BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Peter Kleton op 24 april 2021, 19:10:45
-
Hallo,
Ik heb een schaal 0 baan en rij al vele jaren met Slaters wielstelen.
Ik heb steeds gedacht dat die wielstelen volgens de NEM normen waren, maar vandaag pas ontdekte ik dat ze volgens Fine scale normen zijn gemaakt door Slaters. Het staat ook in de algemene gegevens van hen over de verschillende types voor loks ,rijtuigen en wagens ,ik had het kunnen weten! :o
Eigenlijk was ik al langer niet tevreden over de rij eigenschappen van mijn treinen,maar wijtte dat aan mezelf ,omdat ik zelfbow wissels gebruik en Peco flexrail.
Deze maand ,toen ik weer eens een slecht rijdende lok had ,en een paar wissels had na gekeken en ik nog steeds problemen had b.v . in het spoor wegzakkende wielstellen ,ben de NEM normen nog eens gaan doorkijken en las toen dat wieldiktes daar 4,7 mm zijn (maat N) terwijl mijn wielstellen varieren van 3,6 mm bij rijtuigen en tenders, en tot iets meer bij loks , die een wat bredere wielen hebben.
Nu vraag ik mij af ,wat de normen van Fine Scale zijn die over de wisselmaten gaan, want de flensen zijn ook dunner dan volgens de NEM norm ,maar hoe is het dan bij de wissels ?
Wie weet het ?
Peter
-
Als je fine scale wielen hebt moeten de wissels ook voldoen aan de fine scale normen. Dus smallere groeven tussen rail en strijkregel en tussen punt en vleugel. En dientengevolge ook een grotere speermaat (B) in de wielstellen. Fine scale en NEM gaat niet samen op één baan.
Intussen even wat verder gezocht en vond dit document: https://www.gaugeoguild.com/manual/01_1_standards.pdf (https://www.gaugeoguild.com/manual/01_1_standards.pdf)
Ik heb het nog niet uitvoerig bestudeerd, maar het belangrijkste verschil, waardoor je wielen in het puntstuk zakken, lijkt toch wel de totale wieldikte te zijn. Voor de rest lijkt het redelijk compatibel.
-
Hoi Klaas ,
Bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord,
Ik heb vanmiddag nog iets van jouw discussie gevonden in ca 2014 over Proto 88 op het Belgische Model Magazine forum, maar dat was net even anders dan waar ik naar zocht.
Ik heb al gezien dat er inderdaad verschillen zijn die uiteraard te verwachten zijn ,hoeveel ik de groef moet aanpassen en in een mal moet aanpassen vind ik nog wel,
Groeten ,
Peter
-
Ik weet eerlijk gezegd niet of ik nu een nuttige bijdrage lever, maar ik heb even gemeten aan mijn (commercieel verkrijgbare) finescale wissels. Die zijn weliswaar uitgevoerd in 0m, maar ik vermoed dat er geen verschil is met 0?
De groeven tussen rail en strijkregel zijn 1,35 mm, die tussen puntstuk en vleugel 1,22 mm. Finescale gaat zoals verwacht prima, NEM wil wel een beetje ontsporen...
Groet, Frans
-
Hallo Frans ,
Er is wel verschil tussen 0 en 0m hoor!
0 is 1 op 43,5 voor normaalspoor en 0m is 1 op 43,5 voor meterspoor.
Of bedoel je wat anders ?
Peter
-
Ha Peter,
Ik merk dat ik weer eens onduidelijk formuleer: ik bedoelde te zeggen dat ik zou verwachten dat er qua normmaten voor de groeven geen verschil zal zijn tussen finescale 0m en finescale 0, maar zeker weten doe ik dat niet. (Overigens is het Duitse en Zwitserse commerciële 0m materiaal altijd 1:45.)
Groet, Frans
-
Dat is het beruchte verschil bij schaal 0. De Morop heeft de verhouding vastgesteld op 1:45, de Britten houden 1:43,5 aan en de Amerikanen maken het nog bonter, die hanteren 1:48. Dat is precies een kwart inch per foot.
-
Hoi Klaas ,
Ik heb de Fine Scale verhaal uit de stukken gedestilleerd en de tekening uitgeprint.
Ik ben nu een soldeermal aan het maken die ter hoogte van het puntstuk alle onderdelen op hun plaats houdt ,terwijl ik het fixeer met soldeer.
Groeten ,
Peter
-
Dat is het beruchte verschil bij schaal 0. De Morop heeft de verhouding vastgesteld op 1:45, de Britten houden 1:43,5 aan en de Amerikanen maken het nog bonter, die hanteren 1:48. Dat is precies een kwart inch per foot.
De Britten en de Fransen houden 1:43,5 aan (en er is heel wat spoor 0 in Frankrijk).
Groet
Fred
-
Omdat ik soms problemen had met mijn eigenbouw wissels volgens de NEM normen (Zie vorige stukjes )blijkt de oorzaak o.a. te liggen bij de Fine Scale wielstellen van Slaters.
Omdat ik niet wist dat Slaters hun wissels volgens de Fine Scale nomen produceerde , heb ik blijkbaar een soort mix gevolgd om mijn wissels rijdbaar te krijgen.
Kortgeleden heb ik nog overwogen om dan maar Peco wissels te kopen ,nu denk ik dat het maar beter is dat ik dat niet deed, want wielen volgens de ene norm en wissels volgens een andere norm geeft problemen , als Peco volgens de NEM normen werkt.
Een jaar of 25 geleden hadden we een Spoor 0 club in Oegstgeest ,waar we Peco wissels gebruikten. Die hadden een instelbare strijkregel afstand met schroefjes,
Ik zie die schroefjes nu niet meer en Peco zegt er niets over. ???
Volgens welke norm zouden ze nu werken ?
Peter
-
Peco is zeker geen finescale...... ;)
-
Zeker ,dat zou een lelijke miskoop geweest zijn . :o :(
Peter