Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Nederdam, H0 1970 - 1990  (gelezen 65430 keer)

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #75 Gepost op: 25 september 2021, 18:46:33 »
Ziet er prima uit  (y)

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #76 Gepost op: 25 september 2021, 21:15:30 »
Heel netjes!  (y)

Alleen zie ik daar de schroefmachine zo rechtop staan dat het maar goed is dat ik niet in de buurt ben. Ik zou me er per ongeluk aan stoten en dan valt die voorover, met de bit regelrecht in je...

Dat is mij al herhaaldelijk overkomen, vandaar dat ik schrik als ik zoiets zie.  :o Ik leg deze nu meestal op zijn kant neer, of rechtop met de bit richting muur, waar die niet verder kan vallen.

Benieuwd naar het vervolg.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #77 Gepost op: 25 september 2021, 21:44:12 »
Hoi,

Mooie ruimte zo geworden.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #78 Gepost op: 28 september 2021, 20:14:53 »
Hulp gevraagd.
Ik ben een beetje aan het puzzelen met het zichtbare sporenplan. Dit gaat voor 99 procent overeenkomen met het door hieronder zichtbare, door Peter getekende sporenplan

Alleen heb ik het geluk dat ik links meer ruimte ter beschikking heb dan in eerste instantie gedacht.( de “poten” worden straks even lang)
Ik heb in mijn hoofd het plan om het links getekende spoor verder door te trekken en het station zo verder op te schuiven, maar wil bij dit station nog een kleine goederenloods ala vgl plaatsen. ik heb alleen geen enkel idee wat dan een realistisch sporenverloop voor dit stuk zou moeten worden. Het moet ook niet te druk worden, dus Max 2 sporen goederen en 1 naar het perron. Heeft iemand hier ideeen voor?
Dan kan ik namelijk weer verder met m’n zoektocht naar het benodigde materiaal.
Ik wil me er niet makkelijk vanaf maken, maar heb gewoon te weinig verstand vam zaken waar rekening mee gehouden moet worden om het realistisch te doen lijken.
Bedankt!
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #79 Gepost op: 29 september 2021, 11:40:54 »
Pascal, in je laatste plan zitten vier wissels in het hoofdspoor die leiden naar een spooraansluiting. Dat is niet realistisch, als ik zo vrij mag zijn. Bovendien vermijdt men zo veel mogelijk extra wissels in een spooraansluiting, zoals in je laatste ontwerp. Die liggen er ook alleen om te kunnen omlopen. Dat is echter niet noodzakelijk (zie verder). Als ik jou was, zou ik gebruikmaken van het gegeven dat je links meer ruimte hebt om een en ander te corrigeren. Je kunt dan beter uitgaan van de eerdere versie (bijdrage 46). Ik heb het even uitgewerkt.
De fabrieken worden beide bediend vanuit het station links. Daar ligt een aankomst-/vertrekspoor voor de buurtgoederentrein met omloopmogelijkheid. Helaas is het noodgedwongen wel wat kort. Vanaf dat spoor zijn de fabrieken allebei makkelijk te voorzien van de aankomstwagens. De buurtgoederentrein heeft dan achter de loc de wagens voor de losweg en VGL en daarachter die voor de fabrieken. Idealiter heb je naast een 2200 of 2400 ook een Sik ter beschikking. Die Sik (die tussen de bedrijven door op spoor 3 kan worden geparkeerd) kan dan, nadat de 2200/2400 de fabrieken heeft bediend, via het aansluitspoor naar de fabriek rechts, aan de goede kant tegen de wagens voor de losweg en VGL aanlopen en die vervolgens plaatsen. Voor vertrek geldt de omgekeerde procedure: de Sik bedient de fabrieken om de vertrekwagens op te pikken en de 2200/2400 haalt de vertrekwagens van de losweg en VGL.
De linker fabriek is met een eenvoudige kruising aangesloten op het aankomst-/vertrekspoor, zoals vroeger in Kesteren. Ik ben ervan uitgegaan dat het personenvervoer met dieseltreinstellen wordt afgewikkeld, ik kon zo gauw nergens iets over je materieel vinden of wel/geen bovenleiding. Het station links is voor het personenverkeer dus heel simpel: net als in Roodeschool tot voor kort en in Delfzijl: een simpel kopspoor. Overigens VGL: die loods zou vanaf begin zestiger jaren niet meer (met een zogeheten stortwagen) over het spoor zijn bediend, maar je kunt daar dus simpelweg maling aan hebben en Tp IIIc en IV combineren.
Ik heb ook de seinen aangegeven. Aan dwergseinen zou in het echt alleen het sein aan het aankomst-/vertrekspoor worden geplaatst en de rest zou in werkelijkheid een stop-/ontspoorblok zijn, c.q. bij de bovenste fabriek een ontspoortong (vanwege de kruising met het hoofdspoor waar reizigerstreinen rijden). Die zijn echter niet verkrijgbaar, dat wil zeggen: Weinert heeft alleen Duitse stop-/ontspoorblokken en Peco heeft een duidelijk Engelse ontspoortong in het programma. Dus: zelfbouw of dwergseinen.





Groet, Frank

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #80 Gepost op: 29 september 2021, 17:19:02 »
Bedankt voor de uitgebreide toelichting Frank
Ik ga het hele verhaal eens printen en dan kijken of ik alles wat je schrijft ook daadwerkelijk begrijp ;D

bedankt voor de input!
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #81 Gepost op: 30 september 2021, 10:19:27 »
Geen dank en: vragen staat vrij.
Groet, Frank

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #82 Gepost op: 02 oktober 2021, 17:28:53 »
ik heb alles eens globaal uitgelegd volgens je voorstel en ik snap nu wat je bedoeld.
Het duurde even maar ik zie nu de logica van het hele plan wel in dus ik denk dat ik dit stuk globaal volgens je tekening ga uitwerken.
Dit heeft me dan ook weer aan het denken gezet voor het andere deel van het zichtbare spoor.
Alles bekijkend en dat, met mijn minieme kennis van sporenplannen, tegen het licht houden of het realistisch is of niet,
zet me dit toch aan het denken of het dit wel is.
daarnaast spelen praktische zaken ook een rol.
bij de boog naar het schaduwstation is het verdwijnpunt wellicht makkelijker te realiseren met bebouwing dan met een vam locatie (daar zullen niet zoveel huizen bij in de buurt staan denk ik  ;D )
ik speel nu met het idee om bij het eerste rechte stuk na de bocht uit het schaduwstation het eerste station te plaatsen (waar de sprinter staat op de foto), en dan de hoofdlijn volgend, verderop op deel 2, na de flauwe bocht naar rechts een aftakking naar het vam terrein te maken.
In praktijk zie ik nu ook dat het mogelijk is om in de achterste hoek boven deel 3 niveau 0 door te laten lopen, om zo meer spoorlengte op het vam terrein te krijgen.
Het restant van de helling wil ik dan gaan camoufleren met een bosrand (rij bomen en boven het spoor alleen boomtoppen) dit lijkt me ook weer realistischer overkomen naast een vuilstort plaats.
Bij het eerste station kan dan bijv een kopspoortje komen waar de sik staat voor het rangeerwerk op het vam terrein.




Ik ben alleen nog niet zeker over 1 ding.
de "vam trein" moet nu geduwd binnen komen, en getrokken vertrekken,
dit is een lastige omdat ik alleen maar kan vertrekken richting keerlus.
iemand ideeen?
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #83 Gepost op: 02 oktober 2021, 18:01:52 »
Heel herkenbaar, je voegt een halve meter toe en alles gaat weer op de schop :)
Je komt nu bij het VAM-spoor in de problemen, omdat je het uithaalspoor weggelaten hebt. Je kan dat gemakkelijk herstellen door het opstelspoor van de sik te verlengen. Maak het zo lang als je kan, dan levert het de meeste rangeermogelijkheden. Stel: trein met loc A + wagons komt getrokken binnen op het VAM-spoor. Op het uithaalspoor staat de sik. Loc A duwt de wagons op het opstelspoor en koppelt ze af. Als het een gemengde trein is, zouden de VAM-wagons achterop moeten zitten. Loc A rijdt terug naar het VAM-spoor en vervolgt zijn weg naar de volgende aansluiting, al of niet met de overgebleven andere wagons. Nu kan de sik de VAM-wagons naar het vuilstortgebouw duwen.
Voor de terugweg heb je dan soortgelijke rangeerbewegingen nodig. Als je het nog wat interessanter wil maken, bijv. omdat de VAM-wagons niet achterop zitten, heb je wrs. wel een extra rangeerspoortje nodig. Of je gebruikt de hoofdbaan voor het rangeren. Op een zijlijn die niet intensief bereden wordt, zou dat kunnen volgens mij.

