Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: BMB-Module: “Corfe Castle Station”  (gelezen 33017 keer)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #90 Gepost op: 24 oktober 2022, 19:21:36 »
Eigenlijk ga ik deze keer voor volledige smd assemblage  :police:
Dat solderen komt me mn neus uit  :P

Maar dit zijn andere printjes dan die ik voor corfe castle gebruik.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #91 Gepost op: 25 oktober 2022, 23:13:45 »
Ik moet even terug komen op het ontwerp van het Challow Farmhouse. Ik vond wat meer referentie foto's, waardoor ik gedwongen werd nog eens naar de Google Earth foto te kijken. Ik bleek een heel stuk van het bouwwerk over het het hoofd te hebben gezien.


Het blijkt dus behoorlijk wat groter dan ik aanvankelijk dacht. Maar geen nood... het blijkt nog steeds te passen op de plek die ik ervoor in gedachten heb. Wel laat ik nu de andere zijde zien, die m.i. ook wat interessanter is.




Gr, Hans


Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #92 Gepost op: 26 oktober 2022, 16:24:40 »
Vandaag de laatste wissel gemonteerd en samen met Peter de sporen voor de Black Box’en in elkaar gezet. De middelste 5 bielzen zijn vervangen door stukken van de BNLS overgangsbielzen. Een spoor, en een strip zijn onderbroken, want de aan- en afvoer van de bak wordt tzt geregeld via relais. Aan alle zijden kan een stuk stroomloos gezet worden.



Vervolgens is de eerste EMV wisselomzetter geplaatst. Hiervoor kon ik gebruik maken van een mal om de wisseltongen precies in het midden te zetten. Met een testvoeding kon ik ook de wisselpin precies positioneren.





Gr, Hans

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #93 Gepost op: 26 oktober 2022, 21:35:40 »
Voor de liefhebber. Kort filmpje over hoe de slave modules werken.

<a href="https://www.youtube.com/v/PPG6gLz2fDg" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/PPG6gLz2fDg</a>

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #94 Gepost op: 01 november 2022, 15:54:07 »
Vandaag verder gegaan met het leggen van enkele stukken flexrail. Hiervoor gebruik ik SMP Bullhead track code 75 waarvan de bielzen iets breder zijn, en de afstand tussen de bielzen iets groter dan die van Peco track. Vanwege de rijdag van de BMB ModuleGroep a.s. zaterdag een beetje provisorisch. Op de overgangen komen later nog stukken BNLS overgangsrail.





Zo de eerste loc rijdt heel mooi over de verse sporen.







Zowel het inhalen op de mainline, als het kunnen berijden van de driewegwissel op de fiddle-yard geven geen problemen.

Gr, Hans


Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #95 Gepost op: 02 november 2022, 14:12:23 »
Zo alle tracks liggen, en zijn berijdbaar. Klaar voor de BMB rijdag a.s. zaterdag. Ik heb er zin in.







Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #96 Gepost op: 05 november 2022, 00:17:38 »
Nu de rails en wissels gelegd zijn, wordt het zaak aandacht te besteden aan de bedrading van een en ander. Zoals eerder opgemerkt, niet mijn sterkste ding. Maar met hulp van Bas (Bask185) kom ik een aardig eindje op weg. We lieten hier al zien welke schakelelementen hij ontworpen heeft voor Corfe Castle. Dat is mooi, maar het moet wel allemaal een plekje vinden onder de bak. en dan blijkt dat je toch wel heel veel draadjes nodig hebt. 9 Wissels, met 9 puntstukken, 9 servo's, 4 Dapol semaphoren, en twee secties die stroomloos gezet kunnen worden. En alles te bedienen via de eerder getoonde panelen en/of de multimause.



De bak kent een DCC ringleiding waarmee deze gekoppeld kan worden aan de BMB ModuleBaan. Maar ook een korte aparte ringleiding waarop naar keuze de BMB voeding óf een aparte DCC voeding vanuit mijn DR5000 gezet kan worden, zodat er op rijdagen gerangeerd kan worden op de fiddle yard. Verder heeft de bak een ringleiding voor 12V DC. Hiermee worden de schakelementen gevoed, alsmede de Dapol semaphoren. De diverse relais op twee 8-voudige sets, en één losse, krijgen hun 5V DC voeding via de schakelelementen.

