Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 18:35:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:11:46
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Pauldg
Vandaag om 18:00:33
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:40:47
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 17:17:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 16:54:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Tjalling
Vandaag om 16:32:37
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Forever Rocofan
Vandaag om 15:45:16
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
  

Auteur Topic: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?  (gelezen 2374 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4038
Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Gepost op: 24 April 2021, 19:10:45 »
Hallo,
Ik heb een schaal 0 baan en rij al vele jaren met Slaters wielstelen.
Ik heb steeds gedacht dat die wielstelen volgens de NEM normen waren, maar vandaag pas ontdekte ik dat ze volgens Fine scale normen zijn gemaakt door Slaters. Het staat ook in de algemene gegevens van hen over de verschillende types voor loks ,rijtuigen en wagens ,ik had het kunnen weten!  :o
Eigenlijk was ik al langer niet tevreden over de rij eigenschappen van mijn treinen,maar wijtte dat aan mezelf ,omdat ik zelfbow wissels gebruik en Peco flexrail.

Deze maand ,toen ik weer  eens een slecht rijdende lok had ,en een paar wissels had na gekeken en ik nog steeds problemen had  b.v . in het spoor wegzakkende wielstellen ,ben  de NEM normen nog eens gaan doorkijken en las toen     dat wieldiktes  daar    4,7 mm zijn (maat N) terwijl mijn wielstellen varieren van 3,6 mm bij rijtuigen en tenders, en tot iets meer bij  loks , die een wat bredere wielen hebben.
 
Nu vraag ik mij af ,wat de normen van Fine Scale zijn  die over de wisselmaten gaan, want de flensen zijn ook dunner dan volgens de NEM norm ,maar hoe is het  dan bij de wissels ?

Wie weet het ?
Peter
« Laatst bewerkt op: 24 April 2021, 22:42:06 door Bert van Gelder »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26967
    • Pagina van klaas
Re: Finescale ,en NEM normen ,wat zij de verschillen ?
« Reactie #1 Gepost op: 24 April 2021, 19:23:14 »
Als je fine scale wielen hebt moeten de wissels ook voldoen aan de fine scale normen. Dus smallere groeven tussen rail en strijkregel en tussen punt en vleugel. En dientengevolge ook een grotere speermaat (B) in de wielstellen. Fine scale en NEM gaat niet samen op één baan.

Intussen even wat verder gezocht en vond dit document: https://www.gaugeoguild.com/manual/01_1_standards.pdf
Ik heb het nog niet uitvoerig bestudeerd, maar het belangrijkste verschil, waardoor je wielen in het puntstuk zakken, lijkt toch wel de totale wieldikte te zijn. Voor de rest lijkt het redelijk compatibel.
« Laatst bewerkt op: 24 April 2021, 19:57:05 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4038
Re: Finescale ,en NEM normen ,wat zij de verschillen ?
« Reactie #2 Gepost op: 24 April 2021, 21:53:50 »
Hoi Klaas ,
Bedankt voor je zeer uitgebreide  antwoord,
Ik  heb vanmiddag  nog iets van jouw  discussie gevonden  in ca 2014 over Proto 88  op het Belgische Model Magazine forum, maar dat was net even anders dan waar ik naar zocht.
Ik heb al gezien dat er inderdaad verschillen zijn  die uiteraard te verwachten zijn ,hoeveel ik de groef  moet aanpassen  en in een  mal moet aanpassen  vind ik nog wel,
 
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #3 Gepost op: 25 April 2021, 15:32:01 »
Ik weet eerlijk gezegd niet of ik nu een nuttige bijdrage lever, maar ik heb even gemeten aan mijn (commercieel verkrijgbare) finescale wissels. Die zijn weliswaar uitgevoerd in 0m, maar ik vermoed dat er geen verschil is met 0?
De groeven tussen rail en strijkregel zijn 1,35 mm, die tussen puntstuk en vleugel 1,22 mm. Finescale gaat zoals verwacht prima, NEM wil wel een beetje ontsporen...

Groet, Frans
Groet!  Frans

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4038
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #4 Gepost op: 25 April 2021, 15:57:06 »
Hallo Frans ,
Er is wel verschil tussen 0 en 0m  hoor!
0 is 1 op 43,5 voor normaalspoor en 0m is 1 op 43,5 voor meterspoor.
 Of bedoel je wat anders  ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #5 Gepost op: 25 April 2021, 16:09:54 »
Ha Peter,

Ik merk dat ik weer eens onduidelijk formuleer: ik bedoelde te zeggen dat ik zou verwachten dat er qua normmaten voor de groeven geen verschil zal zijn tussen finescale 0m en finescale 0, maar zeker weten doe ik dat niet.  (Overigens is het Duitse en Zwitserse commerciële 0m materiaal altijd 1:45.)

Groet,  Frans
Groet!  Frans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26967
    • Pagina van klaas
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #6 Gepost op: 25 April 2021, 16:53:25 »
Dat is het beruchte verschil bij schaal 0. De Morop heeft de verhouding vastgesteld op 1:45, de Britten houden 1:43,5 aan en de Amerikanen maken het nog bonter, die hanteren 1:48. Dat is precies een kwart inch per foot.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4038
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #7 Gepost op: 25 April 2021, 18:04:28 »
Hoi Klaas ,
Ik heb de Fine Scale verhaal  uit  de stukken  gedestilleerd en  de tekening uitgeprint.
Ik ben nu een soldeermal aan het maken die ter hoogte van het puntstuk alle onderdelen op hun plaats houdt ,terwijl ik het fixeer met soldeer.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 2002
    • Mijn website
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #8 Gepost op: 25 April 2021, 18:21:03 »
Dat is het beruchte verschil bij schaal 0. De Morop heeft de verhouding vastgesteld op 1:45, de Britten houden 1:43,5 aan en de Amerikanen maken het nog bonter, die hanteren 1:48. Dat is precies een kwart inch per foot.
De Britten en de Fransen houden 1:43,5 aan  (en er is heel wat spoor 0 in Frankrijk).
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4038
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #9 Gepost op: 26 April 2021, 11:10:52 »
Omdat ik soms problemen had met mijn eigenbouw wissels volgens de NEM normen (Zie vorige stukjes )blijkt de oorzaak  o.a. te liggen bij de Fine Scale wielstellen van Slaters.
Omdat ik niet wist dat Slaters  hun wissels  volgens de Fine Scale  nomen produceerde , heb ik blijkbaar een soort mix  gevolgd om mijn wissels  rijdbaar te krijgen.
 Kortgeleden  heb ik nog overwogen om  dan maar Peco wissels te kopen ,nu  denk ik dat het  maar beter is dat ik dat niet deed, want wielen volgens de ene norm en wissels volgens een andere norm geeft problemen , als Peco volgens de NEM normen werkt.
Een jaar of 25 geleden hadden we een Spoor 0 club in Oegstgeest  ,waar we Peco wissels gebruikten. Die hadden een instelbare strijkregel afstand met schroefjes,
Ik zie die schroefjes nu niet meer en Peco zegt er niets over.  ???
Volgens welke norm zouden ze nu werken ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18415
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #10 Gepost op: 26 April 2021, 15:21:08 »
Peco is zeker geen finescale...... ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4038
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #11 Gepost op: 26 April 2021, 16:14:50 »
Zeker ,dat zou een lelijke miskoop geweest zijn .  :o :(
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen