Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)  (gelezen 15522 keer)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Gepost op: 02 mei 2021, 14:59:43 »
Na langere tijd praktisch niet met modelspoor bezig geweest te zijn wil ik de draad weer gaan oppakken. De bedoeling is om weer een modelbaan naar voorbeeld van de Rhätische Bahn te maken, net zoals jaren geleden het geval was met Santa Maria, maar dit keer met hoogteverschillen en een schaduwstation:



Met dit sporenplan denk ik ongeveer het meeste uit de beschikbare ruimte te halen. Mijn wensen waren: Zowel rond kunnen rijden als ook van A naar B, rangeermogelijkheden in het station en variatie in het treinenaanbod. Rondrijden kan door het ovaal en naar een fictief station B rijden kan via de dalende lijn naar het schaduwstation, wat meteen ook de mogelijkheid biedt verschillende treinen te kiezen.
Om niet meteen na vertrek uit het station meteen weer terug te komen, wil ik een twee of misschien 3 uitwijksporen in het ovaal plaatsen. Of en in hoeverre deze verborgen worden, weet ik nog niet. De dalende lijn heeft een daling van ca. 3% en voert slingerend door een glooiend landschap naar een schaduwstation. Wat is jullie idee over dit plan?

Ook nog even een plaatje van de huidige baan, die door diverse oorzaken nooit verder gekomen is dan ruwbouw:



Groetjes, Bart






Groetjes, Bart

VvKan

  • Gast
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #1 Gepost op: 02 mei 2021, 16:58:54 »
Omdat je schaduwstation maar 1 in/uitgang heeft (via dat -1)  zou ik in overweging willen geven ook een andere toegang te verschaffen.
Waar de hoofdbaan rechts de tunnel induikt kun je (verdekt in de tunnel) nog een aftakking maken, helemaal naar de voorkant of tussen het tunnel-passeerstation en de baan die naar beneden gaat. Die aftakking gaat dan naar beneden en komt links op het schaduwstation uit.   Wat je met het schaduwstation gaat doen kun je dan nog kiezen, maar het is in ieder geval van 2 kanten bereikbaar. Of je kunt 2 niet met elkaar verbonden schaduwstations maken.
Voor het variëren in de treinenloop lijkt met dat wel interessant.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #2 Gepost op: 03 mei 2021, 21:06:19 »
Het zou voor de treinenloop inderdaad interessant zijn, maar ik vrees dat die nieuwe helling dan wel erg (te?) steil wordt.
Wat wel zou kunnen is vanuit het station aan beide zijden een dalende lijn te laten vertrekken, maar die zouden elkaar dan kruisen en dat lijkt wel een beetje vreemd, denk ik... Morgen nog maar even terug naar de tekentafel!
Groetjes, Bart

VvKan

  • Gast
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #3 Gepost op: 03 mei 2021, 21:43:10 »
Mocht dat te steil worden, dan kun je ook al vanaf het station aan de rechterkant met 2 sporen verdergaan.  Dan zou ik wel het stationsplan wat aanpassen, maar dan wordt de helling ongeveer gelijk aan die je nou hebt vanaf links naar het schaduwstation.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #4 Gepost op: 03 mei 2021, 21:47:49 »
Kun je het spoor onder het station door laten lopen, en dan vlak langs de rand buiten beeld aan laten sluiten op je verborgen inhaalspoor?
Als je die bundel wat uitbreidt kun je best afwisselende treinen laten rijden.
Ook even kijken hoe je je schaduw station kunt bereiken om kop te maken.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #5 Gepost op: 04 mei 2021, 21:11:33 »
Dank voor jullie reacties! Waar ik tegenaan loop is dat de ruimte nu eenmaal beperkt is en ik bang ben te weinig vrije ruimte boven het schaduwstation te hebben. Het station erboven moet immers ook een basis hebben waaronder ook nog eens wisselaandrijvingen e.d. een plaats moeten vinden. Dan houdt zo'n 10 centimeter niet over, lijkt me.

Nu heb ik al een hele tijd een idee in het hoofd, wat niet leek te gaan passen maar me ook niet met rust liet. Samen met mijn zoontje heb ik stroken karton op maat geknipt en uitgelegd, waarna bleek dat dit tóch zou kunnen werken:


Dit is dan het idee als sporenplan, het station blijft zoals in het eerste plan:


Wat me aanspreekt is, dat treinen van en naar het schaduwstation in twee richtingen en op twee niveaus langsrijden. Daarnaast heb ik flink ruimte onder het station voor het schaduwstation, mijn vijfvingerkraan heeft nogal dikke vingers  ::)  Het schaduwstation blijft maar van één kant bereikbaar, maar dat vind ik niet zo erg. Het levert in het station ook nog eens rangeerwerk op door het veranderen van rijrichting.
Tegenover het idee wat ik al lang in mijn hoofd had, is alleen het stationnetje op het laagste niveau verdwenen, daar is echt geen ruimte voor.

Voor het schaduwstation heb ik zowel een schuifbak als een soort van draaischijf gezien, beide ideeën spreken me er aan omdat lengte te winnen is doordat er geen wisselstraat nodig is.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

VvKan

  • Gast
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #6 Gepost op: 05 mei 2021, 09:05:44 »
Het schaduwstation blijft maar van één kant bereikbaar, maar dat vind ik niet zo erg. Het levert in het station ook nog eens rangeerwerk op door het veranderen van rijrichting.
Hoe denk je in het schaduwstation te kunnen rangeren zonder een wisselstraat ?

Als je het hele schaduwstation draaibaar maakt, kun je ook aan de rechter kant een uitgaand spoor maken.  Dat moet dan wel in een spiraal onder de andere door om hoogte te winnen.  Je zou eens kunnen proberen of dat lukt.

En los daarvan:  uit je schaduwstation naar links omhoog rijdend kom je in een ruime bocht en een lang recht stuk.  Daar gaat de baan van 0 naar 7 cm omhoog.  Terwijl in de lus met een krappe bocht een hoogteverschil van 8 cm overwonnen zou worden, noodzakelijk om de kruisende sporen voldoende hoogte verschil te geven.   Dat laatste zou ik proberen om minder steil te maken door de ligging van het stuk van 3 naar 7 cm wat te veranderen.  Overigens zie ik op de foto weer andere getallen verschijnen.  Zou je daar wat duidelijker in kunnen zijn?

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #7 Gepost op: 05 mei 2021, 20:34:32 »
Rangeren zonder wissels is lastig ;) maar ik bedoelde daar eigenlijk het "gewone" station mee omdat treinen boven hun rijrichting moeten wisselen om weer naar beneden te kunnen rijden.

Voor het schaduwstation denk ik aan een bak die kan scharnieren, waardoor telkens één spoor op de bak op lijn komt te liggen met het inrijspoor. Het draaipunt zou rechts, ergens voor de lus moeten komen te liggen. Dit is niet uit de tekening te halen. Naast het inrijspoor zou één of meerdere kopspoortjes komen te liggen, voor loc's of motorrijtuigen.
Het idee met het tweede aansluitspoor is leuk, ik ga kijken of ik daar een mogelijkheid voor zie.

De getallen waren als indicatie voor stijgen en dalen bedoeld, omdat in het sporenplan het spoor wat het diepst ligt, als bovenlangs kruisend is getekend. De getallen op de foto (en foto zelf) had ik al gemaakt voor het sporenplan en deze slaan enkel op de lus en niet op de hele baan. Het sporenplan heb ik later gemaakt en die getallen komen dichter bij hoe het zou moeten worden.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2021, 16:01:50 »
Inmiddels een beginnetje gemaakt met het schaduwstation. Het is een verschuifbare bak geworden, maar geen draaibare. Ook is er geen tweede aansluitspoor, een keerlus zou enkel kunnen als een deel van de opstelsporen korter wordt en dan kies ik liever voor spoorlengte in de bak. Wel ga ik "achteraan" nog een paar kopspoortjes maken, om zo de loc van een binnengereden trein weer vrij te kunnen spelen.

