BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: dafduck op 28 mei 2021, 00:54:26
-
Hallo .ik heb een fleischmann 4302 V 212 die 2 rail is
Maar ik heb marklin 3 rail
Wie heeft er ervaring mee hoe je dat ombouwt.Is deze moeilijk omtebouwen naar 3 rail en hoe doe je dat.
Mvrgr piet
-
Fleischmann 4302...? Dat klopt niet
-
4230
-
Bij een 2-rail loc hebben de wielen links en rechts, gescheiden stroomafnemers die naar 2 ingangen op de decoder gaan. Bij het ombouwen naar 3-rail soldeer je een van deze 2 afnemers los van de decoder en dan soldeer je hem over de andere geleider zodat links en rechts elektrisch zijn door verbonden. Het maakt niet uit welke van de 2 ingangen je pakt. Op de andere ingang moet je dan het draadje naar de sleper solderen en that's it. Of een sleper makkelijk gaat op jouw model weet ik niet. Ik heb zelf wel eens een sleper moeten lijmen op een loc om het voor elkaar te krijgen.
Mvg,
Bas
-
Is er eventueel iemand die weet hoe je een sleper onder een fleischmann 4230 moet monteren.
Moet dat onder de motorloze of daar waar de motor zit
Mvrgr piet
-
Ik vermoed dat je bij het motorloze draaistel meer ruimte hebt?
-
lijkt me dat het niet zo heel veel uitmaakt op welk draaistel je het doet gewoon waar het het simpelste gaat
-
Het simpelste is meestal het motorloze draaistel. Daar is meer ruimte.
Bij het motordraaistel ligt de bodemplaat lager vanwege de tandwielen.
-
Op het motorlose draaistel zit geen bevestigingspunt voor de sleper dus zou ik hem er onder moeten plakken als dat lukt
-
Het is mij niet helemaal duidelijk of het om een Br212 van Fleischmann gaat maar als dat het geval is ziet de onderkant er vermoedelijk zo uit:
(https://cdn.myonlinestore.eu/940b5187-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/f68d6dd6fb197b774b51bfa257ae26bfcdd5ca1c.jpg)
In dat geval kan je het schroefje van het motordraaistel gebruiken maar je kan ook kijken of je een klein schroefje in het motorloze draaistel kan draaien en het massacontact er uit halen.
Succes Frits
-
Het vraagt inderdaad wat puzzel- en knutselwerk want de constructeurs van Fleischmann hebben er nooit op gerekend dat iemand er nog eens een sleper onder wilde zetten.
Bij modernere locs is er vaak al een plekje voorzien voor de sleper.
-
Afgezien van het doorverbinden van de stroomafname links en rechts, en het plaatsen van een sleper, vraagt niemand zich af of er met gelijkspanning of wisselspanning gereden wordt ???
Vergeten ???
Als dat met wisselspanning is, is het op deze manier wel einde loc, want ik denk dat de gelijkspanningsmotor in de loc niet zo goed tegen wisselspanning kan. Volgende vraag is dan ook nog of er analoog of digitaal gereden wordt. Hoe dan ook dient de motor gelijkspanning te krijgen.
-
De plaats van de sleper blijft een heikel punt. Is er wel genoeg ruimte onder een draaistel ?
Misschien kan de sleper wel onder het midden geplaatst worden, dus waar de tank zit. Deze zou dan in het midden een stuk dunner gemaakt kunnen worden (frezen, vijlen) zodat daar vrije ruimte ontstaat in de hoogte gezien.
-
Inderdaad, met het plaatsen van een sleper en het omzetten van de stroomafname van de wielen ben je er nog niet.
Er zal ook nog een decoder in moeten, en als je analoog gaat rijden dan moet die decoder de optie wisselstroom analoog kennen.
-
Als dat met wisselspanning is, is het op deze manier wel einde loc, want ik denk dat de gelijkspanningsmotor in de loc niet zo goed tegen wisselspanning kan. Volgende vraag is dan ook nog of er analoog of digitaal gereden wordt. Hoe dan ook dient de motor gelijkspanning te krijgen.
TS rijdt drierail wisselstroom. Dan heeft de loc een omschakel/gelijkricht-faciliteit nodig. Daarvoor bestaan speciale bouwsteentje, de Uhlenbrock FRU bijvoorbeeld, maar een decoder werkt ook.
Voor de sleper eens kijken hoe dat bij de oude Roco SIK ook alweer ging. Daar was ook nauwelijks ruimte.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44024.msg703551#msg703551 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44024.msg703551#msg703551)
De vraag is ook of het allemaal de moeite waard is. Je bent aan onderdelen al gauw meer kwijt dan die hele Fleischmann BR212 waard is. Maar goed, hobby is hobby.
-
Ikzelf zou, als ik 3r wisselstroom reed, de loc verkopen en een 2e hands M* loc kopen. Zal elkaar financieel niet zoveel ontlopen en je bent meteen klaar (na verkoop Fl loc)
-
Het is inderdaad de br212 van fleischmann
-
Het is mij niet helemaal duidelijk of het om een Br212 van Fleischmann gaat maar als dat het geval is ziet de onderkant er vermoedelijk zo uit:
(https://cdn.myonlinestore.eu/940b5187-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/f68d6dd6fb197b774b51bfa257ae26bfcdd5ca1c.jpg)
In dat geval kan je het schroefje van het motordraaistel gebruiken maar je kan ook kijken of je een klein schroefje in het motorloze draaistel kan draaien en het massacontact er uit halen.
Succes Frits
het is inderdaad een br212 maar dan zonder die massa contact
-
Dat scheelt, dan hoef je die niet te verwijderen als je de sleper daar plaatst.....