Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen  (gelezen 2394 keer)

dafduck

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Gepost op: 28 mei 2021, 00:54:26 »
Hallo .ik heb een fleischmann 4302  V 212 die 2 rail is
Maar ik heb marklin 3 rail
Wie heeft er ervaring mee hoe je dat ombouwt.Is deze moeilijk omtebouwen naar 3 rail en hoe doe je dat.
Mvrgr piet
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2021, 21:28:35 door 44. Reden: Titel »

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Fleischmann 4302 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2021, 01:13:19 »
Fleischmann 4302...? Dat klopt niet
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Fleischmann 4302 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2021, 02:00:42 »
4230
Groet Frits

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Fleischmann 4302 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2021, 09:53:44 »
Bij een 2-rail loc hebben de wielen links en rechts, gescheiden stroomafnemers die naar 2 ingangen op de decoder gaan. Bij het ombouwen naar 3-rail soldeer je een van deze 2 afnemers los van de decoder en dan soldeer je hem over de andere geleider zodat links en rechts elektrisch zijn door verbonden. Het maakt niet uit welke van de 2 ingangen je pakt.  Op de andere ingang moet je dan het draadje naar de sleper solderen en that's it. Of een sleper makkelijk gaat op jouw model weet ik niet. Ik heb zelf wel eens een sleper moeten lijmen op een loc om het voor elkaar te krijgen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

dafduck

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Fleischmann 4302 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2021, 19:26:37 »
Is er eventueel iemand die weet hoe je  een sleper onder een fleischmann 4230 moet monteren.
Moet dat onder de motorloze of daar waar de motor zit
Mvrgr piet

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Fleischmann 4302 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2021, 19:42:27 »
Ik vermoed dat je bij het motorloze draaistel meer ruimte hebt?

treinengup

  • Gast
Re: Fleischmann 4302 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2021, 19:49:56 »
lijkt me dat het niet zo heel veel uitmaakt op welk draaistel je het doet gewoon waar het het simpelste gaat

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann 4302 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2021, 21:20:17 »
Het simpelste is meestal het motorloze draaistel. Daar is meer ruimte.
Bij het motordraaistel ligt de bodemplaat lager vanwege de tandwielen.

dafduck

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #8 Gepost op: 25 juni 2021, 09:31:57 »
Op het motorlose draaistel zit geen bevestigingspunt voor de sleper dus zou ik hem er onder moeten plakken als dat lukt

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #9 Gepost op: 25 juni 2021, 10:02:35 »
Het is mij niet helemaal duidelijk of het om een Br212 van Fleischmann gaat maar als dat het geval is ziet de onderkant er vermoedelijk zo uit:



In dat geval kan je het schroefje van het motordraaistel gebruiken maar je kan ook kijken of je een klein schroefje in het motorloze draaistel kan draaien en het massacontact er uit halen.

Succes Frits
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #10 Gepost op: 25 juni 2021, 10:29:47 »
Het vraagt inderdaad wat puzzel- en knutselwerk want de constructeurs van Fleischmann hebben er nooit op gerekend dat iemand er nog eens een sleper onder wilde zetten.
Bij modernere locs is er vaak al een plekje voorzien voor de sleper.

VvKan

  • Gast
Re: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2021, 10:57:30 »
Afgezien van het doorverbinden van de stroomafname links en rechts, en het plaatsen van een sleper, vraagt niemand zich af of er met gelijkspanning of wisselspanning gereden wordt  ???
Vergeten  ???
Als dat met wisselspanning is, is het op deze manier wel einde loc, want ik denk dat de gelijkspanningsmotor in de loc niet zo goed tegen wisselspanning kan.  Volgende vraag is dan ook nog of er analoog of digitaal gereden wordt.   Hoe dan ook dient de motor gelijkspanning  te krijgen.

VvKan

  • Gast
Re: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #12 Gepost op: 25 juni 2021, 11:02:30 »
De plaats van de sleper blijft een heikel punt.  Is er wel genoeg ruimte onder een draaistel ?
Misschien kan de sleper wel onder het midden geplaatst worden, dus waar de tank zit.  Deze zou dan in het midden een stuk dunner gemaakt kunnen worden (frezen, vijlen)  zodat daar vrije ruimte ontstaat in de hoogte gezien.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #13 Gepost op: 25 juni 2021, 11:12:26 »
Inderdaad, met het plaatsen van een sleper en het omzetten van de stroomafname van de wielen ben je er nog niet.
Er zal ook nog een decoder in moeten, en als je analoog gaat rijden dan moet die decoder de optie wisselstroom analoog kennen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #14 Gepost op: 25 juni 2021, 11:17:08 »
Als dat met wisselspanning is, is het op deze manier wel einde loc, want ik denk dat de gelijkspanningsmotor in de loc niet zo goed tegen wisselspanning kan.  Volgende vraag is dan ook nog of er analoog of digitaal gereden wordt.   Hoe dan ook dient de motor gelijkspanning  te krijgen.

TS rijdt drierail wisselstroom. Dan heeft de loc een omschakel/gelijkricht-faciliteit nodig. Daarvoor bestaan speciale bouwsteentje, de Uhlenbrock FRU bijvoorbeeld, maar een decoder werkt ook.

Voor de sleper eens kijken hoe dat bij de oude Roco SIK ook alweer ging. Daar was ook nauwelijks ruimte.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44024.msg703551#msg703551

De vraag is ook of het allemaal de moeite waard is. Je bent aan onderdelen al gauw meer kwijt dan die hele Fleischmann BR212 waard is. Maar goed, hobby is hobby.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.