Richard noemde dit vandaag een spaghetti-bord. En ja daar heeft het wel wat van weg. Toch kies ik ervoor om op deze wijze de draden te gaan monteren, want ieder spoortje is duidelijk te volgen. Bundel je alles weg in kabelgoten, of vastgezet met tie wraps kan het bij een storing al snel heel ingewikkeld worden. De vraag was alleen, hoe krijg je dat voor elkaar. Ik vond iets wat mij wel aardig leek.



Bepaald niet goedkoop, en meer geschikt voor dikkere draden. Maar tamelijk makkelijk na te maken met een 3D printer voor de 0,50mm2 montage-draad. Ik denk aan blokjes van 3x3 knoopjes die met een aantal toto grotere blokken aan elkaar zitten. Dan kan ik er vanaf breken wat ik nodig heb.



Gr, Hans



Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #97 Gepost op: 05 november 2022, 22:13:42 »
Omdat we vandaag een BMB rijdag hadden (zie het verslag elders op het forum), konden Bas en ik onderstaand schema even goed doornemen. Alle lijntjes lijken te kloppen. Enkel een paar verbindingen met de ringleiding kon wat simpeler, en vooral korter. Ook wordt het enkelvoudige relais op de linkerbak vervangen door een 4-voudig exemplaar. Dat betekent dat de noodzakelijke componenten nu besteld, respectievelijk gebouwd kunnen worden. Moet eigenlijk ook wel, want de consequentie van electrofrog wissels is dat de puntstukken steeds de juiste spanning moeten hebben. En zolang dat nog niet geregeld is, kun je ze niet gebruiken.



Een centrale rol spelen deze vier componenten:



Van onderaf met de klok mee, zien we de controller die verbonden is met de schakelpanelen. De controller is verbonden met de eerste “slave” links waar de spanning gekozen wordt voor de fiddle yard (om te kunnen rangeren), en vervolgens twee slaves die zorgen voor de verbinding/besturing van alle accessoires. De oplettende lezer ziet dat ik de volgorde van deze componenten anders gegroepeerd heb. De volgorde doet er niet toe. Wel dat ze onderling met elkaar verbonden zijn.

De slaves worden op onderstaand IO shield geprikt, samen met een Arduino.



Zo’n IO shield heeft een capaciteit van 17 elementen die via een DCC adres bestuurd kunnen worden zoals relais, wissels, seinen en stroomloos te zetten secties. De 12V DC voeding komt via een van de vier basis componenten, die onderling verbonden zijn met een stroom en data voerende kabel. Ze bezitten ook spanning converters die 12V DC omzetten naar 5V DC, voor bijvoorbeeld servo’s en relaisblokken.

Hoewel het nu al erg druk is in dit schema, zullen er toch nog één Slave en twee 8-voudige relaisblokken bij moeten, waarmee de 16 schakelaars van het bedieningspaneel aan de slag kunnen.

Maar goed… Aken en Keulen zijn ook niet op één dag gebouwd.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 06 november 2022, 04:52:51 door Hans van de Burgt »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #98 Gepost op: 08 november 2022, 22:37:16 »
Op Corfe Castle ga ik gebruik maken van de door de EMV ontwikkelde wisselomzetters. De constructie zorgt ervoor dat de wisseltongen stevig worden aangedrukt, maar dat de servo daarbij niet overbelast wordt.



Om ervoor te zorgen dat de pin precies in het midden staat, kan deze mobiele servo-tester gebruikt worden. Daarmee kan de wisselomzetter makkelijk in de juiste positie worden geplaatst. Bovendien kan ter plekke gekeken worden of de wissel goed functioneert.



Op Corfe Castle worden 9 wissels gebruikt. Hier liggen acht wisselomzetters. Eentje zit al onder de bak. Dat kleine witte malletje zorgt er voor dat de pin echt precies in het gaat van de wissen geprikt kan worden.



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #99 Gepost op: 10 november 2022, 21:30:41 »
Het installatie-schema van Corfe Castle wordt steeds completer, (én complexer). Toch weerhoudt het me niet om er steeds nieuwe dingen aan toe te voegen. Het hoeft straks niet in een keer gereed te zijn, maar er is zo weinig plaats dat het vooruit plannen geen kwaad kan. Uiteraard ligt de prioriteit bij de besturing van de 9 wissels en dito puntstukken.



Een kleinigheidje, maar wel belangrijk... de Wieland ST16 stekkers moesten net omgekeerd gemonteerd worden.

