Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Verlichting ruimte  (gelezen 4612 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Verlichting ruimte
« Reactie #15 Gepost op: 16 mei 2021, 07:48:00 »
@Edsko: Eerst een Multiplexplaatje tegen aanzetten.

@Hans Kl:  (y) Dat geeft een boel licht dus  :)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Verlichting ruimte
« Reactie #16 Gepost op: 16 mei 2021, 10:42:44 »
Wordt opgelost Ronald. Je weet hoe het er uit ziet. ;)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Verlichting ruimte
« Reactie #17 Gepost op: 16 mei 2021, 11:40:15 »
Bij sommige wordt een montagesetje bijgevoegd, anders kun je dat er bij kopen voor zo’n 5 euro. Zijn een metalen draden waar ze aan hangen. Daarmee kun je ze ook aan schuine plafonds ophangen.

In mijn schuur met recht plafond moest ik zelf een paar beugeltjes maken, want die dingen zijn zo dun en plat dat ze verder geen ophangpunten hebben.

Ze zijn zo prettig qua licht dat ik ze op veel werkplekken bij mij (en ook ouders) heb opgehangen. Echte aanrader. Alhoewel niet zuiniger dan TL....

Gr, Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Verlichting ruimte
« Reactie #18 Gepost op: 16 mei 2021, 12:05:26 »
Hoe constateer je dat ze niet zuiniger zijn dan TL?
Ik heb ook een tijdje twijfels gehad bij led-armaturen omdat ze bij hetzelfde elektrisch vermogen minder licht opbrachten. Maar intussen heeft led de TL ingehaald qua zuinigheid. En die ontwikkeling gaat misschien nog even door.
Ik werk nog met TL licht, maar als die buizen het opgeven ga ik ook led toepassen.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Verlichting ruimte
« Reactie #19 Gepost op: 16 mei 2021, 13:18:21 »
Het is geen inbouw en ze zijn niet dimbaar, maar ik gebruik deze verlichting boven de baan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71634.msg3222121771#msg3222121771

Inmiddels heb ik dezelfde verlichting ook al elders gebruikt. o.a. om de deelnemers aan een livestream te verlichten. De betreffende ruimte waar dat gebeurde is weliswaar voorzien van TL, maar die flikkerde hinderlijk in video. Dat probleem was met deze ledverlichting opgelost.
Reinier

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Verlichting ruimte
« Reactie #20 Gepost op: 16 mei 2021, 13:30:51 »
Klaas

Het was op jouw eerdere betoog dat LED en TL elkaar nog niet ontlopen.. Toen wilde ik extra verlichting, en heb voor een LED-paneel gekozen i.p.v een extra TL-bak.

Maar nu praktisch: ik had er 2 naast elkaar, beide 36W,, waarvan LED-paneel 36W/4000K, en TL 116W/3000K. Maar na het opwarmen van de TL was de lichtopbrengst gevoelsmatig gelijk. Maar dat opwarmen in de winter in de schuur duurt lang....
Dus dan kom ik er op terug: LED-verlichting is voordeliger dan TL..

Wat ik wel een groot voordeel vind, is:
- de betere verlichting omdat het veel minder een 'punt'verlichting is (of misschien 'staaf'-verlichting). Minder schaduwen, alles beter verlicht.
- veel sneller (temperatuurs-ongevoelig) opstarten.

Gr, Bert

Edit: als ik de specs vergelijk, zouden ze beide ongeveer 90 Lumen per Watt moeten opleveren...
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2021, 13:41:14 door Bert van Gelder »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10226
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Verlichting ruimte
« Reactie #21 Gepost op: 16 mei 2021, 19:03:23 »
Twee test paneeltjes binnen gekregen vandaag.
Dit geeft echt een hoop licht :)

Ja, ziet er goed uit  (y) (y) precies dat wat je schrijft, dacht ik toen ook  ;D

Grtzz,
Karst

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Verlichting ruimte
« Reactie #22 Gepost op: 16 mei 2021, 19:34:29 »
Knipperen of niet, hangt 100% van de kwaliteit van je LED-driver af. En natuurlijk of je dimt via een "wand-inbouw-dimmer" ( die werkt met faseaansnijding van het 50Hz lichtnet... )
Dat is zo. Helaas heb ik van de door jou getoonde drivers geen hoge dunk van een flikkervrije werking, gezien de erg lage prijs.
Let wel: TL's gaan geheel uit, de meeste LED-panelen knipperen wel, maar niet tussen 0 en 100%, maar hooguit de helft (en zelfs dat vind ik onacceptabel).

Hmmm, CRI 80, mij iets te weinig voor fotografie. Als het daarom gaat zijn truelight TL's nog steeds onverslaanbaar, maar ik laat me graag wijzer maken...
Bij deze: in videoland zijn LEDlampen voor videocamera's al jaren gemeengoed, omdat de LED-techniek zo ver is dat ze met full-spectrum kunnen werken (of in ieder geval een erg aanvaardbare CRI van 95 of hoger).
Truelight TL's zijn waarschijnlijk vooral nog onverslaanbaar in prijs. Voor de rest is de LED-techniek ze aan het evenaren en voorbijstreven.
Je kan het ding wegstoppen op het paneel als je ze in een opbouwframe zet.
Tipje: leg de driver niet op het paneel, maar ernaast. Mijn ervaring is dat ze errug warm worden (warmer dan ik eigenlijk acceptabel vind) en de kunststof onderdelen in het paneel kunnen daar onder lijden.
Echte aanrader. Alhoewel niet zuiniger dan TL....
Dat hangt er vanaf of je TL-buizen gaat vergelijken met LED-panelen of met LED-buizen. De laatste verslaat een TL-buis inmiddels grandioos: meer licht (en vaak van een beter spectrum) tegen pakweg 43% van de energiekosten van een TL-buis. Ja, die zijn nog niet goedkoop, maar je hebt er dan ook praktisch geen omkijken meer naar. Na 4 jaar of zo heb ik op m'n werk recent de eerste uitvaller gehad.

LED-panelen zijn, door de gebruikte techniek, behoorlijk wat inefficiënter, ik meen me te herinneren dat er pakweg 10 tot 15% van het licht verloren gaat.
Inmiddels heb ik dezelfde verlichting ook al elders gebruikt. o.a. om de deelnemers aan een livestream te verlichten. De betreffende ruimte waar dat gebeurde is weliswaar voorzien van TL, maar die flikkerde hinderlijk in video. Dat probleem was met deze ledverlichting opgelost.
Dat lag dus niet zozeer aan de TL, maar aan de video-instellingen. Bij livestreams vermoed ik dat er automatisch voor 30 of 60 beelden per seconde gekozen is, terwijl de lichtnetfrequentie in Europa 50 Hz bedraagt, waarmee automatisch 25 of 50 beelden per seconde de norm is.
Garantie dat het dan wel goed gaat heb je niet (HF-TL buizen of LED-verlichting staan bekend regelmatig alsnog interferentie te veroorzaken door totaal afwijkende frequenties), maar met gewone TL-buizen is de kans op hinderlijk geknipper een heel stuk kleiner.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Verlichting ruimte
« Reactie #23 Gepost op: 16 mei 2021, 23:43:29 »
Zoals ik hierboven al zei;
LED-battens veel en erg goed licht (gewoon daglichtfoto's mee te maken) en erg voordelig. Gewoon via google te vinden.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Verlichting ruimte
« Reactie #24 Gepost op: 17 mei 2021, 10:11:15 »
Hmmm, CRI 80, mij iets te weinig voor fotografie. Als het daarom gaat zijn truelight TL's nog steeds onverslaanbaar, maar ik laat me graag wijzer maken...

grtz rob

Het gaat ook meer over baanverlichting en niet over speciale verlichting voor fotografie. Heb zelf batten 4000K boven mijn baan hangen en vind ze acceptabel om bij te fotograferen, en voor video.
Uiteraard gebruik ik als ik foto's maak van bv mijn producten een set softboxen met Godox continue licht, ook voorzien van een led.  Of mijn soft ledpanelen RX12, maar zo voor de verlichting van de baan ben ik redelijk content met de 4000K battens.

