Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000  (gelezen 2559 keer)

Sierstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Gepost op: 04 juni 2021, 12:22:33 »
Hoi model spoorders

Ik heb vraag over het gebruik van mijn keerlusmodule de Lenz LK200

Mijn besturingssysteem is koploper en mijn centrale is van het merk Digikeijs DR5000.

Als mijn lok het bewuste keerlusblok in rijdt (beveiligd met de LK200 en digitaal) dan stopt deze, bij gebruik van DR5000 en koploper.
Bij het uittesten van de keerlus LK200, multimaus en de DR5000 werkt deze wel goed.

Kan iemand mij vertellen hoe de instellingen zijn bij koploper.

Ik heb een toevoeging.
Als ik bij koploper de trein digitaal bestuur dan kan ik gewoon door de keerlus rijden alleen als ik automatische rij niet.
mogelijk heeft dit te maken doordat de blok (21 of 22) een bezetmelding geeft door de LK200

Zie tekening die ik meestuur zoals de LK200 is aangesloten.

Groetjes Andre

« Laatst bewerkt op: 07 juni 2021, 09:08:44 door Sierstad. Reden: nieuwe feiten »
H0, Grensstation, 1950-1980, IB, Koploper.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #1 Gepost op: 04 juni 2021, 12:45:47 »
Op het eerste oog lijkt het dat je IN en OUT heb omgedraaid. IN moet op je ringleiding worden aangesloten en OUT moet naar de om te polen keerlus sectie. (De sectie scheidingen zijn trouwens erg moeilijk te zien, ik dacht eerst dat zowel in en out op blok 21 waren aangesloten.)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #2 Gepost op: 04 juni 2021, 17:11:18 »
Conclusie gelijk aan die van Bask:  in en out omgewisseld aan de LK200.  Dat verklaart ook meteen waarom de trein stopt:  op het keerlusbaanvak komt geen spanning.

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #3 Gepost op: 05 juni 2021, 00:22:22 »
Zover ik begreep werkt het wel als koploper niet actief is.....

Heb je in koploper wel de blokken aangemaakt voor 20-21-22 en bezetmelders aangehangen?


VvKan

  • Gast
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #4 Gepost op: 05 juni 2021, 11:07:37 »
Ik denk dat Debvd toch iets niet goed begrepen heeft.    De IN van de LK200 is verbonden met het keerlusbaanvak.  Waar moet de LK200 dan de spanning vandaan halen?
Juist, uit de gewone baan, die nu verbonden is met de UIT van de LK200.

Als koploper niet actief is zal het ook niet werken zoals het nu aangesloten is.   Simpele en juiste remedie:  omwisselen van de draden van IN en UIT aan de LK200.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #5 Gepost op: 05 juni 2021, 12:42:20 »
Dat lijkt me een juiste conclusie Veroniek.
Echter Andre schrijft wel:
Citaat
Bij het uittesten van de keerlus LK200, multimaus en de DR5000 werkt deze wel goed.

Dan ben ik toch wel benieuwd hoe dat dan zit want ook volgens mij zou de keerlussectie inderdaad bij deze aansluitwijze nooit spanning kunnen krijgen. Niet met en niet zonder Koploper. Misschien dat Andre nog wat kan verduidelijken?

Groeten,
Bert

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5761
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #6 Gepost op: 05 juni 2021, 13:04:01 »
Als André even zijn Koploper database post kunnen we zien wat er aan schort. Met de keerlusmodule zal het niet te maken hebben.

Gr, Ben.

Sierstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #7 Gepost op: 07 juni 2021, 08:46:43 »
Als de aansluitingen zijn verdraait dan doet hij het ook niet bij normaal digitaal gebruik. Hij wekt niet bij automatisch rijden.

Gr Sierstad
H0, Grensstation, 1950-1980, IB, Koploper.

Sierstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #8 Gepost op: 07 juni 2021, 08:50:24 »
Op spoor 20 en 22 zit bezet melding bij blok 21 kan dat niet omdat daar de keerlusblok zit en de spanning komt van  blok 22 via de LK 200.

Gr Sierstad
H0, Grensstation, 1950-1980, IB, Koploper.

Sierstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #9 Gepost op: 07 juni 2021, 09:02:09 »
Hoi Ben

hoe kan ik een bestand uploaden ik kan alleen een afbelding uploaden

Gr Sierstad
H0, Grensstation, 1950-1980, IB, Koploper.

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #10 Gepost op: 07 juni 2021, 11:37:22 »
Op spoor 20 en 22 zit bezet melding bij blok 21 kan dat niet omdat daar de keerlusblok zit en de spanning komt van  blok 22 via de LK 200.
Ik denk, dat er met de gegeven info iets niet begint te kloppen, of ik begin iets niet te begrijpen.  De spanning op de LK200 komt niet van blok 22, want dat is aangesloten op de uitgang van de LK200.  De LK200 krijgt dus helemaal geen spanning en werkt daardoor niet.  Tenzij inmiddels de draden aan aan de IN en UIT van de LK200 omgewisseld zijn.    Is dat gebeurd of niet ?  Daar zeg je niks van.

Stel dat dat wel gebeurd is, dan hangt de LK200 aan blok 22.  De bezetmelding van blok 21 (keerlus)  bestaat daarmee niet, dat is de bezetmelding van blok 22.  Rijdt een trein van blok 22 de keerlus in blijft de bezetmelding van blok 22 werkzaam.  Verlaat de trein de keerlus gaat de bezetmelding na volledig verlaten over op blok 20. In principe speelt "blok 21" dus geen enkele rol.

Maar nu volgt er gebrek aan informatie.   Als blok 21 wel degelijk ergens aan een bezetmelder hangt, hoe is dat dan gekoppeld ?  Staat niet in de tekening en is ook nergens anders uit te herleiden.
Op de eerste plaats dient de LK200 dan direct gevoed te worden uit de centrale, dus niet vanuit een ander blok.   Waar de bezetmelder dan zit of moet zitten, kan niet zomaar bepaald worden.  Want de vraag is of de LK200 uit zichzelf al niet zoveel stroom trekt (stroomdetectie !) dat de bezetmelder altijd "bezet" geeft.  Dus dan zou het best kunnen, dat de detectie pas aan de UIT van de LK200 mag plaatsvinden.  Hoe dat dan in zijn werk moet gaan bij een wisselende polarisatie ?  Geen idee, uitzoeken dus.

Als de LK200 zelf zoveel stroom gebruikt, dan zal de nu aanwezige aansluiting (met omwisseling van IN en UIT)  ook zorgen voor een permanente bezetmelding van blok 22.  Dat is dus meteen een leuke testmogelijkheid:  sluit de boel aan en kijk wat er aan bezetmelding plaatsvindt.

In het algemeen:  je bent niet de eerste, en ik denk ook niet de laatste, die een probleem heeft maar onvoldoende inzicht geeft in de situatie.  Daardoor wordt het alleen maar overbodig giswerk.  Met informatie kun je pas iets doen als er volledig inzicht is.  In dit geval dus met de hardware aansluitingen, lees bezetmelders.   Koploper is een programma en vraagt  denkbeeldig eigenlijk ook om hetzelfde gehele overzicht. 


Sierstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #11 Gepost op: 07 juni 2021, 12:08:10 »
Hoi VvKan

Hoe kan bij NIET automatisch rijden het volledig traject wel gereden worden zowel in de  keerlus als in blok 20, 21 en 22 en in automatisch niet.

Gr Sierstad
H0, Grensstation, 1950-1980, IB, Koploper.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #12 Gepost op: 07 juni 2021, 12:43:14 »
Hoi Sierstad,

Op het plaatje wat je uploadde, is het verkeerd aangesloten. Dus als je het precies heb aangeloten zoals op je plaatje, hoe kan het daar dan WEL werkt met de multimaus?

Kan het zijn dat het plaatje niet overeenkomt met de werkelijkheid? want dit:
Citaat
en de spanning komt van  blok 22 via de LK 200.
correspondeert NIET met dit:

Op plaatje zijn IN en UIT omgedraaid.

Het is nu gewoon vaag geworden omdat we niet snappen wat waarop is aangesloten.

Heb je al geprobeerd om IN direct aan te sluiten op de ringleiding?

Citaat
Want de vraag is of de LK200 uit zichzelf al niet zoveel stroom trekt (stroomdetectie !) dat de bezetmelder altijd "bezet" geeft.
Ik vind dit een erg slimme opmerking en erg waarschijnlijk ook. Als er geen trein op de baan staat geeft koploper dan aan er een trein wordt gedetecteerd 'ten onrechte' in de buurt van de keerlus? Als koploper denkt dat er een trein staat op de keerlus dan houdt hij alle andere treinen gewoon tegen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #13 Gepost op: 07 juni 2021, 13:03:28 »
Hoe kan bij NIET automatisch rijden het volledig traject wel gereden worden zowel in de  keerlus als in blok 20, 21 en 22 en in automatisch niet.
Geen notie van, jij tovert ergens spanning/stroom vandaan die er niet is. Maar dat komt hoogstwaarschijnlijk door gebrek aan informatie, een hoge hoed geloof ik niet zo in.  Jij geeft Koploper en de baan meer informatie dan dat je ons geeft.

Zoals ik het nu (nog steeds) zie is blok 21 een gewoon blok, gekoppeld aan LK200 IN, en is blok 22 het keerlusbaanvak, gekoppeld aan keerlus UIT.  Dat is op zichzelf al een essentieel verschil.  Hoe je verdere bedrading en bezetmelding eruit ziet is koffiedik.  En hoe Koploper hier mee omgaat is dus totaal ongewis.
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2021, 13:09:01 door VvKan. Reden: toevoeging »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000
« Reactie #14 Gepost op: 07 juni 2021, 16:24:25 »
Zoals ik het nu (nog steeds) zie is blok 21 een gewoon blok, gekoppeld aan LK200 IN, en is blok 22 het keerlusbaanvak, gekoppeld aan keerlus UIT.  Dat is op zichzelf al een essentieel verschil.  Hoe je verdere bedrading en bezetmelding eruit ziet is koffiedik.  En hoe Koploper hier mee omgaat is dus totaal ongewis.
Dan zie je dat fout volgens mij.
Als ik de blokscheidingen bekijk is blok 21 het keerlusblok. Die moet aan de uitgang van de LK200 aangesloten worden. En de in ergens uit de ringleiding / centrale.

Gezien de posities van de stop secties en de tekst in rood in de tekening rijdt Sierstad in 1 richting. Vanuit de wissel bij A rijdt je blok 20 in. Dan het keerlusblok 21 en dan blok 22.
Waar de terugmelders zitten is compleet onduidelijk. Maar doet er nog even niet toe. Dat is alleen van belang voor het automatisch rijden.
Als zoals meerdere keren aangegeven de in en uit van de LK200 goed aangesloten worden moet het gewoon werken. Zowel handmatig als automatisch. Gewoon zoals het ook in de handleiding staat.
Dat er een keerlusschakeling in de baan zit is voor Koploper totaal niet van belang. koploper reageert op bezetmeldingen en meer niet. Dat er ergens van polariteit wordt gewisseld "ziet" Koploper niet.
Wat wel van belang is dat beide railstaven van blok 21 geïsoleerd zijn t.o.v. de rest van de baan.

Hoe het daarna vervolgens met de bezetmeldingen verder moet is een volgende stap. Maar ook dat staat gewoon in de handleiding.
Gr.
Eric