Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:43:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
  

Auteur Topic: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?  (gelezen 2197 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Gepost op: 24 April 2021, 19:10:45 »
Hallo,
Ik heb een schaal 0 baan en rij al vele jaren met Slaters wielstelen.
Ik heb steeds gedacht dat die wielstelen volgens de NEM normen waren, maar vandaag pas ontdekte ik dat ze volgens Fine scale normen zijn gemaakt door Slaters. Het staat ook in de algemene gegevens van hen over de verschillende types voor loks ,rijtuigen en wagens ,ik had het kunnen weten!  :o
Eigenlijk was ik al langer niet tevreden over de rij eigenschappen van mijn treinen,maar wijtte dat aan mezelf ,omdat ik zelfbow wissels gebruik en Peco flexrail.

Deze maand ,toen ik weer  eens een slecht rijdende lok had ,en een paar wissels had na gekeken en ik nog steeds problemen had  b.v . in het spoor wegzakkende wielstellen ,ben  de NEM normen nog eens gaan doorkijken en las toen     dat wieldiktes  daar    4,7 mm zijn (maat N) terwijl mijn wielstellen varieren van 3,6 mm bij rijtuigen en tenders, en tot iets meer bij  loks , die een wat bredere wielen hebben.
 
Nu vraag ik mij af ,wat de normen van Fine Scale zijn  die over de wisselmaten gaan, want de flensen zijn ook dunner dan volgens de NEM norm ,maar hoe is het  dan bij de wissels ?

Wie weet het ?
Peter
« Laatst bewerkt op: 24 April 2021, 22:42:06 door Bert van Gelder »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: Finescale ,en NEM normen ,wat zij de verschillen ?
« Reactie #1 Gepost op: 24 April 2021, 19:23:14 »
Als je fine scale wielen hebt moeten de wissels ook voldoen aan de fine scale normen. Dus smallere groeven tussen rail en strijkregel en tussen punt en vleugel. En dientengevolge ook een grotere speermaat (B) in de wielstellen. Fine scale en NEM gaat niet samen op één baan.

Intussen even wat verder gezocht en vond dit document: https://www.gaugeoguild.com/manual/01_1_standards.pdf
Ik heb het nog niet uitvoerig bestudeerd, maar het belangrijkste verschil, waardoor je wielen in het puntstuk zakken, lijkt toch wel de totale wieldikte te zijn. Voor de rest lijkt het redelijk compatibel.
« Laatst bewerkt op: 24 April 2021, 19:57:05 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Finescale ,en NEM normen ,wat zij de verschillen ?
« Reactie #2 Gepost op: 24 April 2021, 21:53:50 »
Hoi Klaas ,
Bedankt voor je zeer uitgebreide  antwoord,
Ik  heb vanmiddag  nog iets van jouw  discussie gevonden  in ca 2014 over Proto 88  op het Belgische Model Magazine forum, maar dat was net even anders dan waar ik naar zocht.
Ik heb al gezien dat er inderdaad verschillen zijn  die uiteraard te verwachten zijn ,hoeveel ik de groef  moet aanpassen  en in een  mal moet aanpassen  vind ik nog wel,
 
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 465
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #3 Gepost op: 25 April 2021, 15:32:01 »
Ik weet eerlijk gezegd niet of ik nu een nuttige bijdrage lever, maar ik heb even gemeten aan mijn (commercieel verkrijgbare) finescale wissels. Die zijn weliswaar uitgevoerd in 0m, maar ik vermoed dat er geen verschil is met 0?
De groeven tussen rail en strijkregel zijn 1,35 mm, die tussen puntstuk en vleugel 1,22 mm. Finescale gaat zoals verwacht prima, NEM wil wel een beetje ontsporen...

Groet, Frans
Groet!  Frans

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #4 Gepost op: 25 April 2021, 15:57:06 »
Hallo Frans ,
Er is wel verschil tussen 0 en 0m  hoor!
0 is 1 op 43,5 voor normaalspoor en 0m is 1 op 43,5 voor meterspoor.
 Of bedoel je wat anders  ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 465
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #5 Gepost op: 25 April 2021, 16:09:54 »
Ha Peter,

Ik merk dat ik weer eens onduidelijk formuleer: ik bedoelde te zeggen dat ik zou verwachten dat er qua normmaten voor de groeven geen verschil zal zijn tussen finescale 0m en finescale 0, maar zeker weten doe ik dat niet.  (Overigens is het Duitse en Zwitserse commerciële 0m materiaal altijd 1:45.)

Groet,  Frans
Groet!  Frans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #6 Gepost op: 25 April 2021, 16:53:25 »
Dat is het beruchte verschil bij schaal 0. De Morop heeft de verhouding vastgesteld op 1:45, de Britten houden 1:43,5 aan en de Amerikanen maken het nog bonter, die hanteren 1:48. Dat is precies een kwart inch per foot.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #7 Gepost op: 25 April 2021, 18:04:28 »
Hoi Klaas ,
Ik heb de Fine Scale verhaal  uit  de stukken  gedestilleerd en  de tekening uitgeprint.
Ik ben nu een soldeermal aan het maken die ter hoogte van het puntstuk alle onderdelen op hun plaats houdt ,terwijl ik het fixeer met soldeer.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1889
    • Mijn website
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #8 Gepost op: 25 April 2021, 18:21:03 »
Dat is het beruchte verschil bij schaal 0. De Morop heeft de verhouding vastgesteld op 1:45, de Britten houden 1:43,5 aan en de Amerikanen maken het nog bonter, die hanteren 1:48. Dat is precies een kwart inch per foot.
De Britten en de Fransen houden 1:43,5 aan  (en er is heel wat spoor 0 in Frankrijk).
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #9 Gepost op: 26 April 2021, 11:10:52 »
Omdat ik soms problemen had met mijn eigenbouw wissels volgens de NEM normen (Zie vorige stukjes )blijkt de oorzaak  o.a. te liggen bij de Fine Scale wielstellen van Slaters.
Omdat ik niet wist dat Slaters  hun wissels  volgens de Fine Scale  nomen produceerde , heb ik blijkbaar een soort mix  gevolgd om mijn wissels  rijdbaar te krijgen.
 Kortgeleden  heb ik nog overwogen om  dan maar Peco wissels te kopen ,nu  denk ik dat het  maar beter is dat ik dat niet deed, want wielen volgens de ene norm en wissels volgens een andere norm geeft problemen , als Peco volgens de NEM normen werkt.
Een jaar of 25 geleden hadden we een Spoor 0 club in Oegstgeest  ,waar we Peco wissels gebruikten. Die hadden een instelbare strijkregel afstand met schroefjes,
Ik zie die schroefjes nu niet meer en Peco zegt er niets over.  ???
Volgens welke norm zouden ze nu werken ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17820
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #10 Gepost op: 26 April 2021, 15:21:08 »
Peco is zeker geen finescale...... ;)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #11 Gepost op: 26 April 2021, 16:14:50 »
Zeker ,dat zou een lelijke miskoop geweest zijn .  :o :(
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen