Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
  

Auteur Topic: BMB-Module: “Corfe Castle Station”  (gelezen 32979 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #135 Gepost op: 14 januari 2023, 16:32:33 »
Gelukkig gaat niet alles fout. De vijf wissels op de twee doorgaande sporen zijn nu aangesloten. De schakeldraden krijgen (voorlopig) waar nodig stroom van de voorste, dan wel achterste ringleiding. Dus beide sporen van de mainline zijn daarmee te berijden.





Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #136 Gepost op: 16 januari 2023, 23:06:48 »
Ik wil deze week de dakplaten snijden voor het Challow Farmhouse.



Hoewel het dak op zich niet zo moeilijk is, wordt het met "platte" platen toch net weer iets ingewikkelder. De materiaaldikte van 2mm maakt dat je hier en daar goed moet uitkijken of het allemaal wel past. M.u.v. het korte aanbouwtje aan de zijkant, lijk ik nu wel gereed. Om de losse platen bij elkaar te houden, werk ik met een aantal "spanten", eigenlijk meet platen met pennen die door de dakplaten heen steken.

Overigens het dak wordt zo gemaakt, dat het afneembaar is.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #137 Gepost op: 17 januari 2023, 22:42:22 »
Om een idee te krijgen welke parts ik morgen moet laseren uit 2mm MDF, 1mm MDF en karton, hier het snijbestand in AutoCAD:



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #138 Gepost op: 18 januari 2023, 17:18:49 »
Vandaag de nieuwe lasergesneden onderdelen toegevoegd. Alle parts blijken goed te passen. Het dak kan makkelijk afgenomen worden. Sommige delen moeten eerst nog een laagje verf krijgen. Ging alles goed? Nee… het kleine raampje in de dakkapel bezweek onder mijn te harde drukken. Dus die moet opnieuw gesneden worden. 😀





Gr, Hans

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #139 Gepost op: 18 januari 2023, 20:56:53 »
Cool dit, mooi voorbeeld van 3D ontwerp in onshape inclusief die laser joint tool. Ik gebruik hem ook voor alle verbindingen tussen plankjes in welke hoek dan ook. Werkt top!
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #140 Gepost op: 19 januari 2023, 16:54:50 »
@Eddy,

Ik zal eea eens uitwerken voor de handleiding van Onshape.

Vandaag begonnen met het bekleden van het casco van mijn farmhouse.
Gelaserde strips papier worden op lengte geknipt en van onder naar boven op de dakplaat gelijmd. Ik gebruik als altijd boekbinderslijm. Het zorgt voor een kleurloze stevige verbinding, maar net opgebracht, kun je zo’n papierstrip makkelijk op zijn plaats schuiven.



De wanden worden deels “gestuct” en deels voorzien van een steenmotief. Waar gestuct wordt, gebruik ik wat plamuur om de pen/gat plaatsen te egaliseren.



En daarna krijgen de te stuccen delen een eerste laag acrylverf. Gewoon met de kwast.



Gr, Hans

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #141 Gepost op: 19 januari 2023, 19:24:02 »
 (y)
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #142 Gepost op: 19 januari 2023, 19:46:38 »
Toch allemaal maar knap deze technieken.

Hoop toch eens een 'stille' start te kunnen maken met tekenen ooit.
We hebben nu een wat verouderde laptop.

Geduld tot een nieuwe.

De baan wordt fraai Hans. (y)


Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #143 Gepost op: 21 januari 2023, 14:13:09 »
Ik heb het dak van de aanbouw voorzien van een terracotta kleurtje. Grappig is dat de leistenen op het dak van het hoge deel juist grijs van kleur is.



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #144 Gepost op: 29 januari 2023, 15:46:25 »
Inmiddels zijn alle “leiplaten” op het dak gelegd, en van een kleurtje voorzien.





Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #145 Gepost op: 09 februari 2023, 18:37:27 »
Mijn mede-EMV lid Paul Vincken heeft een DCC Geluidsmodule ontwikkeld voor Corfe Castle. Er kunnen 16 geluidsfragmenten worden afgespeeld die zijn opgenomen op een Micro-SD geheugenkaartje. Het afspelen gaat via het indrukken van toetsen of via een Arduino met een Mardec shield. Elk geluidsfragment heeft daarbij een eigen toets en/of DCC adres. Een en ander zal ook bediend kunnen worden via het door Bas gemaakte accessoire-paneel.