Peter
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2021, 18:04:27 door Peter J K »
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #84 Gepost op: 12 oktober 2021, 10:06:50 »
Op verzoek van Pascal heb ik nog even naar het ontwerp gekeken. Wat is er veranderd? Het station links is iets scheef gelegd: dat maakt het net wat speelser en minder stijf. Verder heb ik flankbeveiliging ingebouwd in de spooraansluiting linksboven. Dat veiligheidsspoortje kan eventueel iets langer (voor een kleine sloperij bijvoorbeeld), maar dat hoeft niet. Ook de aansluiting naar de andere fabriek is net even iets anders, doordat ik daar een ontkoppelrail heb ingepast. Strategisch geplaatst, maar wel gebaseerd op de aanname dat wordt gereden met koppelingen met voorontkoppeling. Mijn suggestie is ook het traject naar het andere station optisch te onderbreken door de treinen kortstondig door een bos te laten rijden.
Dat andere station, op de rechter poot van de U, heeft het perron aan de toeschouwerszijde liggen. Het is kort, maar lang genoeg voor een tweetje van welke soort dan ook. Het perron doortrekken in de boog kan natuurlijk, maar heeft als nadeel de noodzakelijke (veel te) grote ruimte tussen trein en perron. De boog naar het schaduwstation is deels iets verruimd. Nu werkt Pascal met alleen 6120 (radius 35,65 cm), ik heb deels 6122 (radius 42,00) gelegd. Door het plaatsen van begroeiing is die boog voor de toeschouwer deels gecamoufleerd (let wel op de ellebogen!).
Het VAM gebeuren ligt aan de binnenzijde en is bewust simpel gehouden. Als je naar de VAM stations kijkt zoals die er vroeger waren, was dat ook gebruikelijk. En ook lagen die niet altijd ver van de bebouwing. In Delft stond het aan een woonstraat (Coenderstraat) en die bewoners hadden dus 'gewoon' het af- en aanrijden van de vuilnisauto's te verduren. De bediening is simpel. Loc met goederentrein stopt in het station en loc met één of twee VAM-wagens worden afgekoppeld. Daar moet dus ook nog een ontkoppelmogelijkheid komen (niet ingetekend). Loc en VAM-wagen(s) rijden op tot net over het wissel dat toegang geeft tot het VAM-raccordement. Dan terugzetten naar het VAM-gebouw, waar één of twee volle wagens worden aangekoppeld. Volle wagen(s) vervolgens op het zijspoor parkeren en de lege wagen(s) plaatsen. Loc koppelt volle wagen(s) weer aan en keert terug naar het station, waar al die tijd de rest van de goederentrein geduldig heeft staan wachten. Afhankelijk van de dienstregeling is dat wel natuurlijk, een frequente treindienst zou dit onmogelijk maken, maar vroeger was dit zondermeer gebruikelijk, ook op dubbelsporige hoofdlijnen. Dan is een separate bediening van de VAM noodzakelijk, waarbij loc en wagens zo lang als noodzakelijk worden opgesloten op het raccordement. Een combinatie is ook mogelijk: na het uitvoeren van de bediening van het VAM-gebouw zou de loc de rest van de goederentrein kunnen ophalen en kunnen terugzetten naar het raccordement door gebruik te maken van de lengte van de aansluiting en het zijspoor. Er kan dan weer een reizigerstrein passeren, of zelfs in beide richtingen een reizigerstrein, alvorens de goederentrein zijn weg vervolgd naar het station links.
Juist omdat de sporen allemaal betrekkelijk kort zijn, kan de buurtgoederentrein maar een beperkte lengte hebben. Dat vraagt bijna om het rijden met zogeheten wagenkaarten. Afhankelijk van de functie van de twee fabrieken moet je bepalen welke soort wagens noodzakelijk zijn, die dan gericht aanschaffen en aanvullen met enkele VGL wagens en een of twee kolenwagens of zo voor de losweg. Aan- en afvoer kunnen ook per dag in aard verschillen. Als je dan met twee goederentreinen gaat rijden, afhankelijk van welke 'dag' het is, heb je voldoende afwisseling en dat de sporen kort zijn, wordt dan ook minder een probleem. En: korte tweeassers zijn daarbij natuurlijk beter dan lange vierassers; de trein lijkt langer en je kunt meer rangeren. Zie hiervoor ook het nieuwe modelspoorboek van Gerard Tombroek.
Ik heb twee versies bijgevoegd: eentje zonder en eentje met de artikelnummers. Succes Pascal!       




