Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 03:46:41
Schrootplaats
door
ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen.
door
Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais
door
Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West
door
wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen
door
defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje
door
Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
De bouw van een ponton met kraan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: De bouw van een ponton met kraan (gelezen 9678 keer)
MOVisser
Offline
Berichten: 6174
Re: De bouw van een ponton met kraan
«
Reactie #15 Gepost op:
29 april 2021, 21:35:12 »
Nog een mooie met een kraan:
https://www.youtube.com/watch?v=3_0vRj8igZs
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.
MOVisser
Offline
Berichten: 6174
Re: De bouw van een ponton met kraan
«
Reactie #16 Gepost op:
03 mei 2021, 12:45:04 »
Staal/ijzer/gietijzer is een product dat al zeker 4000 jaar bekend is.
Laagjes kool en laagjes ijzererts, iets dat lucht inblaast, hitte en de zogenaamde laagovens,
waar ijzer met stukjes slak uitkwam en je had een ijzer product.
Om dat het smeltpunt van ijzer dan niet wordt bereikt is nabewerking noodzakelijk.
De smid met zijn hamer en de blaasbalg is er bv een gevolg van.
De smid maakt echter van voorbewerkt staal een object in een vorm, bv hoefijzer, spijker, scharnier, hekwerk.
En juist die voorbewerking maakte ijzer en staal zeer duur.
Denk ook maar eens het vakmanschap van de nihontō maker (katana >> samoerai).
De industrialisering maakte het gebruik van staal en ijzer meer en meer noodzakelijk en
er werden goedkopere methoden bedacht om veel betere staal te kunnen produceren.
Maar laten we ook de bakstenen en het beton niet vergeten.
Bakstenen voor de muren om druk op te kunnen vangen.
Ook beton voor de constructie van objecten/gebouwen/aardbevingsbestendige raamwerken is erg van belang.
En nu kom ik op de samenwerking van materialen. Bakstenen boven een kozijn van een deur of een raam kan wel,
maar de druk van de muur erboven wordt doorgegeven aan het kozijn en het glas.
Bakstenen zijn goed in het opnemen van drukkrachten, maar niet in trekkrachten. Net zoals beton. Krak.
Daarom zijn er de zogenaamde lateien noodzakelijk: een samenwerking van bakstenen en staal of beton en staal of staal alleen.
Staal neemt de trekkracht voor zijn rekening en het materiaal erom heen de drukkrachten*).
Dat is wat ik ga toepassen bij de kraan op de ponton.
Het tillen van de kraan wordt gebaseerd op trekkrachten.
Dat kan staal zijn , maar net zo goed een draad.
Het is vanuit de motorische bediening dus nooit noodzakelijk een drukkracht uit te moeten uitoefenen.
Wat jullie nu denken wordt het niet.
Er zal voor de kolom 1 draad en de boom 1 draad nodig zijn.
Dus totaal 2 motorretjes, net als bij de auto-projecten in de voornoemde links
Een derde voor het ronddraaien en wellicht nog één voor de schep/knijper.
Wordt vervolgd…
Ronald Visser
*) toelichtingen te vinden bij constructeurs, bouwkundigen etc…
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.
Andereré
Mijn trein vind ik fijn
Offline
Berichten: 47
Joehoe,rijden we nog?
Re: De bouw van een ponton met kraan
«
Reactie #17 Gepost op:
03 mei 2021, 14:41:58 »
https://www.alsacast.nl/nl/collection/?sort=newest
En hier zijn ze te koop...
Niet netjes,Ronald om niet te vermelden wie ze maakt
Gelogd
André
Vanaf zijn mobiele hok
Gerrit F
Offline
Berichten: 2094
Zelfportret
Re: De bouw van een ponton met kraan
«
Reactie #18 Gepost op:
03 mei 2021, 15:18:03 »
En laat Ronald nu net een van dat team van makers zijn
Gelogd
Gerrit F
Van de draad af....
