Doel:€250.00
Donaties:€42.50

Per saldo:€-207.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:18:29
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Dick55
Vandaag om 18:16:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hans Reints
Vandaag om 18:13:09
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door Sven
Vandaag om 18:08:18
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:05:45
Jouef wissel, kun je de aandrijving uit het zicht plaatsen? door eemstede
Vandaag om 18:04:42
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Ronzol
Vandaag om 17:58:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:55:58
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:54:02
Containervervoer bij Deutsche Reichsbahn door Quinzeedied
Vandaag om 17:52:34
Tolhuisje door Reinout van Rees
Vandaag om 17:43:53
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 17:35:53
Verlichting ruimte door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:21:12
Roco BR44, onderdeel los gekomen van aandrijfasje. door Basilicum
Vandaag om 17:09:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Robkop
Vandaag om 17:01:11
Team Mitropa - OHMB - Gezamenlijke modelbaan "Krommeveer" door Mitchell
Vandaag om 16:59:45
Probeersel fotodijk, door Dick55. door Dick55
Vandaag om 16:56:32
korenschoven door jandcargo
Vandaag om 16:55:08
Pimp m’n ICE3, van 403 naar 406 EUROPA door Chris Westerduin
Vandaag om 16:51:54
Depot + vervolg Vlieringen-2 door spoorzeven
Vandaag om 16:50:04
Ingekleurde film over stoomtrams in de jaren 20-30 van de NZH en de GTM door Bert van Gelder
Vandaag om 16:32:38
VERPLAATST: Ingekleurde film over stoomtrams in de jaren 20-30 van de NZH en de GTM door Bert van Gelder
Vandaag om 16:31:36
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 16:04:33
Raadplaatje door Marc tramt
Vandaag om 16:03:21
NL baan: Frotterdam in h0 door Chrissie
Vandaag om 15:59:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 15:57:21
De bouw van een ponton met kraan door MOVisser
Vandaag om 15:52:27
Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn) door Leolin
Vandaag om 15:50:10
Wenen-Berlijn in dik vier uur......(over jaar of 12) door BrightonBelle
Vandaag om 15:44:40
Fotodijkje van NS1220 door NS1220
Vandaag om 15:42:04
  

Auteur Topic: De bouw van een ponton met kraan  (gelezen 3479 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3162
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: De bouw van een ponton met kraan
« Reactie #15 Gepost op: 29 april 2021, 21:35:12 »
Nog een mooie met een kraan:

https://www.youtube.com/watch?v=3_0vRj8igZs

Ronald Visser


Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3162
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: De bouw van een ponton met kraan
« Reactie #16 Gepost op: 03 mei 2021, 12:45:04 »
Staal/ijzer/gietijzer is een product dat al zeker 4000 jaar bekend is.
Laagjes kool en laagjes ijzererts, iets dat lucht inblaast, hitte en de zogenaamde laagovens,
waar ijzer met stukjes slak uitkwam en je had een ijzer product.

Om dat het smeltpunt van ijzer dan niet wordt bereikt is nabewerking noodzakelijk.
De smid met zijn hamer en de blaasbalg is er bv een gevolg van.
De smid maakt echter van voorbewerkt staal een object in een vorm, bv hoefijzer, spijker, scharnier, hekwerk.
En juist die voorbewerking maakte ijzer en staal zeer duur.
Denk ook maar eens  het vakmanschap van de nihontō maker (katana >> samoerai).

De industrialisering maakte het gebruik van staal en ijzer meer en meer noodzakelijk en
er werden goedkopere methoden bedacht om veel betere staal te kunnen produceren.

Maar laten we ook de bakstenen en het beton niet vergeten.
Bakstenen voor de muren om druk op te kunnen vangen.
Ook beton voor de constructie van objecten/gebouwen/aardbevingsbestendige raamwerken is erg van belang.

En nu kom ik op de samenwerking van materialen. Bakstenen boven een kozijn van een deur of een raam kan wel,
maar de druk van de muur erboven wordt doorgegeven aan het kozijn en het glas.
Bakstenen zijn goed in het opnemen van drukkrachten, maar niet in trekkrachten. Net zoals beton.  Krak.

Daarom zijn er de zogenaamde lateien noodzakelijk: een samenwerking van bakstenen en staal of beton en staal of staal alleen.
Staal neemt de trekkracht voor zijn rekening en het materiaal erom heen de drukkrachten*).

