BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: MOVisser op 29 april 2021, 12:45:14
-
Gisteren ben ik in Almere geweest.
Niet alleen voor een overleg over de nieuwe uitgaven, maar ook om alvast bouwtesten uit te voeren van de aangekondigde modellen.
Zo heb ik alvast twee pontons meegekregen met de kraan en een opduwer. (y)
De modellen zijn niet bijzonder denk ik, al is er altijd wel een hoop werk aan vooraf gegaan.
Niet alleen het ontwerp door ons, maar ook het maken van de mallen en dan het gieten zelf vergt een inspanning.
Waarom dit draadje?
Ik ga proberen de kraan echt in werking te stellen: starten met de boom (op en neer) en dan het draaien.
De grijper? Die nog even niet.
Tenzij zich er een geniaal idee aan mij brein gaat ontspruiten (is dit nederlands?).
Arduino en de sketch zal ook een onderdeel gaan vormen.
Er zullen, door mij, best wel vragen gesteld gaan worden in dit forum.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ponton-1-608a8d84aae7d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ponton-1-608a8d84aae7d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ponton-2-608a8d84ac612.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ponton-2-608a8d84ac612.jpg)
-
Voor het (onwaarschijnlijke) geval dat er even niets geniaals aan jouw brein zou ontspruiten,.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Grijper-608a936bd26c1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Grijper-608a936bd26c1.png)
...zou zoiets wat kunnen zijn om ook die grijper beweegbaar te maken ?
Peter
-
Mooi nieuw project (y)
Is dat voorwerp bovenaan de grijper?
-
Als dat die grijper is, dan trek ik mijn suggestie weer in, want dat is in dat geval niet te doen, denk ik.
Peter
-
Interesant Ronald. Ga ik volgen
-
...
Als dat die grijper is, dan trek ik mijn suggestie weer in, want dat is in dat geval niet te doen, denk ik.
...
Peel grab ja; op deze schaal moeilijk ::)
Gewone clamshell bucket is geen probleem; ik heb er al twee gemaakt die met de kabels worden bediend (geen electromagneet).
-
Bovenaan, is inderdaad een poliepgrijper.
De werking van de bak weet ik, maar het wordt voor mij dus de sport om de poliep werkend te krijgen. (hm, hm)
Eerst maar de kraan (en dan iets om te grijpen, wat dat dan ook is).
Ronald Visser
-
Zo dat is een héél mooi project (y)
Dit ga ik op de voet volgen :police:
-
Een origami kunstenaar zou er misschien wel raad mee weten :)
Ik ben in ieder geval heel benieuwd hoe dit project zich ontwikkelt vwb draaien en heffen van de boom. Is de bedoeling dat beide delen van de boom apart bedienbaar worden?
-
Ja beide bomen apart te bedienen.
Dat zal ergens in het verborgene moeten gebeuren.
Dus van onder het object en wellicht nog wat verder er van af (dus onder de treintafel bv.)
De eerste stap is te bedenken/uit te werken hoe ik de gehele zaak draaiende krijg, en daarna pas de boombewegingen.
De onderdelen zijn al binnen, en het wordt dus een zaak van passen en meten.
Ronald Visser
-
Vanaf 8 minuut 44 echt gaaf en superklein
https://youtu.be/bCYoEjXWyVM
Ik ga je project volgen succes
Edit: en deze vanaf 4 minuut 43 een werkende kraan
https://youtu.be/8k5xv2zX1_o
Sol-expert.de heeft al het één en ander uitgedacht
-
OK de boel is al uitgevonden.
Dan eindigt mijn draadje hier...
Allen dank voor de tips etc.
Ronald Visser
-
Maar ik ben toch benieuwd naar wat jij er van maakt.
-
Ronald, linkje naar een hobbyist die een athearn kraan heeft gemotoriseerd.
https://model-railroad-hobbyist.com/node/38737
Mvg Rieks
-
Uiteraard ga ik door (y) (y).
Ik ken de geëigende methoden van motortjes en draadeindjes etc.
Zo is er al door bedrijven en personen gedacht aan hoe je bv een container grijper kan maken die realistisch werkt.
Maar de methode die ik heb ingebracht is veel simpeler (denk ik).
video van de container grijper
https://www.youtube.com/watch?v=l2c1JNHd3CQ
Zo ook met deze kraan. Het kan eenvoudiger denk ik. Alleen nog niet uitgeprobeerd.
Ronald Visser
-
Nog een mooie met een kraan:
https://www.youtube.com/watch?v=3_0vRj8igZs
Ronald Visser
-
Staal/ijzer/gietijzer is een product dat al zeker 4000 jaar bekend is.
Laagjes kool en laagjes ijzererts, iets dat lucht inblaast, hitte en de zogenaamde laagovens,
waar ijzer met stukjes slak uitkwam en je had een ijzer product.
Om dat het smeltpunt van ijzer dan niet wordt bereikt is nabewerking noodzakelijk.
De smid met zijn hamer en de blaasbalg is er bv een gevolg van.
De smid maakt echter van voorbewerkt staal een object in een vorm, bv hoefijzer, spijker, scharnier, hekwerk.
En juist die voorbewerking maakte ijzer en staal zeer duur.
Denk ook maar eens het vakmanschap van de nihontō maker (katana >> samoerai).
De industrialisering maakte het gebruik van staal en ijzer meer en meer noodzakelijk en
er werden goedkopere methoden bedacht om veel betere staal te kunnen produceren.
Maar laten we ook de bakstenen en het beton niet vergeten.
Bakstenen voor de muren om druk op te kunnen vangen.
Ook beton voor de constructie van objecten/gebouwen/aardbevingsbestendige raamwerken is erg van belang.
En nu kom ik op de samenwerking van materialen. Bakstenen boven een kozijn van een deur of een raam kan wel,
maar de druk van de muur erboven wordt doorgegeven aan het kozijn en het glas.
Bakstenen zijn goed in het opnemen van drukkrachten, maar niet in trekkrachten. Net zoals beton. Krak.
Daarom zijn er de zogenaamde lateien noodzakelijk: een samenwerking van bakstenen en staal of beton en staal of staal alleen.
Staal neemt de trekkracht voor zijn rekening en het materiaal erom heen de drukkrachten*).
Dat is wat ik ga toepassen bij de kraan op de ponton.
Het tillen van de kraan wordt gebaseerd op trekkrachten.
Dat kan staal zijn , maar net zo goed een draad.
Het is vanuit de motorische bediening dus nooit noodzakelijk een drukkracht uit te moeten uitoefenen.
Wat jullie nu denken wordt het niet.
Er zal voor de kolom 1 draad en de boom 1 draad nodig zijn.
Dus totaal 2 motorretjes, net als bij de auto-projecten in de voornoemde links
Een derde voor het ronddraaien en wellicht nog één voor de schep/knijper.
Wordt vervolgd…
Ronald Visser
*) toelichtingen te vinden bij constructeurs, bouwkundigen etc…
-
https://www.alsacast.nl/nl/collection/?sort=newest
En hier zijn ze te koop...
Niet netjes,Ronald om niet te vermelden wie ze maakt ::)
-
En laat Ronald nu net een van dat team van makers zijn ;)
-
Andere Andre,
Ik ben huiverig om business hier op het forum te vermelden.
Dat ligt gevoelig volgens mij..... :angel:
Vandaar dat ik nooit zou aangeven dat ik het ontwerp heb gemaakt en Alsacast het gietwerk heeft gedaan. (y)
Daarbij zijn ze wel al aangekondigd door Alsacast (nieuwsbrief), maar nog niet beschikbaar (ingepakt met beschrijving dus).
Ik hou het dus maar bij deze verpakte wijze van belangstelling kweken (y).
Jij hebt het nu genoemd.
Ronald Visser
-
Zaterdag ben ik bezig geweest/begonnen met de kraan.
De volgende foto's geven de eerste probeersels weer.
De nulstand wordt getoond in de eerste foto.
Drie onderdelen zijn van de sprue's afgehaald.
De basis steun, de midden kraanarm, en de eind kraanarm.
Deze ietwat bijgeschuurd op de plaatsen van oneffenheden door de sprue en direct gepast.
