Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: BMB-Module: “Corfe Castle Station”  (gelezen 32978 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #75 Gepost op: 07 oktober 2022, 22:46:03 »
Zo, een paar weken op vakantie geweest. Het zou gaan regenen,... maar niets van dat alles. We hadden zelfs dagen met prachtig (wandel-)weer. Gewoon in Nederland in de omgeving van Den Haag, Delft en Rotterdam. Dus kunnen we weer fris aan de slag met Corfe Castle.

Deze week bleken de verschillende wissels vanuit Liverpool (via Hattons) geleverd. Geen douanekosten, dus dat viel mee. Ik begrijp van collega LitterBin'ers dat het soms behoorlijk mis kan gaan. Zelf heb ik ook al een keer tweemaal de BTW/VAT moeten betalen.

Volgende week ga ik met mijn medebouwer Peter Jacobs de wissels monteren. Dus wel even zaak om eens goed na te denken hoe we e.e.a. in bedrijf willen hebben. Nou is elektronica niet echt mijn ding, maar aan mede BMB-er Bas Knippels (Bask185) heb ik veel steun. Voor wat betreft de aansturing van verkeer, wissels, seinen, licht en geluid hebben we samen al het nodige uitgedacht. Maar ... het begint met het leggen van de wissels. De benodigde flexstukken worden er later tussen gelegd.



De bedoeling is dat de BMB modulebak zoals eerder besproken thuis wordt ingepast in een grote rondlopende thuisbaan. Dat betekent dat de bak eigenlijk op drie manieren gebruikt moet kunnen worden:

- Als deel van de thuisbaan
- Als module in een BMB ModuleBaan met dubbelspoor
- Als module in de BMB BrancheLine als component in een baan traject met enkelspoor.

Wanneer de module in gebruik is in een BMB ModuleBaan, moet het mogelijk zijn om veilig gebruik te maken van het kleine rangeerdeel. (Zie de rode sectie hierboven). In dat geval mag het verkeer op de mainline daar geen hinder van ondervinden. Om vanaf de mainline van of naar het rangeerdeel te kunnen rijden, kan een korte goederentrein gebruik maken van de groene sectie. Bij gebruik van deze sectie wordt voorzover nodig het aanvoerspoor van de UpLine of DownLine stroomloos geschakeld.
Bij gebruik van de module in de BrancheLine wordt het onderste spoor voor DownLine verkeer gebruikt, en het bovenste spoor voor UpLine verkeer.
Waar nodig zijn de secties voorzien van geïsoleerde raillasjes.

De bedoeling is dat het rangeerdeel net als alle wissels gekoppeld worden aan een DR5000 met diverse randapparatuur. De mainline krijgt uiteraard de voeding vanuit de Z21 Hoofdcentrale van de BMB ModuleBaan.



De wissels gaan aangedreven worden m.b.v. de EMV precisie wisselomzetters. Deze worden op dit moment in grote aantallen gefabriceerd door de EMV, waarbij de beugel uit de 3D printer komt.



Van belang is verder nog dat de treinen veilig het station of de goederenloods kunnen passeren. Voor dit doel heb ik twee mallen gesneden met de lasersnijder. Hier is duidelijk te zien, dat het een beetje woekeren is met de beperkte ruimte. Vooral achter het station. We gaan dit oplossen door het laatste deel van het rangeerspoor, rechts van de bovenste wissel, uit te voeren als straatspoor. In de Encyclopedie staat hier een prima artikel over van Marty van Beek. Zie: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Straatspoor_in_model

Gr, Hans

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4004
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #76 Gepost op: 08 oktober 2022, 00:59:23 »
Ik heb voor Hans het een en ander uitgewerkt om aan zijn vele vele eisen te voldoen  :police:
Ik heb o.a. dit schema gemaakt... in MS paint  :P



Een korte toelichting:
Het geheel zal uit drie arduino's bestuurd worden. De linker bak, de rechter bak en het schakelpaneel krijgen elk een arduino nano met IO of screwterminal shield. Het schakelpaneel wat tevens ook in de linker bak wordt gebouwd, krijgt als extra een DCC of Xnet interface van de DR5000 om een aantal redenen die in de toekomst nog wel voorbij komen.

De wisselaansturing wordt gedaan met servo's zoals Hans al uitlegde. Alleen moeten alle 9 puntstukken nog gepolariseerd worden. Hoewel ik sterk aanhanger ben van een oplossing met mechanische schakelaars, wilt Hans graag relais gebruiken. Om die reden komen er verscheidene relaismodules onder de bak. Al deze componenten liggen zo Kant en klaar in de winkels.

Om wissels te bedienen, worden vijf schakelaars gebruikt. Waarom 5? omdat bijna alles in overloop formatie ligt. Wissels 1 en 2, wissels 3 en 4, wissels 5 en 6 en wissels 8 en 9 krijgen elk 1 schakelaar. Het kleine kopspoortje bij wissel 7 krijgt een aparte schakelaar. Deze groepjes krijgen ook elk een digitaal adres voor gebruik icm de DR5000.

Ik had ook bedacht om interlocking te gebruiken om foute combinaties uit te sluiten. Bijvoorbeeld: als wissels 1 en 2 in overlopen richting staan, moet wissel 5 perse recht staan. En zo zijn er nog twee of drie condities.

Het grijze spoor van de linker upline zal ook fysiek worden afgeschakeld wanneer wissels 1 en 2 in overloop staan. Als er dan een trein aankomt, zal die stoppen in plaats van korstsluiting maken op de wissel en misschien wel botsen.

Dan de koppeling tussen de DR5000 en z21. Dit moet natuurlijk 100% fail-safe zijn. Als die dingen samen met elkaar in contact komen.... bad things will happen.. foh' sure. De meeste simpele oplossing is, om het complete bovenste gedeelte van Corfe Castle in 1 klap om te schakelen met een relais van de DR5000 naar de z21. Dit gebeurt altijd als wissels 5 en 6 in overlooprichting worden gezet.

Als een trein dus van het rangeergedeelte naar de mainline wilt rijden, moeten wissels 5 en 6 in overlopen worden gezet. De rangeersectie wordt gelijktijdig naar de z21 geschakeld en zo is kortsluiting 100% uitgesloten.

Bij het thuis gebruik kan je de DCC bus van de z21 (die er dan niet is) simpelweg doorlussen aan die van de DR5000 zodat het rangeergedeelte ten alle tijden spanning heeft.

Als laatste. Hans wilde graag 2 automatisch bediende seinen hebben. Daarom krijgen de twee arduino's onder de baan een lichtsluis achter het sein. Beide arduino's doen zelfstandig het sein aansturen adhv van de lichtsluis. De dapol seinen worden elk aangestuurd door een relais.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #77 Gepost op: 08 oktober 2022, 06:51:48 »
@Bas,

Thx voor je schema. Even nog een uitbreiding op de toelichting. Zoals te zien is worden er zes schakelaars gebruikt, en niet vijf. Vijf had eventueel ook gekund door wissels 8 en 9 te koppelen. De schakelaars suggereren een handmatige bediening die ingebouwd wordt in de zijkant van de bak. Maar dat is het gedeeltelijke verhaal. Alle elektronica is óók te bedienen via het computerscherm met de DR5000 App, Traincontroller, Roco multimaus en/of iPhone met Z21 App.

Op deze manier kunnen bijvoorbeeld twee goederentreinen automatisch pendelen over de rangeersporen en elkaar via de wissels 9 en 9 passeren.

Er komt nog een tweede schakelpaneel voor het aan/uitzetten licht en geluid. Een leuke gimmick op beurzen, omdat bekend is dat kinderen hier heel graag gebruik van maken.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #78 Gepost op: 11 oktober 2022, 14:32:31 »
Eerder liet ik al weten dat er op de linkerhelft van de module nog plek zou zijn voor een extra item. Ik heb hier het Challow Farm House voor bedacht.



Mijn interpretatie van dit pand komt er ongeveer zo uit te zien:



En dit zou de plek kunnen zijn, hoewel ik er aan denk de voorkant van het landschap iets glooiend te maken.



Gr, Hans



Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #79 Gepost op: 14 oktober 2022, 19:32:20 »
Vandaag ben ik met Peter Jacobs bezig geweest met het monteren van de wissels. Terwijl Peter bezig is met het solderen van de voedingsdraadjes aan de Peco streamline wissels code 75, lijm ik de schuimplaten van 3mm dik op de bakdelen waar rails gaat komen.





Elke wissel krijgt drie voedingsdraden. Zwart/rood voor DCC, en oranje als schakeldraad voor het puntstuk. Sommige puntstukken krijgen iso-lasjes aan de vorkzijde.



Vervolgens wordt het uitgeprinte railplan op maat gesneden en op de groene schuimplaten gelegd. De wissels worden nu op de papieren print gelegd, en de gaten bepaald voor de verschillende voedingsdraden en voor de wisselomstellers.



Na het boren van de gaten en het doortrekken van de voedingsdraden worden de wissels gefixeerd. Omdat de Peco wissels geen gaatjes hebben, worden deze er met een klein handboortje in gemaakt. Tenslotte wordt eea vastgeschroefd met minuscule schroefjes van Fleischmann.

Gr, Hans


Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #80 Gepost op: 15 oktober 2022, 15:21:53 »
Nog een paar wissels bijgelegd, en het papier van het railplan onder de wissels uitgehaald. Ik kwam er achter dat er best wel veel houtvezels tussen het papier en de groene schuimplaten zaten. Volgende keer iets beter opletten. De wissels liggen nu mooi in lijn. Het testwagentje rolt er in alle richtingen goed overheen.



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #81 Gepost op: 16 oktober 2022, 17:05:43 »
Vandaag de wanden gedefinieerd voor het Challow Farmhouse. Bovendien de laserjoints ingesteld.
De wanddikte wordt gelaserd uit 2mm MDF



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #82 Gepost op: 19 oktober 2022, 20:59:10 »
Zoals eerder gemeld, werk ik m.b.t. de elektronica voor Corfe Castle samen met Bas Knippels (Bask185). Ik zal dan ook een aantal van zijn custom made elekronica componenten gebruiken. Na het leggen van de wissels en rails, moet er uiteraard nagedacht worden over de voeding. En daarbij loop ik al tegen een eerste probleempje aan. Mijn ogen/handen zijn een lichte handicap als het gaat om solderen. Dus vroeg ik Bas of hij iets voor mij zou kunnen bedenken. Veilige en bedrijfsveilige elektrische bekabeling was het uitgangspunt.

Daarbij spelen drie componenten een hoofdrol: kabelsplitters, de Ultra Deans T-plug en de ST-16 stekers.

 

De 3Way splitters heef Bas zelf ontwikkeld. De terminals maken het mogelijk eenvoudig de diverse draden vast te schroeven. Ik ga ze zowel voor doorvoer als voor aftakkingen gebruiken. De T-pluggen, bekend uit de RC wereld worden gebruikt om zekere verbindingen te krijgen tussen BB'n, scenerydelen en de (losse) voedingseenheid. De Wieland ST16 stekers worden gebruikt om de module te verbinden met de overige BMB modules. De ST16 stekers in de 12V ringleiding worden enkel thuis gebruikt.

Het totaal concept ziet er dan uit zoals in het volgende bericht:

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #83 Gepost op: 19 oktober 2022, 21:12:54 »
....Vervolg



Ik heb er voor gekozen om de DR5000 en de netspanning apart te houden, als losse unit, en deze niet onder de bak te schroeven.

Een speciale schakel relais maakt het mogelijk te kiezen voor:
- DCC op de mainline via de Z21 van de BMB ModuleBaan en van de DR5000 voor de Fiddle Yard. *)
- DCC overal vanaf de Z21 om treinen van en naar de Fiddle Yard te kunnen laten rijden
- DCC overal vanaf de DR5000 voor thuis.

*)
Hierdoor kan er gerangeerd worden op de Fiddle Yard, terwijl op de mainline het doorgaande BMB verkeer plaatsvindt.
Bas werkt overigens ook aan een pendelautomaat. Een treintje kan dan automatisch over de Fiddle Yard heen en weer pendelen.

Het schakelrelais zorgt voor de noodzakelijke beveiliging. De twee DCC stromen mogen elkaar niet in de weg zitten.

Voor de 12V voeding wordt een adapter gebruikt. Daar waar 5V nodig is, komt deze van de nog te plaatsen Arduino's of via een LM 2596 buckconvertor.

Gr, Hans


bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4004
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #84 Gepost op: 19 oktober 2022, 21:55:25 »
Het relais printje, is een simpel printje met slechts 2 relais er op. Het bovengedeelte kent nu nog 3 standen, uit, Dr5000, z21. Het programmeerspoor is komen te vervallen. Ik moet hem wel nog uitwerken.

Voor het standalone gebruik (waarbij beide bussen op de Dr5000 zitten), daar kan ik geen relais voor gebruiken icm een knopje. Dat is namelijk levensgevaarlijk.. voor de dr5000 dan. Om dat veilig te op lossen, wilde ik de print van 2 on-board schakelaars voorzien, waarmee je de bussen aan elkaar linkt. Die schakelaars zijn dan op een beurs dag veilig verstopt ergens onder de bak en is er geen risico op 'magic smoke'.

