Doel:€250.00
Donaties:€260.00

Per saldo:€10.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-11-2021

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

programmeren met Lenz centrale doet vreemd door Ronald Halma
Vandaag om 12:28:18
Betrouwbare opkoper? door xanderspoor1
Vandaag om 12:24:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:24:23
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 12:20:21
Modelbouwwedstrijd op TV, 'Klein maar fijn' seizoen twee door Henk Uijterwaal
Vandaag om 12:18:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
Vandaag om 12:18:31
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 12:10:20
Bouw Villefranche de Conflent in H0m en Train Jaune, le Canari door HuubvG
Vandaag om 12:05:15
Dg spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:01:22
Ongeval op overweg in Lage Zwaluwe eind jaren 60 door 008200
Vandaag om 11:47:28
Roco MultiMaus geeft foutmelding: booster overload? door VvKan
Vandaag om 11:29:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 11:26:07
Handmatig rangeren met Koploper of RocRail. De verschillen? door bask185
Vandaag om 11:23:37
BiensBacherWalt door Robs Biensbacherwalt
Vandaag om 11:00:55
Eerste baanplan spoor N door Reinout van Rees
Vandaag om 10:35:51
Oldenzooi 7022 RB door Marco EB
Vandaag om 10:23:17
Rosedale Abbey, de bouw door bask185
Vandaag om 10:10:07
Raadplaatje door HuubvG
Vandaag om 09:51:45
Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam door hrp
Vandaag om 09:44:26
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 09:26:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:17:42
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 09:16:20
De baan zonder naam..... door kevinpijls
Vandaag om 09:00:33
Numansbaan, TT, 310x125 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:46:10
Rangeerstukje Bas door bask185
Vandaag om 06:12:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:55:49
Bahnstrecke 5867 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:48:47
Class 66, vraagje voor de kenner. door FritsT
05 december 2021, 23:47:35
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
05 december 2021, 23:24:29
Langstraatspoorlijn modulebaan door DJV
05 december 2021, 22:54:46
  

Auteur Topic: Nederdam, H0 1970 - 1990  (gelezen 18742 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4817
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #90 Gepost op: 12 oktober 2021, 17:07:50 »
Leuk ontwerp wordt dit zo, met veel rangeer werk  (y)

Het wissel voor de flankbeveiliging zou nog vervangen kunnen worden door een:


stopontspoorblok of een


ontspoortong.
Foto bron: Infrasite.nl

Hebben het zelfde doel als het wissel naar het korte spoortje, maar zijn in aanleg en onderhoud veel goedkoper.
In model zal je ze echter wel zelf moeten maken.
Eén van beiden zou ook een oplossing zijn voor het door Spoorzeven geschetste probleem bij de sporen vanaf de fabriek.
En om consequent te blijven zou ook het VAM spoor flankbeveiliging moeten krijgen.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 4061
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #91 Gepost op: 12 oktober 2021, 20:57:17 »
Eric, in reactie 79 had ik dat al opgemerkt (over OT en ST). Je hebt een punt dat ik dat bij het VAM-raccordement niet heb herhaald.
Groet, Frank

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4817
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #92 Gepost op: 12 oktober 2021, 21:15:16 »
Daar heb ik dan compleet overheen gelezen Frank ...

Ik zie alleen even de relatie niet tussen een OT/ST en een dwergsein, de eerste 2 houden ook rollende wagens tegen, de laatste alleen bemande voertuigen, waarvan de bemanning ook nog eens op zit te letten ;)


[edit]
Het liet me niet los, dus ik ben even gaan zoeken en ik vond een mooi voorbeeld in Alphen aan den Rijn.
Daar is het korte kopspoor naar het onderstation aan de zuidoostzijde beveiligd met een laag geplaatst sein (dwergsein) en een stopontspoorblok en het raccordement naar Electrolux aan de noordwestzijde alleen met een laag geplaatst sein.
Kijk je vervolgens naar de situatie ter plaatse dan wordt meteen duidelijk waarom.
Het kopspoor ligt op gelijke hoogte met het hoofdspoor, terwijl de aftakking naar het raccordement vrijwel direct na het wissel qua niveau begint te dalen t.o.v. het hoofdspoor.
Ergo: een losstaande wagen op het kopspoor zou bijvoorbeeld door harde wind zelfstandig naar het hoofdspoor kunnen rollen, terwijl die kans bij het raccordement nihil is.
M.a.w. als het spoor naar de desbetreffende aansluiting afloopt t.o.v. het hoofdspoor volstaat een laag geplaatst sein, ligt de aansluiting op gelijk niveau, of hoger dan het hoofdspoor is ook een flankbeveiliging in de vorm van een uithaalspoor, stopontspoorblok of ontspoortong noodzakelijk.