MOVisser
Offline
Berichten: 6174
Re: De bouw van een ponton met kraan
«
Reactie #19 Gepost op:
03 mei 2021, 16:15:24 »
Andere Andre,
Ik ben huiverig om business hier op het forum te vermelden.
Dat ligt gevoelig volgens mij.....
Vandaar dat ik nooit zou aangeven dat ik het ontwerp heb gemaakt en Alsacast het gietwerk heeft gedaan.
Daarbij zijn ze wel al aangekondigd door Alsacast (nieuwsbrief), maar nog niet beschikbaar (ingepakt met beschrijving dus).
Ik hou het dus maar bij deze verpakte wijze van belangstelling kweken
.
Jij hebt het nu genoemd.
Ronald Visser
«
Laatst bewerkt op: 07 mei 2021, 12:28:15 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.
MOVisser
Offline
Berichten: 6174
Re: De bouw van een ponton met kraan
«
Reactie #20 Gepost op:
03 mei 2021, 16:54:03 »
Zaterdag ben ik bezig geweest/begonnen met de kraan.
De volgende foto's geven de eerste probeersels weer.
De nulstand wordt getoond in de eerste foto.
Drie onderdelen zijn van de sprue's afgehaald.
De basis steun, de midden kraanarm, en de eind kraanarm.
Deze ietwat bijgeschuurd op de plaatsen van oneffenheden door de sprue en direct gepast.
De gaten van de lagers zonodig nog wat open geboord, en de kraan met wat spijkers in elkaar gezet.
Omdat ze er steeds uitvielen heb ik ze aan de kop vastgelijmd met houtlijm.
Dit om later een definitieve as aan te kunnen brengen.
De nulstand is mijn startstand, is de stand waarin de kraan terug
moet
komen.
En dus tevens de ruststand, wanneer de kraan niet in gebruik is.
Via trekken kan ik de de armen bedienen.
Op de beide laatste foto's zijn de proef trekdraden al te zien.
Nog niet op de juiste wijze aangebracht, maar dat gaat later aangepast worden.
Passen, meten, passen, denken..., aanpassen, meten, .......
Ik heb er (nu nog) goede hoop op...
Ronald Visser
«
Laatst bewerkt op: 03 mei 2021, 16:58:05 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.
MOVisser
Offline
Berichten: 6174
Re: De bouw van een ponton met kraan
«
Reactie #21 Gepost op:
04 mei 2021, 09:09:28 »
Als vervolg op het aanbrengen van de trekdraden heb ik gisteravond al wat testen uitgevoerd.
Tot zover werkt mijn idee.
Door aan de stalen "stang" met het oogje te trekken kan ik met niet te veel kracht
de middenarm naar beneden gebogen krijgen. Bij het loslaten komt ie weer in de nulstand terug.
Dat geldt ook voor de lange arm. De stroom draad volgt de weg van de hydraulische cilinder.
Door eraan te trekken kan ik de hoek tussen deze arm en de middenarm vergroten, waardoor de arm
gestrekt komt te staan.
Bij het aantrekken van beide draden (was moeilijk doordat ik maar 2 handen heb en niet 3) kan ik beide armen zover
krijgen dat de kraan in zijn verste reikwijdte kwam te staan.
Bij het loslaten van één van de trekdraden, maar ook van beide, kwam dat deel van de kraan weer in zijn ruststand,
de uitgangspositie zoals op de eerste foto (zie hiervoor).
Voordat ik de motortjes ga plaatsen eerst maar eens denken of en hoe ik de grijper kan laten werken.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.
MOVisser
Offline
Berichten: 6174
Re: De bouw van een ponton met kraan
«
Reactie #22 Gepost op:
06 mei 2021, 10:29:20 »
Gisteren bezig geweest met een ander projectje (ook weer een opdracht).
Beweging op het perron
.
