Doel:€250.00
Donaties:€130.55

Per saldo:€-119.45

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-10-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door JaJo
Vandaag om 19:16:45
Amerikaanse diesel gezocht door Erwin Schuurman
Vandaag om 19:14:08
Welke lok is bruikbaar voor ombouw naar een NS 2100? door Piet Groot
Vandaag om 19:11:47
Vuurkist verlichting laten knipperen? door VAM65
Vandaag om 19:01:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Mathijs Kok
Vandaag om 18:55:32
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Hendrik Jan
Vandaag om 18:44:15
Roco Re 4/4 II: ref 73373 vs 71406 door willyTEE
Vandaag om 18:42:04
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 18:39:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Deetrein
Vandaag om 18:36:56
Zit er een keerlus in mijn baanplan? door FHJ Seller
Vandaag om 18:36:20
Vollmer Wasserhaus 45708, waar staat het origineel? door Hans Grasmaijer
Vandaag om 18:30:23
Arduino en H-Brug, hoe schakelen? door 72sonett
Vandaag om 17:57:56
Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds? door JaJo
Vandaag om 17:22:55
Het oude station Wageningen (versie 3) door Duizendpoot
Vandaag om 17:19:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikje248
Vandaag om 17:04:02
Lima kortkoppelingen of origineel? door jerrytrein
Vandaag om 16:30:09
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door jerrytrein
Vandaag om 16:11:16
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 16:01:21
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:00:28
Oneindige Overslag 0e RC door JaJo
Vandaag om 15:41:52
Preview modelbanen 01TREFF, 23&24 oktober door JaJo
Vandaag om 15:20:45
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 14:46:21
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Thom
Vandaag om 14:15:41
Fleischmann HO 93 5680 B-5682 B-2x 6583 B door willyTEE
Vandaag om 14:12:40
Nieuw snufje op Eindhoven Centraal: een ‘afteller’ op het infobord door tijgernootje
Vandaag om 14:09:32
Dapol INTERFRIGO koelwagon door Hans Reints
Vandaag om 13:59:56
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 13:18:28
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Noordernet
Vandaag om 12:56:43
Materieel Lowlands L-gauge Model Train Club (LLMTC) door St00mboy
Vandaag om 12:35:56
Nieuweveenschekanaal door Scratchbuilt
Vandaag om 12:15:20
  

Auteur Topic: Nederdam, H0 1970 - 1990  (gelezen 12919 keer)

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #75 Gepost op: 25 september 2021, 18:46:33 »
Ziet er prima uit  (y)

Peter

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2616
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #76 Gepost op: 25 september 2021, 21:15:30 »
Heel netjes!  (y)

Alleen zie ik daar de schroefmachine zo rechtop staan dat het maar goed is dat ik niet in de buurt ben. Ik zou me er per ongeluk aan stoten en dan valt die voorover, met de bit regelrecht in je...

Dat is mij al herhaaldelijk overkomen, vandaar dat ik schrik als ik zoiets zie.  :o Ik leg deze nu meestal op zijn kant neer, of rechtop met de bit richting muur, waar die niet verder kan vallen.

Benieuwd naar het vervolg.
Groeten uit Midden-Groningen, Huub van Ginhoven

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 7007
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #77 Gepost op: 25 september 2021, 21:44:12 »
Hoi,

Mooie ruimte zo geworden.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #78 Gepost op: 28 september 2021, 20:14:53 »
Hulp gevraagd.
Ik ben een beetje aan het puzzelen met het zichtbare sporenplan. Dit gaat voor 99 procent overeenkomen met het door hieronder zichtbare, door Peter getekende sporenplan