Apn op sporenplan.nl


Zuidoostzijde vanuit de lucht.
Bron afbeelding

Met behulp van de bron is de noordwestzijde ook te vinden :)
[/edit]

« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2021, 08:12:31 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #93 Gepost op: 13 oktober 2021, 20:19:09 »
Bedankt voor de tips, uitleg en ideeen. Ik ga er mee aan de slag. Maar eerst nog wat schilderwerk in huis, dan weer verder met de baan. Met een beetje geluk staat er vanaf +/- eurospoor niets meer in de weg om verder te gaan.
Wort vervolgd maar even geduld
Mvg Pascal

Nederdam

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #94 Gepost op: 02 november 2021, 21:48:13 »
De werkzaamheden lopen ( zoals gewoonlijk) wat uit. Ik moet dus nog even geduld hebben.
Ondertussen wel op Eurospoor mijn laatste benodigde rails gescoord.
Wat een prijzen vroegen de Duitse handelaars zeg. Maar beter duur dan niet te koop .
Wat speurwerk leverde wat prijstechnisch interessantere alternatieven op, maar niet alles was ruim voorhanden.

Helaas ben ik door mijn getwijfel wel een Fleischmann 4472 plan V misgelopen..

Maar niets aan te doen.
Aangezien ik nog niet op mijn hobby kamer kan, valt er nog niets te doen, maar te plannen is er nog genoeg.

Dan heb ik ook gelijk een technische vraag.
Hoe kan ik het beste detectie op een doodlopend ( rangeer) spoor maken?
Met 1 melder? Geplaatst aan het eind van het spoor?
Moet ik dan de eventueel af te koppelen wagons voorzien van weerstands lak om detectie mogelijk te maken?
En hoe werkt dit dan in praktijk?
Veel vragen maar voor mij ook veel onduidelijkheid.
Voor de zekerheid, het gaat dus om tweerail, rosoft loconet bezet melders en de bedoeling is met koploper te gaan rijden ( maar ook deels handmatig rangeren)

Bedankt voor de eventuele tips!
Mvg Pascal

Nederdam

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1783
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #95 Gepost op: 02 november 2021, 23:46:38 »
Een kopspoor kan met 1 melder, mits je er op voorhand altijd langzaam op rijdt. Als je harder aankomt zetten, heb je een 2e melder nodig om je trein af te remmen en dan kan je met de achterste melder nauwkeurig je trein stoppen.

Als terugmelder zijn er ook alternatieven. Je kan op een kopspoor bijvoorbeeld ook een lichtsluis plaatsen. Ik vind lichtsluizen zelf veel gedoe en ik gebruik zelf LDR maar dan heb je een redelijke belichting voor nodig. En er komt wat elektronica bij kijken, maar ik kan je aan printjes helpen mocht dat nodig zijn  :P  Dan hoef je niet met weerstanden of weerstandslak aan al je wagonnen te knoeien  ;D

Ik zie ook wel eens dat men kleine smd weerstanden op de assen verwerkt, en ik heb ook gezien dat ze grotere weerstanden gebruiken en dan de pootjes om de assen heen wikkelen waarbij de ene as aan het linker wiel is verbonden en de andere as aan het rechter wiel.

Mvg,

Bas




Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #96 Gepost op: 04 november 2021, 09:24:13 »
Bedankt voor je uitleg.
Wat is LDR precies?
En kan iemand uitleggen hoe ik het “blok” maak met 1 melder ( ben er nog niet uit of ik voor deze optie ga) wat betreft plaats meldsectie. Of is dit dan het hele stuk, en niets ongedetecteerd?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mvg Pascal

Nederdam

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1783
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #97 Gepost op: 04 november 2021, 10:12:23 »
LDR staat voor light depended resistor. Het is een lichtgevoelige weerstand die 10 cent kost en tussen je bielzen past.

Je kan zo'n ding analoog uitlezen met een arduino, of je hangt er een opamp achter. De opamp vergelijkt het signaal met een potmeter. Als de weerstand dan over de instelbare drempel heen gaat, kan je met de opamp een transistor of een optocoupler schakelen en daarmee kan je dan een relais schakelen. Je kan met een optocoupler ook een rosoft bezetmelder trippen.