Groet, Frank

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #85 Gepost op: 12 oktober 2021, 14:42:11 »
Ziet er leuk uit! Ik vraag me alleen af of dat perronnetje bij de VAM een slim idee is zo dicht bij het andere station. Ik zou dat weg laten.

Daarnaast lijkt het mij logischer bij het kopstation aan de linkerkant dat het perron niet links van spoor 1, maar tussen spoor 1 en 2 in komt te liggen. Ik begrijp wel dat spoor 2 hoofdzakelijk voor goederen en rangeren gebruikt wordt, maar door daar ook een perron langs te leggen, kun je in de spitsen met twee reizigerstreinen tegelijk in het station staan en overdag en 's nachts met goederen keuvelen.  ;)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #86 Gepost op: 12 oktober 2021, 16:30:07 »
Met de opmerkingen van Jeroen in gedachten heb ik het nog iets aangepast, zie hieronder. Wel twee perronsporen links, maar anders gesitueerd dan Jeroen suggereerde. Dat twee stations dicht bij elkaar in de buurt liggen, kwam en komt vaker voor: bijvoorbeeld Zwolle en Zwolle Veerallee, Doetinchem en Doetinchem West, stations aan de Vislijn, Eindhoven Centraal en Eindhoven Strijp. Eventueel kan dat station (halte) nog worden verklaard door de spoorlijn te laten kruisen met een riviertje, dat dan wel van rechtsboven naar linksonder moet lopen (heb ik even schetsmatig ingetekend). En Pascal wilde nu eenmaal graag dat tweede stationnetje. Verder heb ik ook nog even de vertreklichten op de perrons ingetekend.


Groet, Frank

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #87 Gepost op: 12 oktober 2021, 16:35:56 »
bedankt voor alle input en ideeen.
Achteraf heel blij dat ik het gevraagd heb, mijn creativiteit en kennis van zaken reikt zeker niet zo ver.
er zijn weer wat benodigde stukken profi rails onderweg, dus zodra dit binnen is kan ik weer wat gaan puzzelen.

Kun je uitleggen wat ik moet verstaan onder flankbeveiliging? hier kan ik me niets bij voorstellen, ook niet in relatie met je opmerking voor wat betreft een sloperij.
Het www geeft me ook niet echt een duidelijke uitleg
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #88 Gepost op: 12 oktober 2021, 16:45:13 »
Pascal, normaal moet dat wissel leiden naar dat ultra korte spoortje (rechtsleidend). Dat voorkomt dat een op het fabrieksterrein op hol geslagen goederenwagen een personentrein die aankomt of vertrekt in de flank aanrijdt. Alleen als er een rangeerbeweging naar de fabriek wordt gemaakt, zal dat wissel linksleidend zijn ('rechtdoor'). Zo moet ook het wissel aan de andere kant van de kruising altijd rechtsleidend liggen, tenzij er naar de fabriek linksboven wordt gereden. Over de begrippen links- en rechtsleidend is overigens pas een hele discussie gevoerd hier in het draadje over machinisten en hun hemd...
Bij het Engelse wissel gaat het trouwens fout, omdat het maar één aandrijving heeft en dus alleen in de standen rechtdoor voor alle sporen en afbuigend voor alle sporen gezet kan worden. In het echt, met twee omstellers, zou het normaal in de stand liggen dat vanaf spoor drie (ik nummer even van links naar rechts) je richting de fabriek rechts wordt geleid, maar vanaf spoor vier en vijf ook. Ook dan zouden op hol geslagen goederenwagens niet op het hoofdspoor geraken.   
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2021, 16:50:46 door spoorzeven »
Groet, Frank

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #89 Gepost op: 12 oktober 2021, 16:50:33 »
Ik snap hem. Bedankt
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama