 2021, 13:09:01 door VvKan. Reden: toevoeging »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #14 Gepost op: 07 June 2021, 16:24:25 »
Zoals ik het nu (nog steeds) zie is blok 21 een gewoon blok, gekoppeld aan LK200 IN, en is blok 22 het keerlusbaanvak, gekoppeld aan keerlus UIT.  Dat is op zichzelf al een essentieel verschil.  Hoe je verdere bedrading en bezetmelding eruit ziet is koffiedik.  En hoe Koploper hier mee omgaat is dus totaal ongewis.
Dan zie je dat fout volgens mij.
Als ik de blokscheidingen bekijk is blok 21 het keerlusblok. Die moet aan de uitgang van de LK200 aangesloten worden. En de in ergens uit de ringleiding / centrale.

Gezien de posities van de stop secties en de tekst in rood in de tekening rijdt Sierstad in 1 richting. Vanuit de wissel bij A rijdt je blok 20 in. Dan het keerlusblok 21 en dan blok 22.
Waar de terugmelders zitten is compleet onduidelijk. Maar doet er nog even niet toe. Dat is alleen van belang voor het automatisch rijden.
Als zoals meerdere keren aangegeven de in en uit van de LK200 goed aangesloten worden moet het gewoon werken. Zowel handmatig als automatisch. Gewoon zoals het ook in de handleiding staat.
Dat er een keerlusschakeling in de baan zit is voor Koploper totaal niet van belang. koploper reageert op bezetmeldingen en meer niet. Dat er ergens van polariteit wordt gewisseld "ziet" Koploper niet.
Wat wel van belang is dat beide railstaven van blok 21 geïsoleerd zijn t.o.v. de rest van de baan.

Hoe het daarna vervolgens met de bezetmeldingen verder moet is een volgende stap. Maar ook dat staat gewoon in de handleiding.
Gr.
Eric