Doel:€250.00
Donaties:€178.00

Per saldo:€-72.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-01-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door René 4312
Vandaag om 17:38:46
Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig. door eichddraig
Vandaag om 17:36:31
NS-6000 in Spoor-1 door Ivo tB
Vandaag om 17:28:04
De Hondsrugbaan door WimC
Vandaag om 17:19:20
Modeltrein foto's uit je oude familiealbum door lrrw
Vandaag om 17:11:14
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 17:07:23
Grassmaster, 2e laag gras door Hendrik Jan
Vandaag om 17:05:48
Pantopietluttigheid door dh3201
Vandaag om 17:04:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door SvenW
Vandaag om 17:04:04
Exact Train ICM Koploper, de voorbespreking door Silvolde
Vandaag om 16:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:37:25
Artitec 2023 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:06
19 Toen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:06:58
Fotowedstrijd: Winter (1:1 en model door elkaar) door HuubvG
Vandaag om 16:04:15
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 15:57:40
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door bask185
Vandaag om 15:53:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 15:52:18
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 15:49:34
US dieselmaterieel H0 door NS1220
Vandaag om 15:48:56
DR 5000 doet vreemd door bask185
Vandaag om 15:02:31
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:33:35
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:28:23
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Rick
Vandaag om 13:45:31
Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net door Bob R.
Vandaag om 13:36:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Eric B
Vandaag om 13:06:58
SNCF bagagerijtuig (fourgon) Dd4s (Roco 45107 en 74359) door Benelux795
Vandaag om 12:28:53
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:26:49
ExactTrain 2023 door 4020 281-4
Vandaag om 12:16:25
Fremo haven: KNZ Hengelo door Hans_omBC
Vandaag om 12:06:19
  

Auteur Topic: BMB-Module: “Corfe Castle Station”  (gelezen 15961 keer)

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
  • Britse ModuleBaan, EMV, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #45 Gepost op: 07 augustus 2022, 10:47:24 »
Let ook op de treinlengte, Hans.

Ik heb ook even snel het een en ander geschetst.


De bovenste tekening is met de boog naar achter. Daarbij ook een los uithaalspoor ingetekend, zodat je tijdens rijdagen los van het hoofdspoor kan rangeren in de goods yard.
In een thuissituatie kan je de rechtse black box vervangen door een extra landschapsdeel om de sporen weer naar enkelspoor te brengen (tekening 2).

Met het intekenen van de perrons kom je er achter dat de ruimte waar het stationsgebouw en de goederenloods staan erg krap wordt. Daarom bij tekening 3 ook nog een variant met de uitbuiging naar voren. Hierdoor ontstaat er meer ruimte en is er aan de voorzijde nog voldoende ruimte voor het seinhuis.

deuvm,
Werner

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #46 Gepost op: 07 augustus 2022, 21:34:31 »
@Werner,

Bedankt voor het meedenken. Vooralsnog kies ik voor de eerste optie. Ik heb jouw idee uitgewerkt in Anyrail 6.46
Jammer genoeg kon ik de .DXF versie van jouw baanplan niet importeren in mijn CAD programma.



In deze versie kunnen de tracks op de beide BB'n recht blijven liggen. De wissels aan de linkerzijde liggen wat verder naar links.
Daardoor ontstaat rechts wat meer ruimte. De overloopwissels rechts laat ik denk ik liggen.
Het voordeel is nu ook dat er op de scheiding van de twee landschapsdelen minder breukpunten zitten in de tracks.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #47 Gepost op: 10 augustus 2022, 23:24:47 »
De volgende stap is het nieuwe baanplan in te passen in een virtuele maquette. Daarvoor wordt de schermafbeelding van het baanplan geïmporteerd in mijn CAD programma. Zo kan ik bepalen waar de 3mm platen moeten komen liggen. Ik houd rekening met een vrije profielruimte van 2.5mm naast de tracks. Het rangeerspoor rechtsboven maak ik wat langer; tot op de blackbox. Hier kan ik een cassette gebruiken om locs te wisselen of om te draaien. Een trucje dat ik zag op een beurs in Engeland.



Op basis van het baanplan kon ik, gebruik makend van de reeds ontworpen elementen deze virtuele maquette maken:



Op het linker deel liggen de vrij grote koolbunkers, verder is er plaats voor de goods shed, het stationsgebouw en de signalbox met wachtruimte. Achterwand en zijwanden heb ik even weggelaten, net als de beide tunneldoorgangen. De perrons zijn natuurlijk veel te kort - het zij zo. Op Wateringbury zijn ze zelfs nog korter.  :D

Hieronder enkele sfeerplaatjes wanneer je inzoomt:

 



Gr, Hans


Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4767
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #48 Gepost op: 11 augustus 2022, 16:23:53 »
Het sporenplan is tegenwoordig wat versoberd, maar het stationnetje is nog altijd prachtig. Deze foto maakte ik vanaf de eerder genoemde loopbrug.




