Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 maart 2024, 20:31:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?  (gelezen 1909 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Gepost op: 24 april 2021, 19:10:45 »
Hallo,
Ik heb een schaal 0 baan en rij al vele jaren met Slaters wielstelen.
Ik heb steeds gedacht dat die wielstelen volgens de NEM normen waren, maar vandaag pas ontdekte ik dat ze volgens Fine scale normen zijn gemaakt door Slaters. Het staat ook in de algemene gegevens van hen over de verschillende types voor loks ,rijtuigen en wagens ,ik had het kunnen weten!  :o
Eigenlijk was ik al langer niet tevreden over de rij eigenschappen van mijn treinen,maar wijtte dat aan mezelf ,omdat ik zelfbow wissels gebruik en Peco flexrail.

Deze maand ,toen ik weer  eens een slecht rijdende lok had ,en een paar wissels had na gekeken en ik nog steeds problemen had  b.v . in het spoor wegzakkende wielstellen ,ben  de NEM normen nog eens gaan doorkijken en las toen     dat wieldiktes  daar    4,7 mm zijn (maat N) terwijl mijn wielstellen varieren van 3,6 mm bij rijtuigen en tenders, en tot iets meer bij  loks , die een wat bredere wielen hebben.
 
Nu vraag ik mij af ,wat de normen van Fine Scale zijn  die over de wisselmaten gaan, want de flensen zijn ook dunner dan volgens de NEM norm ,maar hoe is het  dan bij de wissels ?

Wie weet het ?
Peter
« Laatst bewerkt op: 24 april 2021, 22:42:06 door Bert van Gelder »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Finescale ,en NEM normen ,wat zij de verschillen ?
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2021, 19:23:14 »
Als je fine scale wielen hebt moeten de wissels ook voldoen aan de fine scale normen. Dus smallere groeven tussen rail en strijkregel en tussen punt en vleugel. En dientengevolge ook een grotere speermaat (B) in de wielstellen. Fine scale en NEM gaat niet samen op één baan.

Intussen even wat verder gezocht en vond dit document: https://www.gaugeoguild.com/manual/01_1_standards.pdf
Ik heb het nog niet uitvoerig bestudeerd, maar het belangrijkste verschil, waardoor je wielen in het puntstuk zakken, lijkt toch wel de totale wieldikte te zijn. Voor de rest lijkt het redelijk compatibel.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2021, 19:57:05 door Klaas Zondervan »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Finescale ,en NEM normen ,wat zij de verschillen ?
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2021, 21:53:50 »
Hoi Klaas ,
Bedankt voor je zeer uitgebreide  antwoord,
Ik  heb vanmiddag  nog iets van jouw  discussie gevonden  in ca 2014 over Proto 88  op het Belgische Model Magazine forum, maar dat was net even anders dan waar ik naar zocht.
Ik heb al gezien dat er inderdaad verschillen zijn  die uiteraard te verwachten zijn ,hoeveel ik de groef  moet aanpassen  en in een  mal moet aanpassen  vind ik nog wel,
 
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #3 Gepost op: 25 april 2021, 15:32:01 »
Ik weet eerlijk gezegd niet of ik nu een nuttige bijdrage lever, maar ik heb even gemeten aan mijn (commercieel verkrijgbare) finescale wissels. Die zijn weliswaar uitgevoerd in 0m, maar ik vermoed dat er geen verschil is met 0?
De groeven tussen rail en strijkregel zijn 1,35 mm, die tussen puntstuk en vleugel 1,22 mm. Finescale gaat zoals verwacht prima, NEM wil wel een beetje ontsporen...

Groet, Frans
Groet!  Frans

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2021, 15:57:06 »
Hallo Frans ,
Er is wel verschil tussen 0 en 0m  hoor!
0 is 1 op 43,5 voor normaalspoor en 0m is 1 op 43,5 voor meterspoor.
 Of bedoel je wat anders  ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2021, 16:09:54 »
Ha Peter,

Ik merk dat ik weer eens onduidelijk formuleer: ik bedoelde te zeggen dat ik zou verwachten dat er qua normmaten voor de groeven geen verschil zal zijn tussen finescale 0m en finescale 0, maar zeker weten doe ik dat niet.  (Overigens is het Duitse en Zwitserse commerciële 0m materiaal altijd 1:45.)

Groet,  Frans
Groet!  Frans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2021, 16:53:25 »
Dat is het beruchte verschil bij schaal 0. De Morop heeft de verhouding vastgesteld op 1:45, de Britten houden 1:43,5 aan en de Amerikanen maken het nog bonter, die hanteren 1:48. Dat is precies een kwart inch per foot.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #7 Gepost op: 25 april 2021, 18:04:28 »
Hoi Klaas ,
Ik heb de Fine Scale verhaal  uit  de stukken  gedestilleerd en  de tekening uitgeprint.
Ik ben nu een soldeermal aan het maken die ter hoogte van het puntstuk alle onderdelen op hun plaats houdt ,terwijl ik het fixeer met soldeer.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2021, 18:21:03 »
Dat is het beruchte verschil bij schaal 0. De Morop heeft de verhouding vastgesteld op 1:45, de Britten houden 1:43,5 aan en de Amerikanen maken het nog bonter, die hanteren 1:48. Dat is precies een kwart inch per foot.
De Britten en de Fransen houden 1:43,5 aan  (en er is heel wat spoor 0 in Frankrijk).
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #9 Gepost op: 26 april 2021, 11:10:52 »
Omdat ik soms problemen had met mijn eigenbouw wissels volgens de NEM normen (Zie vorige stukjes )blijkt de oorzaak  o.a. te liggen bij de Fine Scale wielstellen van Slaters.
Omdat ik niet wist dat Slaters  hun wissels  volgens de Fine Scale  nomen produceerde , heb ik blijkbaar een soort mix  gevolgd om mijn wissels  rijdbaar te krijgen.
 Kortgeleden  heb ik nog overwogen om  dan maar Peco wissels te kopen ,nu  denk ik dat het  maar beter is dat ik dat niet deed, want wielen volgens de ene norm en wissels volgens een andere norm geeft problemen , als Peco volgens de NEM normen werkt.
Een jaar of 25 geleden hadden we een Spoor 0 club in Oegstgeest  ,waar we Peco wissels gebruikten. Die hadden een instelbare strijkregel afstand met schroefjes,
Ik zie die schroefjes nu niet meer en Peco zegt er niets over.  ???
Volgens welke norm zouden ze nu werken ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #10 Gepost op: 26 april 2021, 15:21:08 »
Peco is zeker geen finescale...... ;)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Finescale, en NEM-normen, wat zijn de verschillen?
« Reactie #11 Gepost op: 26 april 2021, 16:14:50 »
Zeker ,dat zou een lelijke miskoop geweest zijn .  :o :(
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.