Daarvoor voor de Arduino een "sketch" geschreven om een servo net na het vertrekken van een personentrein
180 graden te laten draaien en dan in 2 minuten weer terug te laten gaan naar de beginpositie.
Een en ander geactiveerd door een reedrelais. Magneet op de zijkant van 1 van de wagons.
Doel: poppetjes met gezicht naar de trein als deze binnen komt (wachten op trein). Na vertrek lopen er figuren richting de uitgang.
Mijn doel: meer beweging te realiseren op plaatsen waar niet zomaar aan gedacht wordt bij treintjes liefhebbers.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.
Scratchbuilt
Offline
Berichten: 1809
Re: De bouw van een ponton met kraan
«
Reactie #23 Gepost op:
06 mei 2021, 12:30:15 »
Bestaat al
: Faller Perron 120200?
Albert
Gelogd
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran
MOVisser
Offline
Berichten: 6174
Re: De bouw van een ponton met kraan
«
Reactie #24 Gepost op:
06 mei 2021, 12:54:05 »
.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.
Jack Black (NS1220)
Offline
Berichten: 5677
Re: De bouw van een ponton met kraan
«
Reactie #25 Gepost op:
06 mei 2021, 12:57:20 »
Beweging op de baan is altijd leuk.
Ik ben ook benieuwd hoe je de grijper gaat realiseren.
Gelogd
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0
Eegtrain
Offline
Berichten: 1019
Lid Modelspoorgroep Eindhoven
Re: De bouw van een ponton met kraan
«
Reactie #26 Gepost op:
06 mei 2021, 13:19:45 »
Waaow dit is ook wel weer een heel mooi project !!
Ik ben ook een poos bezig geweest met de mechaniek van een 'normale' graafmachine. Om die te laten besturen via een Arduino.
Blijf graag weer volgen >> weer echt iets leuks unieks dit
Groetjes Eeg
Gelogd
"Spoormuseum"
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72781.30
"Tauernbahn"
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97341
"Rheinfels" TT
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68731.0.html
/index.php?topic=68728
MOVisser
Offline
Berichten: 6174
Re: De bouw van een ponton met kraan
«
Reactie #27 Gepost op:
10 mei 2021, 13:00:41 »
Project beweging op de baan.
Zoveel vragen gehad over we opzet....
Tandwielen uitgezocht die passen binnen de ruimte.
Een tandheugel bedient ze allen tegelijk. De tandheugel wordt in beweging gezet met de servo en het tandwiel.
Om de beweging egaal te houden zijn alle tandwielen gelijk.
Gaatjes geboord en de asjes geplaatst.
Het perron is één deel van de lagering het plastic plaatje de tweede.
Deze tegen de bovenzijde van het perron gehouden en de gaatjes exact op de goede plaats geboord.
L gelijmd voor op de plaats houden tandheugel.
Tandheugel en tandwieltjes aangebracht en plastic plaatje vastgelijmd.
Test: Is tandheugel soepel te bewegen?.
Nee, helaas. Weer open en de geboorde gaatjes in het plastic plaatje vergroot.
Nu wel goed.
Servo bevestiging gelijmd en de servo aangebracht.
Met een standaard sweep programma (180 graden naar rechts en 180 graden naar links) is de beweging te realiseren.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71786.915
Nu de poppetjes nog op de zichtbare asjes plaatsen
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.
Thai-Bundesbahn
Offline
Berichten: 5477
Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van een ponton met kraan
«
Reactie #28 Gepost op:
10 mei 2021, 13:04:53 »
Leuk project Ronald ...ga ik volgen
Gelogd
Groet, Ed
Mijn modelbaan in Thailand
Video-ritten DB
Wim Vink
Offline
Berichten: 22442
Eens komt het goed.
Re: De bouw van een ponton met kraan
«
Reactie #29 Gepost op:
10 mei 2021, 16:50:31 »
Knap stukje werk Ronald
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wim
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
De bouw van een ponton met kraan