Dat is wat ik ga toepassen bij de kraan op de ponton.
Het tillen van de kraan wordt gebaseerd op trekkrachten.
Dat kan staal zijn , maar net zo goed een draad.
Het is vanuit de motorische bediening dus nooit noodzakelijk een drukkracht uit te moeten uitoefenen.

Wat jullie nu denken wordt het niet.
Er zal voor de kolom 1 draad en de boom 1 draad nodig zijn.
Dus totaal 2 motorretjes, net als bij de auto-projecten in de voornoemde links
Een derde voor het ronddraaien en wellicht nog één voor de schep/knijper.

Wordt vervolgd…

Ronald Visser
*) toelichtingen te vinden bij constructeurs, bouwkundigen etc…
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

Andereré

  • Mijn trein vind ik fijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 45
  • Joehoe,rijden we nog?
    • Reichsbahn.nl
Re: De bouw van een ponton met kraan
« Reactie #17 Gepost op: 03 mei 2021, 14:41:58 »
https://www.alsacast.nl/nl/collection/?sort=newest
En hier zijn ze te koop...
Niet netjes,Ronald om  niet te vermelden wie ze maakt ::)
André
Vanaf zijn mobiele hok

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2028
  • Zelfportret
Re: De bouw van een ponton met kraan
« Reactie #18 Gepost op: 03 mei 2021, 15:18:03 »
En laat Ronald nu net een van dat team van makers zijn ;)
Gerrit F

Van de draad af....

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3162
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: De bouw van een ponton met kraan
« Reactie #19 Gepost op: 03 mei 2021, 16:15:24 »
Andere Andre,
Ik ben huiverig om business hier op het forum te vermelden.
Dat ligt gevoelig volgens mij..... :angel:

Vandaar dat ik nooit zou aangeven dat ik het ontwerp heb gemaakt en Alsacast het gietwerk heeft gedaan. (y)
Daarbij zijn ze wel al aangekondigd door Alsacast (nieuwsbrief), maar nog niet beschikbaar (ingepakt met beschrijving dus).

Ik hou het dus maar bij deze verpakte wijze van belangstelling kweken (y).
Jij hebt het nu genoemd.

Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2021, 12:28:15 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3162
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: De bouw van een ponton met kraan
« Reactie #20 Gepost op: 03 mei 2021, 16:54:03 »
Zaterdag ben ik bezig geweest/begonnen met de kraan.

De volgende foto's geven de eerste probeersels weer.
De nulstand wordt getoond in de eerste foto.

Drie onderdelen zijn van de sprue's afgehaald.
De basis steun, de midden kraanarm, en de eind kraanarm.
Deze ietwat bijgeschuurd op de plaatsen van oneffenheden door de sprue en direct gepast.

De gaten van de lagers zonodig nog wat open geboord, en de kraan met wat spijkers in elkaar gezet.
Omdat ze er steeds uitvielen heb ik ze aan de kop vastgelijmd met houtlijm.
Dit om later een definitieve as aan te kunnen brengen.

De nulstand is mijn startstand, is de stand waarin de kraan terug moet komen.
En dus tevens de ruststand, wanneer de kraan niet in gebruik is.

Via trekken kan ik de de armen bedienen.
Op de beide laatste foto's zijn de proef trekdraden al te zien.
Nog niet op de juiste wijze aangebracht, maar dat gaat later aangepast worden.

Passen, meten, passen, denken..., aanpassen, meten, ....... :P
Ik heb er (nu nog) goede hoop op...

Ronald Visser







« Laatst bewerkt op: 03 mei 2021, 16:58:05 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3162
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: De bouw van een ponton met kraan
« Reactie #21 Gepost op: 04 mei 2021, 09:09:28 »
Als vervolg op het aanbrengen van de trekdraden heb ik gisteravond al wat testen uitgevoerd.

Tot zover werkt mijn idee.
Door aan de stalen "stang" met het oogje te trekken kan ik met niet te veel kracht
de middenarm naar beneden gebogen krijgen. Bij het loslaten komt ie weer in de nulstand terug.

Dat geldt ook voor de lange arm. De stroom draad volgt de weg van de hydraulische cilinder.
Door eraan te trekken kan ik de hoek tussen deze arm en de middenarm vergroten, waardoor de arm
gestrekt komt te staan.

Bij het aantrekken van beide draden (was moeilijk doordat ik maar 2 handen heb en niet 3) kan ik beide armen zover
krijgen dat de kraan in zijn verste reikwijdte kwam te staan.
Bij het loslaten van één van de trekdraden, maar ook van beide, kwam dat deel van de kraan weer in zijn ruststand,
de uitgangspositie zoals op de eerste foto (zie hiervoor).

Voordat ik de motortjes ga plaatsen eerst maar eens denken of en hoe ik de grijper kan laten werken.

Wordt vervolgd.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3162
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: De bouw van een ponton met kraan
« Reactie #22 Gepost op: 06 mei 2021, 10:29:20 »
Gisteren bezig geweest met een ander projectje (ook weer een opdracht).

Beweging op het perron.
Daarvoor voor de Arduino een "sketch" geschreven om een servo net na het vertrekken van een personentrein
180 graden te laten draaien en dan in 2 minuten weer terug te laten gaan naar de beginpositie.
Een en ander geactiveerd door een reedrelais. Magneet op de zijkant van 1 van de wagons.

Doel: poppetjes met gezicht naar de trein als deze binnen komt (wachten op trein). Na vertrek lopen er figuren richting de uitgang.

Mijn doel: meer beweging te realiseren op plaatsen waar niet zomaar aan gedacht wordt bij treintjes liefhebbers.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: De bouw van een ponton met kraan
« Reactie #23 Gepost op: 06 mei 2021, 12:30:15 »
Bestaat al  ;): Faller Perron 120200?

Albert


MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3162
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: De bouw van een ponton met kraan
« Reactie #24 Gepost op: 06 mei 2021, 12:54:05 »
 (y) (y).

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 3389
Re: De bouw van een ponton met kraan
« Reactie #25 Gepost op: 06 mei 2021, 12:57:20 »
Beweging op de baan is altijd leuk.
Ik ben ook benieuwd hoe je de grijper gaat realiseren.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 895
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: De bouw van een ponton met kraan
« Reactie #26 Gepost op: 06 mei 2021, 13:19:45 »
Waaow dit is ook wel weer een heel mooi project !! (y)

Ik ben ook een poos bezig geweest met de mechaniek van een 'normale' graafmachine. Om die te laten besturen via een Arduino.
Blijf graag weer volgen >> weer echt iets leuks unieks dit  :D

Groetjes Eeg


MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3162
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: De bouw van een ponton met kraan
« Reactie #27 Gepost op: 10 mei 2021, 13:00:41 »
Project beweging op de baan.

Zoveel vragen gehad over we opzet.... (y)
Tandwielen uitgezocht die passen binnen de ruimte.
Een tandheugel bedient ze allen tegelijk. De tandheugel wordt in beweging gezet met de servo en het tandwiel.
Om de beweging egaal te houden zijn alle tandwielen gelijk.
Gaatjes geboord en de asjes geplaatst.
Het perron is één deel van de lagering het plastic plaatje de tweede.
Deze tegen de bovenzijde van het perron gehouden en de gaatjes exact op de goede plaats geboord.
L gelijmd voor op de plaats houden tandheugel.
Tandheugel en tandwieltjes aangebracht en plastic plaatje vastgelijmd.

Test: Is tandheugel soepel te bewegen?.
Nee, helaas. Weer open en de geboorde gaatjes in het plastic plaatje vergroot.
Nu wel goed.

Servo bevestiging gelijmd en de servo aangebracht.
Met een standaard sweep programma (180 graden naar rechts en 180 graden naar links) is de beweging te realiseren.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71786.915

Nu de poppetjes nog op de zichtbare asjes plaatsen

Ronald Visser














Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 3821
  • Bij problemen drink je gewoon een kop oploskoffie
Re: De bouw van een ponton met kraan
« Reactie #28 Gepost op: 10 mei 2021, 13:04:53 »
Leuk project Ronald ...ga ik volgen  (y)

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 12846
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: De bouw van een ponton met kraan
« Reactie #29 Gepost op: 10 mei 2021, 16:50:31 »
Knap stukje werk Ronald (y)
Met vriendelijke groet,
Wim