Met een 4 in 1 opamp, kan je bijvoorbeeld ook 4 LDR's achter elkaar zetten, als dan ten minste een van de vier LDR's een wagon ziet, heb je bezetmelding. Dit idee staat op de planning bij mijn stations omdat daar alleen treinstellen moeten komen. Met 2 LDRs en de TL buizen heb ik daarmee een goede bezetmelding. Ik kan in een pauze zo een printje ontwerpen, je moet dan alleen wat elektronica spul kopen en dan soldeer je zo'n ding in 5m in elkaar.



Zoals je ziet, zit er wat werk achter dus je moet dat wel echt willen  :P

Goed ander puntje, blok me 1 melder...

Als je 1 melder gebruikt, dan kan dat prima. Je kan het hele spoor detecteren en dan in je computer programma opgeven dat na detectie een trein nog een paar cm door rijdt.

Mvg,

Bas

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #98 Gepost op: 04 november 2021, 13:35:27 »
weer wat geleerd, bedankt
voorlopig nog in de "planning in mijn hoofd" fase, dus zal er eens een nachtje over slapen
Mvg Pascal

Nederdam

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #99 Gepost op: 08 november 2021, 14:55:08 »
Nog even verder aan het denken over indeling van de baan in blokken.
(Op het werk dus niet meer beschikbaar dan een printje en een stift) maar begrijp ik de werking van blokken goed als ik onderstaande indeling aanhoud? (Schaduw station bestaat reeds uit 4 blokken +keerlus dus vandaar begin ik met tellen bij 5)
In principe wil ik dan met twee bezetmelders per blok gaan werken.
En zijn de blokken welke in de tekening met 21 en 22 genummerd zijn ook noodzakelijk, of is dit overbodig?
Mvg Pascal

Nederdam

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #100 Gepost op: 09 november 2021, 15:22:14 »
Als ik zo snel kijk, klopt het.

Wat betreft blok 21 en 22, zou ik die zo aanhouden. Gezien de lengte zou ik gebruik maken van één melder.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #101 Gepost op: 10 november 2021, 14:54:28 »
bedankt. in mijn andere draadje had ik nog wat meer duidelijkheid gekregen, dus ik heb het nu helemaal helder.
Ik weet dus wat ik kan gaan doen dit weekend
Mvg Pascal

Nederdam

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #102 Gepost op: 11 november 2021, 17:47:20 »
Aangezien ik vandaag en morgen onverwachts vrij heb, ben ik vandaag eindelijk weer verder kunnen gaan met het afmaken van de modules.
De linker module is helemaal klaar, maar voor  de tussenliggende heb ik alleen nog maar de plaat op maat gezaagd.
Ik wilde namelijk zeker zijn dat ik niet met een wissel uitkwam op een module overgang en met alleen de houten plaat kon ik hier nog mee spelen om eventuele problemen op te lossen.
Toen alles op zijn plaat stond maar begonnen met de rails eens uit te leggen.
De missende delen heb ik op eurospoor gekocht dus ik had in principe alles in huis ( in principe, want ik blijk een telfout gemaakt te hebben en zodoende 1 wissel tekort)
Met wat improviseren en schuiven ben ik er uit.
Geen wissels op overgangen, en toch het gewenste baanplan voor 99 procent aan kunnen houden.
Het missende wissel heb ik vervangen door een gebogen wissel. Die had ik namelijk nog wel. Minder natuurgetrouw natuurlijk maar Voordeel hiervan is wel dat de aangrenzende sporen nu schuin weglopen en wat natuurlijker overkomen. Ik zal het eens laten bezinken.
Tips en opbouwende kritiek altijd welkom!











Ik heb alleen nog 1 probleempje wat ik creatief op moet lossen


Maar ook dat gaat wel lukken ( heb weinig trek om een andere wissel te kopen…)
Mvg Pascal

Nederdam

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #103 Gepost op: 11 november 2021, 20:11:51 »
Het probleem met de aansluiting kan worden opgelost met rails nummer 6107. Je kan deze ook zelf maken met een dremel... Of raillasjes op maat maken en aan beide kanten bevestigen en twee klein stukjes railstaaf daarin bevestigd.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2021, 20:13:44 door Anton Maris »

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #104 Gepost op: 11 november 2021, 20:41:04 »
Het zal inderdaad een op maat gezaagd stukje worden.
Komt m’n Roco zaagje weer van pas  ;D
Mvg Pascal

Nederdam