De belangrijkste toevoeging is het toevoegen van een extra Slave waarop twee 8-voudige relaisblokken zijn aangesloten. Hiermee zijn 16 accessoires aan/uit te zetten zoals licht, geluid en rook. Alles te bedienen via het schakelpaneel, multimaus en/of Traincontroller. Volgens Bas is het zelfs mogelijk e.e.a. aan/uit te zetten door een voorbij rijdende locomotief. Tussen de Slave en de relaisblokken lopen nogal veel draadjes, maar in de praktijk zullen hiervoor meeraderige Dupont verbindingen worden gebruikt.



De volgende uitbreiding is het toepassen van een geluidsmodule. Deze is ontwikkeld door Paul Vincken, medelid van de EMV. Op een kleine SD Card kunnen allerlei geluiden worden opgenomen zoals vogels, stoomfluit, en zelfs uitleg over de Module. De card-lezer is gekoppeld aan een Arduino-Uno met daarop een Mardec shield. Via DCC adressen zijn de verschillende geluiden af te spelen.



En de laatste significante toevoeging is de mogelijkheid van het toepassen van Southern Railway ground signals. Werner wees me op geëtste  Westinghouse bouwsetjes van Wizard Models ltd. Deze zijn niet duur, maar lastig in elkaar te zetten, zeker als je ze ook wil laten bewegen met een servo. Maar proberen kan geen kwaad.

 

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 10 november 2022, 23:52:52 door Hans van de Burgt »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #100 Gepost op: 13 november 2022, 17:38:43 »
De eerste bedrading zit onder de bak. Het is de DCC verbinding met de BMB mainline. De draden worden strak gezet mbv kroonsteentjes. Aan beide zijden zit een 3Way splitter van Bas. Hiermee kan makkelijk een aftakking worden gemaakt. Alle draden zijn voorzien van draadeinderbussen.

 



Nog vele, vele draden te gaan. 😀

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #101 Gepost op: 14 november 2022, 22:47:36 »
Vandaag liet Bas weten dat de 2channel splitters binnen zijn. Omdat de verbindingen net iets anders bleken, dan ik eerder dacht, heb ik het installatie-schema licht aangepast. Ook is de luidspreker van plaats gewisseld. Tussen de linker en rechterbak zijn nu drie verbindingen met ST16 en één data-kabel.







De ST16 stekkers kunnen overigens ook gecombineerd worden met deze variant:



Gr, Hans

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #102 Gepost op: 15 november 2022, 08:24:50 »
De ST16 stekkers kunnen overigens ook gecombineerd worden met deze variant:



Volgens mij zijn dat geen losse connectors, maar is het echt een verdeler waar alles aan elkaar is gekoppeld. Op de website van Reichelt staat ook “1 ingang/5 uitgangen”. Tussen je eigen bakken hoef je natuurlijk ook niet de ST16 te gebruiken. Deze koppel je daar toch niet aan andermans inbreng.

Groeten,
Werner

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #103 Gepost op: 15 november 2022, 19:17:22 »
@Werner,

Jammer dat het geen gecombineerde ST16 stekker is. Dan moet ik op zoek naar een alternatief.

Vandaag zijn de laatste EMV wisselomzetters geplaatst. Het ging eigenlijk best makkelijk. Behalve de laatste. Die sputterde wat tegen. Maar uiteindelijk gaf die zich ook gewonnen.



In de loop van volgende week komen de elektronische onderdelen. Bas vroeg me een lijst te maken van welk element aangesloten wordt op welke pin van de verschillende Slaves. Kwestie van lijnen volgen. Ik heb het installatie-schema gemaakt in AutoCad LT, helaas heeft Bas dat niet, en het gegenereerde .png plaatje heeft een vrij lage resolutie.

Het experiment met de 3D geprinte draadgeleidermatjes voor 0,5mm2 draad lijkt geslaagd. Het werkt zoals bedoeld. Wel moeten de bruggen tussen de delen van 9 puntjes nèt iets smaller. Een draad ligt daar iets te ruim. Ook wil ik gaatjes toevoegen, zodat het vastgezet kan worden met Fleischmann railschroefjes. Dat lijkt toch beter dan dubbelzijdig plakband.



Gr, Hans





Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #104 Gepost op: 17 november 2022, 23:02:42 »
In deze CAD tekening heb ik de draadgeleidermatjes ingetekend.



In sommige gevallen kruisen de draden elkaar. Bij het gebruik van Dupont servo verbindingen was dat even kritisch. Maar het blijkt geen probleem. In onderstaande foto zie je een kruising van een 0,5mm2 draad met een drie-aderige Dupont servo verbinding. En een kruising van twee Dupont servo verbindingen. De meeste kruisingen betreft echter die van de 0,5mm2 draden.



Gr, Hans