Voor het idee een tekeningetje, dit is dus niet op schaal:


De bak zelf is 150x50cm geworden, dit is lang genoeg voor zes rijtuigen + loc. De bak is verschuifbaar op gewone ladegeleiders en de uiteinden heb ik ondersteund (wieltjes uit oude doos) zodat de hoogte altijd gelijk is. Het is misschien een beetje overkill, maar het kan geen kwaad, lijkt me. De aansluitende sporen wil ik dmv draadeinden op hoogte stellen om hoogteverschillen te voorkomen:




Groetjes, Bart







Groetjes, Bart

VvKan

  • Gast
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2021, 16:26:12 »
Ziet er goed uit en is een leuke oplossing voor het "rangeerprobleem".     Laat jou maar schuiven  (y)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2021, 11:37:16 »
Het is opzich een leuke oplossing maar ben je er wel van bewust dat dit echt stukke moeilijke is om te maken dan het lijkt. Zo'n schuifbare fiddleyard waar slechts 1 spoor is op aangesloten dat is peanuts. Maar als je 2 of meer sporen wilt aansluiten dan is het een heel ander verhaal.

De sporen op de fiddleyard zelf, die moeten allemaal een exact dezelfde afstand tot elkaar hebben. En dit moet ten minste een nauwkeurigheid van minimaal ~0.5mm hebben en waarschijnlijk wil je nog minder speling dan dat. Anders dan kan je nooit alle aansluitsporen perfect uitlijnen op alle fiddleyard sporen.



Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Leolin

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2021, 15:50:10 »
ziet er mooi uit met die schuiflade
heb je een foto van de montage van de ladegeleiders?
Ho baan Van Zolderdam naar Nergenshuizen

Groet,
Leon.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2021, 12:46:16 »
@ Bas: De sporen passend maken op beide toegangssporen tegelijk, ga ik mezelf niet aandoen. ;)  Omdat er na de boog toch een wissel volgt, gaan er toch geen twee treinen tegelijk in- of uitrijden. De bak heeft ook (nog) geen vaste posities, hij schuift makkelijk maar toch zwaar genoeg om in positie te blijven.
Mocht de bak toch niet voldoende op zijn plek blijven liggen bij in- en uitrijden, komt daar ook wel weer een oplossing voor. Voor nu hoop ik dat het niet nodig is.

@ Leon: Tijdens het plaatsen heb ik geen foto's gemaakt. Ik heb ladegeleiders van de Praxis gehaald, driedelig en uitschuifbaar tot 350mm. Van boven ziet het er zo uit (helemaal uitgeschoven):


Het breedste deel van de rail heb ik op een lat geschroefd, het smalste deel zit met kleine schroefjes aan de multiplex bodem van de bak. Er zitten voorgeboorde gaatjes in de rails.
Bij volledig uitschuiven gaat de bak iets voorover hangen, maar in bedrijf zal ik niet meer dan 15, max 20 cm uitschuiven en dan ligt de bak nog keurig horizontaal.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Leolin

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #13 Gepost op: 19 mei 2021, 16:01:14 »
hoi Bart,
bedankt voor de uitleg.
dit kan ik zeker zo gebruiken voor mijn schuiflade.
groet Leon
Ho baan Van Zolderdam naar Nergenshuizen

Groet,
Leon.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #14 Gepost op: 20 mei 2021, 09:47:00 »
Leon, als ik nog een paar tips mag geven (zo deed ik het):
- Maak de onderste geleiders eerst met elk 1 schroef vast aan de onderbouw. Zet ze goed haaks tegenover de onderbouw (dan zijn ze ook parallel). Je kunt ze nu nog verstellen.
- Zet de schuiflade eerst met 1 schroefje vast aan de geleiders.
- Maak naast de schuiflade even een plank of plaat en zet deze vast met bijv lijmtangen. Als je dan de lade beweegt, zie je of de naad tussen die plank/plaat en de schuiflade in breedte veranderd.
- Is dit niet het geval, kun je alles voorzichtig vastschroeven. Blijf ondertussen steeds even proberen of de lade mooi recht loopt.
Succes!
Groetjes, Bart