Alleen heb ik het geluk dat ik links meer ruimte ter beschikking heb dan in eerste instantie gedacht.( de “poten” worden straks even lang)
Ik heb in mijn hoofd het plan om het links getekende spoor verder door te trekken en het station zo verder op te schuiven, maar wil bij dit station nog een kleine goederenloods ala vgl plaatsen. ik heb alleen geen enkel idee wat dan een realistisch sporenverloop voor dit stuk zou moeten worden. Het moet ook niet te druk worden, dus Max 2 sporen goederen en 1 naar het perron. Heeft iemand hier ideeen voor?
Dan kan ik namelijk weer verder met m’n zoektocht naar het benodigde materiaal.
Ik wil me er niet makkelijk vanaf maken, maar heb gewoon te weinig verstand vam zaken waar rekening mee gehouden moet worden om het realistisch te doen lijken.
Bedankt!
Mvg Pascal

Nederdam

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3998
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #79 Gepost op: 29 september 2021, 11:40:54 »
Pascal, in je laatste plan zitten vier wissels in het hoofdspoor die leiden naar een spooraansluiting. Dat is niet realistisch, als ik zo vrij mag zijn. Bovendien vermijdt men zo veel mogelijk extra wissels in een spooraansluiting, zoals in je laatste ontwerp. Die liggen er ook alleen om te kunnen omlopen. Dat is echter niet noodzakelijk (zie verder). Als ik jou was, zou ik gebruikmaken van het gegeven dat je links meer ruimte hebt om een en ander te corrigeren. Je kunt dan beter uitgaan van de eerdere versie (bijdrage 46). Ik heb het even uitgewerkt.
De fabrieken worden beide bediend vanuit het station links. Daar ligt een aankomst-/vertrekspoor voor de buurtgoederentrein met omloopmogelijkheid. Helaas is het noodgedwongen wel wat kort. Vanaf dat spoor zijn de fabrieken allebei makkelijk te voorzien van de aankomstwagens. De buurtgoederentrein heeft dan achter de loc de wagens voor de losweg en VGL en daarachter die voor de fabrieken. Idealiter heb je naast een 2200 of 2400 ook een Sik ter beschikking. Die Sik (die tussen de bedrijven door op spoor 3 kan worden geparkeerd) kan dan, nadat de 2200/2400 de fabrieken heeft bediend, via het aansluitspoor naar de fabriek rechts, aan de goede kant tegen de wagens voor de losweg en VGL aanlopen en die vervolgens plaatsen. Voor vertrek geldt de omgekeerde procedure: de Sik bedient de fabrieken om de vertrekwagens op te pikken en de 2200/2400 haalt de vertrekwagens van de losweg en VGL.
De linker fabriek is met een eenvoudige kruising aangesloten op het aankomst-/vertrekspoor, zoals vroeger in Kesteren. Ik ben ervan uitgegaan dat het personenvervoer met dieseltreinstellen wordt afgewikkeld, ik kon zo gauw nergens iets over je materieel vinden of wel/geen bovenleiding. Het station links is voor het personenverkeer dus heel simpel: net als in Roodeschool tot voor kort en in Delfzijl: een simpel kopspoor. Overigens VGL: die loods zou vanaf begin zestiger jaren niet meer (met een zogeheten stortwagen) over het spoor zijn bediend, maar je kunt daar dus simpelweg maling aan hebben en Tp IIIc en IV combineren.
Ik heb ook de seinen aangegeven. Aan dwergseinen zou in het echt alleen het sein aan het aankomst-/vertrekspoor worden geplaatst en de rest zou in werkelijkheid een stop-/ontspoorblok zijn, c.q. bij de bovenste fabriek een ontspoortong (vanwege de kruising met het hoofdspoor waar reizigerstreinen rijden). Die zijn echter niet verkrijgbaar, dat wil zeggen: Weinert heeft alleen Duitse stop-/ontspoorblokken en Peco heeft een duidelijk Engelse ontspoortong in het programma. Dus: zelfbouw of dwergseinen.





