Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:35
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
26 april 2024, 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
26 april 2024, 15:14:16
  

Auteur Topic: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen  (gelezen 2466 keer)

dafduck

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Gepost op: 28 mei 2021, 00:54:26 »
Hallo .ik heb een fleischmann 4302  V 212 die 2 rail is
Maar ik heb marklin 3 rail
Wie heeft er ervaring mee hoe je dat ombouwt.Is deze moeilijk omtebouwen naar 3 rail en hoe doe je dat.
Mvrgr piet
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2021, 21:28:35 door 44. Reden: Titel »

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Fleischmann 4302 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2021, 01:13:19 »
Fleischmann 4302...? Dat klopt niet
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Fleischmann 4302 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2021, 02:00:42 »
4230
Groet Frits

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4069
Re: Fleischmann 4302 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2021, 09:53:44 »
Bij een 2-rail loc hebben de wielen links en rechts, gescheiden stroomafnemers die naar 2 ingangen op de decoder gaan. Bij het ombouwen naar 3-rail soldeer je een van deze 2 afnemers los van de decoder en dan soldeer je hem over de andere geleider zodat links en rechts elektrisch zijn door verbonden. Het maakt niet uit welke van de 2 ingangen je pakt.  Op de andere ingang moet je dan het draadje naar de sleper solderen en that's it. Of een sleper makkelijk gaat op jouw model weet ik niet. Ik heb zelf wel eens een sleper moeten lijmen op een loc om het voor elkaar te krijgen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

dafduck

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Fleischmann 4302 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2021, 19:26:37 »
Is er eventueel iemand die weet hoe je  een sleper onder een fleischmann 4230 moet monteren.
Moet dat onder de motorloze of daar waar de motor zit
Mvrgr piet

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Fleischmann 4302 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2021, 19:42:27 »
Ik vermoed dat je bij het motorloze draaistel meer ruimte hebt?

treinengup

  • Gast
Re: Fleischmann 4302 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2021, 19:49:56 »
lijkt me dat het niet zo heel veel uitmaakt op welk draaistel je het doet gewoon waar het het simpelste gaat

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann 4302 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2021, 21:20:17 »
Het simpelste is meestal het motorloze draaistel. Daar is meer ruimte.
Bij het motordraaistel ligt de bodemplaat lager vanwege de tandwielen.

dafduck

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #8 Gepost op: 25 juni 2021, 09:31:57 »
Op het motorlose draaistel zit geen bevestigingspunt voor de sleper dus zou ik hem er onder moeten plakken als dat lukt

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #9 Gepost op: 25 juni 2021, 10:02:35 »
Het is mij niet helemaal duidelijk of het om een Br212 van Fleischmann gaat maar als dat het geval is ziet de onderkant er vermoedelijk zo uit:



In dat geval kan je het schroefje van het motordraaistel gebruiken maar je kan ook kijken of je een klein schroefje in het motorloze draaistel kan draaien en het massacontact er uit halen.

Succes Frits
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #10 Gepost op: 25 juni 2021, 10:29:47 »
Het vraagt inderdaad wat puzzel- en knutselwerk want de constructeurs van Fleischmann hebben er nooit op gerekend dat iemand er nog eens een sleper onder wilde zetten.
Bij modernere locs is er vaak al een plekje voorzien voor de sleper.

VvKan

  • Gast
Re: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2021, 10:57:30 »
Afgezien van het doorverbinden van de stroomafname links en rechts, en het plaatsen van een sleper, vraagt niemand zich af of er met gelijkspanning of wisselspanning gereden wordt  ???
Vergeten  ???
Als dat met wisselspanning is, is het op deze manier wel einde loc, want ik denk dat de gelijkspanningsmotor in de loc niet zo goed tegen wisselspanning kan.  Volgende vraag is dan ook nog of er analoog of digitaal gereden wordt.   Hoe dan ook dient de motor gelijkspanning  te krijgen.

VvKan

  • Gast
Re: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #12 Gepost op: 25 juni 2021, 11:02:30 »
De plaats van de sleper blijft een heikel punt.  Is er wel genoeg ruimte onder een draaistel ?
Misschien kan de sleper wel onder het midden geplaatst worden, dus waar de tank zit.  Deze zou dan in het midden een stuk dunner gemaakt kunnen worden (frezen, vijlen)  zodat daar vrije ruimte ontstaat in de hoogte gezien.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #13 Gepost op: 25 juni 2021, 11:12:26 »
Inderdaad, met het plaatsen van een sleper en het omzetten van de stroomafname van de wielen ben je er nog niet.
Er zal ook nog een decoder in moeten, en als je analoog gaat rijden dan moet die decoder de optie wisselstroom analoog kennen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #14 Gepost op: 25 juni 2021, 11:17:08 »
Als dat met wisselspanning is, is het op deze manier wel einde loc, want ik denk dat de gelijkspanningsmotor in de loc niet zo goed tegen wisselspanning kan.  Volgende vraag is dan ook nog of er analoog of digitaal gereden wordt.   Hoe dan ook dient de motor gelijkspanning  te krijgen.

TS rijdt drierail wisselstroom. Dan heeft de loc een omschakel/gelijkricht-faciliteit nodig. Daarvoor bestaan speciale bouwsteentje, de Uhlenbrock FRU bijvoorbeeld, maar een decoder werkt ook.

Voor de sleper eens kijken hoe dat bij de oude Roco SIK ook alweer ging. Daar was ook nauwelijks ruimte.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44024.msg703551#msg703551

De vraag is ook of het allemaal de moeite waard is. Je bent aan onderdelen al gauw meer kwijt dan die hele Fleischmann BR212 waard is. Maar goed, hobby is hobby.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.