Ik ben heel benieuwd hoe het straks in model overkomt (y)
RETROBAHN A.G.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #49 Gepost op: 11 augustus 2022, 21:21:06 »
@Besselspoor,

Hoewel ik het seinhuis en wachtshelter nog wat meer naar rechts kan verschuiven, vrees ik dat ik geen plaats heb voor die fraaie loopbrug. Dat is jammer, maar het maken van een geloofwaardige scenery op zo’n klein oppervlak is natuurlijk flink schipperen.

Gr, Hans

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5340
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #50 Gepost op: 12 augustus 2022, 06:33:06 »
Je kan de (loop)brug ook gebruiken als doorgang naar de bb. aan de rechter zijde, dan alleen de perrons iets doortrekken.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #51 Gepost op: 12 augustus 2022, 10:03:29 »
@Richard,

Dat is een oplossing waar ik nog niet aan heb gedacht. Niet conform de werkelijkheid, maar dat is het tunnelportaal op die plek natuurlijk so wie so niet. Ik heb er het tunnelportaal gepland van het iets verderop gelegen Norden.



Dat portaal is fors kleiner dan de footbridge op Corfe Castle station.



Foto’s Wikipedia (CCZ)

De footbridge op Corfe Castle station werd gebouwd voor de London, Brighton & South Coast Railway in 1893. Hij stond oorspronkelijk op het station Merton Park aan de Wimbledon to West Croydon line. Hij werd geschonken aan de Swanage museum Line en na herbouw geopend op 28 april 2007.

Op deze foto is goed te zien hoe ver deze brug afstaat van de wachtshelter.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #52 Gepost op: 13 augustus 2022, 14:27:16 »
Naar aanleiding van de suggestie van Richard (Nighttrain1) heb ik twee scenario's uitgewerkt voor de footbridge.



In dit concept wordt de footbridge gebruikt om het gat in de rechterzijwand van de module te maskeren. Het nadeel is dat deze situatie niet conform de realiteit is. Ook is de ruimte achter het station wel erg krap geworden.

En hieronder het tweede scenario. De footbridge ligt hierbij meer op de juiste plek. Dat wil zeggen in ieder geval in de juiste richting. Door het stationsgebouw verder naar rechts en wat naar beneden te plaatsen, komt er meer ruimte achter het gebouw. Het doorvoergat in de wand zal in dit concept afgeschermd moet worden daar er wat bomen voor te plaatsen.


 
Het model van het tunnelportaal bij Norden kan nu gebruikt worden voor de doorvoer van het rangeerspoor rechtsboven door de wand naar de cassette op de BB.

Ik denk dat ik voor het laatste scenario ga. Wel wordt het rechterdeel van de module met dit concept behoorlijk vol gebouwd. Voor het evenwicht in het totaalplaatje moet er links wat meer zaken komen. Een mogelijke kandidaat is het Challow Farmhouse met de naastgelegen Sheppershut liggend in het groen met een waterpartij.



Ben benieuwd wat de goegemeente er van vindt.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #53 Gepost op: 15 augustus 2022, 23:57:07 »
Ik heb redelijk veel reacties gekregen op beide scenario's. Zowel hier op het forum als op de facebook pagina Modelspoor Nederland. Vrijwel de meeste medehobbyisten kozen voor de variant om de footbridge te gebruiken als begrenzing naar de rechter blackbox. Ik heb e.e.a. verder uitgewerkt in het volgende plaatje.



Het portaal bij Norden heeft nu een plaats gekregen bij de doorgang van het rangeerspoor aan de achterzijde.
Zowel rechts van het station als voor de footbridge is ruimte voor enige bomen.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2022, 15:43:36 door Hans van de Burgt »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5340
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #54 Gepost op: 16 augustus 2022, 12:20:39 »
 (y) Móóí!!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #55 Gepost op: 18 augustus 2022, 17:20:20 »
Ik heb het laatste plaatje hier vervangen. Ik had een fout gemaakt met de hoogte van de footbridge. In mijn geval staat hij op het perron. Ik had er met de vrije ruimte voor de treinen geen rekening mee gehouden. Alleen maar prettig, want daarmee worden de trappen iets korter, … dus meer ruimte.

Gr, Hans

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 3217
    • Bahnstrecke 5867
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #56 Gepost op: 18 augustus 2022, 17:25:21 »
Mooi plan en dat geldt ook voor de digitale maquette.  (y) In welk CAD programma heb je dit gemaakt?
En we stomen door....

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #57 Gepost op: 18 augustus 2022, 17:47:36 »
@Frank 123,

Thx, Ik gebruik al enkele jaren Onshape, een online cloudbased CAD programma.

Gr, Hans

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 3217
    • Bahnstrecke 5867
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #58 Gepost op: 18 augustus 2022, 17:50:21 »
Hoi Hans,

Bedankt, ben inmiddels gestart om Onshape onder de knie te krijgen. Als je dat er er mee kan fabriceren moet ik er maar even wat vaart achter gaan zetten  ;D
En we stomen door....

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #59 Gepost op: 18 augustus 2022, 18:21:21 »
@Frank 123,

Heb je al de Nederlandse handleiding van Henk de Vlaam?
Zo niet, stuur me dan even je e-mail adres per Persoonlijk Bericht.

Gr, Hans