Groet, Frank

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #80 Gepost op: 29 september 2021, 17:19:02 »
Bedankt voor de uitgebreide toelichting Frank
Ik ga het hele verhaal eens printen en dan kijken of ik alles wat je schrijft ook daadwerkelijk begrijp ;D

bedankt voor de input!
Mvg Pascal

Nederdam

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3998
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #81 Gepost op: 30 september 2021, 10:19:27 »
Geen dank en: vragen staat vrij.
Groet, Frank

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #82 Gepost op: 02 oktober 2021, 17:28:53 »
ik heb alles eens globaal uitgelegd volgens je voorstel en ik snap nu wat je bedoeld.
Het duurde even maar ik zie nu de logica van het hele plan wel in dus ik denk dat ik dit stuk globaal volgens je tekening ga uitwerken.
Dit heeft me dan ook weer aan het denken gezet voor het andere deel van het zichtbare spoor.
Alles bekijkend en dat, met mijn minieme kennis van sporenplannen, tegen het licht houden of het realistisch is of niet,
zet me dit toch aan het denken of het dit wel is.
daarnaast spelen praktische zaken ook een rol.
bij de boog naar het schaduwstation is het verdwijnpunt wellicht makkelijker te realiseren met bebouwing dan met een vam locatie (daar zullen niet zoveel huizen bij in de buurt staan denk ik  ;D )
ik speel nu met het idee om bij het eerste rechte stuk na de bocht uit het schaduwstation het eerste station te plaatsen (waar de sprinter staat op de foto), en dan de hoofdlijn volgend, verderop op deel 2, na de flauwe bocht naar rechts een aftakking naar het vam terrein te maken.
In praktijk zie ik nu ook dat het mogelijk is om in de achterste hoek boven deel 3 niveau 0 door te laten lopen, om zo meer spoorlengte op het vam terrein te krijgen.
Het restant van de helling wil ik dan gaan camoufleren met een bosrand (rij bomen en boven het spoor alleen boomtoppen) dit lijkt me ook weer realistischer overkomen naast een vuilstort plaats.
Bij het eerste station kan dan bijv een kopspoortje komen waar de sik staat voor het rangeerwerk op het vam terrein.




Ik ben alleen nog niet zeker over 1 ding.
de "vam trein" moet nu geduwd binnen komen, en getrokken vertrekken,
dit is een lastige omdat ik alleen maar kan vertrekken richting keerlus.
iemand ideeen?
Mvg Pascal

Nederdam

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #83 Gepost op: 02 oktober 2021, 18:01:52 »
Heel herkenbaar, je voegt een halve meter toe en alles gaat weer op de schop :)
Je komt nu bij het VAM-spoor in de problemen, omdat je het uithaalspoor weggelaten hebt. Je kan dat gemakkelijk herstellen door het opstelspoor van de sik te verlengen. Maak het zo lang als je kan, dan levert het de meeste rangeermogelijkheden. Stel: trein met loc A + wagons komt getrokken binnen op het VAM-spoor. Op het uithaalspoor staat de sik. Loc A duwt de wagons op het opstelspoor en koppelt ze af. Als het een gemengde trein is, zouden de VAM-wagons achterop moeten zitten. Loc A rijdt terug naar het VAM-spoor en vervolgt zijn weg naar de volgende aansluiting, al of niet met de overgebleven andere wagons. Nu kan de sik de VAM-wagons naar het vuilstortgebouw duwen.
Voor de terugweg heb je dan soortgelijke rangeerbewegingen nodig. Als je het nog wat interessanter wil maken, bijv. omdat de VAM-wagons niet achterop zitten, heb je wrs. wel een extra rangeerspoortje nodig. Of je gebruikt de hoofdbaan voor het rangeren. Op een zijlijn die niet intensief bereden wordt, zou dat kunnen volgens mij.