Klik voor een filmpje op het plaatje, of op deze link:
https://youtu.be/tzkmPtIyJIY

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #146 Gepost op: 06 maart 2023, 18:33:09 »
Lang heb ik gedacht de schakelpanelen die Bas gemaakt heeft, in de modulewand in te bouwen. Daar zie ik van af. Ik ben bang dat de stevigheid van de bak daarmee teniet wordt gedaan.

Daarom een los kastje met panelen dat ik aan de voorkant op de module kan schroeven. Heb even overwogen om de DR5000/YaMoRC YD9001 ook in dit kastje in te bouwen, maar helaas dat gaat niet lukken. De hoogte moet i.v.m. de schort beperkt blijven tot 120mm.



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #147 Gepost op: 11 mei 2023, 16:53:09 »
Na een paar slechte weken (vermoeidheid, lust, concentratie etc.) ga ik me weer storten op het verder bouwen aan de elektronica. Ondertussen is mijn YaMoRC YD7001 gearriveerd. De ombouw van de DR5000 is uitgevoerd door Martin Domburg. Niet alleen de WiFi module is vervangen, maar ook de kast is nu uitgevoerd in stemmig blauw.



Tenslotte is de voeding op advies van Martin vervangen door een niet-verstelbare versie.

Gr, Hans
[/quote]

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #148 Gepost op: 23 mei 2023, 20:26:38 »
Na de montage van de elektronica is het tijd om weer wat aan de bovenkant te gaan klussen.





Vandaag was ik bij mijn BMB ModuleBaan maatje Ed Wijninga in Kleve (D). Mijn Hornby R2606 Rebuilt battle of Britain Class 4-6-2 34109 "Sir Trafford Leigh Mallory" in BR Green with late crest, lag al geruime tijd in de kast te verstoffen. Er zat nog steeds geen decoder in. Nou is deze loc niet zo eenvoudig om open te maken, maar dan nog denk je … decoder erin, zo gefikst. Maar niet heus.
Er zat van alles vast. Ed heeft hem echt helemaal uit elkaar gehaald. Nieuwe bedrading erin en op verschillende plekken een drup olie. Na de hermontage heeft de loc bijna twee uur rond mogen rijden op de lay-out van Ed. Hij doet het (weer) voortreffelijk. Mooie aanwinst voor mijn Corfe Castle project. Hoewel niet het juiste nummer en naam, kan hij mooi doorgaan voor de Manston of Eddystone.



Overigens had ik bij Ed de Koemo ballast laten bezorgen. Dat kost in Duitsland € 6,80 per zending, naar Nederland het lieve sommetje van € 30,- aan portokosten. Ik heb gekozen voor een mix van R15 en DD.



Gr, Hans



Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #149 Gepost op: 25 augustus 2023, 16:11:18 »
Nu de zomer op zijn eind loopt, en de temperatuur op de zolder daalt, wordt het weer tijd om het werk aan mijn BMB bak op te pakken. Hoewel er al rails opgemonterd waren, en er zelfs een keer in clubverband overheen gereden is, moest er toch nog heel wat werk verzet worden om het helemaal naar wens te krijgen. Met name de overgangen tussen beide bakdelen, en de overgangen naar de BB’n vraagt de nodige aandacht.
Zo zijn de einden van de gebruikte flexrail op die overgangen vervangen door stukjes BNLS megabiels. (Verkrijgbaar via Richard, ofwel Nighttrain1). Om er zeker van te zijn dat deze megabielzen op hun plaats blijven bij het opbouwen, afbreken en transport, heb ik deze gezekerd met een Pikoschroefje. De kopjes daarvan zijn heel klein, en vallen nauwelijks op.



Hier zie je wat een zooitje ik er van gemaakt heb. 😀



Maar na een stofzuigerbeurt valt het toch wel mee. Ik zie wel dat ik het foam dat onder de tracks ligt, nog wat moet worden bijgesneden hier en daar.



Een helaas vaak vergeten onderdeel van de ModuleBakken is het “donker maken” van het gat waaruit de treinen verschijnen en verdwijnen. Voor dit doel heb ik tunneltjes gemaakt van gelaserde platen uit 2mm MDF. Deze tunnels worden ook gebruikt om er sensoren in aan te brengen, waarmee de software  signalen ontvangt om de in- en/of uitrijseinen te bedienen.

De volgende stap is het verven van de tracks en het aanbrengen van de Koemo ballast.

Gr, Hans