De arduino's zelf die krijgen elk een shield met een rs485 interface en met een 12V en gnd lijn. Feitelijk net als Xpressnet maar dan zonder Xpressnet. De shields krijgen ook tevens hun eigen mini buck converter om lokaal de 12V om te zetten naar 5V. Ik heb goede ervaringen met deze 'puppies'. Ze passen ook goed tussen de arduino pinnen en ze leveren genoeg 'juice' voor de servo's & relais.

.

De arduino shield wat op het schakelpaneel zit die krijgt tevens een DCC decodeer circuit om buiten de schakelaars om ook ook nog instructies uit de DCC bus van de dr5000 te lepelen. Vrijheid = blijheid zeggen we dan  ::).

Er zit ook nog een klein groen printje links boven op Hans zijn afbeelding. Dat is een XpressNet schakeldecoder. Je sluit er schakelaars op aan en die koppel je aan een wissel adres. En met een beetje software liefde kan ik er ook een trein mee laten rijden of de fluit bedienen.. Deze print-pre-dates de rest van Hans' grote plannen  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #85 Gepost op: 23 oktober 2022, 20:02:30 »
Nieuwe aanwinst, een Cricut snijplotter.
Hiermee ga ik kozijnen snijden uit ivoorpapier voor mijn gebouwtjes.



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #86 Gepost op: 24 oktober 2022, 12:39:56 »
Bas Knippels (Bask185) heeft voor Corfe Castle een aantal custom made schakelpaneeltjes gemaakt die aan de voorkant in de modulebak gemonteerd worden.



Omdat de paneeltjes tzt ook gebruikt worden op beurzen, kunnen ze met een sleutelschakelaar vergrendeld worden.

Met het linkerpaneeltje kan gekozen worden van welke DCC centrale de voeding afkomstig is:
- Mainline via Z21 (BMB ModuleBaan) en via de DR5000 (Fiddle Yard).
- Beide delen via de Z21

NB. Voor thuisgebruik kan via een aparte schakelaar onder de module gekozen worden voor voeding overal via de DR5000. (Zie opmerking van Bas in een eerder bericht).

Via het middelste paneeltje zijn de wissels, of wisselparen in te stellen. Bij afbuigen branden de rode SMD ledjes. Bij verkeer van en naar de Fiddle Yard, kunnen de Up en/of Down sectie stroomloos geschakeld worden.

Met het rechterpaneeltje kunnen de accessoires aan/uit geschakeld worden. Denk dan aan seinen, ledjes, geluid, rook etc.

De schakelpaneeltjes zijn tzt verbonden met een aantal DCC compatible stuurcomponenten. Van hieruit worden de commando’s verdeeld naar de verschillende onderdelen, o.a. de verschillende relais voor wissels etc. Dat betekent dus dat elke component zowel via een fysieke schakelaar op de paneeltjes, als via de Roco-mause, smartphone of Traincontroller te bedienen is.

Een bijkomend voordeel van de paneeltjes van Bas is, dat er aanzienlijk minder bedrading nodig is om alles met elkaar te laten communiceren.

Gr, Hans

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #87 Gepost op: 24 oktober 2022, 13:45:31 »
Mooi klein Hans.
Maak je ze demontabel?
Zodat je ze voor transport kan afnemen.

En mocht er een stuk zijn, je zo een nieuwe kan monteren.

Succes.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4004
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #88 Gepost op: 24 oktober 2022, 13:59:37 »
Citaat
Maak je ze demontabel?
Niet. Het meesterplan is dat de panelen aan de achterkant van de voorste plaat hout van de module permanent worden gemonteerd. Zo liggen ze verzonken in de module. Afhankelijk of ze uitsteken of niet, komt er dan nog een afdekplaat over heen voor transport.

De delen binnen de witte vierkanten zijn zichtbaar. De randjes daar buiten worden tegen het hout vast geschroefd. Van rand tot rand zijn ze 90mm hoog en het wissel paneel is 250mm breed.

Citaat
En mocht er een stuk zijn, je zo een nieuwe kan monteren.
Alle printen moet ik per 5 bestellen. Dus een setje reserve printen kan op voorhand gemaakt worden als dat gewenst is.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #89 Gepost op: 24 oktober 2022, 19:10:02 »
Bas wil een met aantal van deze door hem zelf ontwikkelde universele besturingsprints de hele modulebak besturen. Ik heb begrepen dat er in totaal drie nodig zijn.



Deze prints zijn tzt bij Bas te bestellen als zelfbouw kit.

Gr, Hans