Peter
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2021, 18:04:27 door Peter J K »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3998
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #84 Gepost op: 12 oktober 2021, 10:06:50 »
Op verzoek van Pascal heb ik nog even naar het ontwerp gekeken. Wat is er veranderd? Het station links is iets scheef gelegd: dat maakt het net wat speelser en minder stijf. Verder heb ik flankbeveiliging ingebouwd in de spooraansluiting linksboven. Dat veiligheidsspoortje kan eventueel iets langer (voor een kleine sloperij bijvoorbeeld), maar dat hoeft niet. Ook de aansluiting naar de andere fabriek is net even iets anders, doordat ik daar een ontkoppelrail heb ingepast. Strategisch geplaatst, maar wel gebaseerd op de aanname dat wordt gereden met koppelingen met voorontkoppeling. Mijn suggestie is ook het traject naar het andere station optisch te onderbreken door de treinen kortstondig door een bos te laten rijden.
Dat andere station, op de rechter poot van de U, heeft het perron aan de toeschouwerszijde liggen. Het is kort, maar lang genoeg voor een tweetje van welke soort dan ook. Het perron doortrekken in de boog kan natuurlijk, maar heeft als nadeel de noodzakelijke (veel te) grote ruimte tussen trein en perron. De boog naar het schaduwstation is deels iets verruimd. Nu werkt Pascal met alleen 6120 (radius 35,65 cm), ik heb deels 6122 (radius 42,00) gelegd. Door het plaatsen van begroeiing is die boog voor de toeschouwer deels gecamoufleerd (let wel op de ellebogen!).
Het VAM gebeuren ligt aan de binnenzijde en is bewust simpel gehouden. Als je naar de VAM stations kijkt zoals die er vroeger waren, was dat ook gebruikelijk. En ook lagen die niet altijd ver van de bebouwing. In Delft stond het aan een woonstraat (Coenderstraat) en die bewoners hadden dus 'gewoon' het af- en aanrijden van de vuilnisauto's te verduren. De bediening is simpel. Loc met goederentrein stopt in het station en loc met één of twee VAM-wagens worden afgekoppeld. Daar moet dus ook nog een ontkoppelmogelijkheid komen (niet ingetekend). Loc en VAM-wagen(s) rijden op tot net over het wissel dat toegang geeft tot het VAM-raccordement. Dan terugzetten naar het VAM-gebouw, waar één of twee volle wagens worden aangekoppeld. Volle wagen(s) vervolgens op het zijspoor parkeren en de lege wagen(s) plaatsen. Loc koppelt volle wagen(s) weer aan en keert terug naar het station, waar al die tijd de rest van de goederentrein geduldig heeft staan wachten. Afhankelijk van de dienstregeling is dat wel natuurlijk, een frequente treindienst zou dit onmogelijk maken, maar vroeger was dit zondermeer gebruikelijk, ook op dubbelsporige hoofdlijnen. Dan is een separate bediening van de VAM noodzakelijk, waarbij loc en wagens zo lang als noodzakelijk worden opgesloten op het raccordement. Een combinatie is ook mogelijk: na het uitvoeren van de bediening van het VAM-gebouw zou de loc de rest van de goederentrein kunnen ophalen en kunnen terugzetten naar het raccordement door gebruik te maken van de lengte van de aansluiting en het zijspoor. Er kan dan weer een reizigerstrein passeren, of zelfs in beide richtingen een reizigerstrein, alvorens de goederentrein zijn weg vervolgd naar het station links.
Juist omdat de sporen allemaal betrekkelijk kort zijn, kan de buurtgoederentrein maar een beperkte lengte hebben. Dat vraagt bijna om het rijden met zogeheten wagenkaarten. Afhankelijk van de functie van de twee fabrieken moet je bepalen welke soort wagens noodzakelijk zijn, die dan gericht aanschaffen en aanvullen met enkele VGL wagens en een of twee kolenwagens of zo voor de losweg. Aan- en afvoer kunnen ook per dag in aard verschillen. Als je dan met twee goederentreinen gaat rijden, afhankelijk van welke 'dag' het is, heb je voldoende afwisseling en dat de sporen kort zijn, wordt dan ook minder een probleem. En: korte tweeassers zijn daarbij natuurlijk beter dan lange vierassers; de trein lijkt langer en je kunt meer rangeren. Zie hiervoor ook het nieuwe modelspoorboek van Gerard Tombroek.
Ik heb twee versies bijgevoegd: eentje zonder en eentje met de artikelnummers. Succes Pascal!       