https://www.cameranu.nl/p1193675/godox-sl60w-led-lamp

https://www.cameranu.nl/p3205508/godox-sl150w-ii-led-videolamp

https://www.cameranu.nl/p1531695/falcon-eyes-flexibel-bi-color-led-paneel-rx-12td-30x45cm

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Verlichting ruimte
« Reactie #25 Gepost op: 17 mei 2021, 11:52:35 »
In mijn woon/werkkamer had ik 3 battens van 120 cm helder wit a 6000K opgehangen. Een zee van licht, geweldig, maar wel erg koud. Op zolder had ik 2 TL's hangen. Matig licht voor een grote zolder.

Vervolgens heb ik de 3 battens uit de woonkamer naar de zolder verplaatst, nu heb ik daar mooi veel licht. Wel even 1/3 meer licht dan die van 4000K. In de woonkamer heb ik 2 nieuwe van 4000K opgehangen, dat doet wat warmer aan. In een werkhoek heb ik de 2 TL's van zolder erbij opgehangen, nieuwe buizen erin.

Conclusie: voor de gezelligheid kun je kiezen voor warm licht a 4000K. Mijn gevoel zegt dat de RGB zo is gedoseerd dat koud wit evenveel R, G en B heeft en de warme variant iets meer R en G heeft en wat minder B.

Mij gaat het om veel licht, leeftijd telt mee. Gevoelsmatig zie ik de keuren van alles wat ik zie ook zuiver met dit koel witte licht (6000K treinenzolder) en met warm licht lijken de kleuren ook wat 'warmer' (4000K woon/werkkamer).

mass am see

  • Online Online
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re: Verlichting ruimte
« Reactie #26 Gepost op: 17 mei 2021, 12:24:01 »
lees al even mee en zie door de bomen het bos niet meer, ook ik ben niet tevreden over het licht in onze hobbykamer.
In de vorige woning hadden wij de treinbaan op zolder en met een TL armatuur ,volgens mij nummer 45 (daglicht) ,
kon daar prima foto's maken zonder flits en kon het verduisterende dakraam gordijn open zeten voor nog meer (dag) licht.
Ben sinds 2 jaar weer bezig met een nieuwe baan , en zoals iemand hier ook schreef je leeftijd speelt ook mee en een stuk goed licht is wel zo aangenaam.

Nu heb ik een ac-tion LED verlichting aan het plafond gemonteerd verglijkbaar met 150 watt  gewoon licht, eerst leek het wel of er een ufo was geland .
Maar de lamp hangt achter mij en zit mij zelf dus voor durend zelf in het licht erg vervelend dus nu zit ik er aan te denken om weer Tl verlichting te nemen.

De baan is in U vorm en wil dus 3 TL lampen ophangen , dus rond om onze zitplaats de vraag is dat een goed idee.


ps de TL mag ook in led uitvoering , wie heeft hier een goed idee voor.


BVD en vgr Bas en Evert.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Verlichting ruimte
« Reactie #27 Gepost op: 17 mei 2021, 12:32:44 »
Er bestaan led buizen die in een TL-armatuur passen. Je moet dan wel de bedrading van het armatuur aanpassen.
Er zijn ook complete armaturen met een LED-buis er in. te koop in de bouwmarkt, maar op internet wellicht goedkoper.
Een lamp achter je rug terwijl je aan je werkplek zit is inderdaad niet handig.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Verlichting ruimte
« Reactie #28 Gepost op: 17 mei 2021, 13:16:04 »
Ik heb TL ook vervangen door LED.
Daarbij heb ik alleen de TL-starter moeten vervangen.
(zat bij het pakket).

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Verlichting ruimte
« Reactie #29 Gepost op: 17 mei 2021, 13:17:02 »
Ja, je moet de starter uit het armatuur halen en de ledbuis direct op 230 volt aansluiten. Ook niet parallel aan een TL-armatuur met starter of een wat oudere spaarlamp met ingebouwde starter schakelen, want daar kan de ledbuis ook niet tegen. Allemaal proefondervindelijk vastgesteld.  ;D :-[

Tegenwoordig zijn er complete ledarmaturen en dat is een stuk handiger.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.