De gaten van de lagers zonodig nog wat open geboord, en de kraan met wat spijkers in elkaar gezet.
Omdat ze er steeds uitvielen heb ik ze aan de kop vastgelijmd met houtlijm.
Dit om later een definitieve as aan te kunnen brengen.
De nulstand is mijn startstand, is de stand waarin de kraan terug moet komen.
En dus tevens de ruststand, wanneer de kraan niet in gebruik is.
Via trekken kan ik de de armen bedienen.
Op de beide laatste foto's zijn de proef trekdraden al te zien.
Nog niet op de juiste wijze aangebracht, maar dat gaat later aangepast worden.
Passen, meten, passen, denken..., aanpassen, meten, ....... :P
Ik heb er (nu nog) goede hoop op...
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00531a-60900e454b084.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00531a-60900e454b084.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00530a-60900e454ab5b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00530a-60900e454ab5b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00532a-60900e455c8b9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00532a-60900e455c8b9.jpg)
-
Als vervolg op het aanbrengen van de trekdraden heb ik gisteravond al wat testen uitgevoerd.
Tot zover werkt mijn idee.
Door aan de stalen "stang" met het oogje te trekken kan ik met niet te veel kracht
de middenarm naar beneden gebogen krijgen. Bij het loslaten komt ie weer in de nulstand terug.
Dat geldt ook voor de lange arm. De stroom draad volgt de weg van de hydraulische cilinder.
Door eraan te trekken kan ik de hoek tussen deze arm en de middenarm vergroten, waardoor de arm
gestrekt komt te staan.
Bij het aantrekken van beide draden (was moeilijk doordat ik maar 2 handen heb en niet 3) kan ik beide armen zover
krijgen dat de kraan in zijn verste reikwijdte kwam te staan.
Bij het loslaten van één van de trekdraden, maar ook van beide, kwam dat deel van de kraan weer in zijn ruststand,
de uitgangspositie zoals op de eerste foto (zie hiervoor).
Voordat ik de motortjes ga plaatsen eerst maar eens denken of en hoe ik de grijper kan laten werken.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
-
Gisteren bezig geweest met een ander projectje (ook weer een opdracht).
Beweging op het perron.
Daarvoor voor de Arduino een "sketch" geschreven om een servo net na het vertrekken van een personentrein
180 graden te laten draaien en dan in 2 minuten weer terug te laten gaan naar de beginpositie.
Een en ander geactiveerd door een reedrelais. Magneet op de zijkant van 1 van de wagons.
Doel: poppetjes met gezicht naar de trein als deze binnen komt (wachten op trein). Na vertrek lopen er figuren richting de uitgang.
Mijn doel: meer beweging te realiseren op plaatsen waar niet zomaar aan gedacht wordt bij treintjes liefhebbers.
Ronald Visser
-
Bestaat al ;): Faller Perron 120200?
Albert
-
(y) (y).
Ronald Visser
-
Beweging op de baan is altijd leuk.
Ik ben ook benieuwd hoe je de grijper gaat realiseren.
-
Waaow dit is ook wel weer een heel mooi project !! (y)
Ik ben ook een poos bezig geweest met de mechaniek van een 'normale' graafmachine. Om die te laten besturen via een Arduino.
Blijf graag weer volgen >> weer echt iets leuks unieks dit :D
Groetjes Eeg
-
Project beweging op de baan.
Zoveel vragen gehad over we opzet.... (y)
Tandwielen uitgezocht die passen binnen de ruimte.
Een tandheugel bedient ze allen tegelijk. De tandheugel wordt in beweging gezet met de servo en het tandwiel.
Om de beweging egaal te houden zijn alle tandwielen gelijk.
Gaatjes geboord en de asjes geplaatst.
Het perron is één deel van de lagering het plastic plaatje de tweede.
Deze tegen de bovenzijde van het perron gehouden en de gaatjes exact op de goede plaats geboord.
L gelijmd voor op de plaats houden tandheugel.
Tandheugel en tandwieltjes aangebracht en plastic plaatje vastgelijmd.
Test: Is tandheugel soepel te bewegen?.
Nee, helaas. Weer open en de geboorde gaatjes in het plastic plaatje vergroot.
Nu wel goed.
Servo bevestiging gelijmd en de servo aangebracht.
Met een standaard sweep programma (180 graden naar rechts en 180 graden naar links) is de beweging te realiseren.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71786.915
Nu de poppetjes nog op de zichtbare asjes plaatsen
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00544a-609911ffb1ca5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00544a-609911ffb1ca5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00546a-609911ffb1e3a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00546a-609911ffb1e3a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00550a-609911ffc3031.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00550a-609911ffc3031.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00549a-609911ffc14b2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00549a-609911ffc14b2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00552a-609911ffcf329.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00552a-609911ffcf329.jpg)
-
Leuk project Ronald ...ga ik volgen (y)
-
Knap stukje werk Ronald (y)
-
De laatste plaatjes van deze (tussen)opdracht.
Morgen weer de kraan, daar ging het per slot om. (y)
De poppetjes kijken naar de trein.
Na passeren van de loc met magneet krijgt arduino via reed relais het sein de mensen direct 180 graden om te draaien.
Als de wagons gepasseerd zijn staan/lopen de poppetjes richting de uitgang.
Dan een wachttijd van 10 sec en dan draaien ze terug gedurende 2 minuten en staan dan weer te wachten op de trein.
Ronald Visser
(als deze trein dan maar komt.... ;))
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00553a-60996aec2ee1f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00553a-60996aec2ee1f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00554a-60996aec31481.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00554a-60996aec31481.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00556a-60996aec653f0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00556a-60996aec653f0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00555a-60996aec5d7d0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00555a-60996aec5d7d0.jpg)
-
(y) (y) (y)
-
Even een aanvulling uitgewerkt.
(photoshoppen)
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00543b-609976fb4b2a4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00543b-609976fb4b2a4.jpg)
-
Zoals beloofd een vervolg actie op de kraan en de beweging.
Gisteren twee pakketten met motor, houders/standaards en vertraging open gemaakt en de zaak een beetje in elkaar gezet.
In dit geval de grootste vertraging 1:625 en in spiegelbeeld.
Tijdens de proef zal moeten blijken of dit voldoende is of wellicht te langzaam.
Op de langzaam draaiende as zal de trek-draad vast gemaakt worden.
Vanmorgen van rest hout een proefopzet in elkaar gelijmd. Zodanig dat de trekdraden van de kraan mooi boven de bedoelde as terechtkomen.
De trekdraden rond de assen gewonden en de motorhouders op de basis plank vastgeschroefd.
Met de hand het draaien getest. (y)
Met het draaien worden de trekdraden verder opgewonden op de as en gaan daarmee aan de armen trekken.
Terugdraaiende wind de draad zich af, neemt de trekkracht af en veren de armen weer netjes terug naar de begin stand.
Tweede poging is met een AA batterij geweest, waaraan één zijde een draad is gesoldeerd.
1,5 V is genoeg voor het motortje dat niet meer dan 4,5 V mag hebben.
Ook nu bewegen de armen zich als er aan getrokken wordt en veren ze weer terug naar de beginstand als de draad wordt afgewonden. :D
De vertraging lijkt ook wel goed te zijn. In deze test fase.
Na enkele malen op en neer bewogen te zijn breek de draad van de lange arm bij de as :P .
Het is dan ook maar transformator wikkeldraad, en was dus te verwachten.
Het 0,3 mm verenstaal zal het worden, denk ik, maar ik heb ergens ook nog 0,3 mm staaldraad.
Eén van die twee zal worden meegenomen in de definitieve versie.
Ronald Visser
(de motortjes zijn niet de definitieve exemplaren, veel te groot. deze maken trouwens ook wel erg veel geluid)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto-2-609a7262e5da3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto-2-609a7262e5da3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00567a-609a7262e5950.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00567a-609a7262e5950.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto-3a-609a7263073bc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto-3a-609a7263073bc.jpg)
-
Ik heb intussen de gebroken draad vervangen en ook de zuiger van de lange arm aangebracht.
Vanavond een filmpje opnemen.
Ronald Visser
-
Nu al leuk dat filmpje ;)
-
Er staat niet bij waarover het filmpje gaat (y)
Ronald Visser
-
Allen,
Vandaag 12 mei om 22.00 uur wordt de volgende 40 sec video gepubliceerd
De video is slechts een test. (y)
Hierna wordt het project nog verder uitgewerkt, met veel kleinere motortjes.
https://youtu.be/VZHRC5efIMk
Ronald Visser
-
Ronald,
Je maakt het wel spannend, je filmpje staat prive ;D
Edit: sorry tis nog geen 22.00 uur dhhheu :P
Yep 22.06 uur mooi filmpje ziet er top uit
-
De volgende stap wordt het uitwerken van het draaien van de kraan.
Hiervoor zal een koker naar beneden worden gemaakt waar de trek-draden van de beide armen doorheen zullen lopen.
(kogellager?)
De trekdraad van de lange arm loopt nu al via de hydraulische cilinder naar beneden. Echter nu nog zichtbaar door het hout.
Ook de stang van de korte arm zal dan door een cilinder (zit bij het pakket) gaan lopen.
Daarmee haal ik beide trek-draden uit het zicht.
Een motortje zal de koker moeten laten ronddraaien.
De beide andere motortjes zullen aan de koker vastgemaakt worden.
Ze zullen mee gaan draaien. De stoomdraden zullen lang genoeg worden om de beweging mee te kunnen maken.
Ronald Visser
-
Beweegt mooi soepel (y)
-
Even een update voor we zaterdag avond gaan vieren. (y)
Zoals hiervoor al aangegeven heb ik mijn aandacht besteed aan het draaien van de kraan arm.
Wel of geen kogellager en dan ja wat voor type?
In de voorgaande jaren heb ik inmiddels de verschillende al in huis gehaald.
naaldlager, de ronde lager, de kegelrollagers etc..
Ik heb het gelaten bij een rollager van 11 mm doorsnee en 5 mm as diameter.
De doorlaat van de trek-draden komt exact in het midden van de armfundatie.
Die zullen door een holle as doorgebracht worden tot onder het model/treintafel oid.
Aan de as worden de motortjes van de beide trekdraden bevestigd (plaatje solderen, waarop de motortjes?).
Het lager breng ik aan in de ponton zelf.
De bodem van de ponton vlak geschuurd (de gietranden etc verwijderd) daarna met potlood het centrum van de boring aangegeven.
Deze met een handboortje 2 mm iets ingeboord.
Met een houtboor ( ::) ) 10 mm het gat geboord en later iets bijgevijld tot een juiste passing.
Als proef alvast een opening geboord in de armbodem en daar de trekdraad van de lange arm doorheen gestoken.
De cilinder van de korte arm is het volgende onderdeel dat ik ga aanbrengen met een trekdraad. Dat is nu nog een trekstang.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ponton-2-609fee91841fb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ponton-2-609fee91841fb.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ponton-1-609fee9184b14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ponton-1-609fee9184b14.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ponton-3-609fee9198434.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ponton-3-609fee9198434.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ponton-4-609fee919bfe0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ponton-4-609fee919bfe0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ponton-5-609fee91a8da6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ponton-5-609fee91a8da6.jpg)
-
Allen goedendag.
Wat een mooi weer, weer.
Behalve de voortzetting van de hiervoor getoonde bouwwerken ook even aandacht besteed aan de cilinder van de korte arm.
Ook van dit mechanisme wilde ik de trekstang vervangen door een trekdraad.
De bij het pakket meegeleverde buiten cilinder heb ik daarvoor met een boortje open geboord.
Daarmee verkrijg ik een kanaaltje waarin de zuigerstang heen en weer kan bewegen.
Een koperen buisje 2 mm buitenwerk en een stuk draad op een lengte geknipt.
Aan mijn stalen trekdraad 0,3 mm een oogje gemaakt (oogje middels dubbelleknoop en dit ingelijmd met sec-lijm).
Door het oogje gaat voorlopig een spijkertje.
De trekstang verwijderd en het draadoogje en de spijker weer aangebracht.
Daarna de zuiger en cilinder geplaatst en het draadje door de opening van de voet gestoken.
Trekken aan het draadje leverde niet veel beweging op.
Bleek de zuigerstang te lang te zijn.
Deze afgeknipt op de dan ingeschatte lengte. Daarna werkte het goed.
De arm veerde weer terug in de juiste stand na het loslaten van de draad.
Het een en ander nog niet mechanisch getest, maar dat komt de volgende keer.
Voor zover.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kraan-2-60a24b6a02949.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kraan-2-60a24b6a02949.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kraan-1-60a24b6a02ea8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kraan-1-60a24b6a02ea8.jpg)
-
Ik geniet van dit draadje. :) (y)
-
Nog even over die forensen op het perron: de actie gebeurt zeker als de trein er voor staat?
-
Huzarenstukje Ronald (y)
-
Gedurende de tijd dat de trein en de wagons langs het perron staan, nee dan gebeurt er niets.
Pas als de trein optrekt en dan langsrijdt (reed contact) gaat signaal af en keren de poppetjes zich om (direct*) of in een paar seconden)
Zijn al de wagons langs dan staan de gezichten van perron af.
Gedurende een aantal tijdseenheden (bv 2 min) draaien ze zich weer om (zou ook direct kunnen na een bepaalde wachttijd)
Arduine sketch of id is altijd te programmeren. (y)
Aansturing is nu een servo op 180 graden roteren.
Ronald Visser
*) bij direct omdraaien kan zich duizeligheid gaan voordoen.
-
Ai, Ai,
Nou had ik verwacht dat de bestelling binnen zou komen of er al te zijn.
Blijkt het, dat ik nog even moet wachten.
Maar goed, dan heb ik de tijd voor de sketch, de bedrading en ook de voeding.
Grijper bedenken? Of is een haak voldoende?
En verder met andere leuke zaken, waaronder beweging op baan.
Ronald Visser
(bestelling= de motortjes, 6 V 60 toeren)
-
In het kader van beweging op de treinbaan?
(Ik ben toch even nog aan het wachten op de motortjes voor de kraan).
Spectaculaire wandeltocht. Nou ja....
https://youtu.be/vVm4hc93294
Ronald Visser
-
Mooi gedaan Ronald. (y)
Mooie glimmende disco hakken!
-
Ja inderdaad glim-glim in het kader van het songfestival.
Daar staan sommige artiesten met groene jassen en/of pakken aan.
Digitaal wordt daar dan later het patroon/ achtergrondkleur op "geprojecteerd".
Net zoals het weer op RTL.
Ronald
(loper is nog niet op kleur gebracht).
-
Knap gemaakt Ronald (y)
-
Vrijdag en zaterdag bezig geweest met het plaatsen van keukendeurtjes.
We hebben ze laten spuiten (alle losse folie eraf, bijwerken en spuiten).
De pot witte verf was blijkbaar gevallen. OK dan maar gebroken wit erop. :angel:
Gisteravond toegekomen aan de volgende fase van de bewegende kraan.
De motortjes zijn gelukkig deze week binnen gekomen.
Dat geeft gelijk dus de kans om te gaan bedenken hoe ze aan te brengen.
Er zijn een aantal bewegingen nodig:
Het draaien van de kraan over 360 graden
Het bewegen van de lange arm
Het bewegen van de korte arm
Het bewegen van de knijper/grijper (daar zijn al wel gedachten over)
Tijdens het draaien van de kraan is het noodzakelijk om/wil ik ook de motortjes mee laten draaien.
Anders zullen de trekdraden in elkaar verstrikt raken, heb ik zo het idee.
Daarbij zal het mechanisme onder het model/de baan terecht komen.
Ik heb daarom het vaste draaipunt (ponton) doorgezet tot onder de baan (via messing pijpje en kunststof huls) daar komt ook een tweede lager.
Dit lager wordt tegen de lange huls geplaatst en opgenomen in een kortere huls met een iets grotere buitenmaat.
Zit dit allemaal op zijn plek dan worden de trekdraden door het messingpijpje gestoken en zal de kraan zijn plaats bovenop het eerste lager krijgen (sec lijm).
De volgende stap is een plaatje vast solderen op het messing pijpje.
Op dit plaatje komen de motortjes (draaien en de trekkende van de armen en knijper/grijper).
Via het messing pijpje wordt de kraan dus in draaiende beweging gebracht.
Nu maar weer eens gaan prakkezeren.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kraan-4-60b37940b4eca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kraan-4-60b37940b4eca.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kraan-3-60b37940b5d53.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kraan-3-60b37940b5d53.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kraan-5-60b37940c5ae3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kraan-5-60b37940c5ae3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kraan-6-60b37940cf69c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kraan-6-60b37940cf69c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kraan-7-60b37940d6270.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kraan-7-60b37940d6270.jpg)
-
Komt er later nog een filmpje Ronald??
-
Van het eindproduct komt nog een filmpje. Uiteraard
Tussendoor heeft weinig zin.
Ronald Visser
-
De kraan is inmiddels vastgelijmd op het lager en dus ook het asje.
Met vingers het asje gedraaid en gelukkig de kraan beweegt mee (ik had ook niet anders verwacht) ;).
Verder heb ik uit voorzorg een derde trekdraad aangebracht. (y)
Dit omdat ik toch nog wil proberen een knijper of knijpbak aan te brengen.
Dat houdt dan ook in 3 trekmotortjes en 1 draaimotortje.
Ik eindigde met prakkezeren de vorige keer.
Omdat ik 4 motortjes moet gaan plaatsen heb ik geprakkezeerd om het draaimotortje apart op een plaatje aan te brengen.
Vraag me niet naar de reden, die is er niet. Wellicht wordt het er alleen maar moeilijker door.
Dat ondervinden we dan wel.
De eerste stap was het maken van de draaikrans dat vast op het hulspijpje geplaatst wordt (nog even niet vastzetten).
Daarna een messing plaatje gemaakt dat gesoldeerd gaat worden aan het messing asje.
Hierop komt het draaimotortje, vastgeschroefd, om deze gemakkelijk te kunnen verwijderen.
Nu nog de motor as doorvoer boren en ook de gaatjes voor het vastschroeven van het motortje op het plaatje (M1,5).
De 3 trekmotortjes wil ik met de as plaatsen onder de opening van het messing draaiasje.
Wordt zeker vervolgd.
Ronald Visser
(nee nog geen filmpje.. :D)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00626a-60b653c3829ce.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00626a-60b653c3829ce.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00627a-60b653c383117.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00627a-60b653c383117.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00629a-60b653c3953e6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00629a-60b653c3953e6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00630a-60b653c39d805.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00630a-60b653c39d805.jpg)
-
(y) (y) (y)
-
Super Ronald! (y) (y)
-
Bedankt voor de reacties. (y) (y)
Het is een sport om er iets van te kunnen maken.
Ook voor het forum iets van een onderwerp, waarvan ik er niet veel tegenkom.
Eventjes de tijd genomen nog na het eten (als een toetje). :P
Het motor-asje-gaatje geboord en ook de beide gaatjes voor het vastzetten.
Alles krap tegen elkaar uitmeten en dan boren.
Voor het maken van een stuurmechanisme op schaal 1 had ik schroefjes boutjes en moertjes M1 aangeschaft, niet gebruikt overigens dus waren ze "over".
Ze kwamen dan nu van pas.
De zaak "ingeregen", geplaatst en aangedraaid.
Mini-schroevendraaiertje boutendraaiertje diende ingezet te worden.
En ook de moertjes zijn zo klein dat ze maar net met een pincet zijn vast te houden.
Eén van de moertjes wrong zich los, en maakte een sprong als een vlo in het vlooiencircus.
Op de foto`s is te zien dat het onderdeel in elkaar gezet is en pasklaar is. Nog niet gesoldeerd.
Ondanks het precieze uitmeten grijpen de tanden maar net in elkaar.
Daar ben ik nog niet tevreden over en zal het motortje via uitgevijlde boorgaatjes nog ietsje moeten opschuiven.
Ronald Visser
Weten jullie waar ik het moertje terugvond ? Antwoord volgt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00632a-60b680527fddf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00632a-60b680527fddf.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00631a-60b6805280c97.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00631a-60b6805280c97.jpg)
Nog niet en daar zal het wel bij blijven.