Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
  

Auteur Topic: Brommende Fleischmann transfomatoren  (gelezen 1077 keer)

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Brommende Fleischmann transfomatoren
« Gepost op: 15 april 2021, 10:19:33 »
Hoi.
Als "Herbeginner" heb ik ong. een jaar geleden een 2-tal Fleischmann tranformatoren gekocht; bij een 1'ste proefrondje en ook bij het aansluiten van de 1'ste wissels blijken deze echter nogal te "brommen".

Vragen - is hier iets aan te doen, en zo nee, weet iemand welk type en/of merk transformatoren niet brommen?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Brommende Fleischmann transfomatoren
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2021, 10:33:24 »
Om te beginnen: transformatoren brommen altijd. Maar de meeste doen het zo zachtjes dat je het nauwelijks hoort.
Om het brommen te verminderen zou je de trafo kunnen "vervormen" door er ergens op te duwen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Brommende Fleischmann transfomatoren
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2021, 10:37:39 »
Het brommen wordt veroorzaakt doordat het blikpakket(bestaat uit dunne metalen plaatjes) waar de twee spoelen van de transformator omwikkeld zijn, gaat trillen. Normaal is dit alles goed strak op elkaar geschroefd en dan gedompeld in schellak. Maar door ouderdom of een valpartij kan dit alles losraken. Normaal zou dat brommen niet heftig voor moeten komen. Als je je oor te luister legt, zul je het toch nog horen, maar dat is normaal. Of je moet een elektronische (stepdown) transformator aanschaffen. Die worden tegenwoordig gemaakt en hebben het elektronische trafodeel aan de stekker vast zitten. Het regelbare gedeelte zit via het snoer aan de rails verbonden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Brommende Fleischmann transfomatoren
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2021, 10:43:56 »
Het brommen komt niet alleen doordat de blikplaatjes los gaan zitten. Ook als ze stijf tegen elkaar zitten en goed zijn verlijmd zal een trafo brommen. Dat komt doordat het blik onder invloed van het wisselend magneetveld korter en langer wordt. Die vorm van brom is niet te vermijden, maar meestal zo zacht dat je het alleen hoort als je je oor tegen de trafo legt.

Verder kan het verschil maken in welke behuizing de trafo zit. Vroeger zaten ze vaak in een blikken behuizing, die kan gaan meetrillen. Tegenwoordig moet de behuizing van kunststof zijn, metalen behuizingen mogen niet meer verkocht worden maar tweedehands kom je ze nog vaak tegen.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2021, 10:46:17 door Klaas Zondervan »