Groet, Frank

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #85 Gepost op: 12 oktober 2021, 14:42:11 »
Ziet er leuk uit! Ik vraag me alleen af of dat perronnetje bij de VAM een slim idee is zo dicht bij het andere station. Ik zou dat weg laten.

Daarnaast lijkt het mij logischer bij het kopstation aan de linkerkant dat het perron niet links van spoor 1, maar tussen spoor 1 en 2 in komt te liggen. Ik begrijp wel dat spoor 2 hoofdzakelijk voor goederen en rangeren gebruikt wordt, maar door daar ook een perron langs te leggen, kun je in de spitsen met twee reizigerstreinen tegelijk in het station staan en overdag en 's nachts met goederen keuvelen.  ;)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3998
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #86 Gepost op: 12 oktober 2021, 16:30:07 »
Met de opmerkingen van Jeroen in gedachten heb ik het nog iets aangepast, zie hieronder. Wel twee perronsporen links, maar anders gesitueerd dan Jeroen suggereerde. Dat twee stations dicht bij elkaar in de buurt liggen, kwam en komt vaker voor: bijvoorbeeld Zwolle en Zwolle Veerallee, Doetinchem en Doetinchem West, stations aan de Vislijn, Eindhoven Centraal en Eindhoven Strijp. Eventueel kan dat station (halte) nog worden verklaard door de spoorlijn te laten kruisen met een riviertje, dat dan wel van rechtsboven naar linksonder moet lopen (heb ik even schetsmatig ingetekend). En Pascal wilde nu eenmaal graag dat tweede stationnetje. Verder heb ik ook nog even de vertreklichten op de perrons ingetekend.


Groet, Frank

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #87 Gepost op: 12 oktober 2021, 16:35:56 »
bedankt voor alle input en ideeen.
Achteraf heel blij dat ik het gevraagd heb, mijn creativiteit en kennis van zaken reikt zeker niet zo ver.
er zijn weer wat benodigde stukken profi rails onderweg, dus zodra dit binnen is kan ik weer wat gaan puzzelen.

Kun je uitleggen wat ik moet verstaan onder flankbeveiliging? hier kan ik me niets bij voorstellen, ook niet in relatie met je opmerking voor wat betreft een sloperij.
Het www geeft me ook niet echt een duidelijke uitleg
Mvg Pascal

Nederdam

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3998
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #88 Gepost op: 12 oktober 2021, 16:45:13 »
Pascal, normaal moet dat wissel leiden naar dat ultra korte spoortje (rechtsleidend). Dat voorkomt dat een op het fabrieksterrein op hol geslagen goederenwagen een personentrein die aankomt of vertrekt in de flank aanrijdt. Alleen als er een rangeerbeweging naar de fabriek wordt gemaakt, zal dat wissel linksleidend zijn ('rechtdoor'). Zo moet ook het wissel aan de andere kant van de kruising altijd rechtsleidend liggen, tenzij er naar de fabriek linksboven wordt gereden. Over de begrippen links- en rechtsleidend is overigens pas een hele discussie gevoerd hier in het draadje over machinisten en hun hemd...
Bij het Engelse wissel gaat het trouwens fout, omdat het maar één aandrijving heeft en dus alleen in de standen rechtdoor voor alle sporen en afbuigend voor alle sporen gezet kan worden. In het echt, met twee omstellers, zou het normaal in de stand liggen dat vanaf spoor drie (ik nummer even van links naar rechts) je richting de fabriek rechts wordt geleid, maar vanaf spoor vier en vijf ook. Ook dan zouden op hol geslagen goederenwagens niet op het hoofdspoor geraken.   
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2021, 16:50:46 door spoorzeven »
Groet, Frank

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #89 Gepost op: 12 oktober 2021, 16:50:33 »
Ik snap hem. Bedankt
Mvg Pascal

Nederdam